شهید آوینی

 
همایش روز ملی خیام برگزار می شود

همایش بزرگداشت روز ملی حکیم عمر خیام نیشابوری با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در نیشابور برگزار می شود.

دبیر اجرایی همایش بزرگداشت روز ملی خیام نیشابوری و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: همایش روز ملی خیام با حضور شخصیتها و اندیشمندان داخلی و خارجی در نیشابور برگزار می شود و در این روز پیام محمد حسین صفار هرندی ، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همزمان به تمام رایزنی های فرهنگی ایران در سراسر جهان مخابره خواهد شد .

وی افزود: در بیش از 38 کشور آسیایی، اروپایی و آمریکایی آئین مراسم ویژه بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری این منجم، ریاضیدان، فیلسوف، حکیم و شاعر شهیر ایران و جهان برگزار می شود.

محمد مهدی مژدی اضافه کرد: مراسم بزرگداشت خیام همزمان با به صدا در آمدن زنگ ریاضی در تمام مدارس استان خراسان رضوی آغاز خواهد شد و سپس همایش بررسی آثار و احوال خیام نیشابوری با حضور اندیشمندان و محققین با حضور دکتر جمشید قنبری رییس انجمن نجوم ایران، دکتر مجدالدین کیوانی و تنی چند از خیام شناسان خارجی از جمله پرفسور عبدالعزیز ساشادینا از آمریکا و دکتر عثمان نظیر از تاجیکستان در محل فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار می شود.

وی افزود: همچنین مقبره خیام نیشابوری گلباران خواهد شد و مجموعه برنامه های فرهنگی و هنری شامل شعرخوانی و موسیقی با حضور شاعران مطرح کشور و استان در محل باغ و آرامگاه مصفای خیام برای عموم مردم فرهنگ دوست ارائه خواهد شد.

مژدی خاطرنشان کرد: در حاشیه برپایی بزرگداشت روز ملی خیام نیشابوری نمایشگاه نگاهی به نیشابور آثار عکاسان نیشابوری به صورت همزمان توسط خانه عکاسان ایران در باغ خیام نیشابوری و نگارخانه خانه عکاسان تهران برپا می شود و در سطح مدارس و دبیرستانهای نیشابور مسابقات ریاضی و رصد ستارگان انجام خواهد شد.

گفتنی است 28 اردیبهشت ماه روز ملی خیام نیشابوری نامیده شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo