شهید آوینی

 
رهبر معظم انقلاب: روشنفكران مسلمان منشور وحدت اسلامی را تدوين كنند

امروز مهمترين نياز دنيای اسلام و علاج واقعی همه مشكلات مسلمانان، اتحاد و انسجام اسلامی است و بر همين اساس، علما و روشنفكران مسلمان بايد منشور وحدت اسلامی را به عنوان مطالبه‌ای تاريخی، تدوين كنند.

همزمان با هفدهم ربيع الاول، خجسته سالروز ميلاد پيامبر اعظم (ص) و حضرت امام صادق (ع)، رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز جمعه در ديدار مسئولان نظام، سفرای كشورهای اسلامی در ايران و جمعی از ميهمانان شركت كننده در كنفرانس وحدت اسلامی، ضمن تبريك اين عيد فرخنده به همه مسلمانان جهان و ملت ايران، با اشاره به احيای هويت اسلامی و حقيقت انكار ناپذير بيداری اسلامی و آمادگی دنيای اسلام برای حركت به سوی عزت، استقلال و پيشرفت علمی تصريح كردند: امروز مهمترين نياز دنيای اسلام و علاج واقعی همه مشكلات مسلمانان، اتحاد و انسجام اسلامی است و بر همين اساس، علما و روشنفكران مسلمان بايد منشور وحدت اسلامی را به عنوان مطالبه‌ای تاريخی، تدوين كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای انسان‌ها را مرهون بركات و رحمت پيامبر اعظم (ص) دانستند و با اشاره به نياز بشر به تعاليم آن حضرت به عنوان راه نجات و زمينه‌ساز تحقق عدالت و ارزش‌های والای انسانی در جامعه افزودند: امت اسلامی بعد از سال‌ها غفلت، اكنون نگاه جديدی به شريعت و آيين اسلام دارد، بنابراين دنيای اسلام می‌تواند با چنين بينش و درك نوينی و با تمسك به معارف دينی و سيره و كلام پيامبر اكرم (ص) پيشتاز بشر به سوی كمال و تعالی باشد.

ايشان با اشاره به واقعيات كنونی دنيا، بيداری اسلامی و برگشت به اسلام، احيای قرآن و ايجاد امت واحد را از جمله اين واقعيات برشمردند و خاطرنشان كردند: اين مسائل كه سال‌های متمادی به صورت آرمانی دور دست، در ميان برخی خواص و مصلحان دنيای اسلام مطرح بود، اكنون در ميان توده‌های مسلمان به ويژه قشرهای جوان و تحصيل كرده، به شعاری زنده تبديل شده كه البته نقش پيروزی اسلام در ايران و ايستادگی و فداكاری ملت ايران در اين خصوص و در دميدن روح اميد در ميان امت اسلامی، بسيار بارز و برجسته است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای افزودند: در كنار بيداری اسلامی و احيای شعارهای اصيل اسلامی، دشمنی جبهه استكبار با اسلام نيز سازمان يافته‌تر، جدی‌تر و همه جانبه‌تر شده است، زيرا بيداری دنيای اسلام، خطری بزرگ برای قدرت‌های استكباری و نظام سلطه جهانی است.

ايشان طرح مسائلی همچون جنگ صليبی، اهانت به پيامبر بزرگوار اسلام (ص) و ارائه چهره‌ای خشن از مسلمانان را حركتی طراحی شده و سازمان يافته برای مقابله با جبهه هويت اسلامی دانستند و تأكيد كردند: يكی ديگر از واقعيات دنيای امروز اين است كه در اين رويارويی برخلاف محاسبات مادی و تبليغات رسانه‌ای، جبهه به ظاهر قدرتمند استكبار، مغلوب جبهه حركت عظيم اسلامی شده است.

رهبر انقلاب اسلامی، شكست نقشه‌های جبهه استكبار و در رأس آن امريكا را در منطقه خاورميانه به ويژه در فلسطين، عراق و لبنان را نمونه‌های بارز اين واقعيت برشمردند و خاطرنشان كردند: كسانی كه می‌گويند بايد در بررسی مسائل واقع‌بين بود، بايد اين حقايق و واقعيات انكارناپذير را مدنظر قرار دهند.

ايشان يكی از الزامات بسيار مهم را برای ادامه حركت عميق امت اسلامی به سمت پيروزی، اتحاد و انسجام اسلامی برشمردند و افزودند: سياست جبهه استكبار، ايجاد اختلاف و نزاع قومی و مذهبی ميان مسلمانان است كه برای مقابله با آن بايد وحدت و انسجام ميان امت اسلامی تقويت شود و بر همين اساس، امسال، سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، كج فهمی، توهمات غلط، سوء تفاهم و بی‌اطلاعی از مبانی صحيح تفكرات يكديگر را از موانع اصلی اتحاد دانستند و با اشاره به نقش دولت‌های اسلامی و علمای اسلام در زمينه‌سازی برای وحدت و انسجام اسلامی تأكيد كردند: تدوين منشور وحدت اسلامی به همت علمای اسلام، ضروری و مطالبه‌ای تاريخی است كه اگر امروز به اين وظيفه عمل نشود، نسل‌های بعدی ما را مؤاخذه خواهند كرد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأكيد بر اين كه جبهه استكبار در برخورد با جبهه اسلامی هيچ تفاوتی ميان مسلمانان اعم از شيعه و سنی قائل نيست، افزودند: در شرايطی كه دنيای استكبار سعی در تخريب چهره مسلمانان دارد و بيداری اسلامی در ميان شيعه و سنی را برای خود خطر می‌داند و آن را چه با نام حماس و چه با نام حزب‌الله لبنان آماج حمله قرار می‌دهد، آيا عاقلانه است كه مسلمانان درگير نزاع قومی و مذهبی شوند و دشمن مشترك خود را فراموش كنند؟

ايشان، اتحاد دنيای اسلام را به نفع ملت‌های مسلمان و همچنين به سود دولت‌های اسلامی دانستند و تأكيد كردند: دولت‌های اسلامی بايد به يكديگر نزديك‌تر شوند و اگر به ملت‌ها و قدرت و توانايی‌های خود متكی باشند، بسيار قوی‌تر خواهند بود تا اينكه بخواهند به سياستمداران امريكايی اتكا كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: ايران اسلامی تجربه ايستادگی در مقابل قدرت‌ها، توكل بر خدا و تكيه بر قدرت و توانايی‌های خود را نشان داده و در 28 سال گذشته با وجود همه فشارها و توطئه‌های گوناگون، قدرت و پيشرفت ملت ايران روزافزون شده است.

در آغاز اين ديدار آقای احمدی‌نژاد رئيس جمهور در سخنانی ضمن تبريك سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع)، پيامبر اعظم (ص) را كانون رحمت الهی، جامع همه ارزش‌های والای بشری، اوج كمالات انسانی و اسوه حقيقی افراد بشر دانست و تأكيد كرد: اگر امت اسلامی از اين الگوی برجسته و واقعی، پيروی كامل كرده بود، اكنون با قدرت و عزتمند در جهان ايستاده بود.

رئيس جمهور با اشاره به تقارن سال جديد با ايام فرخنده ماه‌های ربيع‌المولود و نامگذاری امسال به عنوان سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی خاطرنشان كرد: دولت با تمسك عملی به اين شعار و كار وخدمت بی‌وقفه تلاش خواهد كرد تا امسال نيز سال عزت ملت ايران و امت اسلامی باشد.

آقای احمدی نژاد، ولايت مطلقه فقيه را ضامن تداوم راه اسلام عزيز و يادگار باقی امام خمينی (ره) برشمرد و افزود: آنچه ملت ايران امروز از عزت، اقتدار و شرافت در جهان دارد، به بركت فداكاريهای ايشان و ملت عزيز است.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo