شهید آوینی

 

مراسم نکوداشت منوچهر طیاب برگزار شد  


مراسم نکوداشت منوچهر طیاب مستند ساز برجسته و قدیمی سینمای ایران شب گذشته با حضور بهمن فرمان آرا، رضا کیانیان، خسرو سینایی، مهرداد اسکویی، پیروز کلانتری، حسین ترابی و تنی چند از هنرمندان در فرهنگسرای هنر برگزار شد .

در ابتدای این مراسم شادمهر راستین مجری برنامه با یادی از رسول ملاقلی پور گفت : ما امروز این مراسم را با یادی از کارگردان سینمای جنگ که روز گذشته دار فانی را وداع گفت ، آغاز می کنیم . من با او ارتباط نزدیکی داشتم و می دانم که وی شخصیتی سرزنده و روحیه ای شاد داشت .

پس از خواندن فاتحه توسط حاضرین در مراسم ، تیزری که توسط سازمان توسعه تصویر شهر و معاونت هنری شهرداری تهران در خصوص ملاقلی پور ساخته شده بود پخش شد .

در ادامه خسرو سینایی در ارتباط با ملاقلی پور گفت : ملاقلی پور هم مرد ، آن طبیعت پر جوش و خروش چه زود آرام گرفت . من در جشنواره ای در شهر کرمان با وی همسفر بودم . در یکی از شبها وقتی صحبتهای من و او درباره سینما و جنگ و ... ادامه پیدا کرد وی به من گفت اشکال ما این است که فکر می کنیم شما فرنگ رفته ها لباس پیرگاردین می پوشید و کاپوچینو می خورید و شما هم فکر می کنید ما جبهه رفته ها همیشه نارنجک به کمر داریم و مسلسل در دستهایمان است .

سینایی ادامه داد : من در جواب وی گفتم ما نباید فراموش کنیم که ما همه ایرانی هستیم و اگر مثل من و تو ، آدمها با یکدیگر صبحت کنند ، سوء تفاهمها از بین خواهد رفت . رفتنیها رفته اند ، اما باید قدر کسانی را که کوشیدند جهان پرباری بسازند بدانیم .

خسرو سینایی درباره منوچهر طیاب گفت : صحبت کردن درباره وی برای من کار آسانی است من با وی دوستی 50 ساله دارم . او بیش از 4 دهه در سکوت، برای ارتقاء فرهنگ سرزمین کوشید .او همیشه سینما را ابزاری برای ارتقاء فرهنگی جامعه دانسته است .

وی افزود : طیاب با این که در فرنگ بوده هرگز دریای پارس را فراموش نکرده است . من اینجا به او می گویم که ما در آثارش هشدارها را جدی خواهیم گرفت و می دانیم که تاریخ را من ، تو و ما خواهیم ساخت . من به وی می گویم که نقش تو برجاست .

در ادامه مراسم ، فیلم "سفر در امتداد سرزمین کهن" که درباره منوچهر طیاب بود پخش شد. این اثر به کارگردانی کاوه بهرامی مقدم و تهیه کنندگی رضا میر کریمی ساخته شده است .

پس از نمایش فیلم با حضور بهمن فرمان آرا، خسرو سینایی و جهان بیگلری از منوچهر طیاب تقدیر شد . منوچهر طیاب در هنگام گرفتن این لوح تقدیر گفت : خوشحالم که پس از سالیان دراز به فکر این افتادیم که در زنده بودن افرادی که برای فرهنگ کشور زحمت کشیده اند مراسمی برگزار کنیم .

وی ادامه داد : مسئله من و یا دوستان من نیستند ، روزی می رسد که هیچ کدام از ما نیستیم . این آرشیوهای کشور است که به صورت اسناد باقی خواهد ماند . فرهنگ مانند ستون فقرات است بهتر است آن را از دست ندهیم .

در ادامه از کاوه بهرامی مقدم ( کارگردان ) و بهمن کیارستمی ( فیلمبردار - تدوین گر ) تقدیر شد .
 


منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo