شهید آوینی


امروز سه شنبه بیست و چهارم بهمن ماه سال1385 هجری شمسی ، مصادف است با بیست و چهارم محرم الحرام سال 1428هجری قمری و برابر است با سیزدهم فوریه سال 2007 میلادی .


گام به گام با انقلاب :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش و دو روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ،  هنوز و هراز گاهی صدای شلیک گلوله به گوش می رسید . البته  درتهران آرامش نسبی برقرارشده بود  و نیروهای مردمی به پاسداری ازنقاط حساس و مراکزمهم شهرمشغول شده بودند . در این روزهای پس از پیروزی  مردم جنب و جوش عجیبی داشتند  . مدرسه رفاه به عنوان مقر فرماندهی انقلاب در آمده بود و  مردم با تسخیر و همچنین دستگیری شمار دیگری  از فرماندهان ارتش شاهنشاهی انقلاب را نهادینه می کردند  . بر اساس برخی شایعات عده ای سود جو دست به تخریب اموال عمو می و خصوصی افراد زده بودند که البته با یاری نیروهای مردمی راه این گونه سوء استفاده بسته ماند .  همچنین در این روزها مردم در جمع آوری سنگر های خیابانی با یکدیگر متحد شده بودند  .
در این روز  سرلشکر محمد ولی قره نی رییس ستاد مشترک ارتش شد . وی به هنگام ورود به اتاق  ریاست به حضار گفت :
« ما اینک وارث ار تش از هم پاشیده ای هستیم که اسمش ارتش شاهنشاهی بود و مدعی بود که مجهز ترین ارتش دنیاست . شاید هم از جهت تجهیزات و اسلحه و مهمات این طور بود اما آنچه این ارتش احتیاج داشت ایمان و وجدان و آرمان بود که فاقد آن بود . در شهریور ماه 1320 که فرماندهان ارتش مدعی شاه پرستی بودند و می گفتند که حاضرند خود و فرزاندنشان را زیر ماشین شاه قربانی کنند در برابر ارتش جوان شوروی پا به فرار گذاشتند و امروز همان ارتش پر مدعا در برابر مشتی جوان بی سلاح یا گروهی با سلاح اندک پا به فرار گذاشتند و نابود شدند زیرا این جوانان ایمان داشتند و ارتش فاقد آن بود .» در این روز هویدا که در طول سیزده سال نخست وزیری دست راست شاه بود ومانند جنایتکاران  دیگر به مردم  ستم می کرد  همه تقصیر ها را به دوش ارتشبد نصیری رییس ساواک افکند . جنایتکاران یکی پس از دیگری به دادگاه انقلاب اسلامی سپرده شدند تا در دادگاه عدل اسلامی محاکمه شوند . در این میان حجه الاسلام صادق خلخالی از سوی امام خمینی مامور تشکیل دادگاه انقلاب اسلامی شد .

 اعلامیه های  احزاب :
در چنین روزی در سال 1357 احزاب  یکی پس از دیگری به صدور اعلامیه مبادرت ورزیدند . دراین روز حزب جمهوری خواه ایران به رهبری دکتر عبدالحسین بقایی کرمانی با صدور اعلامیه ای بر ضرورت وجود احزاب آزاد در کشور تاکید کرد . همچنین سازمان مجاهدین خلق ( منافقین ) نیز باصدور بیانیه ای از کلیه طرفداران مجاهدین خلق ایران سراسر کشور دعوت کرد که در آستانه پیروزی های قاطع جنبش انقلابی خلق قهرمان ایران با تشکل هر چه بیشتر در صفوف مجاهدین به پاسداری از دستاوردهای انقلاب و استمرار حرکت ضد امپریالیستی بپردازند . همچنین نور الدین کیانوری رهبر حزب توده ایران با انتشار بیانیه ای در پاریس از رهبران تازه کشور خواست ممنوعیتی را که شاه برای این حزب به وجود آورده بود از میان بردارند . ابوالفضل قاسمی دبیر حزب ایران ( از احزاب وابسته به جبهه ملی  ) هم ضمن تایید دولت بازرگان خواستار فعالیت احزاب در  کشور شد . در این روز جاما ( جنبش انقلابی اسلامی مردم ایران ) و سازمان چریک های فدایی خلق هم  بر جمع آوری سلاح ها از میان مردم تاکید کردند  .

قیام یپرم خان :
در چنین روزی در سال  1287 ه ش و پس از به توپ بسته شدن مجلس توسط محمد علی شاه قشر های مختلف مردم از نقاط مختلف کشور به منظور دفاع از مشروطیت با تشکیل قشون نظامی به سوی تهران رهسپار شدند . مردم گیلان نیز در این میان به رهبری محمد ولی خان تنکابنی  به راه افتاد . همزمان با این وقایع دسته ای از مهاجران قفقازی و ارامنه هم به رهبری یپرم خان ارمنی به سوی رشت حرکت کردند و این شهر را به اشغال خود در آوردند . این دسته  که شهر رشت را به تصرف خود در آورده بودند به قوای سپهدارتنکابنی  پیوستند و با تقویت نیروی او عازم تهران شدند .  در روزهاى درگیرى مشروطه طلبان با حکومت ،  گروهى از آنان در رشت ،  کمیته اى به نام ستار تشکیل دادند. یپرم خان مسوول شاخه نظامی  این تشکیلات سری بود   . افرادى چون میرزا کریم خان ، میرزا على محمد خان تربیت ،  میرزا حسین کسمایى و… از اعضاء این تشکیلات  بودند. این گروه به طور سرى به کشتن مخالفان خود دست مى زدند. از جمله آنان شیخ على فومنى بود که به اتهام مخالفت با مشروطه ترور شد. شیخ على  از مجتهدان بنام بود و در پارسایى سرآمد همگان بود که به دست حسین خان کسمایى به قتل رسید. آقا کریم خان ،  فراماسون بوده است و وابسته به بریتانیا و در رأس کمیته سرى رشت قرار داشت . وى با چپ نمایى ،  نقش مهمى در پیشبرد هدفهاى بریتانیا بازى کرد.

در گذشت سپیده کاشانی :
در چنین روزی در سال 1371 ه ش سپیده کاشانی شاعر معاصر دیده از جهان فروبست . وی پس از انقلاب اسلامی اشعار زیبایی در بیان ایثارگری ها و رشادت های مردم در پیروزی اقنلاب اسلامی و همچنین جنگ تحمیلی   از خود به یادگار نهاد . مجموعه شعر او تاکنون بارها منتشر شده است و آثار او در کتاب های در سی به چاپ رسیده اند .

ارتباط بدون ویزا  :
در چنین روزی در سال 1342 ه ش دولتین  دو کشور ایران و ترکیه به منظور ایجاد ارتباط بیشتر میان شهروندان ایرانی و ترک اخذ ویزا میان دو کشوررا برداشته اند . چنین معاهداتی معمولا به منظورنشان دادن  حسن همجواری و ایجاد در آمدهای توریستی میان دو کشور صورت می گیرد .

نخستین مواد حقوق بشر :
در چنین روزی در سال 1986 میلادی  پارلمان انگلستان برای نخستین بار موادی را درباره حقوق بشر به تصویب رساند . این مواد بعدها پایه مواد حقوق بشر در آمریکا شد .  

فدراسیون مشترک :
در چنین روزی در سال 1975 میلادی  رئوف دنکتاش  ، رهبر  ترک های قبرس از تشکیل  فدراسیون ترکیه  و یونانی  قبرس خبر داد .

پایان آخرین  جنگ مذهبی در فرانسه  :
در چنین روزی در سال  1580 میلادی آخرین  جنگ مذهبی میان کاتولیکها و پروتستانهای فرانسه  پایان یافت . بر اثر معاهده پایانی این جنگ آزادی دینی محدود شد . 

  اعدام همسر هنری هشتم :
 در چنین روزی در سال 1542 میلادی کاترین هوارد به خاطر زنا اعدام شد . وی همسر پنجم هنری هشتم پادشاه مقتدر انگلستان بود .

گالیله به سمت دادگاه :
در چنین روزی در سال  1633 میلادی گالیلیو گالیله که برای پاسخگویی به گفته ها و کشفیات علمی خود به دادگاه تفتیش عقاید فراخوانده شده بود ،  به روم رسید .

تصویب پیمان 1899 :
در چنین روزی در سال  1900 میلادی پیمان 1899توسط مجلس سنای آلمان تصویب شد . در این قرار داد بر یتانیا حقوق کشور های آلمان و ایالات متحده آمریکا  رادر باره جزایر ساموا در اقیانوس آرام  به رسمیت می شناخت .

سوئیس بی طرف :
در چنین روزی در سال 1920 میلادی جامعه ملل به اتفاق آراء تصمیم  گرفت که کشور سوئیس را به عنوان یک سرزمین بی طرف در روابط بین الملل بشناسد .

اختراع نخستین دوربین  فیلمبرداری :
در  چنین روزی در سال  1895 میلادی دستگاه فیلمبرداری توسط لویی لومیر ، اختراع شد. لومیر را پدر سینمای جهان می شناسند چرا که با اختراع این دوربین توانست سهم کلانی را در گسترش سینمای جهان به خود اختصاص دهد .

جنگ بوداپست :
در چنین روزی در سال  1945 و در طول جنگ جهانی دوم ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق مناطق بوداپست و هانگاری (مجارستان فعلی ) را از ارتش آلمان پس گرفت . مجارستان در جنگ  جهانی دوم  جزء متحدین آلمان نازی درآمده بود  . در این نبرد ، بیش از یکصد و پنجاه ونه هزار نفر جان خود را از دست دادند .

قتل عام در  درسدن :
در چنین روزی در سال  1945 میلادی و در طول جنگ جهانی دوم نیروی های متفقین شهر در سدن آلمان را با بمب های خود با خاک یکسان کردند .در بمباران درسدن بیش از 135 هزار نفر جان خود را از دست دادند .

آزمایش نخستین بمب اتمی فرانسه  :
در چنین روزی در سال  1960 میلادی فرانسه نخستین بمب اتمی خود را آزمایش کرد .  این بمب  در  صحرای آفریقا منفجر شد .

حمله به لائوس :
در چنین روزی در سال  1971 میلادی نیروهای ویتنام جنوبی به  منطقه لائوس  هجوم بردند . البته این افراد  با بمب های هواپیما های آمریکایی مجبور به عقب نشینی شدند . در این حمله دوازده هزار ویتنامی شرکت داشتند .

جانشین آندرو پوف :
در چنین روزی در سال  1984 میلادی کنستانتین چرنینکو به عنوان دبیر کل حزب کمونیست شوروی سابق انتخاب شد . وی به جای یوری آندور پوف بر مسند قدرت نشست . 

کشتار در عراق :
در چنین روزی در سال  1991 میلادی  صد ها عراقی با دو بمب لیزری هدایت شونده که از بغداد شلیک شده بود ،  کشته شدند . مقامات رسمی آمریکایی تایید کردند که این بمب ها  از محلی در عراق شلیک شده است اما مقامات عراقی تاکید کردند  که جایی را که آمریکایی ها نشان کرده اند تنها جای نگهداری بمب ها بوده است .

زلزله  در السالوادور :
در چنین روزی در سال  2001 میلادی در السالوادور زلزله مهیبی  به شدت شش و شش دهم ریشتر رخ داد که بر اثرآن  چهار صد نفر جان باختند .

تولد شدل :
در چنین روزی در سال  1440میلادی هراتمن شدل فیزیکدان ، انسان شناس و تاریخ نگار بر جسته آلمانی به دنیا آمد .

تولد ژرژ سیمنون : 
در چنین روزی در سال   1903 " ژرژ سیمنون "نویسنده مشهور فرانسوی دیده به جهان گشود .وی در حوزه آثار جنایی و پلیسی آثا رزیبایی از خود به جای نهاده است که از میان آنها می توان به شبی در چهار راه  و پلیس  در رستوران اشاره کرد .

تولد پیاتزا :
در چنین روزی در سال 1682 میلادی جیوانی باتیستا پیازتا، نقاش مشهور ونیزی به دنیا آمد . « فال بین» عنوان مهمترین اثرهنری اوست .

تولد ریکاردو گوییرالدز :
در چنین روزی در سال 1886 میلادی ریکاردو گوییرالدز رمان نویس و شاعر مشهور آرژانتینی به دنیا آمد . « دون سگوندو  سومبرا» عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ویلیام شاکلی :
در چنین روزی در سال  1910 میلادی ویلیام شاکلی فیزیکدان آمریکایی - انگلیسی به دنیا آمد . وی در سال 1956 به خاطر کشف و ساخت ترانزیستور جایزه نوبل فیزیک را از  آن خود کرد .

معاهده لیسبون :
در چنین روزی در سال  1668 میلادی معاهده لیسبون منعقد شد . در این معاهده اسپانیا وجود و حاکمیت پرتغال را به رسمیت شناخت .

نبرد فروستاد :
در چنین روزی در سال  1706 میلادی نبرد فروستاد شکل گرفت . در این نبرد ارتش سوئد ، روسیه را شکست داد .

رییس جمهوری لینکلن :
در چنین روزی در سال  1861 میلادی آبراهم لینکلن رییس جمهور آمریکا شد .

چهل در جه زیر صفر :
درچنین روزی در سال  1905 میلادی دمای هوا در ورشو پایتخت لهستان و کشور لبنان به چهل درجه زیرصفررسید . این روز به عنوان یکی از سرد ترین روزهای سال در تاریخ ثبت شده است .

شوروش عمومی در پرتغال :
در چنین روزی در سال  1927 میلادی شورش عمومی علیه رژیم پرتغالی ژنرال کارمونا به شکست انجامید .

حمله به تانزانیا :  
در چنین روزی در سال  1943 میلادی و در طول جنگ جهانی دوم نیروهای نازی به منطقه « سیدی بوزید » در تانزانیا حمله ور شدند . در همین روز نیز آیزنهاور رییس جمهور وقت آمریکا از جبهه غربی دیدار کرد . 

حمله به ویتنام :
در چنین روزی در سال  1968 میلادی ایالات متحده  آمریکا بیش از ده هزار و پانصد نفر نیرو به ویتنام اعزام کرد . با این کار آمریکا رسما وارد جنگ با ویتنام شده بود .   

تبعید سولژنیتسین :
در چنین روزی در سال  1974 میلادی الکساندر سولژنبتسین نویسنده مشهور شوروی و برنده جایزه نوبل ادبی از کشورش به خاطر نوشته هایش تبعید شد . رژیم استالین نویسنده های مخالف را به کشور های دیگر تبعید می کرد .

 

 

24/11/57

 

آغاز به كار سرلشكر قره‌ني در محل ستاد ارتش و تشريح وضعيت نيروهاي مسلح : ما‌‌ اينك وارث يك ارتش از هم‌پاشيده هستيم. اكنون ارتش دچار وضع نابسامان و از هم‌پاشيده‌اي است. وضع ما در مورد ارتش بحراني است. در ارتش فعلي تصفيه اساسي و كلي صورت خواهد گرفت.

اعتراض پرسنل نيروي هوايي به انتصاب سپهبد مهديون به كفالت‌‌ اين نيرو و واكنش سرلشكر قره‌ني ؛ اجتماع پرسنل نيروي هوايي در محوطه ستاد‌‌اين نيرو در اعتراض به انتصاب سپهبد مهديون به سرپرستي نيروي هوايي ؛ اعتراض و تحصن پرسنل پايگاه هوايي بابلسر به‌‌اين انتصاب ؛ بركناري سپهبد مهديون و انتصاب سپهبد آذربرزين به جاي وي به دستور سرلشكر قره‌ني.

اعلام حمايت مجدد پرسنل نيروي هوايي از انقلاب اسلامي‌ و امام‌خميني ؛ اطلاعات : نزديك به هزار نفر از افسران نيروي هوايي به نشانه همبستگي با انقلاب خلق‌‌ ايران در ميدان بهارستان رژه رفتند.

اطلاعيه‌هاي كميته انقلاب اسلامي‌ و سازمان چريكهاي فدايي خلق درباره سلاحهاي موجود در نزد مردم ؛ كميته انقلاب اسلامي‌: اشخاص با مراجعه به مساجد و گرفتن رسيد، اسلحه خود را تحويل بدهند. مردم سلاح خود را به افراد غيرمجاز تحويل ندهند. سازمان چريكهاي فدايي :‌‌اين سازمان با تشكيل كميته‌هاي مركب از مسؤولان سازمان و نمايندگان كميته انقلاب اسلامي‌ جهت هماهنگي و نظارت در استفاده از تجهيزات مصادره شده و رفع اشكالات احتمالي موافقت كامل دارد. 

اخبار امروز كردستان : پادگان مهاباد در محاصره نيروهاي مسلح حزب دمكرات كردستان. تشكيل شوراي انقلاب در مهاباد به دستور عزالدين حسيني. انتصاب محمدمهدي كتيره به سرپرستي لشكر 28 سنندج به دستور دولت موقت. اعلاميه لشكر 28 سنندج مبني بر اعلام آمادگي براي حفظ سرحدات كشور و وفاداري به انقلاب و امام خميني.

اعلام مواضع سازمانهاي سياسي درباره ارتش و انتصابهاي جديد و نيز خلع سلاح عمومي ؛ جاما : مردم مي‌خواهند به جاي ارتش استعماري يك ارتش مردمي‌ در خدمت خلق قرار گيرد. نهضت راديكال ايران : خلع سلاح مردم و جوانان انقلابي در شرايط فعلي مصلحت نيست. سازمان چريكهاي فدايي خلق : انحلال ارتش، اخراج مستشاران خارجي و تشكيل ارتش خلقي خواست ماست.

اعلام موجوديت و برنامه از سوي سازمانهاي مختلف سياسي ؛ حزب جمهوريخواه‌‌ ايران به رهبري دكتر عبدالحسين بقايي كرماني : وجود تشكيلاتي قوي و مومن و متشكل را در برابر كساني كه‌‌ ايده آنان بر محور خفقان و چپاول دور مي‌زند، لازم مي‌دانيم. حزب‌توده : از رهبران تازة كشور مي‌خواهيم ممنوعيتي را كه توسط شاه به حزب ما تحميل شده است، لغو كنند. دانشجويان پيشگام (وابسته به سازمان چريكهاي فدايي خلق) : انقلاب خلق ما انقلابي دمكراتيك و ملي بود. سازمان چريكهاي فدايي خلق : رؤوس برنامه و مواضع ما انحلال ارتش و تمامي‌ ارگانهاي حاكميت رژيم سابق، لغو كليه قراردادها و پيمانها، لغو كليه قوانين كارگري، تامين آزادي اجتماعات، به رسميت شناختن آزاديهاي فرهنگي و قومي‌ خلقهاي‌‌ ايران مي‌باشد.

ابراز حساسيت مطبوعات داخلي و خارجي درباره چگونگي روابط‌‌ ايران و آمريكا ؛ مطبوعات داخلي و گزارش تحركهاي مشكوك ناوگانهاي خارجي در آبهاي خليج‌فارس و درياي عمان ؛ از سوي ديگر، ورود ناوهاي آمريكايي را به آبهاي‌‌ ايران، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا (‌هادينگ كارتر) تكذيب كرد. مطبوعات خارجي و تفسير و تحليل از آينده روابط‌‌ ايران و آمريكا و اقدامهاي واشنگتن در منطقه ؛ نيويورك تايمز : روابط‌‌ ايران و آمريكا تيره خواهد بود زيرا رهبران انقلاب‌‌ ايران ضدآمريكايي هستند. ديلي نيوز : سقوط دولت بختيار ضربه فاجعه‌آميزي براي نفوذ آمريكا در خاورميانه بود. القبس : آمريكا از كشورهاي خليج‌فارس خواسته است يك فرماندهي متحد‌‌ ايجاد كنند.

اظهار نظر شخصيتها و مطبوعات خارجي درباره آثار پيروزي انقلاب اسلامي‌: انورسادات : حوادث‌‌ ايران نياز به صلح بين اعراب و اسرائيل را در حال حاضر زيادتر كرده است. اسحاق رابين (نخست‌وزير پيشين اسرائيل) : از دست دادن ايران براي غرب بزرگترين ضربه پس از جنگ جهاني دوم به شمار مي‌رود. الوطن (چاپ‌كويت) : پيروزي كامل خلق‌‌ ايران حمايتي واقعي براي آرمان عرب خواهد بود. البعث (چاپ دمشق) : جهان عرب و تمامي‌ جهان تحت تاثير رويدادهاي‌‌ ايران قرار گرفته‌اند. الرياض (چاپ سعودي) :‌‌ايران در آستانه ابهام پاي مي‌گذارد. البلاد (چاپ سعودي) : خطرها و مشكلات زيادي‌‌ ايران را تهديد مي‌كند. روزنامه داوار (چاپ اسرائيل) : هيچ دليلي ندارد كه اسرائيل از پيروزي خميني خوشحال باشد.
24/11/63

بيانيه مشترك الجزاير و فرانسه پيرامون پايان دادن به تشنج در منطقه خليج فارس

24/11/64

درخواست خاويرپرزدكوئيار دبيركل سازمان ملل از آمريكا و شوروي مبني بر استفاده از نفوذ خود در پايان دادن به جنگ عراق و ايران.

24/11/65

مذاكره ولايتي با مقامات شوروي درمسكو – مذاكره پيرامون پايان جنگ شهرها

24/11/66

ديدار ولايتي با وزير خارجه المان پيرامون قطعنامه 598 و طرح اجرايي دبير كل.

ديدار ولايتي با وزير خارجه ايتاليا پيرامون قطعنامه 598

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo