شهید آوینی

 

جلوگیری از تخریب مسجدالاقصی نیازمند همکاری جوامع و مجامع اسلامی است

صبح سه شنبه 17 بهمن ماه، عملیات خرابکارانه رژیم صهیونیستی با پشتیبانی کامل ارتش این رژیم با تخریب بخشی از مسجدالاقصی تنها راه منتهی به دروازه "المغاربه"، نزدیک "دیوار البراق" آغاز شد، این اقدام واکنشهای منفی رهبران و سازمانهای اسلامی را در پی داشته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، قدس بار دیگر شاهد تهاجم جنایت پیشگان به حریم مقدس مسجد الاقصی گردیده است. تخریب دیوار حریم مسجد الاقصی از توطئه‌های دیرینه رژیم صهیونیستی است که بارها گروه‌های افراطی صهیونیست مورد حمایت این رژیم نقشه تهاجم و تجاوز به حریم مقدس آن را طراحی کرده اند.

اکنون نیز صهیونیستهای غاصب در اقدامی تازه و با تلاش برای ویران کردن قبله اول مسلمین به بهانه عملیات باستان شناشی چهره کریه خود را به نمایش گذاشتند.

موضوع حفظ مسجدالاقصی، موردی است تاکنون بارها از سوی مجامع و سازمانهای بین المللی مسئول حفظ اثار ملل مختلف نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

براساس گزارشها در حال‌ حاضر 125 گروه‌ یهودی‌ افراط ‌گرا در اراضـی‌ اعـراب‌ مشغول‌ فعالیت‌ هستند که‌ از بین‌ آنها 25 گروه‌ متخصص تخریب مسجد و ساختن‌ معبد جدید بر ویرانه‌ های‌ آن‌ هستند.

ط‌بـق‌ آمـاری‌ کـه‌ ارائه شده از 13/9/1993 تـا اواسـط ‌ 1998 حـدود 72 عـملیات‌ خرابکاری‌ با هدف‌ ویـران ‌سازی‌ مسجد الاقصی‌ انجام‌ گرفته‌ و مدارک به‌ دست‌ آمده‌ نشان‌ مـی‌ دهـد که‌ این‌ افراط ‌گرایان‌ در انجام‌ مقاصد خود جدی‌ هستند به‌ ط‌وری‌ کـه‌ تـعـداد آنها به‌ 75 گروه‌ رسیده‌ که‌ به‌ ط‌ور فعال‌ و به‌ شـکـلـهـای‌ مـخـتـلف‌ برای‌ ایجاد زمینه‌ لازم‌ جهت‌ ویران‌سازی‌ تلاش‌ می ‌کنند.

یـهـودیـان‌ افـراطی‌ بـه‌ شدت‌ اصرار دارند که‌ تخریب مسجد الاقصی صورت گیرد زیرا ط‌بق‌ یک روایـت‌ مـذهـب‌ یـهـود با آغاز قرن‌ بیست‌ و یکم‌ تاریخ‌ ساخت‌ شهر بـیـت ‌الـمـقـدس‌ به‌ سه‌ هزار سال‌ خواهد رسید و در این‌ هنگام‌ بر یـهـودیـان‌ واجـب‌ است‌ مسجد الاقصی‌ را ویران‌ کنند یهودیان‌ این‌ تـاریخ‌ را سالگرد تشکیل‌ مملکت‌ اولیه‌ یهود می ‌دانند و ط‌بق‌ باور آنـهـا دوران‌ جـدیـدی‌ آغاز خواهد شد که‌ یهودیان‌ بر تمام‌ جهان‌ مـسـلـط‌ می شوند.

یهودیان‌ معتقدند منجی موعود آنها در این‌ تـاریـخ‌ ظهور خواهد کرد و این‌ منجی دعوت‌ خود را برای‌ جهانیان‌ از مـعـبـد "هیکل‌ سلیمان‌" که‌ بر ویرانه‌ های‌ مسجد الاقصی‌ ساخته‌ شـده‌، خـواهـد فـرسـتاد. لذا مسجد الاقصی‌ باید ویران‌ شود تا هرچه‌ زودتر بازسازی‌ هیکل‌ آغاز شود.

بی تردید در چنین شرایطی همه کشورهای اسلامی باید پا را فراتر از شعار گذاشته و با عمل به مسئولیتهای خود قدس را معیار روابط دیپلماتیک با کشورهای جهان قرار دهند.

رئیس شورای مفتیان روسیه حفاریهای بیت المقدس را محکوم کرد

رئیس شورای مفتیان روسیه، سفیر فلسطین در فدراسیون روسیه و دبیر مرکز فرهنگی فلسطین در مسکو حفاریهای آغاز شده در بیت المقدس را که تهدیدی برای نابودسازی مسجد الاقصی سومین مکان مقدس اسلام هستند محکوم کرد.

شیخ راوی عین الدین رئیس شورای مفتیان روسیه، "عبدالباقر منعم" سفیر فلسطین در فدراسیون روسیه و "وافق الشاعر" دبیر مرکز فرهنگی فلسطین در مسکو طی یک بیانیه اظهار داشت: مشکل مسجد الاقصی به منافع تمامی امت مسلمان، یعنی حدود یک و نیم میلیارد انسان بر روی زمین مربوط می شود. بیت المقدس و تمامی خاک اطراف آن، برای تمامی مسلمانان مقدس است. مراقبت از آن، وظیفه هر فرد مومن، جدای از ملیت و تبعیت وی تلقی می شود.

در این اعلامیه، مسلمانان روسیه و فلسطین به اسیر نشدن در دام توطئه اخیر دعوت شده اند و اینکه نباید سفارش پیامبر (ص) را در رابطه با برخورد خوب و محترمانه نسبت به مردم اهل کتاب، چه مسیحی و چه یهودی فراموش کرد مورد توجه قرار گرفته است.

در این بیانیه همچنین آمده است: ما می خواهیم برداشت مسلمانان از یهودیبت، مسیحیت و اسلام به عنوان "سه دین آسمانی" را به همگان یادآور کنیم. از این رو ما اعلام می کنیم که اگر تهدیدی بر بناهای یادبود و مقدسات این ادیان، از جمله در بیت المقدس سایه افکند، ما از آنها مراقبت خواهیم کرد.

یونسکو خواستار توقف تعرضات اسرائیل به مسجدالاقصی شد

سازمان آموزش و علوم و فرهنگ ملل متحد (یونسکو) ضمن محکوم کردن اقدامات و فعالیتهای رژیم اشغالگر اسرائیل، خواستار توقف این تعرضات به مسجدالاقصی شد.

سازمان آموزش، فرهنگ و علوم ملل متحد (یونسکو) نسبت به خطرات و ایجاد بحران میان اسرائیل و فلسطین هشدار داد و بر ضرورت احترام به میراث جهانی مسلمانان تأکید کرد.

یونسکو طی بیانیه ای خواستار توقف اقدامات و تعلیق حفریات رژیم اشغالگر اسرائیل شد تا آرامش جهان اسلام حفظ شود. این سازمان اقدامات اسرائیل را تعرض به حقوق مسلمانان خواند و آن را بی احترامی به ادیان آسمانی توصیف کرد.

سه شنبه گذشته عملیات ساختمانی رژیم صهیونیستی با پشتیبانی کامل ارتش این رژیم با تخریب بخشی از مسجدالاقصی تنها راه منتهی به دروازه "المغاربه"، نزدیک "دیوار البراق" آغاز شد.

کشورهای اسلامی برای رفع تنش در فلسطین اقدام کنند

رئیس جمهور پاکستان در دیدار با نخست وزیر ترکیه بر ضرورت تشکیل نشستی با حضور رهبران کشورهای اسلامی به منظور حل بحران فلسطین و عراق تأکید کرد.

در این دیدار که 18 بهمن ‌ماه در دفتر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه انجام شد، پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان با اشاره به مشترکات فرهنگی و دینی کشورهای اسلامی از سران این کشورها خواست در مورد تنشی که منطقه را فرا گرفته، راهکار مناسبی بیندیشند.

وی با اشاره به درگیری ‌های اخیر در عراق و فلسطین خواستار رسیدگی به مسائل سیاسی این کشورها شد و بر نقش سایر دولت‌های اسلامی در این زمینه تأکید کرد.

طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز با تأیید سخنان مشرف گفت: ملت فلسطین نیاز به یاری مسلمانان دارد، همچنان که مسئله وحدت در عراق و لبنان بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

واکنشهای جوامع اسلامی به ویرانی مسجدالاقصی

کشورها و سازمانهای اسلامی در پی نابودسازی و ویرانی "باب المغاربه" در مسجدالاقصی که از سوی رژیم اشغالگر اسرائیل انجام می شود، واکنشهای شدیدی را نشان دادند.

تخریب "باب المغاربه" مسجدالاقصی توسط رژیم اشغالگر اسرائیل، کشورهای اسلامی و سازمانهای بین المللی را بر آن داشت تا واکنشها و محکومیتهای شدیدی را نسبت به سیاستهای اشغالگران مبنی بر یهودی سازی قدس نشان دهند و تصرفات اسرائیل را به شدت محکوم کنند.

شیخ محمد حسین مفتی سرزمین قدس و فلسطین از فلسطینیان خواست تا به دفاع از مسجدالاقصی اقدام کرده و کشورهای اسلامی مسئولیتهای این ویرانگریها را بپذیرند.

جبهه ملی فلسطین نیز خواستار برگزاری نشستی اضطراری با مشارکت سران کشورهای اسلامی و عربی شد تا تدابیر لازم درباره خطراتی که مسجدالاقصی را تهدید می کند، بیندیشند.

دکتر محمد سید طنطاوی شیخ الازهر نیز از فلسطینیان مجاور مسجدالاقصی خواست تا جلوی تعرضات اسرائیل را بگیرند.

اخوان المسلمین مصر نیز خواستار به تکاپو افتادن سریع مسلمانان به ویژه ملت فلسطین به منظور جلوگیری از تعرض به مسجدالاقصی شد.

سعود ابو محفوظ رئیس کمیته قدس گروه اخوان المسلمین اردن، تلاشهای اسرائیل را که منجر به تغییرات جغرافیایی می شود، "سونامی اسلامی" خواند و از وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی خواست تا جلسه ای اضطراری تشکیل دهند.

شیخ تیسیر تمیمی قاضی القضات فلسطین نیز از ملت فلسطین خواست تا به سرعت از مسجدالاقصی در مقابل بولدزرهای اسرائیلی دفاع و حمایت و جهان اسلام به سرعت در اینباره دست به کار شوند.

شورای جهانی دعوت و کمک رسانی مسلمانان نیز نسبت به تدابیر و اقدامات اسرائیل که به نابودی مسجدالاقصی منجر می شود، هشدار داد و طی بیانیه ای از حکومتهای اسلامی، سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه عرب و کمیته قدس خواست تا مسجدالاقصی و شهر قدس را نجات دهند.

سازمان تربیت، علوم و فرهنگ اسلامی (آیسیسکو) نیز حملات خصمانه اسرائیل را به شدت محکوم کرد و خواستار فشار بر اسرائیل مبنی بر توقف اقدامات آنها شد، این سازمان ضمن بیانیه ای تلاشهای خصمانه اسرائیل را که به پاکسازی قدس از مسلمانان منجر می شود، محکوم کرد و گفت: یهودیان افراطی حکومت اسرائیل را به ادامه این اشغالگریها تشویق می کنند تا شهر قدس یهودی نشین شود.

حکومت اردن نیز اعتراض رسمی خود را نسبت به اقدامات اسرائیل به وزارت امور خارجه اسرائیل اعلام کرد و نسبت به عواقب خطرناک این مسئله هشدار داد.

دبیر کل امور فلسطین نیز گفت: اتحادیه عرب نسبت به این حادثه بسیار نگران و خشمگین است، چرا که این اقدامات خصمانه به مقدسات اسلامی و مسیحیان شهر قدس ضرر رسانده و منجر به یهودی سازی شهر مقدس قدس می شود.

اتحادیه عرب از همه سازمانهای بین المللی به ویژه یونسکو و سازمان ملل متحد خواست تا مسئولیت این اقدامات خصمانه را به عهده گرفته و با توقف فوری اقدامات خود، کشورهای بین المللی را به صلح و آرامش دعوت کنند و در ادامه از آمریکا خواست تا بر اسرائیل فشار آورد تا دشمنیهای خود را قبل از آنکه حادثه ناگواری به بار آید، متوقف کند.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo