شهید آوینی


امروز یکشنبه هفدهم دی ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با هفدهم ذیحجه سال 1427 هجری قمری و برابر است با هفتم ژانویه سال 2007 میلادی .

اجرای طرح استعماری حذف حجاب توسط رضا خان :
 


درچنین روزی درسال 1314 ه ش رضا خان طرح استعماری کشف حجاب را به مرحله اجرا گذاشت . پس ازتصویب قانون متحد الشکل شدن البسه درششم دی 1307 ه ش و اجبارآقایان به پوشیدن کت و شلوار و کراوات و کلاه فرنگی ، رضا خان تلاش کرد که چهره ظاهری زنان ایرانی را نیز به صورت خارجی در آورد .

از نظررضا خان حجاب ، مظهر جهل وعقب ماندگى بود. درآن زمان روشنفکران و فضاى فرهنگى و فکرى جامعه به تمدن و روش زندگى مردم درغرب و ایده هایى مانند دولت غیرمذهبى، آموزش و پرورش بدون مذهب و برابرى زنان به عنوان ارزش هاى برخاسته از جوامع اروپایى تمایل زیادى نشان مى دادند ومقلدان فرهنگ بیگانه برای اثبات نهایت وابستگی خود به فرهنگ بیگانه ای که به دقت نمی شناختند وازکنه اهداف آن آگاهی لازم نداشتند ، اسلام را همزاد و خادم ارتجاع و استبداد وحجاب را سمبل واپسگرایى و انحطاط معرفی می کردند.

پیشنیه این امر را می توان به سفر رضا خان به کشور ترکیه مرتبط دانست . او در دوازدهم خرداد سال 1313 عازم ترکیه شد و تحت تاثیر اقدامات کمال آتاتورک بنیانگذار رژیم لاییک در این کشور قرار گرفت . به همین دلیل وی پس از بازگشت از این کشور ریشه برخی از پیشرفت های ممالک غرب را دین زدایی دانست . در سال 1313 و پس از افتتاح دانشگاه تهران دختران این دانشگاه به صورت بی حجاب در دانشگاه حضور یافتند .

رضا خان در چنین روزی در سال 1314 ه ش طی جشن فارغ التحصیلی دختران بی حجاب در دانشسرای مقدماتی رسما بر کشف حجاب تاکید کرد . این اقدامات با برگزاری مراسم و آیین های مختلط ادامه یافت . رضا خان در این مراسم  به اتفاق همسر و دخترانش اشرف و شمس ، به صورت بی حجاب حضور داشت . این اقدام  دقیقا با عرف ایرانی مسلمان و دین اسلام مخالف  بود  . با ابلاغ قانون کشف حجاب برخی از زنان که چادر ایشان را اجبارا برداشتند، روسری به سر کردند ، روپوش های بلند پوشیدند . اما رضا خان دستور داد و با شدت هرچه تمام تر بر این گونه زنان هجوم برند و روسری هایشان را پاره کنند . ظلم وستمی که به دستور رضاخان و با پشتیبانی نیروهای نظامی و به اصطلاح انتظامی و تدارک تبلیغات روشنفکران مرعوب رضاخان علیه خانواده های مسلمان و به ویژه زنان مسلمان اعمال شد ، کارنامه  سراسر سیاهی و تباهی و ستمگری گروهی نادان متکبر و خودباخته را برای همیشه در تاریخ این کشور  ثبت  وبانیان وحامیان و مجریان آن را رسوا کرده است .  

مصدق ؛ مرد سال :
در چنین روزی در سال 1952 میلادی تصویر دکتر محمد مصدق به عنوان چهره مرد سال بر صفحه نخست نشریه تایم نقش بست . نشریه معتبر تایم همه ساله در نخستین نشریه سال جدید میلادی  ، چهره یکی از اشخاصی که بیشترین خدمات و فعالیت را در سال گذشته انجام داده است و به یکی از خبر سازترین چهره ها تبدیل شده با شد به عنوان برترین چهره سال انتخاب می کند .

در گذشت جهان پهلوان تختی :
جهان پهلوان تختی درچنین روزی در سال1346هجری شمسی به طرزی مشکوک درگذشت.
تختی در روز پنجم شهریور ماه سال 1309 ه ش  در خانواده‌ای متوسط در محله‌ خانی آباد تهران دیده به جهان گشود . او دو برادر و دو خواهر نیز داشت و  غلامرضا کوچکترین فرزند خانواده بود .  پدرش در اثر فقر برای تامین معاش خانواده  ناچارشد خانه‌  مسکونی خود را گرو بگذارد.شادروان تختی به لحاظ مشکلات خانوادگی و همچنین مالی  فقط نه  سال در دبستان و دبیرستان منوچهری خانی آباد درس خواند و  به دلیل علاقه به کشتی و ورزش باستانی به باشگاه پولاد رفت. تختی در دوران زندگی ورزشی اش رکورد دار شرکت در المپیک ها و کسب بیشترین مدال بود.  جهان پهلوان علاوه بر قهرمانی، به لحاظ منش و رفتار انسانی و سجایای اخلاقی پسندیده و جوانمردی و نوع دوستی شهره خاص و عام بوده است. او زندگی خود را وقف مردم کرده بود. شادروان تختی در ورزش باستانی و کشتی پهلوانی نیز دارای تبحر و مهارت بود، چنان که سه بار پهلوان ایران شد و هر بار کشتی گیران نامداری را مغلوب کرد. وی چهار ماه پس از بازگشت از آخرین سفر خود در آبان ماه سال 1345  زندگی مشترک خود را با همسرش آغاز کرد؛ که حاصل آن تولد بابک  بود . او در   المپیک 1952  هلسینکی ، مدال نقره و در المپیک 1956  ملبورن مدال طلا گرفت . وی همچنین در المپیک سال 1960  رم ،   مدال نقره را به ارمغان آورد . تختی در رقابت های  قهرمانی جهان در سال 1951  هلسینکی ،  مدال نقره ، در سال 1961 یوکوهاما ،  مدال طلا و در 1962 تولیدو  مدال نقره به گردن  آویخت . وی همچنین در بازیهای آسیایی 1958  توکیو مدال طلا  دریافت کرد  . جهان پهلوان تختی  درسال1956میلادی با فرستادن نماینده‎های شوروی سابق و آِمریکا به رده‎های دوم و سوم اعتباربیشتری برای کشتی ایران فراهم کرد. او همچنین علاوه بر عرصه ورزش ، در عرصه سیاست نیز یکی از مخالفین رژیم پهلوی بود  به همین دلیل  ساواک  اورت تحت نظر داشت. ساواک با طرح توطئه ای علیه او خواست که با کشتن وی ، مرگ او را در اذهان عمومی ، خود کشی قلمداد کند اما مردم بعد از شنیدن خبر شهادت شادروان تختی جلوی پزشک قانونی گرد آمدند و علیه رژیم شاه تظاهرات عظیمی بپا کردند. این تظاهرات به زد و خورد با پلیس انجامید . تختی را در ابن بابویه به خاک سپردند. از به یاد ماندنی ترین اقدامات شادروان تختی در جریان زلزله بوئین زهرا بود که در تاریخ جوانمردی پهلوانان ایران ثبت شده است. در این واقعه که هزاران تن از هموطنان کشته شدند تختی کمر همت بر بست و به میان مردم کوچه و بازار رفت و مبلغ کلانی برای کمک به بازماندگان این حادثه درد انگیز جمع آوری کرد. البته محبوبیت تختی میان اقشار مختلف مردم دراین کاربسیار موثر بود.   

انتشار مقاله احمد رشیدی مطلق : 
پس از شهادت آیت الله مصطفی خمینی ، فرزند امام خمینی ره  حرکت های مختلف ضد رژیم  در شهرهای گوناگون  کشور صورت گرفت  که همه این شورش ها مفهوم خاصی را به ذهن متبادر می کرد و آن زنده کردن یاد امام خمینی ره  قافله سالار انقلاب اسلامی بود . به همین دلیل عمال شاه بر آن شدند که به نوعی چهره امام خمینی ره را در میان عامه مردم مخدوش سازند و به این ترتیب دست به انتخاب خطرناکی زدند که هزینه سنگینی را نیز برای آن پرداخت کردند . به همین منظور در سال 1356 نامه ای از دفترامیر عباس  هویدا وزیر دربار محمد رضا شاه پهلوی خارج شد . پیک در بار نامه را به داریوش همایون وزیر اطلاعات و جهانگردی  وقت داد و  او هم نامه را به روزنامه اطلاعات برای چاپ سپرد . در این مقاله که نویسنده آن احمد رشیدی مطلق ذکر شده است ، نویسنده به طور صریح بی حجابی را فضیلت دانسته و حجاب را  کهنه پرستی و ارتجاع سیاه معرفی کرده است . وی همچنین  به ساحت مرجع عالم تشیع ، امام خمینی ره اهانت کرده و قیام پانزده خرداد 1342 را  توطئه استعمار سرخ و سیاه معرفی کرده  بود . این مقاله  موجبات وقوع قیام دی ماه مردم قم را پدیدآورد که تعدادی از معترضان به شهادت رسیدند . برگزاری مجالس ختم شهدای قم در شهرهای مختلف باز سبب گسترش تطاهرات و افزایش در گیری ها و شهدا شد و در نتیجه این حرکت های خود جوش و مومنانه به انقلاب اسلامی منجر شد.

سلب اختیارات میلسپو :
 در چنین روزی در سال 1334 ه ش   مجلس شورای ملی ایران   اختیارات دکتر میلسپو مستشار مالیه ایران را   لغو کرد .  وی نه  روز بعد پس از اعلام استعفای خود ازاین سمت ،  به آمریکا بازگشت . سر آرتور چستر میلسپو یکی از میسیون هایی بود که در سال 1922 میلادی وارد ایران شد . وی به نوعی نشانگر ارتباط خاندان نخست وزیر ایران اسدالله علم با امپریالیسم آمریکا بود .

تبعید مسوولان حماس :
دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به منظور بررسی فرجام خواهی چهار تن از مسوولان حماس به نامهای عماد العلمی ـ مصطفی القانوع ، مصطفی اللداوی و فضل الزهار که به تبعید محکوم شده بودند ، درقدس تشکیل جلسه داد .دادگاه مزبور با رد فرجام خواهی، نامبردگان را  روز بعد  به لبنان تبعید کرد .

شهادت سلیمان خاطر :
 درچنین روزی در  سال1986میلادی ،  سلیمان خاطراز مبارزان علیه رژیم صهیونیستی به دست عمال این رژیم و در زندان به درجه شهادت نایل آمد . وی درسال 1985 علیه  قرارداد کَمپ دیوید  و سازش دولتین مصرو رژیم صهیونیستی به عنوان سازش نخستین دولت عربی  قیام کرد و توانست  هفت تن از صهیونیست ها را به قتل برساند . عوامل موساد  او را دستگیر و پس از محاکمه‎ ،  به حبس ابد محکوم شد،  اما بعد ازمدتی حضور وی را تاب نیاوردند و خاطر  را در زندان به دار آویختند . بعد ازاعلام این خبردانشجویان مصری درقاهره و چند شهردیگر این کشور با برپایی تظاهرات گسترده ، قتل این مبارز مصری را محکوم کردند .  

نخستین ماشین تحریر جهان :
در چنین روزی در سال 1714 میلادی ،  هنری میل نخستین ماشین تحریر جهان  را که خود ساخته بود ،  در لندن به تماشا گذاشت.
    
اردن ؛ صاحب قانون اساسی :

در چنین روزی در سال 1952 میلادی  کشور اردن که با اندیشه و به دست انگلیسی ها ساخته شده است ، دارای قانون اساسی شد. حکومت اردن مشروطه سلنتی است . اردن ابتدا تابع دولت عثمانی بود سپس در سال 1920 تابع انگلستان شد و در سال 1946 به استقلال رسید . این کشور در چهاردهم دسامبر 1995 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد و از اعضای اتحاد یه عرب شد .

برنامه مبارزه با فقر :
در چنین روزی در سال 1964 میلادی   لیندن جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا با اعلام برنامه خود در زمینه  مبارزه با فقر در این کشور خواستار رفع فقر از این کشور و شکوفایی اقتصاد  آن  شد . 

تسخیر آخرین زمین آخرین  مالک :
در چنین روزی در سال 1558 میلادی ، کالیاس آخرین فرد انگلیسی  که در سرزمین فرانسه مالک مال غیر منقول ( زمین ) بود 
توسط فرانسویان محاصره شد و فرانسه به طور کلی در اختیار فرانسویان قرار گرفت .
 
کشف چهار قمر مشتری :
در چنین روزی در سال 1610 میلادی گالیلیو گالیله ستاره شناس مشهور ، چهار قمر مشتری را رصد کرد . وی آنها را "یو" ، "اروپا" ،" گانی مد" و "کالیستو" نام نهاد  .

جرج واشنگتن ؛ نخستین رییس جمهور :
در چنین روزی در سال 1789 میلادی آمریکایی ها به انتخاب کسانی رای دادند که جرج واشگتن را به عنوان نخستین رییس جمهور این کشور معرفی می کردند .

اعلام نام  سعودی :
در چنین روزی در سال 1926 میلادی عبدالعزیز بن عبدالرحمن السعود  قلمروحاکمیت خود را « مملکت سعودی » اعلام کرد . درسال 1925  تمام حجاز به تصرف ابن سعود موسس خاندان سعودی درآمد. چند سال پیش از آن که بریتانیا  ابن سعود را فرزند بخواند وی در تلاش خود برای پیدا کردن پشتیبانی خارجی ، به سلطان عثمانی  نوشت : « حاضرم هرگونه شرایطی را که شما لازم می دانید قبول کنم. » چون دولت عثمانی التماس او را رد کرد ، وی به  نمایندهً سیاسی بریتانیا در منطقهً خلیج فارس نوشت : « استدعا می کنم که از توجه حکومت بریتانیای کبیر محروم نمانیم و امیدواریم ما را تحت الحمایهً خود بدانید.»

نخستین سفر دور دنیا با دو چرخه :
در چنین روزی در سل 1887 میلادی توماس استونس نخستین سفر دور دنیای خود را با دوچرخه به پایان رساند . وی سفر خود را در آوریل سال 1884 آغاز کرد . استونسن و دوچرخه اش حدود 13هزارو پانصد مایل را درحدود  سه سال طی کردند .

نخستین ارتباط تلفنی بین قاره ای :
در چنین روزی در سال 1927 میلادی نخستین سرویس تلفن بین قاره ای  میان دو شهر نیویورک و لندن بر قرار شد  . در اولین روز این ارتباط نیز 31 تماس انجام گرفت  .

آلمان خسارت پرداخت نمی کند :
در چنین روزی در سال 1932 میلادی و پس از جنگ نخست جهانی ، هاینریش برونینگ یکی از اعضای ارشد حزب نازی اعلام کرد این کشور  نمی تواند  خسارات ناشی از جنگ را پرداخت کند و این کار را در آینده هم انجام نخواهد داد .

پیمان ایتالو فرنچ :
در چنین روزی در سال 1935 پیر لاوال وزیر امور خارجه فرانسه و بنیتو موسولینی نخست وزیر ایتالیا معاهده ایتالو- فرنچ را امضا کردند . این معاهده به عنوان سندی در جهت همکاری دو کشور در تحکیم صلح در منطقه امضا شد .

جنگ در منطقه باتان :
در چنین روزی در سال 1942 میلادی جنگ جهانی دوم در منطقه دماغه باتان در کشور فیلیپین آغاز شد . این منطقه سرانجام در همان سال به  عنوان محل پیروزی نیروهای ژاپنی بر نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم مشهور شده است .

نخستین عکس از ژن :  
در چنین روزی در سال 1949 میلادی نخستین عکس از ژنها  در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در ایالت لس آنجلس به نمایش در آمد .

پیشرفت در ساخت بمب هیدروژنی :
در چنین روزی در سال 1953 میلادی هری ترومن توسعه کشورش را در ساخت بمب هیدروژنی اعلام کرد .

دشمن ،  کاسترو را شناسایی کرد :
در چنین روزی در سال 1959 میلادی ایالات متحده آمریکا دولت جدید فیدل کاسترو در کوبا را به رسمیت شناخت .

افزایش بهای نفت :
ر چنین روزی درسال 1975 میلادی اپک موافقت کرد که بهای هر بشکه نفت را ده در صد افزایش دهد . این کار اپک  باعث ایاد نرخ تو.رم در اقتصاد جهانی شد .

تسخیر پنوم پن :
در چنین روزی در سال 1979 نیروهای ویتنامی با غلبه بر  خمرهای  سرخ در کامبوج ، پنوم پن ، پایتخت کامبوج را به تسخیر خویش در آوردند .

تاج گذاری آکی هیتو :
در چنین روزی در سال 1989 میلادی شاهزاده آکیهیتو به عنوان امپراطور جدید ژاپن پس از مرگ پدرش هیرهیتو تاج گذاری کرد . 

کودتا در هائیتی :
در چنین روزی در سال 1991 میلادی عملیات کودتا در هائیتی به شکست انجامید .

پیمان هلند - انگلستان :
در  چنین روزی در سال 1579 میلادی انگلستان با هلند یک پیمان دفاعی و همکاری امضا کرد .

تقلیل ارتش شوروی :
در چنین روزی در سال 1958 میلادی ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق به سیصد هزار نفر تقلیل یافت .

ترور سوکارنو :
در چنین روزی در سال 1962 مخالفان سوکارنو رییس جمهور اندونزی ، درصدد ترور وی بر آمدند که البته  این عملیات نا کام ماند .

کنفرانس تسلیحات شیمایی :
در چنین روزی در سال 1989 میلادی  کنفرانس بین المللی کنترل و کاهش سلاحهای شمیایی در پاریس گشایش یافت . شرکت کنندگان در این کنفرانس بین المللی بر همکاری کشورها در جهت تقلیل این گونه سلاحها و همچنین کاهش ساخت  تسلیحات شیمیایی تاکید کردند . رژیم صدام حسین در طول جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران بارها از تسلیحات شیمیایی ساخته کشور های غربی بهره جست . وی حتی این گونه تسلیحات را در کشور خود با رقم زدن یکی از بزرگترین فجایع انسانی در حلبچه  به کار گرفت .

روز مهاجران اولیه در لیبریا :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز مهاجران اولیه در لیبریا گرامی داشته می شود .

بسته شدن برج پیزا :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی برج کج پیزا برای ورود عموم مردم بسته  شد . مسوولان امر به منظور حفظ این  اثر تاریخی و همچنین احتمال سقوط آن ، ورود عموم مردم را به این برج ممنوع کردند . 

شدید ترین کولاک :
در چنین روزی در سال 1986 میلادی یکی از شدید ترین طوفانها در ایالات متحده آمریکا وزیدن گرفت . بر اثر این طوفان و کولاک مهیب یکصد نفر جان خود را از دست دادند .

اصلاح قانون اساسی آنگولا :
در چنین روزی در سال 1978 میلادی آنگولا قانون اساسی خود را اصلاح کرد .

منشور حقوق بشر :
در چنین روزی در سال 1977 میلادی منشور "حقوق بشر 77  " در پراگ شکل گرفت .

تحریم علیه لیبی :
در چنین روزی در سال 1986 میلادی رییس جمهور آمریکا ، ریگان تحریم های اقتصادی علیه لیبی را به مرحله اجرا گذارد .

تولد آلبرت بیرستاد :
 در چنین روزی در سال 1830 میلادی بیرستاد نقاش آلمانی  دیده به جهان گشود . "مناظر آمریکایی"  عنوان مهمترین اثر اوست .
تولد شارل پگی :
در چنین روزی  در  سال 1873  شارل پگی نویسنده و شاعر معروف فرانسوی دیده به جهان گشود . وی  تحصیلاتش را در رشته ادبیات در دانشسرای عالی به پایان رسانید و برای چاپ آثار شعرای جوان دو چاپخانه مجهز دایر کرد .این شاعر بزرگ در جریان جنگهای 1914 بین فرانسه و آلمان روز 5 سپتامبر 1914 میلادی کشته شد .

تولد فرانسیس پولانگ :   
در چنین روزی  در  سال 1899 فرانسیس پولانگ موسیقیدان برجسته فرانسوی در پاریس به دنیا آمد . وی در هفده  سالگی 
یک  راپسودی  ساخت که با استقبال زیادی روبرو شد .او پس از آن به ساخت آثار زیبایی در حوزه موسیقی همت گمارد که  قطعه  ندای انسانی  ، از آن جمله اند . وی  نشان لژیون دونور را از آن خود کرد  .پولانگ سوم  ژانویه 1963 میلادی بدرود حیات گفت .

در گذشت نیکلا تسلا :
در چنین روزی در سال  1943 میلادی تسلا فیزیکدان یوگسلاویایی دار فانی را وداع گفت . "موتور تسلا " مهمترین اثر اوست . وی به هنگام مرگ هشتاد و شش سال داشت .

در گذشت هیرو هیتو :
 در چنین روزی د ر سال 1989 میلادی هیرو هیتو امپراطور ژاپن در سن هشتاد و هفت سالگی بر اثر سرطان در گذشت . وی بین سالهای 1922 تا 1989 امپراطور این کشور بود .

در گذشت آن دوتریش :
در چنین روزی در سال 1661 "آن دوتریش "ملکه فرانسه و یکی از زنان نامدار قرن هفدهم آن کشور پس از شصت سال زندگی چشم از جهان فرو بست . وی  که پدر و شوهر و پسرش پادشاه بودند بیست و یکم  ژوییه 1601 میلادی در مادرید پایتخت اسپانیا متولد شد . پدرش فیلیپ سوم پادشاه اسپانیا بود .
 
در گذشت ژولیوس راب :
 در چنین روزی  در  سال 1963 ژولیوس راب صدراعظم  بزرگ اتریش ، بعد از جنگ دوم جهانی درسن هفتاد و دو سالگی  در گذشت . راب در سال 1891 میلادی به دنیا آمد  و پس از جنگ دوم با وجود اشغال اتریش آن قدر کوشید تا سرانجام استقلال مجدد کشور خود را بدست آورد . وی نمود استقلال مجدد اطریش است .  

در گذشت جوزف پریستلی : 
درچنین روزی در  سال1804میلادی  جوزف پریستلی شیمیدان انگلیسی درسن هفتاد و یک سالگی درگذشت . پریستلی کشیش ، 
کاشف گاز اکسیژن است  .

 

17/10/59

ادامه عملیات نصر ( هویزه ) : عدم تحرك جدی طرفین ، اجرای آتش شدید روی مواضع خودی مخصوصاً نیروهای مستقر در جنوب كرخه ، عدم اقدام جدی برای عقب كشیدن تجهیزات خودی و غنیمتی به جای مانده در منطقه بین نیروهای خودی و دشمن ، شكست و خسارت عراق در هجوم به روستای صفحه 2 در محور فارسیات و نقل و انتقال دشمن در محور پادگان حمید .

گزارش كتاب « جنگ خلیج » دربارة حوادث امروز عملیات .

 بازتاب عملیات اخیر در خبرگزاری عراق ، رادیو لندن و روزنامه فرانسوی لوكوتیدین ؛ به جز خبرگزاری عراق ، نحوة انعكاس حاكی از پیروزیهای ایران است .

اجرای آتش مكرر توپخانه عراق در دزفول و اصابت دو فروند موشك فراگ به اهواز .

 آماری از درگیرهای گیلان غرب .

عملیات علیه ضد انقلاب در مریوان .

 انتقال مسئولیت بررسی وضعیت و تدارك گروههای مخالف ایران از ارتش عراق به استخبارات این كشور .

 اعلام مواضع ایران توسط رئیس جمهور ، خطاب به صدام : آمریكا برای تثبیت مواضع خود در خلیج فارس شما را به كار گرفت ، در ارزیابی خود اشتباه كرد . شما نیز اشتباه كردید . ما نه به تجاوز صّحه میگذاریم نه آن را تحمّل میكنیم و این باعث میشود كه ملت عرب نیز به اسلام برگردد و تسلیم تجاوز اسرائیل نشود .

 پیام تشكر آیت الله منتظری و رئیس مجلس شورای اسلامی ( آقای هاشمی رفسنجانی ) خطاب به رئیس جمهور و رزمندگان بمناسبت عملیات اخیر .

 گزارش روزنامه انقلاب اسلامی از تظاهرات علیه دكتر بهشتی در مشهد به حمایت از رئیس جمهور ( بنی صدر ) و اعلام جرم استاندار خراسان علیه خبرنگار روزنامه مزبور و تكذیب مواردی از گزارش نامبرده .

تفسیر رادیو لندن از تاثیر مشكلات سیاسی داخلی ایران بر نیروهای نظامی .

تفسیر رادیو اسرائیل از نتایج احتمالی اجلاس آتی سران كشورهای اسلامی در ریاض و تأثیر آن در جنگ .

 اعلام حمایت مجدّد شاه حسین از عراق : رشادت ارتش عراق در جنگ با ایران اولین مرحله احقاق حقوق پایمال شده اعراب است .

گفتگوی داگلاس هرد ، معاون وزیر خارجه انگلیس ، با شیخ خلیفه ، ولیعهد امارات ، درباره جنگ ایران و عراق و دیگر مسائل اعراب .

17/10/64

شوروی اعلام كرد كه ایران نباید نگران تغییر موضع شوروی باشد.

اعلام بی‌طرفی كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس در جنگ ایران و عراق.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo