شهید آوینی

 

استاد دانشگاه اهل البيت اردن: بهترين توصيف‌گر شخصيت پيامبر(ص) قرآن است

دكتر «مصلح الزعبی» از اساتيد دانشگاه اهل البيت و از شركت‌كنندگان همايش بين‌المللی شناخت سيره نبوی(ص) در اصفهان، در نخستين روز اين همايش با ارائه مقاله خود درباره شخصيت پيامبر اسلام با بيان اين مطلب، گزيده‌ای از مقاله خود را ارائه كرد.

وی درباره مقاله خود گفت: من در مقاله خود سعی كرده‌ام شخصيت نبوی را در ابعاد مختلف از زبان قرآن ارائه دهم.

وی در مقدمه مقاله خود با اشاره به اينكه محمد(ص) علی رغم امی بودن بيشترين و ماندگارترين تاثير را بر جهان داشته است، اظهاركرده است: راهی كه محمد(ص) در مدت ربع قرن طی كرد و تاثيری كه وی در آگاه‌سازی مردم عربستان و جهان داشت چيزی است كه بشر امروز با گذشت ساليان طولانی و پيشرفت علم و تكنول‍‍وژی موفق به انجامش نشده‌است و دانشگاه‌های جهان هنوز قادر به انجام عمل وی نيستند.

الزعبی در ادامه تصريح كرده است: شخصيت علمی پيامبر اسلام، حسن خلق، وجه رحمانيت، تواضع و صبر از توصيفاتی است كه به وفور در آيات قرآن درباره شخصيت والای محمد (ص) بدان اشاره شده است. به طور مثال آيات 28سوره سباء، 113 نساء، 151 بقره، 164 آل عمران 88 حجر از آياتی هستند كه در آنها اشاره مستقيم به شخصيت نبی (ص) شده است.

وی در ادامه مقاله خود آورده است: يكی از رساترين توصيفات قرآنی در رابطه با رسول الله در قرآن كريم اشاره به وجه رحمانيت او است چنانچه در آيان متعددی از او به عنوان رحمتی برای جهانيان نام می‌برد. در آيات ديگری خداوند رسولش را به واسطه رسالت سنگينی كه در راه تعليم و تربيت امت بر دوش دارد به صبری بيشتر دعوت می‌كند و می‌فرمايد: «فاصبر صبرا جميلا».

الزعبی در ادامه مقاله خود تصريح می‌كند: وصف نبی اسلام تنها در قرآن نيامده است بلكه در كتاب‌های تورات و انجيل نيز توصيفات بسياری از شخصين نبی اسلام وجود دارد.

وی در پايان ارايه مقاله خود، دانشمندان و مسلمانان را به شناسايی هرچه بيشتر نبی اسلام دعوت كرد و خواستار استفاده از اسلوب وی در تعامل و رفتار با تمامی مخلوقات شد.


منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo