شهید آوینی

 

كارشناس نسخ خطی: 5 كتاب از مجموعه خطاطی قرآنی زنان ايرانی در طول تاريخ جمع‌آوری شد

«محمود براهيمی» كارشناس نسخ خطی با بيان مطلب فوق درباره تاريخ خطاطی قرآنی توسط بانوان در 150 سال اخير گفت: در دوران قاجار، تعدادی از بانوان قرآنی به واسطه ظرافت‌های هنری خود تمام قرآن كريم را كتابت كردند و حاصل هنر خطاطی بانوان در 5 كتاب جمع‌آوری شده كه در موزه كاخ گلستان حفظ شده است.

وی افزود: در دوران قاجار تعليم و تربيت بيشتر به آقايان اختصاص داده می‌شد و بانوان هنرمند آن دوران بر اساس ايمان راسخ و اعتقاد به خداوند و قرآن كريم اين چنين آثاری را خلق كردند.

«براهيمی» تصريح كرد: «مرقع ناخنی» از ديگر آثار ارزشمند مجموعه نسخ خطی قرآنی بانوان خطاط در طول تاريخ ايران به شمار می‌رود كه در يازده صفحه شامل ده صفحه به صورت تصوير و صفحه اول آن حديثی از رسول اعظم(ص) با موضوع چگونگی برخورد با متكبران و فروتنان بوده كه توسط «فخر‌جهان» خطاطی شده است.

وی به خط «نسخ» به عنوان خطی كه بانوان هنرمند در دوره قاجار برای كتابت آيات قرآن، اسمأ الهی و احاديث استفاده می‌كردند اشاره كردو گفت: در آن دوران اين خطاطان به صورت خودجوش و غالباً بدون داشتن استاد و با بهره‌گيری از استعداد و همچنين علاقه به قرآن بوده كه قرآن را خطاطی می‌كردند.

اين كارشناس نسخ خطی، تأكيد كرد: جمع‌آوری نسخ قرآنی كه توسط بانوان هنرمند به نگارش درآمده، می‌تواند انگيزه‌ای برای ديگر بانوان علاقه‌مند باشد تا آن‌ها نيز با روی‌آوردن به هنر خوشنويسی، قرآن را خطاطی كنند.

«محمود براهيمی» گفت: آثار بانوان هنرمند دوران قاجار می‌تواند امروز الگويی برای بانوان هنرمند كشورمان باشد تا بر اساس اعتقادات دينی و قرآنی خود به هنرهای قرآنی از جمله خطاطی روی آورند.
 

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo