شهید آوینی


امروز یکشنبه دوازدهم آذرماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با یازدهم ذیقعده الحرام سال 1427 هجری قمری و برابر است با سوم دسامبر سال 2006 میلادی

تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : 
 


در چنین روزی در سال 1358 ه ش قانون اساسی جمهوری اسلامی به همه پرسی گذاشته شد . پس ازهمه پرسی ( رفراندوم) درباره  جمهوری اسلامی ایران در سال 1358 ه ش که با اکثریت مطلق آراء مردم (نود و هشت ممیز دو دهم درصد )  به تصویب رسید ، در چنین روزی پس از تصویب قانون اساسی از سوی مجلس خبرگان رهبری ، قانون یادشده به همه پرسی عمومی گذاشته شد و طی آن  قانون اسا سی جمهوری اسلامی ایران به تصویب عموم مردم ایران رسید . براساس اصل نخست قانون اساسی : حکومت ایران جمهوری اسلامی است که ملت ایران، بر اساس اعتقاد دیرینه‏اش به حکومت حق و عدل قرآن، در پی انقلاب اسلامی پیروزمند خود به رهبری مرجع عالیقدر تقلید آیت‏ الله ‏العظمی امام خمینی، در همه‏پرسی دهم و یازدهم فروردین ماه یکهزار و سیصد و پنجاه و هشت هجری شمسی برابر با اول و دوم جمادی الاولی سال یکهزار و سیصد و نود و نه هجری قمری با اکثریت نود و هشت ممیز دو دهم در صد  کلیه کسانی که حق رأی داشتند، به آن رأی مثبت داد.  
 

سخنرانی حضرت  امام خمینی (ره) در 25 خرداد 1358 در قم در جمع پرسنل نیروی هوایی ، در مورد کارشکنی غربیها و غرب زدگان در راه تدوین قانون اساسی :

بیدار باشید برادران ! دشمنان خودتان را بشناسید . می خواهند نگذارند قانون اساسی بر طبق آن طوری که اسلام حکم می کند تصویب شود . باید حقوقدانهای غربی نظر بدهند ؟ ما می خواهیم قانون اسلامی بنویسیم ، از غرب بیایند نظر بدهند ؟! یا غربیها بیایند نظر بدهند ؟ یا غربزده ها بیایند نظر بدهند ؟ حقوقدان اسلامی ما می خواهیم ... هر وقت ما خواستیم قانون اساسی جمهوری یا جمهوری دموکراتیک را تدوین کنیم ،  شما آقایانی که حقوقدان هستید ، شما آقایان روشنفکر غربی صلاحیت دارید که نظر بدهبد . لکن ما هروقت خواستیم قانون اسلامی بنویسیم ، خواستیم مسایل اسلام را طرح بکنیم شما صلاحیت ندارید . شما از اسلام اطلاعی ندارید. شما اسلام را می گویید برای این زمان نیست ! برای این که اسلام را نمی دانید ؛ برای این که اعتقاد ندارید که آن که قانون اسلام را آورده است خداست . خداست که محیط برهمه چیزهاست ، بر همه اعصار است . قرآن است که کتاب همه اعصار است . دستورات رسول الله است که برای همه اعصار است . شما اطلاعی نه از قرآن دارید و نه از سنت دارید و نه از اسلام . و ما به شما اجازه   نمی دهیم که دخالت در معقولات کنید .

سخنرانی 30 خرداد 1358 - قم ،  طی دیدار با علما و طلاب مشهد  در مورد اهمیت بررسی و تدوین قانون اساسی :

آقایان ننشینید که دیگران قلمها را بردارند و بررسی از قانون بکنند ؛ و به خیال خودشان آنها را اصلاح بکنند . این حق ، حق شماست . قانون اسلام را اسلام شناس باید نظر بدهد . قانون اساسی جمهوری اسلام یعنی قانون اساسی اسلام . حق این مطلب با شماست ؛ با علمای اعلام است ؛ با مراجع عظام است ؛ با همه روشنفکران اسلامی است . ننشینید تا این که روشنفکران خارجی ، روشنفکرانی که به اسلام عقیده ندارند ، اظهار نظر بکنند و این حرفهایی که می نویسند بنویسند . شماها قلم بردارید . خودتان تکلیف را معین کنید . خودتان قانون را بررسی کنید . خودتان نظر بدهید . خودتان روزنامه ها را پر کنید از مقالات خودتان . ننشینید دیگران برای شما مقاله بنویسند و مسایلی طرح بکنند ، که یکوقت خدای نخواسته بر خلاف مسائل اسلامی و بر خلاف شوون اسلام باشد .

در گذشت استاد تاج اصفهانی : 
 


استاد تاج اصفهانی  از استادان مسلم آواز ایرانی ، در سال 1282 ه ش در اصفهان دیده به جهان گشود .  پدرش شیخ اسماعیل تاج الواعظین منیری  از موسیقیدانان بر جسته عصر خود بود.  او که از دوران نوجوانی به سوی شعر و موسیقی کشیده شده بود بعدها بطور تخصصی وارد حرفه موسیقی شد و تحت نظر استادان موسیقیدانی از جمله  پدرش، سید عبدالرحیم، نایب اسدالله، میرزا حسن ساعت ساز،  حاج عندلیب و حاج شاطر حاجی به فراگرفتن موسیقی پرداخت .او همچنین در دوره کاری خود به تربیت شاگردانی چند همت گمارد که  علیرضا افتخاری، علی اصغر شاه زیدی و مرتضی شریف از جمله آنها ست . وی  صفحه و کاستهای بسیاری با حسن کسائی، جلیل شهناز و مرتضی محجوبی ضبط کرده و کنسرتهایی نیز با علی اکبر شهنازی و ارسلان درگاهی اجرا کرده است.   استاد تاج اصفهانی بیشتراشعارشاعران بزرگ را حفظ بود . تاج اصفهانی ازآغازتأسیس رادیو با این مرکز همکاری کرد. صدای استاد تاج اصفهانی بسیاررسا، پرقدرت و دلنشین بود  .

اختراع تلسکوپ :
در چنین روزی در سال 1621 میلادی گالیلیو  گالیله تلسکوپ را اختراع کرد .

امضا پیمان نظامی مشترک :
در چنین روزی در سال 1912 میلادی ترکیه ، صربسان ، مونته نگرو ، یونان و بلغارستان پیمان نظامی مشترک امضا کردند .

پیمان صلح :
در چنین روزی در سال 1920 میلادی ترکیه و ارمنستان پیمان صلح امضا کردند .

خروج نیروهای استعماری از مصر پس از واقعه ملی شدن کانال سوئز :

 

 در چنین روزی در سال 1956 انگلستان و فرانسه نیروهای خود را به خارج از مصر فرا خواندند . پیشتر در قضیه کانال سوئز،  فرانسه و انگلستان پس از اعلام ملی شدن  کانال سوئز از سوی  جمال عبدالناصر ، نیروهای خود را به این کشور فراخواندند و در واقع تهاجم نظامی گسترده ای  را علیه این کشور آغاز کردند . 

روزجهانی پیوند قلب :
 


 روز جهانی پیوند قلب در سال 1967 بنا نهاده  شد .  بیماری های قلبی یکی از عمده ترین و شایع ترین عوامل مرگ و میر در دنیاست . گزارش ها حاکی است  در کشور ایران نیز  روزانه 800 مرگ در کشور اتفاق می افتد که 300 مورد آن به دلیل بیماریهای قلبی و عروقی است. به نظر می رسد پیوند قلب مهمترین عامل در جهت کاستن ازچنین مرگ و میر هایی  در جهان کنونی به شمار می رود . رسانه های ارتباط جمعی نقش مهمی در آگاهی مردم نسبت به اهدای قلب (در بیماران مرگ مغزی ) دارند .
 
روز جهانی معلولین : 
 


 


معلولان بخش قابل توجهی از جامعه جهانی را در بر می گیرند . این جمعیت گسترده لزوم توجه بیشتر به این قشر را مشخص می سازد . در سالهای اخیر با توجه به گستردگی حوزه های دانش ، تلاش های بسیاری در سطح بین الملل در جهت کمک به معلولان  انجام گرفته  است .در جمهوری اسلامی ایران سازمان بهزیستی کشور متصدی امر پوشش دهی خدمات به معلولان جامعه است .  در حال حاضر  700 مرکز غیر دولتی برای معلولان در کشور وجود دارد  که به 334 هزار نفراز معلم لان خدمات ارائه می کنند  .همچنین در صورت تصویب قانون حمایت از معلولان در مجلس شورای اسلامی ، مسایل رفاهی معلولان  شامل اشتغال ، ازدواج ، تردد و ایاب و ذهاب  که همواره به عنوان مشکلات اصلی جامعه معلولین مطرح است ، حل خواهد شد . همچنین  در حال حاضر  ، 115 مرکز غیر دولتی در بخش سالمندان و 90 مرکز در بخش بیماران روانی مزمن   دربخش غیر دولتی و با یارانه ای که از سوی بهزیستی دریافت می کنند ، اداره می شود .

اختراع  نخستین لامپ نئون :
در چنین روزی در سال 1910 میلادی نخستین لامپ نئون در نمایشگاه موتور پاریس به نمایش در آمد . این لامپ توسط فیزیکدان معروف جرج کلود ساخته شده بود .

ورود نیروهای آمریکایی به سومالی :
در چنین روزی در سال 1992 میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد طی  قطعنامه ای به نیروهای آمریکایی اجازه داد
وارد کشور سومالی شوند .

انفجار نفت کش عظیم یونانی :
در چنین روزی در سال 1992 میلادی نفت کش عظیم یونانی در دریای اژه در لاکرونای اسپانیا  منفجر شد  و 21 میلیون بشکه نفت خام آن در دریا پخش گردید  .

توافق پس از هجده سال جنگ : 
در چنین روزی در سال 1993 میلادی دولت آنگولا و شورشیان موافقت کردند که طی آتش بسی جنک هجده ساله بین خود راخاتمه دهند .

فاجعه نشست گاز : 
درچنین روزی در سال1984میلادی  فاجعه عظیم نشت گاز ازیک کارخانه آمریکایی دربوپال هند اتفاق افتاد .  در این حادثه که براثربی احتیاطی  مسوولان کارخانه یاد شده  روی داد  ، گازکشنده  ام- آی- سی   از سه منبع چهل وپنج تنی زیرزمینی نشست کرد و در اثر  نشست این گاز انفجار وحشتناکی  رخ داد و هزاران تن از مردم بی گناه جان خود را ازدست دادند.

قیام مردم پاریس علیه لویی ناپلئون :
درچنین روزی در سال1851میلادی قیام مردم پاریس علیه دیکتاتوری لوئی ناپلئون پادشاه فرانسه  آغازشد. علت این قیام دستگیری برخی از مخالفان سیاسی لویی ناپلئون بود. لویی که برادر زاده ناپلئون بود  درمدت حکومتش مخالفین خود را دستگیر و به زندانهای طولانی مدت محکوم می کرد . دراین قیام مردم پاریس ازلویی ناپلئون شکست خورند . 

تولد جوزف کنراد :
در چنین روزی در سال 1857 میلادی جوزف کنراد  در برد یچف اوکراین دیده  به جهان گشود .  وی مدتی به شغل در یانوردی پرداخت و در این شغل تا رده معاون ناخدا پیش رفت . اما دریا روح سرشار اورا اقناع نکرد و وی سرانجام به سوی ادبیات کشیده شد . حمایت آلمایر، رانده از جزیره ها، انسان سیاهی از نارکیسوس، لرد جیم، جوانی، تیفون، نوسترومو، آینه دریا، مجموعه خاطرات، مأمور سری، زیر چشمان غربی، فرصت، پیروزی، تیر طلا، نجات، ولگرد و افسانه های هیرسی از جمله مهمترین آثار اویند . وی به  سال 1924 درگذشت.


تولد پایه گذار ادبیات دانمارک :
در چنین روزی در سال 1684 میلادی لودویک بارون هولبرگ پایه گذار ادبیات دانماریکی و نوروژی دیده به جان گشود .

تولد بزرگترین شاعر اسلوونی : 
 در چنین روزی در سال 1800 میلادی بزرگترین شاعر اسلوونی  با نام فرانس پرسرن به دنیا آمد .  "کرس پری ساویسی " عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد کیت ابرایان :
 در چنین روزی در سال 1897 میلادی کیت ابرایان نویسنده ایرلندی دیده  به جهان گشود . "بدون کلاکمن"  عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ریچارد کوهن :
 در چنین روزی در سال 1900 میلادی ریچارد کوهن زیست شناس بر جسته اتریشی دیده به جهان گشود. وی بر روی  ویتامینها بسیار مطالعه  کرد و بر اثر همین مطالعات در سال 1938 جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تولد توماس کارلایل: 
در چنین روزی در سال 1795 میلاد ی توماس کارلایل  مورخ و اندیشمند بزرگ اسکاتلندی  به دنیا آمد . آتار بسیاری  از او باقی مانده است که  تاریخ انقلاب بزرگ فرانسه  مهمترین آنهاست .

 تولد ژان لوک گدار :
 در چنین روزی در سال 1930 میلادی ژان لوک گدار فیلمساز بر جسته فرانسوی دیده به جهان گشود . گدار  یکی از بزرگ ترین کارگردانان جهان و چهره شاخص سینمای موج نو فرانسه است. گدار با فیلم بلند از نفس افتاده (به عنوان کارگردان) در سال 1960 به صورت حرفه ای وارد سینما شد. سایر فیلم های او عبارتند از:  یک زن شوهر دار (1964) ،  آلفاویل و پیروی دیوانه
(1965) ،  مذکر، مونث (1966) ،  شور (1982)، نام کار من (1984) و دور از ویتنام . 

در گذشت لوتاریوس سوم  :
 در چنین روزی در سال 1137 میلادی لوتاریوس سوم امپراطور روم و ژرمن در سن 67 سالگی در گذشت . وی بین سالهای 1133 تا 1137 میلادی براین کشور حکومت کرد .

در گذشت آناستازیوس چهارم :
 در چنین روزی در سال 1154 میلادی آناستازیوس چهارم پاپ اعظم کلیسای کاتولیک در گذشت . وی بین سالهای 1153 تا 1154 میلادی سمت پاپ را عهده دار بود .

در گذشت واسیلی سوم :
 در چنین روزی در سال 1533 واسیلی سوم پادشاه بزرگ روسیه  در گذشت . وی بین سالهای 1505 تا 1533 در این کشور حکومت می کرد .

در گذشت ژاک سارازین :
 در چنین روزی در سال 1660 میلادی سارازین نقاش و مجسمه ساز معروف فرانسوی  دار فانی را وداع گفت . وی به هنگام مرگ هفتاد سال داشت .

در گذشت رابرت لویی استیونسن  :
 در چنین روزی در سال 1894 میلادی لویی استیونسن ، نویسنده انگلیسی دار فانی را وداع گفت . "دکتر جیکل و آقای هاید "عنوان مهمترین اثر اوست . وی در سال 1850 میلادی به دنیا آمد . او در مدت کوتاهی ‌داستان‌های بسیاری را به رشته تحریر در آورد . وی  سال‌هایی از عمر خود را در سیر و سفر در فرانسه، آلمان، آمریکا و اقیانوسیه گذراند.  استیونسن چند داستان تاریخی هم نوشته است.

در گذشت پیر ای رنوار :
 در چنین روزی رنوار نقاش و مجسمه ساز معروف فرانسوی در سن 78 سالگی در گذشت .


 

منبع : خبرگزاری مهر

 

12/09/59

اقدامات مهندسي خودي در هدايت آب كارون به جنوب جاده حميديه ـ اهواز و تحركات ايذايي و محدود در جبهه هاي جنوبي و ميانه .

 موضع ايران در قبال خريد سلاح از شوروي .

نامه سپاه پاسداران به قذافي رهبر ليبي و طرح پيشنهادي سفير ليبي در مورد تشكيل جبهه اي متشكل از الجزاير ، سوريه ، ليبي ، ساف و ايران .

 توضيحاتي پيرامون طرح ادغام بسيج در سپاه و علل تأخير انتخاب وزراي باقيمانده دولت رجائي . 

 بازتاب تحويل گروگانها به دولت و تأثير منفي عدم توافق سياسي در حل مسئله گروگانها .

12/09/60

عملیات ضربت ذوالفقار.

عملیات لا اله الا الله محمد رسول الله.

12/09/66

مذاكرات فرانسه به ايران پيرامون آزادي گروگانها و مصالحه كلي .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo