شهید آوینی


امروز پنج شنبه نهم آذرماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با هشتم ذیقعده الحرام سال 1427 هجری قمری و برابر است با سی ام نوامبر سال 2006 میلادی .

 

روز بزرگداشت شیخ مفید :

محمد بن محمد بن نعمان متکلم و فقیه بزرگ شیعه درسال 338 متولد شد ودرسال‏413 درگذشت . کتاب معروف ایشان درفقه به نام‏ المقنعه است .

درزمان شیخ  مفید،علم کلام و اصول فقه درمیان دانشمندان اهل سنت رونقى به سزاداشت به همین دلیل فقها و متکلمین بسیارى در بغداد گرد آمده بودند.  آن استاد معظم در این دوره تلاش های بسیاری را درحوزه فقه و اصول به انجام رسانید وتوانست درطریق غنای حوزه های علوم اسلامی گامهای موثری بردارد .   مرحوم نورى در مستدرک،50 تن از استادان مفید را نام مى‏برد.که از معروف‏ترین آنان می توان به ابن قولویه قمى، صدوق،ابن ولید قمى،ابوغالب،ابن جنید اسکافى،ابو على صولى بصرى،ابو عبد الله صفوانى اشاره کرد .

همچنین تعداد کثیرى از دانشجویان علوم اسلامى از مکتب پر فیض او بهره برده‏اند که‏سرآمد آنان سید مرتضى علم الهدى، برادر سید رضى، شیخ طوسى، نجاشى،ابو الفتح‏کراچکى،ابویعلى جعفر بن سالار و عبد الغنى است . نجاشى 171 جلد کتاب از تالیفات شیخ را ذکر کرده است که اسامى برخى از آنهابه این ترتیب است:در فقه:المقنعه،الفرائض الشرعیة و احکام النساء ، در علوم قرآنى : الکلام فی دلائل القرآن، وجوه اعجاز القرآن،النصرة فی‏فضل القرآن،البیان فی تالیف القرآن ، در علم کلام و عقائد:اوائل المقالات، نقض فضیله المعتزله،الافصاح،الایضاح،الارکان .  شیخ بزرگوار  در سال‏413 در بغداد پس از 75 سال تلاش و خدمت ارزنده‏درگذشت .

مراسم تشییع پیکر پاک او بسیار باشکوه بود .به تعبیرشاگرد بزرگوارش شیخ طوسى ، روز وفات او ازکثرت دوست و دشمن براى اداى نماز و گریستن بر او،همانند و نظیر نداشته است. هشتاد هزار تن از شیعیان او را تشییع کردند و سید مرتضى علم الهدى بر او نماز گزارد . پیکر پاک آن عالم بزرگوار  در حرم مطهر امام جواد(ع)پائین پاى آن حضرت و نزدیک قبر استادش ابن قولویه‏مدفون گردید.

بازگشت جزایر ایرانی  به موطن اصلی ( ایران )  :
درچنین روزی در سال 1350 ه ش به همت نیروی دریایی ارتش ،  جزایر ایرانی ابوموسی ، تنب بزرگ و تنب کوچک  به موطن اصلی شان ، ایران ، بازگشتند . مجلس شورای ملی هم این اقدام  نیروی دریایی ایران را تایید کرد ، ولی برخی  کشورهای عربی از جمله عراق در برابر آن موضع منفی اتخاذ کردند .  سوریه ، لیبی ، کویت ، سعودی وامارات متحده عربی به ایران اعتراض کردند.  این دولت ها پس آن برضد ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کردند .

اعلان تاسیس بانک ملی :
در چنین روزی در سال 1285 ه ش وبه منظور  بی نیازی از در یافت وام خارجی بانک ملی  ، تاسیس شد .

ورود قوای روسیه به قزوین : 
 در چنین روزی در سال 1290 ه ش قوای روسیه در میانه جنگ جهانی اول وارد شهر قزوین شدند .

ترک خاک ایران :

در چنین روزی در سال 1918 میلادی ،  نیروهای دولت شکست خورده  دولت عثمانی در جنگ اول جهانی خاک ایران را ترک کردند.

 
نبرد نروا :
در چنین روزی در سال 1700 میلادی نبرد نروا در گرفت . در این جنگ هشت هزار سوئدی تحت فرماندهی چارلز  پانزدهم لشکر پنجاه هزار نفری روسیه را در نبرد نروا شکست داد . پادشاه چارلز پانزدهم در همین روز در گذشت .
 

امضا پیمان صلح :
در چنین روزی در سال 1782 میلادی ایالات متحده آمریکا و بریتانیا توافقنامه های مقدماتی را را برای پایان دهی به  جنگ های استقلال طلبانه امضا کردند .
 

تسلم لویزیانا به فرانسه :
در چنین روزی در سال 1803 میلادی اسپانیا کار  واگذاری لویزیانا را به  فرانسه  به پایان رساند  .

اعلان جنگ علیه فرانسه :
در چنین روزی در سال 1838 میلادی  یعنی سه روز پس از اشغال ورا کروز مکزیک از سوی فرانسه ، این کشور علیه فرانسه اعلان جنگ داد .
 

نبرد سینوپ :
 در چنین روزی در سال 1853 میلادی و در طول جنگ های کریمه ، نیروهای روسیه با حمله گسترده به نیروهای ترکیه ، ناوگان دریایی  ترکیه را مورد حمله وسیع خود قرار دادند  .

جنگ روسیه با فنلاند :
در چنین روزی در سال 1939 میلادی جنگ روسیه و فنلاند آغاز شد . این جنگ زمانی آغاز گشت که بیست گروه از نیروهای شوروی سابق به فنلاند حمله کردند .

تسخیر منطقه چونگ کینگ :
در چنین روزی در سال 1949 میلادی کمونیست های چین منطقه چونگ کینگ را به تسخیر خویش در آوردند .

استقلال باربادوس :
در چنین روزی در سال 196 میلادی باربادوس مستعمره سابق بریتانیا اعلام استقلال کرد .

مذاکرات درژنو :
در چنین روزی در سال 1981 اتحاد جماهیر شوروی مذاکرات خود را با ایالات متحده آمریکا در ژنو آغاز کرد . این مذاکرات در باره کاستن سلاح های هسته ای در اروپا بود .

روزملی بنین :
همه ساله چنین روزی به عنوان روزملی بنین در این کشور گرامی داشته می شود .

روز قهرمانان در فیلیپین :
 همه ساله چنین روزی به عنوان روز بنیفاچیو یا  روز قهرمانان در فیلیپین گرامی داشته می شود . آیین  گرامیداشت یاد شده به این دلیل  است که در چنین روزی در سال 1863 میلادی آندره بونیفاچیو رهبر انقلاب 1896 فیلیپین علیه اسپانیا به دنیا آمد .

روز استقلال یمن :
 در چنین روزی در سال 1967 میلادی یمن به استقلال رسید .  


تولد جاناتان سویفت :
در چنین روزی در سال 1667 میلادی جاناتان سویفت نویسنده بر جسته انگلیسی دیده به جهان گشود . وی  دوران کودکی و تحصیلات خویش را در ایرلند به پایان رسانید. او مدت ها در جنبش آزدیخواه  مردم ایرلند علیه انگلستان به مبارزه پرداخت . وی مدتی نیز به سوی کار های  سیاسی روی آورد .سویفت  در اواخر عمر  دچار جنون شد  و در سال 1745 در هفتادوهفت سالگی دیده از جهان بربست.سفرهای  گالیور، باران شهر، نامه های یک بزاز، دادخواست خانم ، فرانسیس هاریس، ، اتفاقات روزانه برای استلا، گفت وگوی مؤدبانه و باشگاه هنگ از مهمرتین آثار اویند .


تولد فیلیپ سیدنی :
در چنین روزی در سال 1554 میلادی فیلیپ سیدنی شاعر بر جسته انگلستانی به دنیا آمد . آرکادیا عنوان مهمترین اثر ادبی اوست . 

تولد مارک تواین :
در چنین روزی در سال 1835 میلادی مارک تواین نویسنده بر جسته آمریکایی دیده به جهان گشود . نام اصلی وی ساموئل لانگهورن  کملنس بود . تام سایر و هاکلبری فین عناوین مهمترین آثار اویند . تواین در یک خانواده تهیدست در آمریکا به دنیا آمد . او در سن 18 سالگی داوطلب کار در رودخانه می سی سی پی  شد و از همین راه توانست بر آداب و رسوم مردم آن منطقه اشراف یابد . او بعدها به کار های مختلف دیگری روی آورد . ولی سرانجام نویسندگی را انتخاب کرد . زندگی روی می سی سی پی ، شاهزاده و گدا ، یک یانکی اهل کنتاکی کوت در در بار پادشاه آرتور از دیگر آثار اویند . او عمدتا در آثار خود طبقه اشراف را هجو می کرد و به مبارزه با جامعه فقر زده  می پرداخت .  

تولد سر وینستون چرچیل :
چرچیل در چنین روزی در سال 1874 میلادی دیده به جهان گشود . او دو بار و بین سالهای 1940 تا 1945 و 1951 تا 1955 نخست وزیر انگلستان بود . وی توانست در سال 1953 جایزه  صلح نوبل را از آن خود سازد .

تولد ژاک بارزون :
 بارزون نوینسده بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1907 میلادی متولد شد  . "خانه اینترلکت " عنوان مهمترین   اثر اوست .

تولد گوردون پارکز :
پارکز نویسنده و فیلمساز آمریکایی در چنین روزی در سال 1912 میلادی به دنیا آمد . "آموختن درختان" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد هنری توبه :
 توبه شیمیدان بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1915 میلادی دیده به جهان گشود .  او موفق شد  در سال 1983 جایزه نوبل شیمی را از آن  خود کند .

تولد دیوید مامت :
 در چنین روزی در سال 1947 میلادی دیوید مامت نمایشنامه نویس آمریکایی و کارگردان دیده به جهان گشود . "شخم بزن" و "خانه بازی ها "عناوین مهمترین آثار اویند .
 

در گذشت کلئو پاترا :

 در چنین روزی در سال 30 قبل از میلاد کلئو پاترا ملکه مصری براثر خود کشی جان خود را از دست داد .

در گذشت ادموند دوم :
 در چنین روزی در سال 1016 میلادی ادموند دوم پادشاه ساکسون ها در سال 1016 میلادی در سن 27 سالگی در گذشت . گفته اند وی رویین تن بوده است .

در گذشت اسکار وایلد :
در چنین روزی در سال 1900 میلادی اسکار وایلد نویسنده بر جسته ایرلندی در پاریس دیده از جهان فروبست  . وایلد نویسنده مشهور انگلیسی در شهر دو بلین دیده به جهان گشود . وی تحصیلات خود را در انگلستان به پایان برد . او در سال 1884 قدم به جهان نویسندگی و هنر گذاشت و داستانها ، نمایشنامه ، شعر و گفتار های زیبایی را به جهان ادب عرضه کرد . وایلد در آثار خود  بر علیه تمام رسوم و سنت های انگلیسی بر خاست و توانست با بکار گیری مفاهیم " هنر برای هنر"  آثار خود را بیش از پیش
ارتقا دهد . "تصویر درویان گری "، "باد بزن خانم ویندمیر" و" اهمیت ارنست بودن " عناوین مهمترین آثار اویند .  

در گذشت مارچلو مالپیگی :
در چنین روزی در سال 1694 میلادی مالپیکی پدر آناتومی میکروسکوپیک دار فانی را وداع گفت .

 


 

منبع : خبرگزاری مهر

 

08/09/58

درخواست آمریكا از دیوان لاهه مبنی بر رسیدگی خارج از نوبت به گروگانگیری در ایران.

08/09/59

سركوب تهاجم نسبتاً سنگین دشمن در جبهه سلمانیه واقع در جاده آبادان ـ اهواز . آخرین وضعیت آبادان : بهبود اوضاع ناشی از عقب رانده دشمن و جریان یافتن تردد همراه با ناامنی در جادههای خاكی حاشیه بهمنشیر به سوی ماهشهر .

تقویت نیرو و انتقال تجهیزات دشمن در شرطاق اهواز و حمودی سعودی كرخهكور . تحرك راهسازی دشمن در جبهه نوسود .

بازتاب نبرد دریایی ایران و عراق . مینگذاری كرخه توسط جوانان عربستان ( خوزستان ) به ادعای عراق . روند عادی شدن زندگی همراه با جنگ در اهواز .

اعلام مواضع ایران در قبال پیمان جدید امنیتی كشورهای حاشیه خلیج فارس ، روابط فرانسه و شوروی با عراق و حمله به نقاط مسكونی ، توسط سخنگوی شورای عالی دفاع ( آیت ا … خامنهای ) .

نامه رئیس جمهور ( آقای بنیصدر ) به امام دربارة بیكفایتی دولت و لزوم توجه كردن به نظرات وی به جای توجه به نظرات مخالفان.

 
09/09/58

درخواست آمریكا از دیوان لاهه مبنی بر رسیدگی خارج از نوبت به گروگانگیری در ایران.

09/09/59

سركوب تهاجم نسبتاً سنگین دشمن در جبهه سلمانیه واقع در جاده آبادان ـ اهواز .

 آخرین وضعیت آبادان : بهبود اوضاع ناشی از عقب رانده دشمن و جریان یافتن تردد همراه با ناامنی در جادههای خاكی حاشیه بهمنشیر به سوی ماهشهر .

 تقویت نیرو و انتقال تجهیزات دشمن در شرطاق اهواز و حمودی سعودی كرخهكور .

 تحرك راهسازی دشمن در جبهه نوسود .

 بازتاب نبرد دریایی ایران و عراق .

 مینگذاری كرخه توسط جوانان عربستان ( خوزستان ) به ادعای عراق .

روند عادی شدن زندگی همراه با جنگ در اهواز .

 اعلام مواضع ایران در قبال پیمان جدید امنیتی كشورهای حاشیه خلیج فارس ، روابط فرانسه و شوروی با عراق و حمله به نقاط مسكونی ، توسط سخنگوی شورای عالی دفاع ( آیت ا … خامنه ای ) .

عدم همكاری شوروی با عراق به دلیل جریان ضد امپریالیستی حاكم بر ایران ، همكاری تسلیحاتی ایران با سوریه و لیبی ، اتفاقی خواندن حادثه العبدلی و هشدار به یمن شمالی راجع به ارسال اسلحه به عراق ، در مصاحبه رئیس مجلس ( آقای هاشمی رفسنجانی ) بعد از پایان سفر به سوریه ، لیبی ، الجزایر و لبنان .

 گزارش گاردین از اختلافات سیاسی ایران : رهبران ایران در وسط باختن جنگ ، غرق شده اند .

 رادیو لندن : یك میلیون آواره جنگی و 40 هزار پناهنده عراقی بخشی از مشكلات ناشی از جنگ برای ایران است .

 مواضع ، برنامه ها و اهداف عربستان سعودی در جنگ ایران و عراق .

09/09/65

مذاكرات محرمانه امریكا و ایران در پنج مسئله عمده، نفت – ثبات رژیم ایران آینده عراق و عزیمت صدام حسین – كنترل سازمانهای تروریستی توسط ایران و آزادی گروگانهای امریكایی در لبنان و تضمین رسمی خاتمه دادن به صدور انقلاب اسلامی به ویژه به كشورهای حوزه خلیج فارس .

.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo