شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه پانزدهم شهریور ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با دوازدهم شعبان المعظم سال 1427 هجری قمری و برابر است با ششم سپتامبر 2006 میلادی .

 در گذشت صاحب جواهر :
در چنین روزی در سال 1266ه ق صاحب جواهر از بزرگان و علمای جهان تشیع دیده از جهان فروبست .
در سال 1200 ق  فرزندى در خانه شیخ محمد باقر نجفى به دنیا آمد که او را محمد حسن نامیدند.شرح هجرت نیاکان محمد حسن از اصفهان به نجف اشرف را این گونه یاد کرده اند: زمانى شیخ عبدالرحیم شریف کبیر - جد سوم محمد حسن - از اصفهان راهى نجف اشرف شد و در آن شهر مقدس رحل اقامت افکند تا از محضر عالمان بزرگ کسب فیض کند. وى سرانجام از فقیهان وارسته و فاضل گردید. دو پسر دانشمند به نامهاى آقا محمد کبیر و آقا محمد صغیر - جد دوم محمد حسن ، (مولف کتاب الاقتباس و التضمین در عقاید) از او به یادگار ماندند. شیخ عبدالرحیم ، فرزند آقا محمد صغیر و جد محمد حسن فرزانه اى است که به نیکى از او یاد کرده اند.در حقیقت محمد حسن دوران کودکى و نوجوانى را در دامان خاندان علم و فضیلت سپرى کرد.هنوز کودکى بیش نبود و تازه خواندن و نوشتن را فراگرفته بود که وارد حوزه علمیه نجف اشرف شد. دروس مقدمات و سطح را بسرعت نزد سید حسین شقرایى عاملى (متوفى 1230 ق ) و شیخ قاسم آل محیى الدین (متوفى 1238 ق ) و شیخ حسن (متوفى 1250 ق ) گذراند و در نوجوانى به درس خارج فقه و اصول راه یافت .محمد حسن سالیان دراز در عالیترین سطح دروس حوزه علمیه ، در درس ‍ آیت الله شیخ جعفر کاشف العظا، آیت الله سید مهدى بحرالعلوم ، آیت الله سید جواد عاملى و آیت الله شیخ موسى کاشف الغطا شرکت کرد.  و با پشتکار و نبوغى که داشت توانست در 25 سالگى به درجه اجتهاد نایل آمد و نگارش کتاب بى همتاى ((جواهر الکلام )) را آغاز کند. شیخ سپس به تدریس علوم دینى همت گذارد.حوزه علمیه نجف به برکت تدریس صاحب جواهر  رونق تازه اى گرفت . شیخ آقا بزرگ تهرانى مى نویسد:((صاحب جواهر این امتیاز را نیز بر دیگر عالمان داشت که عموم شاگردانش از علماى بزرگ و سرشناس بودند و در محضر درس او جمع فراوانى تربیت شده ، در گوشه و کنار جهان پخش گردیدند و بعد از او مقام مرجعیت یافتند و بر کرسى فتوا نشستند که عدد آنان زیاد و شمارش آنان کار مشکلى است .))
برخى از شاگردان ممتاز او عبارتند از:
1. آیت الله سید حسین کوه کمرى : فرزند سید محمد، که با 24 واسطه ، نسبش به امام حسین علیه السلام مى رسد. او در روستاى ارونق از توابع کوه کمره تبریز به دنیا آمد و پس از فراگیرى خواندن و نوشتن به حوزه علمیه تبریز راه یافت . سپس براى ادامه تحصیل عازم کربلا شد و پس از مدتى به حوزه علمیه نجف روى آورد و در درس صاحب جواهر و شیخ انصارى شرکت کرد و به اجتهاد رسید.  ماجراى تواضع و شرکت وى در درس ‍ شیخ انصارى بسیار شنیدنى است .
آیه الله کوه کمرى بعد از وفات شیخ انصارى (متوفى 1281 ق ) به مرجعیت رسید. بسیارى از شیعیان آذربایجان ، تفلیس و ایروان از او تقلید مى کردند. سرانجام وى در سال 1299 ق . در نجف درگذشت و در مقبره اى که اکنون به نام او معروف است ، در برابر آرامگاه صاحب جواهر به خاک سپرده شد.
2. آیه الله شیخ جعفر شوشترى : فرزند حسین و اهل شوشتر است در جوانى همراه پدر به حوزه علمیه نجف راه یافت و در درس صاحب جواهر شرکت کرد. پس از سالها تحصیل و رسیدن به مقامهاى والاى علمى و اخلاقى به زادگاه خود برگشت و بیش از سى سال در آنجا به تبلیغ اسلام پرداخت . در سال 1291 ق به نجف بازگشت . او در صحن حرم حضرت على علیه السلام به سخنرانى مى پرداخت و گفتارش مشتاقان زیادى داشت .در سال 1302 ق براى زیارت امام رضا علیه السلام به ایران آمد و علماى بزرگ تهران از او در خواست کردند تا مدتى در تهران بماند. او نخستین امام جماعت مسجد سپهسالار بود.
آیه الله شیخ جعفر شوشترى ، مرجع تقلید  و محدثى بزرگ بود و مى بایست بسان اغلب مراجع تقلید به تدریس و فتوا بپردازد اما علاقه وافر او به اهل بیت علیه السلام وى را بر آن داشت تا به منبر برود و به ذکر روضه هاى جانسوز بر شنوندگان تاثیر بسیار گذارد.سرانجام در 28 یا 29 صفر 1303 ق ، در راه بازگشت به نجف ، در کرند غرب بدرود حیات گفت و در نجف به خاک سپرده شد.
3. ملا على کنى : در سال 1220 ق در روستاى ((کن )) تهران به دنیا آمد. سالها در حوزه علمیه نجف نزد استادان فرزانه اى چون صاحب جواهر به تحصیل پرداخت . تا اینکه وى به اجتهادش گواهى داد و او به تهران بازگشت و به تالیف و تبلیغ پرداخت . از وى آثارى در زمینه اصول ، فقه ، تفسیر، حدیث و رجال به یادگار مانده است . سرانجام در صبحگاه روز 27 محرم 1306 ق در گذشت و در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنى ، در کنار قبر امامزاده حمزه به خاک سپرده شد.
4. شیخ محمد ایروانى : فرزند محمد باقر ایروانى است که در سال 1232 ق به دنیا آمد. در جوانى از ایروان به کربلا رفت و در درس سید ابراهیم قزوینى شرکت کرد. سپس به نجف رفت و در درس بزرگانى چون صاحب جواهر و شیخ انصارى حضور یافت و پس از رسیدن به اجتهاد به ((فاضل ایروانى )) شهرت یافت . او پس از وفات آیه الله سید حسین کوه کمرى (متوفى 1299 ق ) مرجعیت تقلید بسیارى از شیعیان ایران ، هند، ترکیه ، قفقاز، و روسیه را عهده دار گردید و در کرسى تدریس عالیترین سطح دروس حوزوى ، به تربیت شاگردان پرداخت .از وى کتابهایى در زمینه اصول ، فقه و تفسیر برجاى مانده است . سرانجام در سال 1306 ق رخت از جهان بر بست . شیخ محمد حسن نجفى در 25 سالگى نگارش کتاب بى همتاى ((جواهر الکلام )) در شرح کتاب شرایع الاسلام محقق حلى را آغازید. جواهر الکلام ، این دائره المعارف فقه شیعه ثمره 32 سال تلاش شبانه روزى او اینک معتبرترین متن درسى عالیترین سطح دروس حوزه هاى علمیه شیعه ، یعنى درس خارج فقه است . علامه سید محسن امین (متوفاى 1371 ق ) درباره این کتاب مى نویسد: در فقه اسلام کتابى به همتایى جواهر الکلام نیست . شیخ انصارى نیز فرمود: براى مجتهدى که بخواهد احکام الهى را استنباط کند، کافى است کتابهاى جواهر و وسائل الشیعه (حدیث ) را در اختیار داشته باشد و کمتر اتفاق مى افتد که به کتابى از پیشینیان نیازمند شود. او علاوه بر کتاب ((جواهر)) کتابهاى دیگرى نیز نوشت که عبارتند از:1. نجاه العباد فى المعاد: درباره احکام طهارت و نماز
2. هدایه الناسکین : درباره احکام حج
3. رساله اى در احکام خمس و زکات
4. رساله اى در احکام روزه که به فارسى ترجمه شد.
5. رساله اى در احکام ارث
6. مقالاتى پیرامون اصول فقه
صاحب جواهر تا آخرین لحظات عمر به تالیف مشغول بود. در اواخر عمر تصمیم به شرح کتاب ((قواعد)) علامه گرفت اما افسوس که پیمانه عمرش ‍ به سر آمد. ساختن گلدسته براى مسجد کوفه ، احداث وضوخانه و مکانى براى سکونت خادمان مسجد سهله ، بناى ساختمان حرم حضرت مسلم بن عقیل (س ) و حرم هانى بن عروه (س ) در کوفه از کارهاى عمرانى صاحب جواهر است . وى لباسهاى بسیار تمیز مى پوشید. ظاهرى بس آراسته داشت . بسیار قانع ، فروتن و شکیبا بود. به شاگردانش احترام خاصى مى گذاشت .او تلاش دیگران را مى ستود و آنان را تشویق مى نمود.
 

برپایی تظاهرات در ایران : 
 

درچنین روزی درسال 1357 ه ش  با وجود اعلام ممنوعیت رژیم پهلوی دربرگزاری هرگونه تظاهرات ، مردم غیورایران اسلامی درشهرهای مختلف نسبت به برگزاری  برضد رژیم پهلوی اقدام کردند . با وجود اینکه دولت وقت نسبت به برگزاری هر گونه تظاهرات هشدارهای بسیاری داده بود اما مردم کشورمان با توجه به بیانات حضرت امام خمینی (ره) دربرگزاری هرچه باشکوهتر تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی همت گماردند. حضرت امام خمینی(ره) دراعلامیه ای که ازنجف اشرف صادر شده بود ازمردم خواسته بودند پرچم مبارزه علیه رژیم پهلوی را برزمین ننهند .

 

برگزاری نشست هزاره تحت عنوان گفتگوی تمدنها :

 


درچنین روزی درسال 2000 میلادی نشست هزاره باعنوان گفتگوی تمدنها درمحل سازمان ملل آغازبکار کرد . دراین کنفرانس بین المللی رهبران بیشتر کشورهای جهان حضورداشتند ودرزمینه راهکارهای عملی گفتگوی تمدنها به منظور ایجاد صلح جهانی به بحث و گفتگو نشستند . سال  دو هزار و یک میلادی نیز‏ بدنبال پیشنهاد آقای سید محمد

خاتمی ، رئیس جمهوری اسلامی ، سال گفتگوی تمدنها اعلام شد.
دراین سال کنسرتها، نمایشگاهها، نمایشها وکنفرانس هایی به منظور تبیین این مفهوم بین المللی ترتیب یافت ودر ایران نیز"مرکز گفتگوی تمدن ها " موظف به ارایه خدماتی درجهت گفتگوی تمدنها شد.
 لازم به ذکر است پیش ازبرگزاری این کنفرانس ، کنفرانس بین المللی هزاره ادیان درهمان سال وبا حضوررهبران ادیان جهان درسازمان ملل متحد برگزار شد . حضرت آیت الله خامنه ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی به این کنفرانس پیام مهمی ارسال کردند که آیت الله جوادی آملی آن را قرائت کرد . 

تاسیس بانک صادرات ایران :‏
 


بانک صادرات ایران درچنین روزی درسال 1331 تاسیس شد . هدف ازتاسیس این بانک ارایه خدمات بهینه وجدید بانکی به مشتریان بود . این بانک  توانست درمدت کوتاهی مشتریان بسیاری را جذب خود کند . بانک صادرات ایران هم اکنون 3200 شعبه درسراسرجهان دارد ودارای بیش ازسی ودوهزارکارمند است . این بانک به لحاظ حجم وگستردگی فراوان درحال حاضر یکی ازبزرگترین شبکه های بانکی درخاورمیانه به شمارمی رود . 

روزاستقلال سوازیلند :
سوازیلند کشوری است کوهستانی که در شمال شرقی اتحادیه آ فریقای جنوبی ، متصل به موزامبیک قرار گرفته و به دریا نیز راه ندارد .  مدار 36 در جه عرض جنوبی و نصف النهار 31 در جه طول شرقی گرینویچ از این کشور عبور می کند  . نژاد مردم سوازیلند ، سیاه و عده قلیلی نیز سفید ند . زبان رایج میان اهالی این کشور انگلیسی و محلی است وا کثریت  آنان از دین های مسیحیت و  اسلام پیروی می کنند و بقیه نیز بت پرست اند . حکومت این کشور مشروطه سلطنتی است که در چنین روزی در سال 1968 میلادی از انگلستان مستقل شد و در بیست و چهارم سپتامبر سال 1968 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن مبابان نام دارد .

روزاستقلال استونی :
کشور تازه استقلال یافته استونی در مرکز اروپا و در شمال غرب روسیه واقع شده است. این کشور پس از سالها کوشش استقلال طلبانه در چنین روزی در سال 1991 میلادی اعلام استقلال کرد و پس از حدود پنجاه سال که تحت سیطره اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار داشت سرانجام رسما کشوری مستقل شناخته شد . نژاد بیشتر مردم این کشور استونیایی و سی در صد از آنان نیز  روس هستند . اکثریت مردم این کشور  به زبان استونیایی صحبت می کنند . حکومت این کشور جمهوری است . پایتخت این کشور تالین نام دارد .

تولد هانریخ ملک یورمولن برگ :
مولن برگ نخستین موسس کلیسای لوتری در آمریکا در چنین روزی در سال 1711 به دنیا آمد .

تولد جان دالتون :
دالتون شیمیدان و فیزیکدان انگلیسی در چنین روزی در سال 1766 میلادی دیده به جهان گشود . اومساله  "موضوع وزمان"  را در فیزیک بطور جدی پی گرفت . وی بعدها نظریه اتمی ذره ها را توسعه بخشید .

تولد هوراشیوگرینوگ :
گرینوگ مجسمه ساز و نویسنده بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1805 میلادی دیده به جهان گشود . او در مجسمه سازی پیرو سبک نئو کلاسیک ها بود .


 منبع: خبرگزاری مهر

 

58/06/15

عزالدین حسینی و دو رهبر دیگر كرد خواستار پناهندگی به عراق شدند.

60/06/15

كرخه كور آزاد شد (عملیات شهید رجایی و باهنر)

آیت‌الله قدوسی دادستان كل انقلاب به شهادت رسید.

تیمسار فلاحی: ارتش اسلام تا 8 كیلومتری بستان پیشرفته است.

62/06/15

نیوزویك: وزارت خارجه آمریكا در نظر دارد سیاست خود را به نفع رژیم بغداد در جنگ علیه ایران بصورت علنی درآورد.

65/06/15

منتفی شدن عملیات گسترده در جزیره مجنون و جایگزین شدن عملیات محدود و علل آن. در درگیری نیروهای سپاه با ناوچههای عراقی، یك ناوچة دشمن از كار افتاد. اتحادیه میهنی كردستان عراق یك هلیكوپتر عراقی را ساقط كرد؛ درگیری كردهای زیباری با اتحادیه. كمین افراد كومهله در جادة سنندج - همدان و درگیری آنها با نیروهای ژاندارمری. عبور كاروان اسیران عراقی عملیات "كربلای2" از قزوین و شعارهای مردم مبنی بر ادامه جنگ تا پیروزی. سپاه یك هزار قطعة نظامی مورد نیاز خود را در نمایشگاهی عرضه كرد تا متخصصان به ساخت آنها اقدام كنند. رئیسجمهور در دیدار رئیس سازمان كنفرانس اسلامی: مجازات متجاوز مهمترین عامل جلوگیری از تكرار تجاوز است؛ صلح یك ارزش است ولی ارزش بالاتر، عدالت است. هشتمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در بیانیه نهایی خود از ایران و عراق خواست تا فوراً خصومتها را متوقف كنند. جمهوری اسلامی این قطعنامه را نپذیرفت. تلاشهای پنهانی برای حذف صدام از حكومت عراق؛ نشریه انصار چاپ بیروت: سران كشورهای عربی منطقه تلاش میكنند تا جایگزینی برای صدام تعیین كنند. بی.بی.سی: در شش ماهه اول سال جاری، ایران بزرگترین قربانی سقوط قیمت نفت بود؛ در این مدت ایران 3 میلیارد و 300 میلیون دلار (54%) كاهش درآمد ارزی داشته است؛ ولی عراق تنها 8%. وزیر نفت عراق: تولید نفت عراق به میزان قبل از جنگ یعنی چهار میلیون بشكه در روز است. كمبود و گرانی لوازم التحریر در آستانة بازگشایی مدارس. در حمله مردان ناشناس به كنیسه یهودیان در استانبول 22 یهودی كشته شدند.

اعتراف رئیس جنبش عدم تعهد در كنفرانس حراره مبنی بر متجاوز بودن عراق

66/06/15

توقف غیررسمی حملات هوایی عراق به كشتیها در خلیج فارس پس از اصابت یك فروند موشك كرم ابریشم بر سواحل كویت . گزارش خبرگزاری فرانسه و روزنامه تایمز لندن از مرحله جدید جنگ نفتكشها و پیروزی ایران در آن . موضع كشورها در مورد اصابت موشك به سواحل كویت : كویت آنرا عملیات تجاوزكارانه مكرر ایران عنوان كرد . امارات متحده عربی ، بحرین ، دبیركل اتحادیه عرب آن را موجب افزایش تشنج دانستند و محكوم كردند . درخواست “ ورنون والترز “ و “ جفری هاو “ از ایران برای پذیرش قطعنامه 598 . مقایسه ایران با دزدان دریایی در سخنان والترز و تردید جفری هاو در موفقیت تحریم تسلیحاتی علیه ایران . مصاحبه تلویزیونی نمایندگان عراق و امریكا در سازمان ملل متحد و ارزیابی سفر دبیركل به ایران . تأثیر فشار بینالمللی بر ایران برای پایان دادن به جنگ در مصاحبه شهرام چوبین با رادیو « بی . بی . سی . » . اختلاف میان وزارت خارجه و دفاع امریكا در مورد تحریم اقتصادی ایران و توضیح ریچارد مورفی در این مورد . ادعای روزنامه آبزرور مبنی بر دیدار و گفتوگوی نمایندگان ایران و امریكا در سوئیس در مورد اوضاع خلیج فارس . دیدار غرور الطلحی و شاهحسین از عراق و تلاش آنها برای پایان دادن به جنگ و نزدیك ساختن سوریه و عراق . ادعای جدید روزنامه كویتی الانباء : تمام سواحل جنوب ایران از اهواز تا بندرعباس متعلق به اعرب است . كشورهای عربی باید برای برقراری حكومت عربی در خوزستان مجاهده كنند . دیدار آقای هاشمی رفسنجانی با اعضای نمایندگیهای جمهوری اسلامی در كشورهای عربی و افریقایی و سخنان وی درباره نقش كویت در كمك به عراق در طول هفت سال جنگ ؛ دعوت این كشور از امریكا برای حضور نظامی در منطقه ؛ تأكید بر گسترش روابط با كشورهای اسلامی . گفتوگوی مهندس موسوی با خبرنگاران در پایان جلسه هیئت دولت در مورد كمك ابرقدرتها به عراق ؛ ریشه بحران در خلیج فارس و عواقب ناگوار اقدامات كویت برای این كشور . درگیری نیروهای اتحادیه میهنی كردستان عراق در جاده كفری با نیروهای رژیم بغداد و اجرای عملیات كمین در جاده قادركرم به كركوك . هجوم نیروهای دولتی عراق به منطقه سرسنگ در استان دهوك . دو پاتك عراق در بخش حیران . عبور عناصر ضدانقلاب از مرز “ باویس “ و درگیری با افراد سپاه در منطقه “ ازگله “ سرپلذهاب . اعزام نیروهای داوطلب مردمی به جبهه های جنگ . حركت كاروان “ از جبهه تا جماران “ با پای پیاده به سوی تهران . راهپیمایی رزمندگان در مهران و تأكید آنها بر ادامه جنگ تا پیروزی . پیشنهاد 9 مادهای ایران برای آزادی برخی از اسیران ایران و عراق ، ایجاد مجتمع های آموزشی رزمندگان در سراسر كشور .

برخورد یك تانكر شوروی با مین.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo