شهید آوینی


امروز پنج شنبه نهم شهریور ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با ششم شعبان المعظم سال 1427 هجری قمری و برابر است با سی و یکم آگوست 2006 میلادی .

سالگشت ناپدید شدن امام موسی صدر :
امام موسی صدر در چنین روزی در سال 1357 ه ش ناپدید شد .
امام موسی صدر در 24 اسفند 1317 در خانواده ای اهل علم و فضیلت و در قم به دنیا آمد . او اصالتا جبل عاملی بود . پدر ایشان ، آیت الله صدر یک دوره   رییس حوزه علمیه قم بود و مادر آن عالم ربانی نیز دختر آیت الله قمی است  . امام موسی صدر پس از پایان دروس حوزوی ، وارد دانشگاه تهران شد و دررشته حقوق تحصیل کرد . امام موسی صدر در سال 1959 میلادی به دعوت سید شرف الدین رهبر شیعیان لبنان و به پیشنهاد حضرت آیت الله بروجردی به این کشور مهاجرت کرد و امام جماعت یکی از مساجد شهر صور شد . او یکسال پس از رحلت سید شرف الدین ، رهبر شیعیان لبنان شد . امام موسی صدر در دهه هفتاد در لبنان به دنبال تجدید مجد و عظمت دنیای اسلام بود . در اثر مجاهدت های ایشان جوانان شیعه لبنانی ترس و وحشت را به کناری نهادند و در جهت احقاق حقوق حقه خود با امام موسی صدر بیعت کردند . ایشان را به حق بزرگترین یاور صدیق مقاومت فلسطین  نام نهاده اند .او خود و جوانان لبنانی را سپر بلای فلسطینیان ساخت و همواره آنان را به مبارزه مداوم علیه رژیم اشغالگر قدس تا آزاد سازی قدس شریف توصیه می کرد . هیات عمومی مجلس عالی شیعه در همان هنگام یعنی در سال 1975 ایشان را به عنوان رییس طایفه اسلامی شیعه تا پایان 65 سالگی منصوب کرد . او در جنگ داخلی لبنان از همان آغاز بر اصل همزیستی مسالمت آمیز فرق مذهبی تاکید می کرد و مبارزه مداوم با دشمن واحد اسراییل غاصب را عامل وحدت می دانست . وی  در طول عمر پر برکت خویش خدمات اجتماعی فراوانی نیز به مردم لبنان ارایه داد . سرانجام این مجاهد نستوه پس از سفر به الجزیره و مذاکره با مقامات ان کشور در تاریخ 25 اوت 1978 به دعوت رسمی  معمر قذافی، رهبر لیبی برای شرکت در جشن  انقلاب این کشور وارد  طرابلس شد و پس از پنج روز اقامت در هتل شاطی لیبی خبر ناپدید شدن او در افواه عمومی پیچید . هنوز نیز از سرنوشت آن عالم جیل القدر خبری نیست .  

آغاز نخستین دوره جشنواره جهانی  فیلم کن در فرانسه :
کن شهری است در جنوب فرانسه در حاشیه نوار ساحلی منطقه کوت دآزور . این شهر از سال 1939 میلادی  میزبان جشنواره جهانی فیلم است و همه ساله در آن بهترین فیلمهای کشور های مختلف  به رقابت گذارده می شوند . کن جشنواره ای است که تاحدود زیادی  به فیلمهای نامتعارف و هنری علاقه دارد و از این رو با جشنواره های معتبر دیگر فیلم نظیر اسکار  و یا گلدن گلوب تفاوت دارد . ایران در این جشنواره فیلم چندین بار صاحب عناوین مختلف شد . عباس کیارستمی ، جعفر پناهی ، وبهمن قبادی از جمله برندگان سینمای ایران در این جشنواره فیلم در سالهای اخیر بوده اند  . ریاست این جشنواره را ژیل ژاکوب به عهده دارد .

روز استقلال قرقیزستان :
قرقیزستان کشوری است کوهستانی  در مرکز آسیا در غرب چین و جنوب قزاقستان . مساحت این کشور یک نهم مساحت ایران است .  مردم این کشور از نژاد های قرقیز ، روس  و ازبک اند . زبان رسمی آنان قرقیزی و روسی است و نود در صد از آنان پیرو اسلام و بقیه  بودایی و مسیحی اند . حکومت این کشوور جمهوری است . این کشور در سال 1864 میلادی به روسیه الحاق و در سال 1936 به عنوان یکی از جمهوری های تشکیل دهنده اتحاد جماهیر شوروی سابق شناخته شد . قرقیزستان در چنین روزی در سال 1991 میلادی به استقلال رسید . پایتخت آن بیشکک نام دارد . 

روز استقلال مالزی :
مالزی کشوری است در منطقه استوایی جنوب شرقی آسیا . این کشور در جنوب تایلند ، شمال اندونزی ،  مابین در یای جنوبی چین و تنگه مالاکا و اندونزی قرار دارد . مساحت آن تقریبا یک پنجم ایران است . مردم آن از نژاد های زرد و زبان رایج میان آنان ماله ای است و البته به زبانهای انگلیسی و چینی نیز تکلم می کنند . اکثریت اهالی مردم این کشور پیرو دین اسلام می باشند . نوع حکومت این کشور مشروطه سلطنتی فدرا لی است  . مالزی تا سال 1957 میلادی مستعمره انگلیس بود و در همان سال در چنین روزی مستقل شد.  این کشور در تاریخ هفدهم سپتامبر 1975 میلادی به به عضویت سازمان ملل متحد پذیرفته شد . نام پایتخت آن کوالالامپور است. 

ماهاتیر محمد هم اکنون نخست وزیری این کشور را به عهده دارد .

روز استقلال ترینیداد توباگو :
این کشور دو جزیره در شمال ونزوئلا جزء جزایر آنتیل کوچک در آمریکای مرکزی است  که  مدار ده در جه و سی دقیقه عرض شمالی از آن می گذرد . مساحت آن یک سیصد و بیست و یکم ایران است . بیشترمردم این کشور از نژاد سیاه و بر خی از آنها نیز از نژاد های سرخ و سفید و سرخ و زرد چینی اند . زبانهای انگلیسی و اسپانیولی در میان آنها رسمیت دارد و اکثر مردم آن پیرو ادیان مسیحیت  ،  اسلام و تعدادی هم بت پرست اند .  حکومت این کشور از نوع فرمانداری کل است . که در سال 1962 در چنین روزی از انگلستان مستقل شد ولی در سازمان کشور های مشترک المنافع باقی ماند . این کشور در هجدهم سپتامبر سال 1962 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پرت آو اسپانی نام پایتخت آن است .

روز استقلال از بکستان :
از بکستان کشوری است که در آسیای مرکز ی قرار گرفته است . این کشور در سال 1220 میلادی   مورد هجوم مغولها واقع شد و در قرن چهاردهم ، مرکز امپراطوری تیموریان شد . ازبکستان  در سال 1925 میلادی به اتحاد جماهیر شوروی سابق پیوست و در چنین روزی در سال 1991 اعلام استقلال کرد . بیشتر مردم این کشور ازبک وده در صد آن روس هستند . مردم این کشور به زبان ازبکی گفتگو می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری است و تاشکند نام پایتخت آن است .

احداث ایالت کبک :
در چنین روزی در سال 1608 میلادی احداث شهر و همچین ایالت کبک آغاز شد . بانی این شهر ساموئل دوشافپلن است .زبان مردم این ایالت فرانسه است .

وحدت دو آلمان :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی  قرارداد اتحاد میان دو کشور آلمان شرقی و آلمان غربی منعقد گردید . 
 
تولد کالیگولا( گایووس سزار) :
کالیگولا( گایووس سزار )چهارمین امپراطور روم  در چنین روزی در سال 12 پس از میلاد به دنیا آمد . او در بین سالهای 37 تا 41 میلادی بر مردم روم حکومت می کرد .

تولد تئو فیل گوتیه :
گوتیه شاعر برجسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1811 میلادی متولد شد . وی علاوه بر شعر ، داستانهای بسیاری نیز نگاشته است ." آلبرتوس"  عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد آمیلکار پونچیلی :
پونچیلی موسیقدیان و آهنگساز بر جسته ایتالیایی در چنین روزی در سال 1834 میلادی دیده به  جهان گشود . "یک لیتوانی "عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .
تولد ویلیام سارویان :
سارویان نویسنده بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1908 میلادی به دنیا آمد . او چند ین نمایشنامه نیز از خود به جای نهاده است . "زمان زندگی تان" عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

آن جی لرنر :
لرنر آهنگساز بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1918 میلادی به دنیا آمد . بیشتر آثار او از مایه های تغزلی و عاشقانه بر خوردارندد ." لرنر و لوو" و" خانم خوب من "عناوین  مهمترین آثار موسیقایی اویند .

درگذشت جان بونیان :
جان بونیان نویسنده بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1688 دار فانی را داع گفت . "مراحل  زیارت" عنوان مهمترین  اثر داستانی اوست .

در گذشت جرج اف براک :
براک نقاش معروف و بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1963 میلادی دار فانی را وداع گفت . او به عنوان یکی از سردمداران جنبش کوبیسم در نقاشی غرب مشهور است . وی در سن هشتاد ویک و سالگی در پاریس در گذشت .

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo