شهید آوینی

 

مجلس تصویب كرد؛ اجرای آزمایشی لایحه‌ی جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به مدت 4 سال

اجرای آزمایشی لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به مدت 4 سال با 129 رأی موافق 21 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

حسن كامران نماینده‌ی اصفهان قصد داشت تقاضای مسكوت ماندن این لایحه را مطرح كند كه بر اساس تذكر هادی حق‌شناس نماینده بندر انزلی كه بر طبق ماده 180 آیین‌نامه تقاضای مسكوت ماندن بدون موافقت وزیر یا معاون پارلمانی آن وزارت امكان پذیر نیست، حدادعادل تقاضای مسكوت ماندن را تأیید نكرد و گفت: نمی‌توانیم وارد دستور مسكوت ماندن شویم. تذكر یعنی همین. اینكه بعضی دوستان می‌گویند باید ساكت بشینیم این طور نیست.

كمیسیون اجتماعی تقاضای اجرای آزمایشی این لایحه به مدت 5 سال كرده بود، اما حسن سبحای پیشنهادی اجرای آزمایشی 4 سال را ارائه كرد و گفت: پایان مدت آزمایشی این قانون در شهریور سال 90 یعنی 8 ماه مانده به پایان عمر مجلس هشتم خواهد بود با توجه به اینكه در ماههای پایانی عمر هر مجلس فضای متفاوتی نسبت به ماههای اولیه است و بیشتر فضای انتخاباتی حاكم است اگر 5 سال را تصویب كنیم احتمالا مجلس انگیزه و فضای زیادی برای دائمی كردن این قانون نخواهد داشت.

ایرج ندیمی به عنوان مخالف این پیشنهاد گفت: از زمان ارسال تاكنون با توجه به انتظارات نیاز داشت كه دائمی شود به هر دلیلی مجلس به آزمایشی شدن آن رأی داد در این لایحه بخشهایی مربوط به تعاریف است كه نیازی به عوض شدن ندارند و دائمی هستند.

مصری رییس كمیسیون اجتماعی به عنوان موافق این پیشنهاد گفت: به این مسأله كه پایان این زمان به سال آخر مجلس هشتم می‌رسد توجه نكرده بودیم یك سال و دو سال خیلی تأثیری ندارد همكاران به 4 سال رأی دهند تا مجموعه‌ی خدمات قبل از بستن لایحه‌ی بودجه 86 در دولت منظور شود تا بتوانیم شاهد ارائه خدمات به خانواده‌های ایثارگران باشیم.

پس از تصویب زمان اجرای آزمایشی این لایحه، حدادعادل گفت: این لایحه كه طبق اصل 85 به كمیسیون اجتماعی برای بررسی و تصویب ارجاع شده بود به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: محض اطلاع آن دسته از ایثارگران عزیزی كه به بعضی از مواد این لایحه اشكالاتی دارند عرض می‌كنم راه اصلاح برای این قانون باز است، تصور نكنند اگر مجلس رأی داد و لایحه نهایی شد، دیگر هیچ اصلاحی صورت نمی‌گیرد.

حدادعادل گفت: این قانون مباحث متعددی دارد و تصویب آن را مجلس از آن جهت به صلاح دانست كه مشكلات بسیاری از ایثارگران مدتهاست در گرو تصویب این لایحه است. مجلس مصلحت دید آن را تصویب كند. این به معنای بی‌اعتنایی به اشكالات احتمالی نیست. اگر اشكالی است به اطلاع دولت برسانید دولت می‌تواند لایحه اصلاحی دهد یا خود نمایندگان طرح اصلاحی دهند تا مشكلات احتمالی رفع شود.

 
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo