شهید آوینی


امروز شنبه چهارم شهریور ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با اول شعبان المعظم سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و ششم آگوست 2006 میلادی .

روزکارمند :
کارمندان به عنوان  قشر تاثیر گذار جامعه و بدنه دولت جمهوری اسلامی ایران ، شمار کثیری  ازافراد  جامعه را تشکیل می دهند . تقدیر از این قشر پر توان جامعه  و استماع  مشکلات و نارسایی های سیستم اداری از زبان اشخاص مجری آن  در هفته دولت ، موجب تعیین روزی بنام روز کارمند در هفته دولت شده است . بنابر بر خی آمار ها  بیش از یک میلیون کارمند در دولت جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت اند .

تظاهرات عظیم مردم در تهران و شهرستانها علیه رژیم طاغوت :
با اوج گرفتن خشم ونفرت مردم از رژیم شاهنشاهی و بانزدیک شدن به روزهای پایانی رژیم پهلوی ، مردم شهر های مختلف کشور درچنین روزی در سال 1357 ه ش  با راه اندازی راهپیمایی های  گسترده ای که نظیر آن پیشتر  کمتر در تاریخ ایران دیده شده بود  ، خشم و انزجار خود را نسبت به عملکرد رژیم پهلوی به نمایش گذاردند . این تظاهرات که خود مقدمه ای بود بر تظاهرات گسترده مردم در هفدهم شهریور و فاجعه جمعه سیاه ،  نقطه عطفی در تاریخ معاصر به شمار می رود . 

شهادت حاج مهدی عراقی :
در چنین روزی در سال 1358 ه ش حاج مهدی عراقی به دست گروهک منحرف فرقان به درجه شهادت نایل آمد . او در پیروزی انقلاب اسلامی نقش ویژه ای ایفا کرد و دراین مسیر نیز زندان های طولانی رژیم منحوس پهلوی را تحمل کرد .

در گذشت مهدی اخوان ثالث :
 

درچنین روزی در سال 1369 ه ش مهدی اخوان ثالث شاعر برجسته ایرانی دیده ازجهان فروبست . اوکه "م امید " تخلص می کرد درسال 1307 در مشهد دیده به جهان گشود .  وی پس از مدتی تحصیل وکارگری درسال 1326 به عنوان معلم مشغول  به کار شد . اخوان درسال 1330 ودربیست وچند سالگی نخستین مجموعه ازاشعارش را منتشر ساخت . اودرآثارخود سبک استعلایی خاصی را پیروی می کند که در نوع خود منحصر به فرد است . زبان اخوان  در شعر از استحکام بالایی بر خوردار است و این خود نشانگر مطالعه عمیق وی در حوزه ادبیات کهن فارسی است .  از مجموعه آثار امید می توان به زمستان ، آخر شاهنامه ، از این اوستا ، منظومه شاهکار ، پاییز در زندان  ،  تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم ، مجموعه مقالات و ... اشاره کرد  . بخشی از مجموعه زمستان او  را که در تقبیح خفقان موجود در دوران ستمشاهی رژیم منحوس پهلوی سروده شده است  ، با هم می خوانیم :

سلامت را نمى خواهند پاسخ گفت 
سرها درگریبان است 
کسى سر بر نیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را 
نگه جز  پیش پا را دید ، نتواند 
که ره تاریک و لغزان است 
وگر دست محبت سوى کس یازى 
به اکراه آورد دست از بغل بیرون 
که سرما سخت سوزان است
نفس ، کز گرمگاه سینه  مىآید برون ، ابرى شود تاریک 
چو دیوار ایستد در پیش چشمانت
نفس کاینست ، پس دیگر چه دارى چشم
زچشم دوستان دور یا نزدیک ؟

مسیحاى جوانمرد من ! اى ترساى پیر پیرهن چرکین؟
... هوا بس ناجوانمردانه سردست ... آى 
دمت گرم و سرت خوش باد 
سلامم را تو پاسخ گوى ، در بگشاى 
منم من ، میهمان هر شبت ، لولى وش مغموم 
منم من سنگ تیپا خورده ى رنجور
منم ، دشنام پست  آفرینش ،  نغمه ى ناجور
نه از رومم ، نه از زنگم ، همان بیرنگ بیرنگم 
بیا بگشاى در ، بگشاى ،  دلتنگم

حریفا ! میزبانا ! میهمان سال و ماهت  پشت در چون موج می لرزد.  

تگرگى نیست ، مرگى نیست 
صدایى گر شنیدى ، صحبت سرما و دندان ست

من امشب آمدستم وام بگزارم 
حسابت را کنار جام بگذارم
چه مى گویى که بیگه شد ، سحر شد ، بامداد آمد ؟ 
فریبت مى دهد ، بر آسمان این سرخى  بعداز سحرگه نیست
حریفا ! گوش سرما برده است ، این یادگار سیلى سرد 
زمستان ست ...

قرار داد 1907 : 
درچنین روزی درسال 1325 ه ق قرارداد ننگین 1907 میان کشورهای روسیه وانگلستان امضا شد . براساس این قرارداد ایران میان روس هاوانگلیسیها تقسیم شد . شمال ایران به اشغال روس ها درآمد وپس ازجنگ اول جهانی نیزانگلیسیها با اشغال بوشهر به سوی شیرازپیشروی کرده ومناطق جنوبی ایران را به تصرف خود درآوردند .
میرزا کوچک خان جنگلی درهمین زمان بود که با گرویدن به اندیشه اتحاد  دنیای اسلام تشکیلات نظامی را بوجود آورد تا به نجات کشوربپردازد. وی به همین منظورنهضت جنگل را پایه ریزی کرد.این قرارداد میان دولتین روس وانگلیس ودرمنطقه پترز بورگ به امضا رسید . درهمان روزبود که امین السلطان نخست وزیرخائن به کشوربه دست عباس آقا صراف آذربایجانی اعدام انقلابی شد .

استقلال نامیبیا :
در چنین روزی در سال 1971 میلادی کشور نامیبیا به استقلال جزیی دست یافت .  از قرن نوزدهم این سرزمین بیابانی  مستعمره آلمان بود و  در سال 1945م از سوى سازمان ملل، قیمومیت نامیبیا به افریقاى جنوبى واگذار شد . تا سال  1989 میلادى افریقاى جنوبى از واگذارى حکومت به مردم این سرزمین خوددارى کرد و در برابر مصوبات سازمان ملل پایداری نمود . با مبارزات مسلحانه و عملیات پارتیزانى مداوم و مستمر نیروهاى سواپو، سرانجام در سال 1989م دولت نژادپرست افریقاى جنوبى تسلیم  مردم این کشور شد و نامیبیا در چنین روزی در سال 1990 میلادی به استقلال کامل  دست یافت . 
   

تولد جوان لامبرت :
جوان لامبرت ریاضیدان سویسی  در چنین روزی در سال  1728 میلادی به دنیا آمد . او قضیه  آ را غیر منطقی را در ریاضیات به خوبی توصیف کرد ه است .

تولد آنتون لوران لاوازیه :
لاوازیه دانشمند و شیمیدان فرانسوی در چنین روزی در سال 1743 میلادی دیده به جهان گشود  . او را پدر علم شیمی جدید دانسته اند .

تولد شارل ریشه :
ریشه روانشناس بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1850 میلادی به دنیا آمد . " تز آسیب پذیری " در روانشناسی محصول اندیشه اوست . وی در سال 1913 میلادی موفق به دریافت جایزه نوبل شد .

تولد گیوم آپولینر :
گیوم آپولینر شاعر بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1880 میلادی به دنیا آمد . او منتقد فیلم نیز بود . "آلکولا" عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .


تولد ارل بیگرز :
بیگرزنویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1884 میلادی به دنیا آمد. مجموعه داستانی پلیسی" چارلی کان "عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

 

تولد خولیوکورتازار :
کورتازارنویسنده برجسته آرژانتینی درچنین روزی درسال 1914 میلادی به دنیا آمد . او را به خاطر رئالیسم جادویی خیره کننده در آثارش بسیار مورد ستایش قرار داده اند . "ما خیلی گلندا را دوست داریم " عنوان مهمترین اثر  داستانی اوست . 

 

منبع: خبرگزاری مهر


 

58/06/03

تشكیل ناوگان پنجم آمریكا برای پر كردن خلاء شاه در منطقه خلیج فارس.

اعلام وزیر دفاع آمریكا مبنی بر دخالت نظامی آمریكا در صورت بروز بحران كمبود نفت.
59/06/03
حزب دمكراتیك كرد (عراق) از لغو قراردادهای 1975 الجزایر كه میان ایران و عراق منعقد شده بود حمایت كرد.
60/06/03
خنثی شدن سوءقصد به جان دادستان كل، فرماندار تهران و یك نماینده مجلس.

آزاد شدن هفت ارتفاع مهم اورامانات.

63/06/03

انفجار بمب در میدان راه آهن تهران

65/06/03

هواپیماهای دشمن مناطق فاو، هور، آبادان و خارك را شناسایی و بمباران كردند. گزارش یگانهای مأمور به عملیات در منطقه حاجعمران درباره اقدامات انجامشده، مشكلات و كمبودها، افزایش ترددهای خودی در این منطقه، هوشیاری نسبی و اقدامات احتیاطی دشمن. اقدامات لشكر امامحسین برای كاستن از حساسیت دشمن در محور عملیاتی العمیه. مشكلات حفاظتی عملیات آتی در محور دربندیخان؛ مطلع شدن مردم بومی از عملیات. در درگیری بین كومهله و نیروهای خودی در محور كامیاران و سنندج 12 تن از نیروهای خودی اسیر و تعدادی شهید شدند. روشهای جدید سازمان مجاهدین خلق برای كسب اطلاعات از وقایع و حوادث كشور. برگزاری دومین روز سمینار ستادهای پشتیبانی جنگ با عنوان "لبیك یا امام"؛ آیتالله خامنهای: «دشمن خسته شدهاست، باید بدون سستی كار جنگ را تعقیب كنیم. ابتكارعمل در دست ماست؛ روحیه جنگی مردم كلید اصلی در جنگ است.» نخستوزیر: اگر جنگ با پیروزی به پایان برسد، وضعیت سیاسی جهان همان نخواهد بود كه اكنون هست. در اوایل جنگ بیشتر تحلیلهای جهانی اشاره به فروپاشی نظام ما داشت ولی درحال حاضر تزلزل و ضعف نیروهای عراقی مطرح میباشد. مجموعه سیستم اجرایی درخدمت جنگ است. دكتر ولایتی در پایان اولین دور نشست مشترك وزیران خارجه ایران سوریه و لیبی با یادآوری سخنان امام خمینی مبنیبر ادامه جنگ، بر تصمیم خللناپذیر ایران تأكید كرد. در پی سیاست تبلیغات ضدایرانی كویت، دولت این كشور از اظهارات مشاور نخستوزیر سودان مبنیبر موافقت ایران با میانجیگری سودان برای پایان جنگ، اظهار رضایت كرد. مركز مطالعات استراتژیك لندن، عملیات كربلای1 را پدیدة جدیدی درجنگ ایران و عراق ذكر كرد: این پدیدة جدید به اسارت درآمدن تعداد بسیاری از افسران عالی رتبه ارتش عراق است؛ به غنیمت درآمدن دهها تانك و خودرو سبك وسنگین به دست نیروهای ایرانی، توانایی آنها را در نفوذ به اعماق جبههها نمایان میسازد. تفسیر تایمز لندن درباره بیانات اخیر امام خمینی مبنیبر خودكشی یا فرار صدام. روزنامه جمهوریت تركیه: پایان جنگ همراه با خطرات احتمالی آن نزدیك است. گزارش میدلایست از بهبود نسبی صادرات نفت ایران؛ ترمیم آسیبهای وارده بر خارك، چشمانداز رسیدن به میزان قبل از حمله یعنی 6/1 میلیون بشكه در روز. افزایش اندك قیمت نفت (به بشكهای 30/12 دلار) پس از كاهش صدور نفت شوروی. بمباران مناطق كردنشین عراق در حمله هواپیماهای تركیه و كشته شدن بسیاری از مردم؛ اعتراض وزارتخارجه ایران و درخواست خاتمه عملیات از تركیه؛ تهدید تركیه به ادامه عملیات مشابه. در ادامه اعتراض به بازداشت حجاج ایرانی در عربستان، نخستوزیر اعلام كرد: ادامه بازداشت حجاج ایرانی برای ما قابل تحمل نیست. اگر انتظار این است كه حجاج دست از برائت از مشركین بردارند، انتظار بیهودهای است.

سفر آقای ولایتی جهت شركت در پنجمین اجلاس سه جانبه وزرای خارجه ایران، لیبی و سوریه به دمشق
 66/06/03
تصمیم انگلیس مبنی بر برافراشته شدن پرچم انگلیس بر روی نفتكشهای كویتی (در جهت اهداف بازرگانی)

حضور 6 كشتی شوروی در خلیج فارس

در اختیار گذاردن پایگاههای زمینی كویت به امریكا.

رد قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با جنگ ایران و عراق از طرف ایران.

كاهش بی‌سابقه قیمت نفت

تشكیل اجلاس وزرای خارجه عرب و تمایلش به موضع‌گیری قاطعانه‌ای در برابر سیاست ایران نسبت به عراق، كویت و پادشاهی سعودی

آتش‌بس در جنگ نفتكشها – ایران با قبول عدم حمله به نفتكشها از سوی عراق حمله به نفتكشهای عراقی را قطع كرده است.

بمباران شیمیایی روستاهای كردنشین توسط عراق طی 4 ماه گذشته

اعتراض ژاپن به عراق در مورد بمباران تأسیسات پتروشیمی بندر امام خمینی .

درگیری دو حزب دمكرات و كومه‌له در شمال عراق ؛ میانجی‌گری گروه رزگاری میان این دو حزب و تهدید رژیم عراق به اخراج آنها .

تخریب روستاهای شمال عراق به دستور حكومت بغداد . درگیری ارتش عراق با نیروهای مبارز كرد . گزارش خبرگزاری رویتر از شمال عراق در مورد روستاهای تخریب‌شده .

اعزام كاروان “ حماسه‌سازان عاشورا “ از شیراز و تداوم كمك‌های مردمی به جبهه‌های جنگ .

مصاحبه مطبوعاتی مهندس موسوی با خبرنگاران داخلی و خارجی در مورد امكانات اقتصادی برای تداوم جنگ ، شرایط ایران برای پایان دادن به جنگ ، بی‌تأثیر بودن تحریم تسلیحاتی ، اوضاع خلیج‌فارس ، موضع شوروی و كشتار حجاج ‌بیت‌الله‌‌الحرام .

دیدار معاون سیاسی وزیر خارجه چین با دكتر ولایتی در تهران و گزارش رادیو بی . بی . سی . از روابط ایران و چین .

دیدار معاون سیاسی نخست‌وزیر از تركیه و تسلیم پیام مهندس موسوی به تورگوت اوزال . دیدار سخن‌گوی وزارت امورخارجه از یونان و تشریح مواضع ایران در قبال پایان جنگ و بحران خلیج‌فارس از سوی آنها .

بازرسی نیروی دریایی ایران از سه فروند كشتی خارجی در تنگه هرمز .

برافراشته شدن پرچم انگلستان بر فراز یك فروند نفت‌كش كویتی و مخالفت برخی محافل انگلیسی با آن . عراقی بودن این نفت‌كش‌ها و توجیه جفری ‌هاو . استقبال امریكا از این اقدام انگلستان .

تكذیب قول عراق به امریكا در مورد توقف حملات هوایی به كشتی‌ها از زبان نزار حمدون .

عبور كشتی‌های مین‌یاب فرانسه و انگلستان از كانال سوئز .

انتقاد وزیر دفاع ایتالیا از سیاست ناهم‌آهنگ كشورهای اروپایی در اعزام كشتی‌های مین‌روب به خلیج‌فارس .

دومین دیدار دكتر محمدجواد لاریجانی با دبیركل سازمان ملل متحد و تأكید سخن‌گوی سازمان ملل بر تداوم این دیدارها . گزارش آسوشیتدپرس از دیدار لاریجانی با برخی از اعضای شورای امنیت .

گفت‌وگوی دكتر لاریجانی با سفیران كشورهای عدم‌تعهد . مصاحبه رجایی‌ خراسانی با واحد مركزی خبر و سخنان وی در تكذیب شایعه حذف سقوط صدام از شرایط پایان جنگ و تصادفی خواندن هم‌زمانی دیدار معاون وزیر خارجه شوروی از نیویورك هم‌زمان با حضور هیئت ایرانی در آن‌جا .

تحلیل واشنگتن‌پست از آثار ، اقدامات و موانع موجود در روابط ایران و شوروی .

تحلیل روزنامه كریستین ساینس مانیتور از حملات قایق‌های توپ‌دار به كشتی‌ها در خلیج‌فارس .

ابراز تردید روزنامه كویتی القبس در مورد تداوم حضور نظامی امریكا در خلیج‌فارس . درخواست این روزنامه از اعراب برای دست‌یابی به تفاهم با ایران .

پایان اجلاس فوق‌العاده وزیران خارجه عضو اتحادیه عرب و بیانیه پایانی این اجلاس كه در آن ضمن هشدار به ایران در خصوص گسترش جنگ ، تجدید نظر در روابط با ایران را به كنفرانس سران موكول كرده است . سخنان شاذلی قلیبی ، تفسیر رادیو بی . بی . سی . و روزنامه جمهوری اسلامی .

مصاحبه وزیر كشور عربستان سعودی در مورد حادثه كشتار حجاج‌ بیت‌الله‌الحرام . تفسیر رادیو بی . بی . سی . از روایت‌های ایران و عربستان از ماجرای مكه . سفیر یمن‌ شمالی در لبنان فاجعه مكه را عملی وحشیانه خواند .
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo