شهید آوینی

 

امروز سه شنبه بیست و هفتم تیرماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و دوم جمادی الثانی سال 1427 هجری قمری و برابر است با هجدهم جولای 2006 میلادی .

پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی جمهوری اسلامی ایران :

درچنین روزی درسال 1367 ه ش قطعنامه آتش بس میان جمهوری اسلامی ایران وعراق امضا شد،  پذیرش این قطعنامه از سوی جمهوری اسلامی ایران انعکاس ویژه ای درمحافل سیاسی و خبری جهان داشت . درواقع  این هشتمین قطعنامه ای بود که شورای امنیت  از ابتدای تجاوز رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران صادر کرده بود . شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیست ونهم تیر ماه 1366 در جلسه شماره 2750 خود طرح قطعنامه ای را که قبلامطرح شده بود ،  به اتفاق آراء به تصویب رساند . شورای  امنیت سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی عمیق از ادامه در گیری میان جمهوری اسلامی  ایران و عراق و با ابراز تاسف از بمباران شهر ها و مناطق مسکونی و بویژه بکار بردن سلاحهای شیمایی از سوی  رژیم بعث  عراق بر خلاف تعهدات پروتکل 1925 ژنو ، ضمن تایید مفاد قطعنامه 582 خود، تصمیم گرفت در قطعنامه 598 به مخاصمات ایران و عراق پایان دهد . دراین قطعنامه بر فرستادن یک گروه ناظر بر آتش بس ، عقب نشینی نیر وها تا مرز ها  ، آزادی اسرای جنگی و تلاش برای بازسازی خرابی های ناشی از جنگ تاکید شده  است  . این شورا همچنین از دبیر کل سازمان ملل می خواهد را ههای افزایش ثبات در منطقه را مورد مداقه قرار دهد . پس از انتشار متن قطعنامه رهبر کبیر انقلاب اسلامی ،امام خمینی  ره در پیام مهمی با پذیرش این قطعنامه در بخشی از آن اظهار داشتند :"و اما در مورد قبول قطعنامه که حقیقتا مساله بسیار تلخ و ناگواری برای همه و خصوصا برای من بود ، این است که من تاچند روز قبل معتقد به همان شیوه دفاع از مواضع اعلام شده در جنگ بودم و مصلحت نظام و کشور و انقلاب را در اجرای آن می دیدم ، ولی به واسطه حوادث و عواملی که از ذکر آن فعلا خودداری می کنم و به امید خداوند در آینده روشن خواهد شد و با توجه به نظر تمامی کارشناسان سیاسی و نظامی سطح بالای کشور که من به تعهد و دلسوزی و صداقت آنان اعتماد دارم ،  با قبول قطعنامه و آتش بس موافقت نمودم و در مقطع کنونی آن را به مصلحت انقلاب ونظام می دانم و خدا می داند  که اگر نبود انگیزه ای که همه ما و عزت و اعتبار ما باید در مسیر مصلحت اسلام ومسلمین قربانی شود ، هرگز راضی به این عمل نمی بودم و مرگ وشهادت برایم گواراتر بود اما چاره چیست  . همه با ید به رضایت حق تعالی گردن نهیم .... دیروز روز امتحان الهی بود که گذشت و فردا امتحان دیگری است که پیش می آید  ."(1) پس از پذیرش رسمی قطعنامه از طرف ایران ، آتش بس میان طرفین از تاریخ بیست ونه مرداد 1367 بر قرار شد . در همین حال ، دکوئیار ، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد ، یک روز قبل از پذیرش  قطعنامه از سوی ایران به طور رسمی اعلام کرد:"پاسخ عراق به نامه 14 اوت 1991 من پاسخی محتوایی نیست، لذا من ناچارم به توضیحاتی که قبلا توسط عراق ارائه شده است ، تکیه کنم. این یک واقعیت است که توضیحات عراق کافی نیست، بنابراین ،رویداد برجسته ای که تحت عنوان موارد نقض بدان اشاره کردم همانا حمله 22 سپتامبر 1980 ( 31 شهریور 1359 ) علیه ایران است که بر اساس منشور ملل متحد ، اصول و قوانین شناخته شده بین المللی یا اصول بین المللی قال توجیه نیست و موجب مسئولیت مخاصمه است ."(2 )

(1) صحیفه نور ، جلد بیست ، صص 238 تا   241 . (2 ) روز نامه کیهان ،

 انتقال ریاست سازمان کنفرانس اسلامی ازایران به قطر :
پس از آن که جمهوری اسلامی ایران به مدت سه سال ریاست سازمان کنفرانس اسلامی را به عهده گرفت در سال 1379 در چنین روزی این مسوولیت را به دولت قطر منتقل کرد . اجلاس سران کنفرانس اسلامی در زمستان سال 1376 درتهران تشکیل شد. مدت ریاست هر کشور عضودر سازمان کنفرانس اسلامی ، سه  سال است .


آتش سوزی گسترده در روم :
در چنین روزی در سال 64 میلادی بر اثر یک آتش سوزی گسترده  شهر رم پایتخت امپراطوری روم در آتش سوخت . این آتش سوزی چندین روز به طول انجامید . 

 آغاز جنگ داخلی اسپانیا  :

در چنین روزی در سال 1936 میلادی  جنگ  داخلی اسپانیا آغاز شد . . ژنرال فرانکو در پایان دهه سی  قرن گذشته میلادی دست به تشکیل یک حکومت خود کامه در اسپانیا زد .
ژنرال فرانسیسکو فرانکو دیکتاتور و زمامدار اسپانیا بین سالهای 1939 تا 1975 میلادی است. وی در سال 1936 به شورشیانی پیوست که علیه دولت جمهوری دست به طغیان زده بودند. او  با کمک آلمان و ایتالیا در جنگ های داخلی اسپانیا پیروز شد . در خلال جنگ جهانی دوم وی حالت بی طرفی اسپانیا را حفظ کرد و به هیتلر اجازه استفاده از کشورش را جهت حمله به جبل الطارق نداد . فرانکو در طول حکومت خود تمامی گروههای چپگرا را قلع و قمع کرد و تشکیل قدرت خود کامه ای  داد . او در جنگهای سه ساله اسپانیا (39 - 1936 میلادی) توانست  با ارتش خود به سوی مادرید پایتخت اسپانیا پیش رود . وی توانست پایتخت اسپانیا را که کابوس قحطی  و گرسنگی بر آن سایه انداخته بود تصرف کند و سلطه و سیطره کمونیستها و جمهوری خواهان را از سراسر خاک اسپانیا براندازد
 
علیه ناپلئون :
در چنین روزی در سال 1812 میلادی  کشور های  انگلستان ،  روسیه و سوئد با یکدیگر پیمانی را منعقد کردند که طی آن ناپلئون را تحت فشار قرار می دادند . 

 تولد رابرت هوک :
رابرت هوک فیزکدان انگلیسی در چنین روزی در سال 1635 میلادی به دنیا آمد . میکرو گرافی عنوان مهترین اثر اوست .

تولد گیلبرت وایت :
گیلبرت وایت در چنین روزی در سال 1720 میلادی دیده به جهان گشود . وی بنام پدر طبیعت گراهای انگلستان مشهور است .

تولد ویلیام مک پیس تاکری :
تاکری در چنین روزی در سال 1811 در انگلستان به دنیا آمد . او رمان نویس دوره ویکتوریا در انگلستان است و مهمترین اثر وی" بازار خودبینی "نام دارد .

تولد هندریک آنتئون لورنتز :
این فیزکدان هلندی در چنین روزی در سال 1853 به دنیا آمد . وی در سال 1902 بر نده جایزه نوبل در رشته فیزیک شد .

تولد لورنس هاولس من :
هاولس من،  نویسنده انگلیسی در چنین روزی در سال 1865 دیده به جهان گشود . وی چندین نمایشنامه هم به رشته تحریر در آورده است .  مهمترین اثر او "ویکتوریا رجینا" نام دارد .

تولد بر نارد واگنر :
این آهنگساز هلندی در سال 1894 میلادی در چنین روز ی دیده به جهان گشود . اثر موسیقایی مشهور " سه آواز برای چینی ها" عنوان یکی از زیباتر ین آثار اوست .

تولد کلیفئرد اودتز :
این نمایشنامه نویس آمریکایی در چنین روزی در سال 1906 به دنیا آمد . وی در سال 1961 جایزه معتبر ادبی "مریت گلدن بوی" را ازآن  خود کرد .

تولد یوگنی یوتوشنکو :
این شاعر روس در چنین روزی در سال 1933 به دنیا آمد . "ایستگاه براتسک "عنوان یکی از مشهورترین آثار اوست .

در گذشت فرانچسکو پتراک :
پتراک ، این شاعر ایتالیایی در چنین روزی در سال 1374 میلادی دار فانی را وداع گفت . وی به هنگام مرگ نود و شش سال داشت .

در گذشت هوراتیو آلجر جی آر :
این نویسنده و کشیش آمریکایی در سال 1899 در چنین روزی  چشم از دنیا فرو بست . 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo