شهید آوینی
 
مراسم اهدای جایزه قلم زرین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد
مراسم اهدای چهارمین جایزه قلم زرین انجمن قلم ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب قلم برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت : انجمن قلم به گمان من برای آینده نگری و بدست آوردن آینده بوده است. اگر امروز بخواهیم بر آینده چشم بدوزیم آن آینده را می توانیم پایان سال چشم انداز بیست ساله در سال 1404 بدانیم. آن روز، روز بلوغ اندیشه انقلاب اسلامی و روز افتخار و عزت برای ایرانیان خواهد بود.

وی به رئوس اقتصادی و نظامی برنامه کلان نظام اشاره کرد و افزود: در آن برنامه نشانه های فرهنگی چندانی دیده نمی شود و من نگرانم در آن روز و در میان آمارها اسمی از فرهنگ در میان نباشد. در حالی که آن روز می بایست نقطه ای را در گذشته نشان دهیم که حاکی از عملکرد یا سهم ماست. ترس من از این است که گزارش های ما را تکنوکرات ها بیشتر ارائه  کنند و مرحبا به آنان که فهمیده اند برای رسیدن به قدرت به کدام سمت باید بروند.

محمدحسین صفارهرندی ادامه داد : من به تمامی موفقیت های صنعتی و نظامی وعلمی کشور افتخار می کنم اما دغدغه خود را تکرار می کنم که مبادا در آن کاروانی که به سمت موفقیت می رود جای فرهنگ و هنر خالی باشد.

وی اضافه کرد : ما فرصت اندکی داریم و من حسرت خودم را بابت از دست دادن ده ماه از خدمتگزاری ابراز می کنم. نمی توان باور کرد که فرصت ها به این زودی در حال از بین رفتن است. امروز کارنامه دلگرم کننده ای در قیاس با آرمان هایمان نداریم.  این حرف ها متعلق به کسی است که سال ها در روزنامه قلم می زده و تصور می کرده اگر روزی اداره فرهنگ به دست نیروهای خودی و ارزشی بیفتد کارهای شایسته و درخور و منتسب به آنان آفریده می شود نه اثری مثل سابق و دیگران.

وزیر ارشاد اضافه کرد: باید از فرصتی که برای نیروهای ارزشگرا بوجود آمده استفاده کرد. اما اکنون تظاهر و جلوه مدعای این طیف کجاست؟ کدام رمان، تئاتر، موسیقی و فیلم نمایانگر آرمان های ارزشی این دسته است؟ من نمی خواهم کل آثار را زیر سوال ببرم اما آنچه موجود است کافی نیست.

صفارهرندی با اشاره به انتظار جهانیان از ایران و نحوه استقبال آنان در مناطق مختلف از رئیس جمهور تصریح کرد: زمانی که رئیس جمهور در شرق آسیا حاضر می شود با او مثل منجی برخورد می کنند. این امید و دلبستگی که در مردم کیلومترها دورتر از ایران ایجاد شده است چگونه باید پاسخ داده شود؟ این شور وهیجان در پذیرش الگوهای ما در نقاط مختلفی مثل شمال آفریقا و... هم دیده می شود. آیا همه اینها برای این که هنرمند ما کاری درخور ارائه دهد کافی نیست؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آثار ادبی و هنری این دوره زمانی را مطابق با سطح انتظارات هواداران دولت نهم ندانست و تاکید کرد: جهان هیچ گاه تا به این اندازه - به هر نیتی - به ایران توجه نکرده است. هنر در غرب رو به شرق کرده است و کشورهایی از شرق از جمله چین توانسته اند جایگاه مطلوبی برای خود دست و پا کنند. بعضی اذعان می کنند دل خود را به خواهندگان خارجی دلخوش نکنید چرا که استالین هم در خارج از روسیه این گونه بود اما مردم روس او را نمی خواستند. به این نگاه باید گفت استالین را مردم نیاورده بودند اما در کشور ما روسا و صاحبان قدرت را مردم تعیین می کنند.

وی با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در خصوص اجرای فعالیت های ادبی فاخر و ارزشمند گفت : رهبری از فقدان برنامه ای مدون و امیدوار کننده در حوزه ادبیات گله مند بودند و بنابراین ما هم تصمیم گرفتیم در وزارت ارشاد محفلی با حضور اساتید و صاحبنظران ادبیات راه بیندازیم و خودم هم به عنوان شاگرد و همراه در آن حاضر شوم تا گره کار ادبیات داستانی را با هم باز کنیم.

صفارهرندی اظهار داشت : انتظار این است که نشاط در فرهنگ را خود اهالی فرهنگ ایجاد کنند. شما سررشته داران این حرکت و پیشنهادها می توانید باشید و باید با طرح ها و حضور مجدانه خود شرایط را تغییر دهید.

پیش ازوزیر ارشاد،  علی معلم دامغانی  انجمن قلم را منزلگاهی برای هم سخن وهمدل شدن اهالی قلم عنوان کرد و گفت : این منزلگاه نیازمند همگان است  و باید از کسانی که برای پا گرفتن و قوت بخشیدن به پایه های این انجمن تلاش کرده اند سپاسگذاری کرد.

وی ادامه داد : آیا ما به عنوان اهل قلم از عهده جهت گیری و موضع گیری ایدئولوژیکی ای که قرار است در جهان ولوله ایجاد کند برآمده ایم؟ شاید برخی مشکلات به خود ما بازگردد. ما نقش خود را سزاوارانه انجام نداده ایم. این فرصت موقعیت خوبی برای بیعت وتجدید عهد است بویژه عهد با پیامبر اسلام. باید عهد ببندیم که با ترس از خدا و بی هراس از هیچ قدرت دیگر کاری را انجام دهیم که سزاوار اهل قلم است.

در ادامه مراسم حمید هنرجو دبیر فرهنگ و هنر خبرگزاری مهر که در سفر رئیس جمهور به استان همدان همراه وی بود، با ارائه مطلبی درباره سفرنامه نویسی و تاثیر نزدیکی اهل قلم با مسئولان رده بالای نظام گفت : شاید هدف غایی از همراهی اهل قلم و نویسنده با بلندپایه ترین مدیر اجرایی کشور این باشد که وجوه تمایز سیاستمدار و یا وقایع نگار سیاسی با نویسنده و متفکر باز شناخته و روشن شود.

این شاعر و روزنامه نگار اضافه کرد : نویسنده مشاهدات صریح خود را از همه پدیده ها ثبت و پس از بازآفرینی و پرداخت هنری و ادبی ارائه می کند و مولود قلم او پس از طبع و نشر، به بوته نقد و سخن می رود در حالی که کمتر اهل سیاستی است که بگوید و بنویسد قبل از آن که سخن سنجی کرده باشد.

قبل از اهدای جوایز به برگزیدگان رضا امیرخانی دبیر انجمن قلم ایران از همکاران و همیاران خود در برپایی این مراسم و نیز مساعدت های وزیر ارشاد تشکر کرد و شهرام شفیعی نیز گزارشی از سفر به ترکیه برای شناساندن ادبیات ایران به این کشور و مشکلات دولتی و نهادی و ساختاری موجود بر سر تعاملات ادبی میان ایران و کشورهای دیگر ارائه کرد.

در پایان مراسم جوایز چهارمین قلم زرین انجمن قلم ایران به این شرح اعلام و اهدا گردید:

در بخش داستان هیات داوران متشکل از فیروز زنوزی جلالی، امیرحسین فردی ، محمدرضا بایرامی، ابراهیم حسن بیگی و خانم عبدالحسینی از میان هفتصد اثر موجود جایزه قلم زرین را به مجموعه داستان " سه دختر گلفروش " نوشته مجید قیصری اعطا کردند.

در بخش شعر هیات داوران شامل پرویز بیگی حبیب آبادی، طاهره صفارزاده، علی موسوی گرمارودی ، رضا اسماعیلی و حسین اسرافیلی جایزه خود را از میان 470 اثر به کتاب " از نام ها خبری نیست " سروده مریم سقلاطونی اهدا کردند.

در بخش پژوهش و نقد ادبی نیز قلم زرین به کتاب "حافظ برتر کدام است " نوشته دکتر رشید عیوضی تعلق گرفت. داوران این بخش را دکتر محمدرضا ترکی، دکتر یحیی یثربی، علی معلم دامغانی، دکتر صابر امامی و ناصر هاشم زاده تشکیل می دادند.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo