شهید آوینی
 
همایش بزرگداشت شیخ کلینی برگزار می شود

همایش بزرگداشت شیخ کلینی به منظور معرفی شخصیت علمی و معنوی وی، ترویچ معارف حدیثی و شناخت جایگاه و تأثیر کتاب کافی بر سایر کتب روایی در سال 1386 برگزار شود .

 آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و مؤسسه علمی – فرهنگی دارالحدیث به منظور معرفی و بزرگداشت شخصیت علمی و معنوی ثقة الاسلام کلینی، ترویچ معارف حدیثی و اهل بیت علیهم السلام، تحقیق و پژوهش در میراث به جا مانده از آن محدث و شناخت جایگاه و تأثیر کتاب کافی بر سایر کتب روایی (اعم از شیعه و اهل سنت)، این همایش را برگزار خواهند کرد .

بررسی زندگی نامه، شخصیت علمی، عصر کلینی و کافی شناسی از محورهای اصلی این همایش است .

در بخش زندگی نامه،  تاریخ کلین و اوضاع سیاسی و اجتماعی آن، کلین و رجال برجسته آن از آغاز تاکنون و مقبره کلینی از آغاز تاکنون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در بخش شخصیت علمی نیز آثار کلینی و کوشش در جهت بازسازی برخی از آثار مفقود او، کلینی در اسناد احدیث غیر کتاب کافی، کلینی و نواب اربعه، تعامل کلینی با علما و اندشمندان و محدثان معاصرش، کلینی از دیدگاه علمای شیعه و سنی و کلینی از  دیدگاه مستشرقین بررسی می شود .

اوضاع و احوال سیاسی – اجتماعی ری ، بغداد، قم و تحولات سیاسی آنها، گرایش های فکری، سیاسی و مذهبی در ری، قم و بغداد (به ویژه مکتب های حدیثی) نیز از جمله مباحثی هستند که در بخش عصر کلینی بررسی خواهند شد .

ویژگی های کتاب کافی و بررسی روش کلینی در کافی، نقش کافی در بازسازی میراث حدیث شیعه، تاریخ و چگونگی تألیف کافی، چاپ های مختلف کافی ، ترجمه ها و شروح کافی نیز از جمله موضوعاتی اعلام شده اند که به واسطه برگزاری همایش شیخ کلینی مورد بررسی و تحقیق قرار می گیرند .

محمد بن یعقوب کلینی از علمای برجسته شیعه است که در اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم می زیسته است. او هم عصر با نواب خاص امام زمان (عج)بوده است.

تاریخ تولد او به طور دقیق مشخص نیست . مهمترین نکته ای که ثقة الاسلام کلینی را در تاریخ اسلام زنده و جاوید نگاه داشته است اثر جاوید او یعنی کتاب کافی است.

این عالم و محدث بزرگ شیعه در عنفوان جوانی تصمیمی ارزنده ای گرفت و همین تصمیم او را به این مقام رساند. او تصمیم گرفت احادیثی از ائمه اطهار علیهم السلام را جمع آوری کند. با این تصمیم او سرزمینهای بسیاری را زیر پا گذاشت و سرانجام توانست 16199 حدیث را در یک مجموعه گرانبها جمع آوری و آن را "کافی" نامگذاری کند. 

 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo