شهید آوینی
 
توافق بين دانشگاه قرآن سودان ومركز جهاني علوم اسلامي قم

توافقی بين دانشگاه قرآن سودان و مركز جهانی علوم اسلامی حوزه علميه قم امضاء شده كه طبق آن دو كشور به مبادله‌ي دانشجو و اعطای بورسيه‌های تحصيلي موظف شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمين «انصاری» رايزن فرهنگی ايران در سودان با بيان اين مطلب افزود: سودان در منطقه كشورهای آفريقايي از جمله كشورهايی است كه مردم آن به طور گسترده نسبت به آموزش و حفظ قرآن اهتمام ويژه دارند و از ديرباز مكان‌هايی را به عنوان خلوه‌های قرآنی كه ما آنها را مكتب خانه می‌گوييم، تشكيل داده‌اند.

وی تصريح كرد: وجه تمایز اين خلوه‌ها با مكتب‌خانه اين است كه خلوه قرآن محل نگهداری شبانه روزی طلاب و دانشجويان قرآنی است.

وی افزود: صدها خلوه قرآنی در برگيرنده هزاران قرآن دوست است كه برای آموزش به آنجا آمده‌اند و همواره نتيجه دستاوردهای خود را به جامعه سودان و جهان اسلام تقديم می‌كنند.

وی يادآورشد: طی يك سال اخير برخی از علما و روحانيون صاحب خلوه‌های قرآنی، فناوری رايانه‌ای را در خدمت طلاب قرآن قرار داده‌اند و همچنين مسابقه بزرگی در كنار يك جشنواره قرآنی هر دو سال يك بار در اين كشور برگزار می‌شود.

وي افزود: در رمضان گذشته نیز اين جشنواره با شركت وسيع طلاب و روحانيون در استان جزيره سودان با حضور رئيس جمهور، وزرا و مقام‌های سياسی، فرهنگی اين كشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام انصاری درباره فعاليت‌های دينی و فرهنگی مشترك بين ايران و سودان گفت: توافقی بين دانشگاه قرآن كريم سودان و مركز جهانی علوم اسلامی حوزه علميه قم امضاء شده كه طبق آن دو كشور به مبادله‌ي دانشجو و اعطای بورسيه‌های تحصيلي موظف شده‌اند.

وی در ادامه تصريح كرد: يكی از محورهای فرهنگی، دينی مردم سودان عشق و اراده به پيامبر اعظم (ص) است بر اين اساس در اشعار خود و در مناسبت‌های مختلف اين عشق را ابراز می‌كنند.

وی افزود: آنچه كه محبت آنها را نسبت به ملت ايران افزايش می‌دهد دلدادگی مردم ايران به وجود مقدس پيامبر اكرم (ص) است و ما در اين رابطه با به كارگيری امكانات فرهنگی و اجتماعی سودان همانند فرستنده‌های راديويی، روزنامه‌ها و مراكز علمی و دانشگاهی، حوزه‌های علميه و شخصيت‌های دينی برنامه‌های متعددی را ترسيم كرده‌ايم كه در طول سال 85 انعكاس اين برنامه‌ها به گوش جهان اسلام و به ويژه ملت مسلمان ايران خواهد رسيد.

وی درباره فعاليت‌های مشترک نهادهای غیر دولتی بین ایران و سودان گفت: هرگاه پيشرفت‌هایی که‌ دانشمندان ايرانی در زمينه برنامه‌های نرم افزاری رايانه‌اي و پژوهش‌های علمی در موسسات قرآنی داشته‌اند به مردم سودان ارائه شده، مورد استقبال گسترده آنها قرار گرفته است.

وی افزود: انتقال اين تجارب به فضای قرآنی سودان می‌تواند نقش موثری در پیوند جامعه سودان با مفاهيم و ريشه‌های فرهنگ اسلامي و ايراني ايجاد كند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر متوسط حفظ قرآن در سوان برای كسی كه شبانه روز وقت خود را صرف اين كار می‌كند، چهار سال است در صورتی كه در ايران با صرف وقت كمتر اين برنامه يك‌ساله انجام می‌شود و ما بنا داريم اين چهار سال را به يك سال نزديك كنيم.

وی اظهاركرد: با ارتباطی كه با مراكز تحقيقات رايانه‌اي قم داشتيم، تلاش كرديم كه مقدمات اين برنامه را به اجرا درآوريم و اين بيشترين پيوند و همكاری ميان بخش‌های غيردولتی دو كشور است.

منبع : خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo