شهید آوینی

 
کتابخانه دیجیتالی امام علی(ع) آرشیو بزرگی از نسخ خطی در مشهد

کتابخانه تخصصی امیر‌المومنین ( ع ) درهفته غدیرسال1379 و در تقارن با سال امام علی ( ع ) در جواربارگاه ملکوتی حضرت رضا ( ع ) در مشهد گشایش یافت .

عامل عمده درآغازتاسیس کتابخانه ، تحقیق و بررسی مدارک و مصادر کتاب ارزشمند و گرانسنگ علامه امینی ( ره ) یعنی کتاب " الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب " بوده است .

تاسیس این مجموعه از رمضان سال 1372 شمسی درجلسه تفسیر قرآنی که درآن به بررسی احادیث و مصادرکتابهایی چون احقاق‌الحق ( قاضی ‌نورالله ‌شوشتری ) ‌و ملحقات آن ( آیت‌ الله ‌مرعشی ) ، عبقات‌ الانوار( میرحامدحسین ) ، الغدیر( علامه‌ امینی ) و قادتنا کیف نعرفهم ( آیت‌ الله ‌میلانی ) مشغول بودند و دراین مرحله نیازبه ایجاد چنین مجموعه ای احساس می شد.

این کتابخانه در 9سال گذشته در بخش ها و زمینه‌های مختلف فعالیت داشته که مجموعه فعالیت های آن در شش موضوع مرتبط با حضرت امیرالمومنین (ع) است و یکی از مهمترین آنها ایجاد کتابخانه و آرشیو دیجیتالی نسخ خطی ایرانی و اسلامی است .

دربخش " عکس نسخ خطی " با توجه به این امکان که بسیاری از نسخ خطی در کشور رو به نابودی است  و بسیاری از این آثار اگر به صورت دیجیتالی درنیاید ممکن است در سالهای آینده برای همیشه نابود شود،همچنین به دلیل در دسترس نبودن این کتابها برای همه پژوهشگران از بدو تاسیس این کتابخانه بخش "نسخ خطی دیجیتالی" آن فعال شد و کار تهیه و گردآوری آرشیو بزرگی از نسخه های خطی سراسر کشور آغاز شد.

دربخش تصویر نسخ خطی کتابخانه تخصصی امیرالمومنین(ع) همچنین بخشی از کتابهایی که با موضوع حضرت علی ( ع ) وغدیرخم از قرن ها قبل به رشته تحریر در آمده در بخش جداگانه ای نگهداری می شود.

روش تهیه تصویر دیجیتالی ازنسخ خطی دراین کتابخانه این گونه است که ازطریق مکاتبه با کتابخانه های معتبر داخلی و خارجی کپی هایی دیجیتالی ازکتابهای خطی ایرانی و اسلامی موجود در آن مجموعه ها خریداری  و گردآوری می شود.

به جزاین اطلاعات برخی دیگر ازنسخه های خطی  تحت مالکیت خصوصی ازطریق شناسایی صاحبان آنها جمع آوری می شود و پس از تماس با فردی که نسخه ای خطی در اختیار دارد با کسب رضایت وی از این نسخه کپی دیجیتالی تهیه می کنند.

نسخ خطی دیجیتالی که در این کتابخانه گردآوری می شود هم به شکل کتاب صحافی می شود و هم به شکل دیجیتالی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت و در آینده ای نزدیک قرار است که در شبکه جهانی اینترنت هم قابل دسترسی باشد.

برای این منظور برنامه ای برای دسترسی راحتر پژوهشگران به این منابع از طریق شبکه جهانی تهیه شده که امکان استفاده روخطی(Online) و برون خطی(Offline) از منابع کتابخانه را برای کاربران فراهم می‌کند و قادراست اطلاعات تمامی مدارک کتابخانه‌های تخصصی را با امکانات زیادی به مخاطبان ارائه دهد.

در بخش دیگری از کتابخانه امیرالمومنین(ع) تعدادی از قدیمی ترین نسخه های منابع کتاب " الغدیر" شامل تالیفات علمای اهل سنت ، گردآوری شده است.

همچنین کتابهایی به زبان های خارجی (غیر ایرانی و عربی) در این مجموعه نگهداری می شود که توسط نویسندگان مسلمان و غیر مسلمان از قرن های گذشته تا دوران معاصر تالیف شده است.

در این مجموعه‌، کتابهایی با 18 زبان هچون اردو، انگلیسی، روسی، فرانسوی، آلمانی، ترکی استانبولی، ترکی آذری و دیگر زبان ها موجود است که بیشتر آن مربوط به زبان اردو و انگلیسی است.

یکی دیگر از بخشهای این مجموعه بخش کتابهای کودک و نوجوان است که درآن کتابهایی به زبان ساده و زیبا زندگی  و معارف حضرت علی ( ع ) بیان شده است و دراین قسمت ، بیش از 200 عنوان کتاب  به زبانهای مختلف پیرامون علی ( ع ) برای کودک و نوجوان نگهداری می شود .

 

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo