شهید آوینی

 

امروز شنبه پنجم فروردین سال 1385 هجری شمسی مقارن است با بیست و چهارم صفرالمظفر سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و پنجم مارس سال 2006 میلادی.

در گذشت صاحب ابن عباد:
در چنین روزی در سال 385 ه ق صاحب ابن عباد وزیر دانشمند شیعی مذهب دیلیمیان دار فانی را وداع گفت.
تلخیص و نقل از کتاب: گلشن ابرار، ج 1، ص 35، نویسنده: سعید بابایى:
ابوالقاسم اسماعیل بن عباد فرزند عباس ملقب به صاحب و مشهور به صاحب بن عباد به سال 326 ق. در اصفهان دیده به جهان گشود. پدر و اجداد صاحب از بزرگان و سرشناسان اصفهان بوده و مرتبه وزارت داشتند. اولین استاد صاحب پدرش عباد بود که علاوه بر ایفاى پدرى استادى مهربان و دلسوز براى وى به حساب مى آمد. صاحب پس از فراگیرى مقدمات به تحصیل فقه، حدیث، تفسیر، کلام و دیگر علوم رایج پرداخت. پس از چندى به رى که از مراکز علم و ادب آن زمان بود مهاجرت کرد و در آن شهر به حلقه درس ‍ ابن عمید وزیر دانشمند و شهیر آل بویه پیوست. ابن عمید توانایى، صاحب در انشاى متون ادبى را مشاهده کرد و او را از نویسندگان مقام وزارت قرار داد. کاردانى و توانایى صاحب در انجام این امور، راه پیشرفت را بر او هموار ساخت تا آنجا که چون رکن الدوله، فرزندش مؤ یدالدوله را به مقام دبیرى او و نویسندگى وى به زادگاهش اصفهان بازگشت. بسیارى از بزرگان به تشیع و برخى به دوازده امامى بودن او تصریح کرده اند. بررسى کتب و مدارک مربوط به احوال و شرح زندگى صاحب نشانگر آن است که وى از مجلسى نیکو بهره داشته و به پشتوانه اخلاق پسندیده خود بزرگان علم و ادب و عموم مردم را شیفته خود نموده بود. کرم و جوانمردى از بارزترین صفات اخلاقى صاحب مى باشد و حکایات بسیار در این باره از وى نقل شده است. او از تواضع و فروتنى نیز بهره فراوان داشت و به ویژه سادات و دانشمندان را گرامى مى داشت. صاحب ضمن برخوردارى از تواضع و فروتنى از جلالت قدر و بزرگى نیز بهره برده بود. هنگامى که صاحب به مقام وزارت رسید در صدد اصلاح امور بر آمد و در اولین گام، بدعتهاى ناپسند و رسوم ظالمانه را برانداخت. او در اجراى عدالت و رفع ستم از مردم بسیار کوشا بود. وى همچنین آباد ساختن شهرها، مرمت و بازسازى ویرانیها و بناى آثار نیک را نیز مورد عنایت قرار مى داد؛ که مى توان از رونق یافتن شهرهاى قزوین، قم و اصفهان یاد کرد. صاحب در دوران .وزارت خود اقتصاد کشور مردم را رونق بخشید و دارایى خزانه دولت را به مرتبه اى عالى رساند. او به ورزش نیز توجه بسیار داشت و ورزشکاران را مورد تشویق خود قرار مى داد. کارهاى دیوان را جز به اهل فضل و دانش نمى سپرد.
فراهم آوردن زمینه هاى گسترش علم در میان عموم مردم از سیاستهاى مهم صاحب در دوران وزارت بود. او در پى این مهم دانشمندانى را از بغداد به اصفهان و رى فرا خواند. صاحب به تالیفات اهل قلم عنایت توجه ویژه داشت هرگاه از تالیفات کتابى جدید آگاهى مى یافت با سعى و کوشش فراوان نسخه اى از آن فراهم مى کرد و براى مطالعه در کتابخانه خویش قرار مى داد. وی در نتیجه تلاش ‍ فراوان توانست کتابخانه اى عظیم و کم نظیر تشکیل دهد. کتابخانه صاحب، بیشتر آثار و تالیفات علمى آن دوران را در برداشت و دانشوران و نویسندگان متعدد را آن گنجینه ارزشمند استفاده مى بردند .صاحب در دانشهاى چون علوم قرآن و تفسیر حدیث، کلام، لغت، نحو، عروض، نقد ادبى، تاریخ و طب تسلط تبحر داشت .آثار متعددى در زمینه علوم فوق از صاحب باقى مانده که بدین شرح است کتاب الادبانه (در علم کلام)، الاقناع (در کلام عروض)، الامثال السائره (در علوم ادبى)، التذکرة (در کلام و اصول دین)، دیوان اشعار، رسائل صاحب (مباحث اخلاقى، اعتقادى و اجتماعى)، رساله اى در فضایل حضرت عبدالعظیم حسنى علیه السلام، رساله اى در علم طب، عنوان المعارف، الفراق بین الضاد و الظاء، المحیط (در علم لغت) و المنظومة الفریدة. وی از خود شاگردان بسیاری نیز به جای نهاد که از میان آنها می توان به شیخ عبدالقاهر جرجانى، ابوبکر بن مقرى، قاضى ابوطیب طبرى، ابوالفضل محمد بن ابراهیم نسوى شافعى و ابوبکر على ذکوانى اشاره کرد. آن عالم فرزانه سرانجام در شب جمعه 24 صفر سال 385 ق دیده از جها فروبست و به دیار پروردگار خویش شتافت.

شهادت آیت الله غروی تبریزی:
در چنین روزی در سال 1419 ه ق حاج میرزا علی غروی تبریزی از بزرگان شیعه در بازگشت از زیارت کربلا به نجف توسط دشمنان اسلام به در جه شهادت نایل آمد . ایشان یکی از بزرگترین علمای شیعه در عصر خویش بود.

در گذشت سعد زغلول:
در چنین روزی در سال 1364 ه ق سعد زغلول زعیم بزرگ مصر و رهبر انقلاب 1919 در این کشور دیده از جهان فروبست . سعد زغلول در سال 1857 میلادی به دنیا آمد و در دانشگاه الازهر تحصیل کرد . وی از همان ابتدا به سلک شاگردان سید جمال الدین اسد آبادی در آمد و در سال 1892 میلادی قاضى دادگاه استیناف شد . وی مدتی نیز وزیر آموزش و پرورش بود و بعدهابه وزارت دادگستری مصر رسید و پس از آن نماینده مجلس شد . پس از جنگ جهانی نخست، زغلول و دیگر فعالان سیاسى مصر با تشکیل گروهی به نام وفد به بحث و تبادل نظر در باره استقلال مصر پرداختند اما پس از این دوره سعد زغلول دستگیر و به مالت تبعید شد. با پیروزی حزب وفد در سال1923، در انتخابات مجلس مصر، سعد زغلول به نخست وزیرى رسید اما پس از مدتی استعفا کرد . عمده ترین اندیشه زغلول را می توان در ملی گرایی او و همچنین تحریک اندیشه های ملی گرایانه مصری در برابر استعمار انگلستان دانست.

خروج ایران از پیمان سنتو:

در چنین روزی در سال 1358هجری شمسی جمهوری اسلامی ایران رسما ازپیمان سنتو خارج شد. در سال 1955 ترکیه و عراق یک پیمان مشترک نظامی به امضا رساندند. در روزهاى 28 و 29 ژوییه 1958 برابر با 7 و 8 تیر 1337، جلسات شوراى وزیران پیمان بغداد در لندن تشکیل شد و هدف هاى پیمان توسط اعضا، تایید شد و آمریکا که به عنوان ناظر در جلسه هاى این پیمان شرکت مى کرد، قول مساعدتهاى بسیارى را داد.عمر پیمان بغداد دیری نپایید و با کودتای عبدالکریم قاسم، عراق خود را رسما از ذیل این پیمان خارج ساخت. پس از خروج عراق از پیمان بغداد در 24 مارس 1959 میلادی مرکز پیمان از بغداد به آنکارا انتقال یافت.
بعدها انگلستان، پاکستان و ایران به این پیمان نظامی پیوستند. سازمان پیمان مرکزی «سنتو» عنوان تغییر یافته این سازمان پس از خروج عراق از این سازمان بود. این معاهده استعماری ابتدابا هدف های نظامی ایجاد شد اما هدف اصلی آن جلوگیرى از بسط نفوذ کمونیسم در میان ملتهاى جهان سوم و حفظ منابع استعمارى و دراز مدت غرب بود. در بیست و دوم اسفند سال 1357 در سال امیر عباس انتظام معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت موقت اعلام کرد قرارداد سنتو لغو شده است.

استقلال بنگلادش:
در چنین روزی در سال 1971 میلادی کشور بنگلادش از پاکستان مستقل شد. به همین مناسبت این روز به عنوان روز ملی در این کشور گرامی داشته می شود. بنگلادش کشوری است در جنوب آسیا بین هند و بر مه. مردم آن از نژاد زرد وسفید اند و نزدیک به نود در صد از آنان پیرو دین اسلام می باشند. زبان رسمی این کشور بنگالی است و نوع حکومت این کشور جمهوری. بنگلادش پیش از استقلال پاکستان شرقی نامیده می شد.

در گذشت بتهوون:
درچنین روزی درسال 1826 میلادی لوودویک وان بتهوون آهنگساز و موسیقیدان مشهور اطریش درگذشت . بتهوون درسال 1770 میلادی در شهر بن به دنیا آمد . یوهان ، پدر بتهوون خواننده بود . بتهوون از چهار سالگی با پیانو آشنا شد وی در کودکی همه قواعد موسیقی را آموخت. او بعدها به عضویت ارکستر کلن در آمد . لودویک به لحاظ هوش سرشارش در موسیقی در هفده سالگی جزء شاگردان موتسارت شد و پس از مرگ موتسارت به شاگردی هایدن در آمد . وی در دوران جوانی چندین بار دچار ماجراهای عاشقانه شد اما هیچگاه ازدواج نکرد . بتهوون در سن 32 سالگی به عارضه کم شنوایی دچار شد وبعد تر نیزتاحدودی شنوایی خود را از دست داد .نخستین اپرای بتهوون به نام فیدلیو با موفقیت روبرو شد.او بعد از خلق سمفونی چهارم و پنچم و ششم به کلی کر شد . بتهوون سمفونی شماره نه (کرال) و میساسولمیسیس دو اثر بزرگ خود را در موسیقی سمفونیک و آوازی ایجاد کرد و این آهنگها یک افتخار ابدی برای او باقی گداشتند. وی در اواخر عمر از شدت تنگدستی قصد داشت سمفونی شماره نه خود را تنها در ازای چند لیره به انجمن فیلارمونیک لندن بفروشد. او در چنین روزی در سال 1826 چشم از جهان فرو بست.

تولد دیوید لین:
درچنین روزی درسال 1908 میلادی دیوید لین کارگردان برجسته آمریکایی متولد شد. « دکتر ژیواگو» ، « دختر رایان» و «لورنس عربستان» عناوین مهمترین آثار اویند.

تولد فلانری او کانر:
در چنین روزی در سال 1925 میلادی فلانری اوکانر نویسنده مشهور آمریکایی دیده به جهان گشود .« انسان خوب دیریاب است » عنوان مهمترین اثر است.

در گذشت فردیریک میسترال:
درچنین روزی درسال 1914 میلادی فردیرک میسترال شاعر مشهور فرانسوی درگذشت. وی به سال 1904 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد.

آتشفشانی اتنا:
درچنین روزی درسال 1669 میلادی کوه اتنا در ایلات سیسیلی آتشفشانی کرد که بر اثر آن بیش از بیست هزار نفر جان خود را از دست دادند.

لغو برده داری:
درچنین روزی در سال 1807 میلادی پارلمان بریتانیا قانون برده داری را در این کشور لغو کرد.

آغاز المپیک جدید:
در چنین روزی در سال 1896 میلادی المپیک جدید در آتن یونان آغاز شد.

معاهده بلگراد:
درچنین روزی درسال 1937 میلادی دو کشورایتالیا و یوگسلاوی بیانیه و معاهده بلگراد را امضا کردند. براساس این پیمان دو کشور موظف می شدند که سرحدات مرزی یکدیگر را رعایت کنند.

سال نو در بریتانیا:
همه ساله بین سالهای 1155 تا 1752 میلادی چنین روزی به عنوان روز سال نو در انگلستان گرامی داشته می شد.

روز استقلال یونان:

همه ساله چنین روزی به عنوان روز استقلال در یونان گرامی داشته می شود.
در چنین روزی در سال 1924 میلادی نظام حکومتی یونان به جمهوری تبدیل شد. یونان کشوری است کوهستانی و متشکل از شبه جزیر متعدد در جنوب اروپا. نژاد مردم ین کشور لاتین و زبان ریج در میان آنان یونانی است. اکثر مردم این کشور اهل مسیحیت ارتودکس هستند. نوع حکومت ین کشور جمهوری است. یونان در تاریخ بیست و پنجم اکتبر سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد.

معاهده دوور:
درچنین روزی درسال 1670 میلادی معاهده تاریخی "دوور" میان دو کشورانگلستان و فرانسه امضا شد. طی این پیمان بریتانیا با فرانسه اتحادی منعقد ساخت که طی آن این دو کشور را علیه هلند تجهیز می نمود.

تولد آرتور توسکانینی:
در چنین روزی درسال 1867 "آرتورو توسکانینی" موسیقیدان مشهور ایتالیایی به دنیا آمد. وی بسیاری از مشهورترین قطعات ارکسترال که هم اکنون از سرمایه های فرهنگی ایتالیا به شمار می رود را ساخته است.

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

 

واقعه ای در این روز ثبت نگردیده است.
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo