شهید آوینی

 

امروز يکشنبه بيست و سوم بهمن ماه سال 1384 هجری شمسی، مصادف است با سيزدهم محرم الحرام سال 1427هجری قمری و برابر است با دوازدهم فوريه سال 2006 ميلادی.

نخستين اعلاميه رسمی امام خمينی پس از پيروزی انقلاب اسلامی:
امام خمينی رهبرکبير انقلاب اسلامی در نخستين اعلاميه خود پس از پيروزی انقلاب اسلامی ايران ملت ايران را به رعايت نظم و انضباط انقلابی فرا خواندند . متن پيام به اين شرح است:
ملت معظم ايران ! ، اهالی سلحشور تهران ، در اين موقع که پيروزی نهايی ملت عزيز نزديک است ، لازم است به تذکرات زير به طور تکليف شرعی - الهی و تعهد ملی توجه نمايند! متخلف از آن مخالف خداوند تعالی و خائن به کشور و نهضت اسلامی است : 1 - اکنون که دستگاه ديکتاتوری و ستمکاری بر چيده شد ، بايد از هر نوع خرابکاری و چپاول و آتش سوزی ، و ظلم احتراز شود بر عموم است که از اين گونه اعمال غير اسلامی و غير انسانی به شدت جلوگيری نمايند . آنان که دست به اين اعمال و حشيانه می زنند خائن به مملکت و مخالف نهضت اسلامی هستند .
2- بايد تا برقراری نظم از طرف دولت موقت ، نظارت در حفظ مراکز عمومی از قبيل وزارتخانه ها و بانکها و ديگر مراکز دولتی و ملی بنمايند و اموال ملت را نگذارند هدر برود . ملت عزيز ! نگذارد بد خواهان منعکس کنند که با به هم خوردن رژيم فاسد هرج و مرج و خرابکاری جای آن را گرفته است .
3- به فرصت طلبان که می خواهند با ماسک انقلابی از رژيم منقرض پشتيبانی کنند و نهضت را بدنام نمايند مهلت فعاليت ندهيد و ملت مسلمان بايد ابتکار را به دست گيرند .
4- مامورينی که از طرف آقای نخست وزير اسلامی ماموريت دارند سربازان انقلاب اند و بايد با آنها همکاری کنيد و اگر مخالفين مردم مسلمان خواستتند کارشکنی کنند از آنها جلوگيری کنيد .
5- لازم است مردم هر چه زودتر از خيابانها به مساجد و مراکز اجتماع بروند و به عهده علمای اعلام و خطبای محترم گوش دهند و بر علمای اعلام و خطبای بلاد است که به مساجد و مراکز عمومی تشريف برده و مردم را دعوت به صلاح و سداد کنند و از اعمال خلاف مسير نهضت به شدت جلوگيری نمايند و با بيانی رسا مردم را از هرج و مرج و خرابکاری بازدارند و حکم شارع مقدس را ابلاغ نمايند .
6- اکنون که قوای انتظامی از قبيل ارتش و ژاندارمری و شهربانی به ملت پيوسته اند بر عموم ملت لازم است که به هيچ وجه تعرض به آنان نکنند و آنان را چون برادر نگهداری کنند و بر علمای اعلام است که مردم را ارشاد کنند که از قوای انتظامی که تحت لوای حکو مت اسلامی آمده اند حمايت نمايند .

والسلام عليکم ورحمه اله و برکاته
روح الله الموسوی الخمينی

درپی دستور امام خمينی مردم برای حفاظت از کاخ ها و مراکز مهم بسيج می شوند تا از چپاول و غارت جلوگيری کنند ، چه عده ای فرصت طلب به زور اسلحه به اسم دولت فرش ها و اشياء عتيقه و قيمتی را از کاخ ها سرقت می کردند.

تشکيل کميته انقلاب اسلامی:
در چنين روزی در سال 1357 ه ش به فرمان امام خمينی ره کميته انقلاب اسلامی تشکيل شد . کميته را می توان اولين نهاد رسمی پس از انقلاب اسلامی دانست . در اين نهاد نيروهای مردمی با توجه به پيام امام خمينی وظايف حفاظت و نگهداری از مال و جان و ناموس را عهده دار شدند . اين نهادبعدها گسترش يافت و هم عرض نهاد هايی چون شهربانی وژاندارمری انجام وظيفه می کرد تا اين که سرانجام با تصويب مجلس شورای اسلامی نيروهای مذکور در يک نهاد با نام نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران ادغام شدند .

روزبزرگداشت خواجه نصير الدين طوسی:
خواجه نصير الدين طوسی در يازدهم جمادی الاول سال 597 ه ق ديده به جهان گشود . نامش را محمد گذاردند و بعدها به القابی نظير نصير الدين ، محقق طوسی ، استاد البشر و خواجه شهرت يافت . وی پس از فراگيری مقدمات علوم در شهر طوس ، در نزد نورالدين علی بن محمد شيعی به فراگيری علوم مختلف پرداخت . محمد در شهر طوس به نزد استادش نصير الدين عبد الله بن حمزه لباس مقدس عالمان دين را به تن کرد و بعدها توانست کتاب قانون ابن سينا را نزد قطب الدين مصری شافعی بياموزد.

وی پس از آن به ری شتافت و با دانشوران بزرگی چون ميثم بن علی ميثم بحرانی محشور شد . او سپس به عراق رفت و در آنجا به تکميل يافته های علمی خود پرداخت . پس از آنکه اسماعيليان به عنوان فرقه ای موثر و سياسی فعاليت خود را در قلاع مختلف ايران آغاز نمودند ، خواجه را به سوی خويش خواندند . نصير الدين طوسی حدود 26 سال در قلاع اسماعيليه به سر برد و در اين دوران لحظه ای از تلاش های علمی خويش بازننشست . او در اين مدت کتاب هايی چون شرح اشارت ابن سينا ، تحرير اقليدس ، تولی و تبری و اخلاق ناصری را به رشته تحرير در آورد . خواجه همچنين پس از آنکه هلاکو خان مغول تاج و تخت اسماعيليلان را برچيد ، با تدبير و درايت عالمانه اش توانست از به آتش کشيده شدن کتابخانه بزرگ حسن صباح در قلعه الموت به دست مغولان جلوگيری نمايد . او در سال 656 ه ق رصد خانه مراغه را تاسيس کرد و همچنين دست به تجهيز کتابخانه اين رصدخانه عظيم زد . خواجه در دوران تدريس خود شاگردان بسياری را نيز تربيت کرد که از ميان آنها می توان به علامه حلی ، قطب الدين شيرازی ، ابراهيم حموی جوينی ، اثير الدين اومانی و مجد الدين طوسی اشاره کرد . خواجه عظيم الشان در علوم مختلف دوران خود در صدر علما قرار داشت . وی در رياضيات ، فلسفه ، کلام ، اخلاق و ادبيات از سرآمدان دهر بود و دوست و دشمن بر اين امر اذعان داشتند . غير از کتبی که از آن ياد شد ، وی کتب مختلفی را به رشته تحرير در آورد که از ميان آنها می توان به قواعد العقايد ، اوصاف الاشراف ، تحرير اقليدس ، تحرير مجسطی ، اساس الاقتباس ، زيج ايلخانی ، اثبات الجواهر ، اثبات اللوح المحفوظ ، اشکال الکرويه ، شرح اصول کافی ، رساله ای در کليات طب و تجريد الهندسه اشاره کرد . آن عالم ربانی سرانجام در سال 673 ه ق پس ا زعمری تلاش در جهت احيای علوم و معارف اسلامی ديده از جهان فروبست.


قتل گريبايدوف :
در چنين روزی در سال 1829 ميلادی گريبايدوف نويسنده وسردار روسی کشته شد . ماجرای قتل گريبايدوف به عنوان يکی از نقاط عطف در تاريخ استعمار ستيزی ملت ايران مشهور شده است . گريبايدوف خواهر زاده پاسکوويچ مدتی پس از انعقاد عهدنامه ترکمانچای ، وارد تهران شد تا پس از انجام ماموريت خود برای اجرای مفاد تعهد شده در قرارداد ننگين ترکمانچای غرامت جنگی در يافت دارد. در منزل آصف الدوله صدر اعظم دو زن گرجی که مسلمان شده بودند زندگی می کردند که جزء زنان حرم وی به شمار می رفتند . نماينده روسيه که مست غرور و نخوت بود و به ايرانيان به چشم تحقير آميز می نگريست ، اصرار داشت که چون آن زنان نيز جزء اتباع روسيه به شمار می آيند بايد به موجب عهدنامه به روسيه عودت داده شوند . وی سرانجام با اصرار تمام آنان را از حرم آصف الدوله بيرون کشيد و به سفارت روسيه برد وهيات حاکمه ايران نيز اين خفت و خواری را پذيرفت و دم بر نياورد . اين بار نوبت روحانيان آگاه و استعمار ستيز بود که با در يافت خبر اين حرکت ناجوانمردانه به مخالفت برخيزند به همين منظور با انتشار خبر واقعه و به خصوص اين خبر که زنان در سفارت با خواندن آيات قرآن از ستم استعمار و سکوت استبداد فرياد دادخواهی به نزد علما برده اند ، آيت الله حاج ميرزا مسيح مجتهد تبريزی فتوای آزادی آنان را صادر کرد . پس از آن بود که مردم بازار ها را بستند و به سفارت روسيه حمله ور شدند . با وجود اين که مردان مسلح به سوی مردم بی دفاع آتش گشودند اما مردم سفارت روسيه را در نورديدند و با کشتن آلکسی گريبايدوف و بسياری از همراهان وی خشم خود را عليه استعمار و استبداد به منصه ظهور رساندند . در اين ميان شاه و وليعهد که وحشت زده شده بودند با ديدن جنين وضعيتی دم بر نياوردند و تنها هياتی را به منظور عذر خواهی به دربار تزار فرستادند . روس ها هم که در گير با عثمانی بودند عذرخواهی ايران را پذيرفتند و يک کرور تو مان از دولت ايران غرامت در يافت داشتند .

بمباران فلسطينيان :
در چنين روزی در سال 1970 ميلادی ، جنگنده های رژيم صهيونيستی يک کارخانه را در نزديکی منطقه “ابو زعبل” مصر بمباران کردند که در نتيجه 70 کارگر شهيد و 98 تن ديگر مجروح شدند .

اتحاديه سوسيال دموکرات در هلند :
در چنين روزی در سال 1882 ميلادی اتحاديه سوسيال دمکرات هلند در آمستردام تشکيل شد.

اشغال يونان :
در چنين روزی در سال 46 قبل از ميلاد ی روميان کشور يونان را به اشغال خود در آوردند . اين تسلط تا سال 1453 ادامه يافت و پس از آن عثمانی براين کشور چنگ انداخت.

شهادت حسن البنا :
در چنين روزی در سال 1948 ميلادی حسن البنا موسس اخوان المسلمين به شهادت رسيد . حسن البنا در سال 1906 ميلادی به دنيا آمد . وی سازمان اخوان المسلمين را در سال 1929 ميلادی رسما تشکيل داد. اين سازمان به صورت قدرتمندترين سازمان زمان خود در آمد و به سرعت در تمام شهر های مصر ، سودان ، سوريه ، لبنان ، اردن ، فلسطين و شمال آفريقا نفوذ کرد . حسن البنا بعدها به عنوان مرشد العام مشهور شد. پس از فعاليت های گسترده سازمان از جمله ترور دو نخست وزير ، بسياری از اعضای اخوان المسليمن دستگير شدند . وی نيز در چنين روزی در سال 1949 به شهادت رسيد . اخوان المسلمين يکی از بزرگترين سازمانهای مصری است که در برابر نهاد های استعماری قيام کرد . شمار اعضاء اين جمعيت در پايان جنگ جهانی دوم حدود دو ميليون نفر بوده است. دولتهای عربی بويژه دولت مصر تحت تاثير و نفوذ اين جريان سياسی قرار گرفتند.اين جمعيت ابتدا از تحولات سياسی سال 1952 مصربعد از کودتای جمال عبدالناصر و يارانش پشتيبانی نمود ولی بعدها با تصميمات دولت مصر در زمينه ايجاد روابط بهتر با غرب سربه مخالفت برداشت و خواستار انطباق سياست مصر با هدف های اخوان المسلمين شد. پس از انحلال جمعيت اخوان المسلمين و مصادره اموال آن توسط دولت مصر در سال 1954 دفتر جمعيت ، مرکز خود را از قاهره به دمشق آورد.

تولد آبراهام لينکلن :
در چنين روزی در سال 1809ميلاتدی آبراهام لينکلن به دنيا آمد . آبراهام لينکلن شانزدهمين رييس جمهور آمريکا است . وی در خانواده فقيری به دنيا آمد و از نزديک با فقر آشنا بود . او به همين دليل بعدها مدافع حقوق بردگان و آزادی آنان شد. وی در سال 1861 به رياست جمهور آمريکا برگزيده شد و در سال 1863 اعلاميه آزادی برده ها را منتشر ساخت . لينکلن چند روز بعد از پايان جنگ های داخلی آمريکا در واشنگتن به دست يک هنرپيشه متعصب به نام جان ويلکس بوث هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد .

تولد چارلز داروين :
در چنين روزی در سال 1809 ميلادی چارلز داروين متولد شد . داروين زيست شناس برجسته انگليسی در دوازده سالگی برای فراگيری علوم پزشکی به ادينبورگ رفت اما به دليل اينکه به پزشکی علاقه ای نداشت به سمت علوم مذهبی روی آورد . او در اين زمينه نيز موفقيتی به دست نياورد و سرانجام به سوی اکتشاف کشيده شد و به همراه يک هيات طبيعی دان به جزاير اقيانوس آرام رفت . او در اين حوزه به تحقيق پرداخت و رساله خود را با نام اصل انواع مطرح ساخت . در اصل انواع او با انجام يک بحث مفصل ريشه های انسانی را برگرفته از نسل ميمون ذکر می کند . فلسفه او تاحدود زيادی پيچيده است و حتی در سالهای اخير انديشه او به چالش کشيده شده است . بنياد انواع، انسان و پيدايش انسان از ديگر آثار اويند .

تاسيس سانتياگو :
در چنين روزی در سال 1541 ميلادی شهر سانتياگو که در حال حاضر پايتخت شيلی است تاسيس وساخته شد .

آخرين امپراطور :
در چنين روزی در سال 1912 ميلادی هوسان تونگ آخرين امپراطورچين که پسر بچه ای بيش نبود اعلام کرد که قدرت را واگذار خواهد کرد . به اين ترتيب سلسله مانچجو چينگ در چين به سرانجام خود رسيد . متعاقبا در چين نظام جمهوری پديد آمد .

محاکمه ميلوسوويچ :
در چنين روزی در سال 2002 ميلادی محاکمه رييس جمهور سابق يوگسلاوی ، اسلوبودان ميلوسو ويچ در دادگاه جنايی سازمان ملل در هلند شروع شد . ميلوسوويچ به خاطر جنگ هايی که در بالکان به راه انداخته بود و همچنين به دليل جنايات جنگی در اين جنگ ها محاکمه می شد .

تولد توماس کمپيون :
در چنين روزی در سال 1567 ميلادی توماس کمپيون آهنگساز ، شاعر و فيزيکدان انگليسی به دنيا آمد .

تولد تتماير :
در چنين روزی در سال 1865 ميلادی کازيميرز پی تتماير نويسنده و شاعر بر جسته لهستانی به دنيا آمد ." لهستان جوان" عنوان مهترين اثر اوست .

تولد فرانکو زفيره لی :
در چنين روزی در سال 1923 ميلادی فرانکو زفيره لی فيلسماز بر جسته ايتاليايی به دنيا آمد ." رومئو و ژوليت " عنوان مهمترين اثر اوست . او از جمله فيلمسازان نوگرای ايتاليايی است .

در گذشت شلاير ماخر :
در چنين روزی در سال 1834 ميلادی فردريش شلاير ماخر متاله و فيلسوف آلمانی در سن 65 سالگی ديده از جهان فروبست . شلاير ماخر متاله و فيسوف آلمانی را می توان يکی از بنيانگذاران هرمنوتيک جديد دينی خواند . وی با رومانتيک های آلمانی نزديکی داشت و مفاهيم جديد در حوزه نقد ادبی را می شناخت . ماخر تحت تاثير هرمنوتيک گئورک فردريش مه ير بود و در باب هنر تاويل تحقيقات فراوانی کرد . نظريه‏ او در باب هرمنو تيک عمدتا حول دو محور می گردد؛ نخست شرايط حاکم بر مؤلف به هنگام نگارش و دوم آگاهى از ذهنيت‏خاص مؤلف. شلاير ماخرمحورهای انديشه خود را بر مبنای متفکران رمانتيک قرار می دهد چرا که آنها استدلال مى‏کردند: « شيوه تعبير هر فرد، هر چند که يگانه و بى همتا باشد ضرورتا روحيه يا احساس فرهنگى وسيعترى را منعکس مى‏سازد، يک تفسير صحيح نه تنها محتاج فهم بافت فرهنگى و تاريخى خاص مؤلف است‏بلکه به دريافت ذهنيت ويژه‏ او نيز نياز دارد» . وی در اين باب از عقايد يوهان مارتين کلادينوس استفاده کرده است . ديلتاى تعبير دقيقى درباره او دارد که‏مى‏گويد: شلاير ماخر "کانت هرمنوتيک" است. او پرسش خود را درباره درک متن عنوان می کند و تصريح می کند موقعيت فهم، موقعيت نسبى است. مفهوم کلام او را اين گونه می توان بيان داشت که برای هر گوينده ‏اى ، شنونده ای وجود دارد . شنونده ناگهان‏با عملى اسرارآميز مى‏تواند معناى جملات گوينده را به طور حدسى‏ کشف کند. اين عمل اسرارآميز و حتى حدسى، عمل‏ هرمنوتيکى است و جايگاه حقيقى علم هرمنوتيک همين‏جاست. پس علم هرمنوتيک، فن شنيدن است. از نظرشلاير ماخر فهم عبارت است از دوباره تجربه کردن‏ اعمال ذهنى مؤلف متن. عمل فهم، عکس تصنيف است زيرا فهم از بيان پايان يافته وثابت آغاز مى‏شود و به آن حيات ذهنى باز مى‏گردد که آن‏بيان از آن برخاسته است. گوينده يا مؤلف جمله‏اى‏مى‏سازد و شنونده در ساختارهاى آن جمله و آن تفکررسوخ مى‏کند: يعنى زبان، واسطه رسوخ در ذهنيت ونيت مؤلف مى‏شود. بنابراين، تفسير عبارت از دوسويه درهم کنش است: نحوى و روان شناختى. جنبه ‏نحوى با زبان سرو کار دارد و جنبه روان شناختى با تفکرگوينده.

در گذشت امانوئل کانت :
در چنين روزی در سال 1804 ميلادی امانوئل کانت فيلسوف بر جسته آلمانی ديده از جهان فروبست . وی در سن هفتاد و نه سالگی در پروس درگذشت .امانوئل در کوينسبرگ زاده شد و در همان جا به تحصيل علم پرداخت و بسيار نيز تاليف کرد . آثار قلمی او را بيش از هشتاد رساله و کتاب کوچک و بزرگ برشمرده اند که مهمترين آنها در نقادی عقل و فلسفه است . او در بيشتر حوزه های علمی دست به نگارش زده است. مفاهيمی که اوارايه می دهد بسيار پيچيده و حتی در ميان فيلسوفان نيز از غموض برخوردار است . وی در حوزه های فلسفه اخلاق ، فلسفه علم و شناخت شناسی صاحب نظريات متقنی است . انديشه امانوئل کانت را در چندين حوزه می توان مورد بررسی قرار داد ؛ فلسفه اولى ، رياضيات و طبيعيات در حوزه انديشه ورزی کانت قابل بررسی اند . وی براهين رياضيات را يقينى مى‏داند و منشا پيدايش مفاهيم رياضى را فطرت بر می شمرد .او معتقد است در امور طبيعى ذهن انسان تنها قادر است عوارض و ظواهر فنومن‏ها را که به حس درمى‏آيند ادراک کند و از ادراک ذوات فنومن‏ها که مظهر عوارض و ظواهرند عاجز است . وی درحوزه جد ل کتاب نقد عقل محض را ارايه کرده است . اين فيلسوف ايده آليست آلمانی با انتشار کتاب " نقد عقل محض " در سال 1781 به نقد توانايی عقل انسان برای رسيدن به نتايج منطبق با واقعيت پرداخت. وی در اين کتاب حوزه عمل ذهن را برمی شمرد و به اين نتيجه دست می يابد که عقل در تحليل امور جهان ناتوان است . اوهمچنين بنای اساسى اخلاق را قضاياى اخلاقى پيشينى مى‏داند که زائيده عقل انسانى است و به هيچ وجه از تجربه و آزمايش نشات نگرفته است‏ .

استقلال شيلی :
در چنين روزی در سال 1818 ميلادی شيلی استقلال خود را از اسپانيا اعلام کرد . شيلی کشوری است طويل و کم عرض در آمريکای جنوبی در ساحل شرقی اقيانوس کبير . نژاد مردم اين کشور سفيد و سرخ و زبان رسمی آنان اسپانيولی است . عموم اهالی اين کشور از مذهب کاتوليک پيروی می کنند . نوع حکومت اين کشور جمهوری است و در سال 1818 از اسپانيا مستقل شد . اين کشور در بيست و چهارم اکتبر سال 1945 به عضويت سازمان ملل متحد در آمد .

چين و تقويم گريگوری :
در چنين روزی در سال 1912 ميلادی چين تقويم گريگوری را پذيرفت .

اعتصاب گسترده در هلند :
در چنين روزی در سال 1920 ميلادی بيش از چهارده هزار نفر از کارگران لنگرگاه روتردام آمستردام دست به اعتصاب گسترده ای زدند .

قيام وانده :
در چنين روزی در سال 1793 ميلادی قيام گسترده وانده عليه حکم اعدام لويی شانزدهم در فرانسه به راه افتاد . در اين قيام مردم ايالت وانده فرانسه بر خلاف خواست ساير انقلابيون خواستار عدم اعدام لويی شازندهم شدند .

تولد آرتور شينتسلر :
در چنين روزی در سال 1862 ميلادی آرتور شينتسلر نويسنده مشهور آلمانی ديده به جهان گشود . ." انتقام گربه" ، " فرار در تاريکی "، " در راه آزادی " و بئاتريس" عناوين مهمترين آثار اويند .

اشغال گرجستان :
در چنين روزی در سال 1921 ميلادی شوروی سابق منطقه گرجستان را به اشغال خود در آورد .

چرچيل وزير مستعمرات :
در چنين روزی در سال 1921 ميلادی وينستون چرچيل وزير مستعمرات انگلستان شد .

حزب کمونيست :
در چنين روزی در سال 1925 ميلادی استونی فعاليت حزب کمونيست را در اين کشور ممنوع اعلام کرد . همچنين در چنين روزی در سال 1932 ميلادی حزب کمونيست هلند به عنوان يک حزب مبارز آغاز به کار کرد .

نازی ها در اطريش :
در چنين روزی در سال 1938 ميلادی نيروهای هيتلر منطقه اطريش را به اشغال خود در آوردند .

مقر ابتدايی سازمان ملل :
در چنين روزی در سال 1945 ميلادی سان فرانسيسکو برای کنفرانس بين المللی انتخاب شد.

خطر بمب اتمی :
در چنين روزی در سال 1950 ميلادی آلبرت انيشتين همگان را در مورد خطرات بمب اتمی آگاه ساخت.

قطع ارتباط شوروی و رژيم صهيونيستی :
در چنين روزی در سال 1953 ميلادی اتحاد جماهيرشوروی ارتباط سياسی و اقتصادی خود را با رژيم صهيونيستی قطع کرد.

رايزنی درويتنام :
در چنين روزی در سال 1955 ميلادی رييس جمهور وقت آمريکا آيزنهاور نخستين مشاور خود را به ويتنام جنوبی گسيل کرد.
اين مامورآمريکايی در سايگون پايتخت ويتنام جنوبی مستقر شد . اين امر را می توان تاريخ و نقطه آغازين جنگ ويتنام بر شمرد چراکه آمريکا با اين کار مداخله سياسی خود را در ويتنام آغاز کرد.

در گذشت تيمور گورکانی :
امير تيمور گورکانی ، در چنين روزی در سال 1405 ميلادی (807 ه ق ) ديده از جهان فرو بست . تيمور موسس سلسله تيموريان و از خاندان برلاس مشهور به گورکان است . او در سال 736 ه ق در ماوراءالنهر به دنيا آمد. پدرش ترغای نويان و جدش ابغای بود . وی در بيست و چهار سالگی بر تخت سلطنت نشست . تيمور در دوره پادشاهی خود دائم در جنگ به سر می برد و در اين جنگ علاوه بر فتوحات ويرانه های بسياری به جای نهاد. وی بار اول گرجستان ، شيروان ، ديار بکر ، فارس و اصفهان را فتح کرد . او دريورش دوم خود عراق عرب و بغداد و لرستان و بخشی از روسيه را فتح نمود . تيمور لنگ در يورش سوم عازم آسيای صغير شد و پس از جنگ های مشهور به سيواس ، قيصريه و انگوريه بسيار ويرانی از خود به جای نهاد . اين حمله هفت سال به طول انجاميد و گفته می شود آخرين حمله او بوده است . پس از او شاهرخ پسر او به سلطنت نشست. ويرانه هايی که در ايران ايجاد کرد و جنايت هايی که در اين سرزمين متمدن آفريد ، تيمور لنگ را جون چنگيز برای هميشه در تاريخ ايران بزرگ منفور کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

 

59/11/23

گزارشي از آخرين درگيريهاي بين مردم و نظاميان طرفدار رژيم گذشته. محاصره و سقوط پادگانهاي سلطنت‌آباد و لويزان به دست مردم. كشته‌ شدن سپهبد بدره‌اي (فرمانده نيروي زميني) و سرلشكر بيگلري (فرمانده گارد جاويدان) و تسليم استعفاي فرماندهان نيروهاي سه‌گانه به امام خميني.

آغاز سازماندهي ارتش و نيروهاي انتظامي‌ پس از انقلاب. تحويل رسمي‌ستاد ارتش به دولت بازرگان. دولت موقت سرلشكر قره‌ني را به سمت رئيس ستاد ارتش برگزيد. انتصاب سپهبد محمدعلي نوروزي به كفالت شهرباني، سپهبد مهديون به عنوان كفيل نيروي هوايي و سپهبد احمدعلي محققي به سرپرستي ژاندارمري كل‌كشور.

مواضع گروههاي سياسي در قبال ارتش : سازمان چريكهاي فدايي خلق : ارتش حربه اصلي امپرياليسم و نوكرانش به نيروي شكوهمند توده‌هاي مردم درهم شكست و مي‌رود تا فردا ارتش خلق بنيان گيرد. سازمان نويد : در ماشين و دستگاه پليسي و نظامي‌رژيم شكاف عميق افتاد اما هنوز كاملاً درهم شكسته نشده است. شفق سرخ : ملت اكنون براي نبرد نهايي مسلح شده است ولي شب و روز تبليغ مي‌شود كه تفنگها را تحويل دهيم. جاما : ارتش استعماري بايد به يك ارتش مردمي‌ تبديل گردد.

تلاشهاي سازمانهاي سياسي براي جذب هوادار از توده‌هايي كه بشدت سياسي شده‌اند و صدور دستورالعمل‌هاي سياسي - نظامي‌خطاب به اعضاء و هواداران و ارائه رهنمود درباره چگونگي به دست‌گيري جريان انقلاب در سرتاسر كشور و ادامه فعاليت و جذب نيرو و نيز تشكيل جنبش ملي مجاهدين به عنوان يك نهاد سياسي براي فعاليت در وضعيت جديد در عين حفظ هويت چريكي در بقاي تشكيلات سازمان مجاهدين خلق.

پيامها و هشدارهاي امام‌خميني خطاب به ملت درباره تحريكهاي ضدانقلاب داخلي و خارجي، ارتش، خلع سلاح عمومي‌ و … امام : اكنون كه قواي انتظامي‌ (ارتش، ژاندارمري، شهرباني) به ملت پيوسته‌اند بر عموم ملت لازم است كه به هيچ‌وجه تعرض به آنان نكنند. اسلحه‌هايي كه در دست مردم است جمع شوند. هركس اسلحه‌‌اي پيدا كرد بايد به مسجد خود ببرد و به امام جماعت مسجد تحويل بدهد و بعد‌‌اين اسلحه‌ها از مسجد به كميته‌ها آورده مي‌شود.

ضرورت تجديد سازمان هر چه سريعتر ارتش به دست دولت بازرگان از نگاه راديو لندن : كميته‌ها كشور را تحت اداره موثر واحدي در خواهند آورد، مگر آنكه مهندس بازرگان بسرعت نيروي ارتش و پليس را بشناسد و بتواند آنها را وادار سازد كه به فرمان او عمل كنند. از‌هم‌پاشيدگي در ارتش خطر بيشتري دربر دارد.

گزارش مفصل ويليام سوليوان (سفير آمريكا در تهران) با قيد " خيلي محرمانه " دربارة " حوادث جاري در‌‌ايران " و بررسي آنچه آمريكاييها درباره آن مي‌خواهند چيزي بدانند و در طول دو روز گذشته روي داده است.

اعلام آمادگي آمريكا براي همكاري با دولت جديد‌‌ ايران : جيمي‌كارتر (رئيس‌جمهور آمريكا) : آمريكا آماده همكاري با دولت انقلابي‌‌ ايران به رياست مهندس بازرگان است. كارمند بلندپايه آمريكا :‌‌ايالات متحده براي برقراري روابط عادي با زمامداران جديد‌‌ ايران تلاش مي‌كند.

سايروس ونس (وزير خارجه آمريكا) : دستورهايي به سوليوان ابلاغ شد كه با دولت موقت تماس بگيرد و تصميم آمريكا را به برقراري روابط با دولت اعلام نمايد. هدف، حفظ دستگاههاي حساس نظامي و اطلاعات آمريكا در‌‌ايران و تامين امنيت اتباع آمريكايي در‌‌اين كشور بود.

اقدامهاي واشنگتن براي تخليه اتباع آمريكايي از‌‌ ايران : رويتر : هلي‌كوپترهاي بزرگ نفربر از ارتش آمريكا با 69 تفنگدار دريايي عازم خاورميانه شدند تا به تخليه هفت هزار آمريكايي مقيم‌‌ ايران بپردازند. ‌هادينگ كارتر (سخنگوي وزارت خارجه آمريكا) :‌‌اين نيرو به عنوان يك اقدام احتياطي به مراكز نزديك به‌‌ ايران اعزام شده است. تلاشهاي بازرگان دليل اصلي لغو برنامه اعزام يك گروه از هلي‌كوپترهاي آمريكايي حامل 69 تفنگدار دريايي به تهران جهت تخليه افراد آمريكايي سفارت بوده است.

شوروي دولت جديد‌‌ ايران را به رسميت شناخت. پيام الكسي‌كاسيگين (نخست‌وزير شوروي) به مهندس بازرگان : اتحاد شوروي شناسايي دولت موقت‌‌ ايران را اعلام مي‌كند و آمادگي خود را براي گسترش روابط بين دو كشور براساس اصول برابري و حسن همجواري و احترام به حاكميت ملي و عدم مداخله در امور داخلي يكديگر اظهار مي‌نمايد.

مواضع دولتهاي اروپايي در قبال انقلاب اسلامي ؛ ديويد اوئن (وزير خارجه انگلستان) : لندن قصد مداخله در امور‌‌ ايران را ندارد. سخنگوي وزارت خارجه آلمان : دولت آلمان‌غربي حوادث ‌‌ايران را يك مسألة كاملا داخلي مي‌داند. فرانسوا ميتران : انقلابهايي از نوع انقلاب‌‌ ايران در كشورهاي اسلامي‌ همسايه نيز روي خواهد داد.

آثار پيروزي انقلاب اسلامي‌در خاورميانه ؛ النهار : محل سفارت اسرائيل در تهران در اختيار فلسطيني‌ها قرار خواهد گرفت. بگين (نخست‌وزير اسرائيل) : به نظر مي‌رسد موجي از اسلام تعصب‌آميز در خاورميانه شيوع پيدا كند. رويتر : در تظاهرات شيعيان در شهر صيدا ‌‌اين شعار به چشم مي‌خورد. امروز‌‌ايران، فردا فلسطين. رهبر جبهه خلق براي آزادي فلسطين : انقلاب ‌‌ايران پيروزي بزرگي براي خلق فلسطين و توده‌هاي عرب است.

گزارش غيررسمي‌ از اقدام سازمان چريكهاي فدايي خلق در برانگيختن حساسيت‌هاي قومي‌ در گنبد‌كاووس. به تحريك چريكهاي فدايي عده‌اي از جوانان تركمن به نيروهاي انقلابي مستقر در شهرباني گنبد هجوم آورده، خواهان تقسيم سلاح شدند. چريكها شايع كرده‌اند كه شيعه‌ها تفنگها را گرفته، مي‌خواهند حمله‌هاي (قبلي) چماق به دستها را - كه تركمنها انجام دادند - تلافي كنند. نيروهاي انقلابي مستقر در شهرباني براي‌‌ اينكه سلاح به دست چريكهاي فدايي نيفتد با دعوت از پرسنل شهرباني، پاسگاه شهرباني را مجدداً به آنها تحويل دادند.
62/11/23

اجراي مانور آزادي قدس در بيش از 90 منطقه كشور

ايران براي اولين بار شهرهاي بصره – مندلي و خانقين را در هم كوبيد.

64/11/23

تشكيل جلسه كشورهاي عضو كميته هفت جانبه عرب در پي نگراني از تهاجم اخير ايران به عراق (والفجر 8 – تصرف فاو)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo