شهید آوینی

 

انقلاب ايران تجلی استقلال و آزادی اسلامی بود

امام جمعه واشنگتن با اشاره به تأثيرات انقلاب اسلامي بر تحولات منطقه و با ارزيابي تلاش‌هاي غرب و بويژه آمريكا براي به زانو در آوردن اين انقلاب از زمان پيروزي تاكنون، تصريح كرد: «انقلاب اسلامي ايران تجلي استقلال و آزادي اسلامي بود.»

"شيخ محمد العاصي" امام جمعه "واشنگتن" در مصاحبه با خبرگزاري فارس، به تشريح عوامل پيروزي انقلاب اسلامي، تاثير آن در منطقه و بيداري كشورهاي منطقه و تلاش‌هاي آمريكا براي تضعيف اين انقلاب پرداخته است.

مشروح اين مصاحبه به شرح زير است:

س: آقاي العاصي، اگر ممكن است عواملي را كه سبب پيروزي انقلاب اسلامي ايران شد و تاثير آن به تحولات منطقه و جهان را شرح دهيد؟
ج: انقلاب اسلامي ايران ويژگي‌هاي خاصي دارد كه آن را از انقلاب‌هاي ديگر متمايز مي‌سازد. اولين ويژگي‌ آن اين است كه اين انقلاب اولين ظهور چشم‌گير خوداتكايي در جهان اسلام در زمان معاصر بود. پيش از آن هرگز چنين تغييري در حكومت‌هايي كه در خدمت منافع غرب بودند به نظام اسلامي كاملا مستقلي كه در خدمت اهداف غرب نباشد، اتفاق نيفتاده بود. منظور من از غرب در اين جا آمريكا و اتحاد شوروي است. بنا بر اين، انقلاب اسلامي با موفقيت خود به ساير مسلمانان جهان اعتماد به نفس داد
تا حكومت‌هاي ضداسلامي را به حكومت‌‌هاي اسلامي تغيير دهند. انقلاب اسلامي ايران تجلي استقلال اسلامي و آزادي اسلامي بود. اين انقلاب احتمالا در وهله نخست از آن جا سرچشمه گرفت كه مردم ايران و به ويژه علماي آن در مقايسه با ساير انديشمندان و مردم جهان قدر امتيازات و موهبت‌ ولايت فقيه را مي‌دانستند. اين انديشمندان به رهبري امام خميني (ره) توانستند توده عظيمي از مردم را بسيج نمايند كه به موقع درباره امكان تشكيل دولت اسلامي يا انحراف از آن حساس بودند، آن گونه كه در تاريخ اسلام شاهد آن هستيم. بنابراين اين ويژگي‌ باعث تجلي اولين شكل از حكومت اسلامي در زمان معاصر شده است.
اگر بخواهيم تاثير انقلاب اسلامي ايران در منطقه و جهان را بررسي كنيم بحث ما بسيار مفصل خواهد بود. اما به طور خلاصه بايد بگويم كه به نظر من حمله اتحاد جماهير شوروي به افغانستان واكنشي به انقلاب اسلامي ايران بود. حمله شوروي به افغانستان و اشغال اين كشور در واقع تلاشي براي متوقف ساختن رشد و حركت انقلاب اسلامي به سوي شرق بود. از سوي ديگر حمله رژيم بعثي عراق به ايران گام دوم عمليات آمريكا از طريق حكومت عراق عليه انقلاب اسلامي بود. آمريكا و عراق و حكومت‌هاي وابسته به آمريكا در خاورميانه با تحميل جنگ به ايران به مدت 8 سال تلاش كردند انقلاب اسلامي ايران را به زانو درآوردند اما در اين راه با شكست مواجه شدند. نبايد فراموش كنيم كه گروه‌هاي سياسي مختلف در درون ايران و بقاياي حكومت شاه تلاش داشتند انقلاب اسلامي ايران را شكست دهند اما اين اتفاق روي نداد و انقلاب اسلامي به راه خود ادامه مي‌دهد، به نظر من انقلاب اسلامي همچنان بر منطقه و جهان تاثير مي‌گذارد. نمونه آن مردم لبنان و فلسطين هستند كه از انقلاب اسلامي الهام گرفتند و براي رهايي خود از دست رژيم صهيونيستي تلاش كردند.

س: نقش انقلاب اسلامي را در بيداري حكومت‌‌هاي اسلامي در جهان چگونه مي‌‌بينيد؟
ج: انقلاب اسلامي ايران تاثير بسياري در بيداري حكومت‌هاي اسلامي و مسلمانان جهان داشته است. انقلاب ايران از اندونزي گرفته تا مراكش با احترام و استقبال مسلمانان و انديشمندان اين كشور روبرو شده است. امام خميني (ره) بنيانگذار انقلاب اسلامي بود و جنبش اسلامي در جهان از امام خميني (ره) الهام گرفته است و رهنمودهاي ايشان را چراغ راه خويش مي‌داند و انقلاب اسلامي الگويي براي تمام مسلمانان جهان است و آنها با تأسي از رهنمودهاي امام خميني (ره) خواهند توانست خود را از قيد دشمنان اسلام رها سازند و با وحدت و اتحاد خود به پيشرفتي بي‌نظير دست يابند.
متاسفانه افرادي فرصت‌طلب در برخي از برهه‌ها تلاش كرده‌اند با نفوذ به درون انقلاب اسلامي چهره آن را مخدوش نمايند اما نظام اسلامي ايران هر بار فرصت سوءاستفاده از آنان را گرفته است و پيروزمندانه به راه خود ادامه داده است. انقلاب اسلامي با حمايت از مردم مظلوم فلسطين موجب خشنودي تمام مسلمانان جهان شده است و به مردم فلسطين قوت قلب داده تا بدون هراس در مقابل ظلم و تعدي رژيم صهيونيستي ايستادگي كنند. به همين دليل آمريكا و رژيم صهيونيستي تلاش مي‌كنند تا با ايجاد خلل و مانع بر سر راه جمهوري اسلامي ايران، اين كشور را وادار به تسليم و سازش نمايند اما انقلاب اسلامي با حمايت تمام مسلمانان جهان همچنان به راه خود ادامه مي‌دهد و از تهديدات آمريكا و رژيم صهيونيستي هراسي ندارد.

س: انقلاب اسلامي ايران از اولين روزهاي پيروزي‌اش هدف حملات غرب و به ويژه آمريكا بوده كه مي‌خواستند با اجراي نقشه‌هايش انقلاب اسلامي را تضعيف كند. به نظر شما اهداف آنها چيست و آيا در اين راه موفق بوده‌اند؟
ج: اين واقعيت دارد غرب از نخستين روزهاي پيروزي انقلاب دشمني و كينه خود نسبت به انقلاب اسلامي را به انواع شكل‌ها بروز داده و تلاش كرده است تا انقلاب اسلامي ايران را تضعيف كند. همانطور كه قبلاً‌ اشاره كردم آمريكا با تحميل جنگ از طريق رژيم عراق تلاش كرد انقلاب ايران را از راه خود منحرف سازد و آن را وادار به تسليم كند. يكي ديگر از روش‌هاي آمريكا براي به زانو درآوردن ايران اعمال تحريم عليه جمهوري اسلامي بوده كه از آغاز انقلاب تاكنون ادامه داشته است ولي اين تحريم‌ها نه تنها تاثيري بر روحيه مردم ايران نداشته است بلكه عزم آنها را براي مقابله با زورگويي‌هاي آمريكا راسخ‌تر كرده است. اكنون مي‌دانيم كه آمريكا با دادن چراغ سبز به رژيم بعثي عراق باعث آغاز جنگ عليه ايران شد.
به نظر من جنگ تحميلي اولين تلاش جدي آمريكا براي شكست انقلاب اسلامي بود اما كاخ سفيد با جنگ تحميلي نيز نتوانست كاري از پيش ببرد. به نظر من آمريكا اكنون دومين استراتژي خود عليه ايران را در عراق آغاز كرده است.
به عبارت ديگر سياست كنوني آمريكا تلاش براي ايجاد حكومتي غيرديني در عراق است تا از اين طريق بتواند انقلاب اسلامي را شكست دهد. آمريكا اكنون به دنبال آن است كه در عراق ويتريني از موفقيت‌هاي سياسي ايجاد كند، نه به اين دليل آن كه به دموكراسي علاقمند است و مي‌خواهد مردم عراق به رفاه برسند بلكه به دليل آن كه مي‌خواهد انقلاب اسلامي ايران را مهار كند.
از اين گذشته آمريكا روابط سياسي و نظامي نزديكي با رژيم صهيونيستي دارد به دليل آن كه جمهوري اسلامي ايران از مردم مظلوم فلسطين حمايت مي‌كند آمريكا و رژيم صهيونيستي ايران را مانعي در راه رسيدن به اهداف خود در خاورميانه مي‌دانند.
رژيم صهيونيستي مي‌خواهد تاثير انقلاب اسلامي بر مردم فلسطين و لبنان را خنثي سازد. اسرائيل در قدم اول مي‌خواهد قدرت دفاعي آنها را درهم بشكند و در قدم بعد فلسطين و لبنان را پيرو نظام سياسي دلخواه آمريكا در منطقه كند. به همين دليل آمريكا و اسرائيل از مردم فلسطين مي‌خواهند كه به حماس و حزب جهاد اسلامي نپيوندند و مردم لبنان نيز از حزب الله دوري كنند. آمريكا براي پيروزي عليه انقلاب اسلامي ايران ابتدا مي‌خواهد مقاومت مردم فلسين و لبنان را درهم بشكند. اما بازهم شاهد آن هستيم كه سياست آن در فلسطين، لبنان، مصر و اردن و تمامي كشورهايي كه آمريكا تلاش مي‌كنند در آنها جنبش اسلامي را به جنبش غيرديني تبديل كند شكست خورده است.

س: در اين برهه حساس كه انقلاب اسلامي با انواع توطئه‌هاي قدرت‌هاي غربي روبه‌رو است، وظيفه مسلمانان جهان چيست؟
ج: مسلمانان جهان وظيفه دارند وحدت خود را حفظ كنند گروه‌ها و سازمان‌هاي اسلامي در سراسر جهان بايد بين خود هماهنگي لازم را به وجود آورده و موجب نزديكتر شدن مسلمانان جهان به يكديگر شوند. امام خميني (ره) همواره مسلمانان را به وحدت و همبستگي فرا مي‌خواندند انقلاب اسلامي با تكيه بر رهنمودهاي امام خميني (ره) بنيانگذار انقلاب اسلامي 27 سال است به راه خود ادامه مي‌دهد و از اين پس نيز خواهد توانست در برابر توطئه‌هاي دشمنان اسلام ايستادگي كند.

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo