شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه دوازدهم بهمن ماه سال 1384 هجری شمسی ، مصادف است با دوم محرم الحرام سال 1427هجری قمری و برابراست با اول فوریه سال 2006 میلادی .

نبرد مرج صفر :
درچنین روزی در سال  14 هجرى قمرى نبرد مسلمانان و رومیان درمنطقه  مرج صفر در اطراف  دمشق به وقوع پیوست . به همین دلیل نام این نبرد به مرج صفر شهرت یافته است . سردار سپاه اسلام در این جنگ پس از رحلت حضرت رسول اکرم ص  ، ابوبکر بن ابى قحافه  بود .

او با تشکیل یک سپاه گسترده ، خالد بن سعید بن عاص ، شرحبیل بن حسنه وعمروعاص به همراه سپاهی گستدره به جنگ با رومیان روانه ساخت . در این نبرد ، شمار کثیری از  مسلمانان و مسیحیان کشته شدند . در نهایت جنگ به نفع مسلمانان به انجام رسید و  رومیان ، ناچار به سوى دمشق و بیت المقدس عقب نشینى کردند .
 
ورود امام حسین‏«ع‏» به سرزمین کربلا و فرود آمدن در آنجا:
در چنین روزی در سال 61 هجری قمری ، امام حسین علیه السلام پس از ورود به منزلگاه شراف در سرزمین کربلا اقامت گزیدند  . ایشان پس از خروج از مکه و نیمه کاره نهادن اعمال حج  ، به قصد کوفه به راه افتادند و با اینکه برخى از یاران ایشان  چون محمد حنفیه ، عبدالله بن عباس ، عبدالله بن جعفر و عبدالله بن عمر، آن حضرت را از سفر به کوفه بر حذر داشتند اما آن  حضرت سفر به کوفه ادامه دادند  .
 کاروان  امام حسین علیه السلام پس ازورود به  عراق ، در منزلگاه شراف توقف کردند تا مشک های خود را از رود جاری در آن لبریز نمایند اما  سپاه یکهزار نفرى حر بن یزید ریاحى که از سوى عبیدالله بن زیاد براى تعقیب  یا نبرد با  امام حسین علیه السلام گسیل شده بود ، ایشان را تعقیب می کرد . حر بن یزید حسب دستورات عبیدالله ، امام حسین علیه السلام را تحت مراقبت خویش قرار داده بود تا آنکه  به فرمان عبیدالله بن زیاد، آن حضرت را از مسیر اصلى به صحراى خشک کربلا رهنمون کرد . 
در این روز در  سال 61 قمرى وی  راه را بر امام حسین علیه السلام بست و از آن حضرت خواست که از ادامه مسیر منصرف گردد .

شورش افطس در مکه :
در چنین روزی در سال دویست  هجرى قمرى  حسین بن حسن ، مشهور به افطس در مکه شورشی  به راه انداخت و علیه بنی عباس قیام کرد . حسین افطس پس از قدرت گرفتن در مکه  ، خزانه این شهر   را در اختیار خود گرفت    و عباسیان را مورد آزار و اذیت شدید قرار داد . این شورش در نهایت  به دست حسن بن سهل مامور  مامون در عراق به انجام رسید . 

ورود حضرت  امام خمینی (ره)  به وطن اسلامی و آغاز دهه مبارکه فجر :  
درچنین روزی درسال 1357هجری شمسی  حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذارجمهوری اسلامی پس ازپانزده سال دوری ازوطن درمیان استقبال پرشورمردم قدم به خاک میهن اسلامی گذاشتند.  پس از یکصد و هفده روز توقف امام خمینی ره در نوفل لو شتاتو امام خمینی ره ساعت سه و سی دقیقه به وقت تهران به سوی تهران حرکت کردند .  با آنکه پخش مستقیم مراسم ورود امام از شبکه تلویزیون میلیون ها نفر را درخانه ها پای تلویزیون نشانده بود ،  در تهران سیل جمعیت برای دیدار رو در رو با امام خمینی خود را به مسیر تعیین شده و خیابان هایی که از فرودگاه تا بهشت زهرا به عنوان معبر امام انتخاب شده بود رسانده و در سوی خیابان ها مستقر شدند . به نوشته روز نامه کیهان طول جمعیت استقبال کننده از امام خمینی به 32 کیلومتر می رسید . در هواپیما دویست نفر امام را همراهی می کردند که پنجاه تن از از آنان همراهان و هواداران و نزدیکان امام خمینی و 150 نفر دیگر از خبرنگاران بودند . راس ساعت نه و سی و هفت دقیقه و سی ثانیه امام در میان حلقه گروه منتخب مستقبلین از پله های هواپیما فرود آمدند   . خود روی حامل امام خمینی و افراد اسکورت با سرعتی متعادل به سوی میدان آزادی به راه افتادند تا از آنجا راهی دانشگاه تهران شوند و سپس راه را در مسیر خیابان آزادی تا بهشت زهرا ادامه دادند . امام ره در این روز ابتدا در فرودگاه با ایراد بیاناتی از تمامی افرادی که در این مدت در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش ایفا کردند تشکر کردند . ایشان سپس با حضور در کنار شهدای انقلاب اسلامی درباره مواردی چند از جمله غیر قانونی بودن مجلس و دولت منصوب شاه و مفاسد رژیم گذشته ایراد   سخن کردند . ایشان همچنین در این روز طی پیامی از افسران ، در جه داران و سربازان ارتش خواستند با دولت غاصب بختیار همکاری نکنند . آن  حضرت همچنین در مدرسه رفاه تهران در میان اعضای کمیته برگزاری استقبال از دستاوردهای انقلاب سخن گفتند . 
 بخشی از سخنان ایشان در بدو ورود در فرودگاه مهرآباد چنین است  :
"من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر می کنم . عواطف ملت ایران  به دوش من بار گرانی است که نمی توانم جبران کنم . من از طبقه روحانیون که در این قضایای گذشته جانفشانی کردند ،  تحمل زحمات کردند ،  از طبقه دانشجویان که در این مسایل مصایب دیدند ،  از طبقه بازرگانان و کسبه که در زحمت واقع شدند ،  از جوانان بازار و دانشگاه و مدارس علمی که در این مسایل خون دادند ،  از اساتید دانشگاه از دادگستری ، قضات  دادگستری، وکلای دادگستری از همه طبقات از کارمندان از کارگران از دهقانان از همه طبقات تشکر می کنم ...ما پیروزی مان وقتی است که دست اجانب از مملکت مان کوتاه شود و تمام ریشه های رژیم سلطنتی از این مرز بوم بیرون برود و همه رانده بشود .
ایشان همچنین پس از سخنان خود در فرودگاه در میان استقبال چند میلیونی مردم که در سرتاسر مسیر فرودگاه تا بهشت زهرا گرده آمده بودند وارد بهشت زهرا شدند . امام خمینی در عصر این روز در یک سخنرانی تاریخی در قبرستان بهشت زهرا با مردم ایران سخن گفتند . امام   در قطعه 17 بهشت زهرا بر مزار شهدای انقلاب ایران برای متجاوز از دو میلیون نفر نطق تاریخی خود را در باره شاه ، دولت ، مجلسین و ارتش ایراد نمودند:
"من باید عرض کنم که محمد رضای پهلوی این خائن خبیث رفت ، فرار کرد و همه چیز ما را به باد داد . مملکت ما را خراب کرد قبرستانهای ما را آباد کرد . مملکت ما را از ناحیه اقتصاد خراب کرد . تمام اقتصاد ما الآن  خراب است و از هم ریخته است که اگر بخواهیم ما این اقتصاد را به حال اول برگردانیم سالهای طولانی با همت همه مردم نه یک دولت این کار رامی تواند بکند و نه یک قشر از اقشار مردم این کار را می توانند بکنند ، تا مردم دست به دست هم ندهند نمی توانند این به هم ریختگی اقتصاد را از بین ببرند ...
من دولت تعیین می کنم ! من تو دهن این دولت می زنم ! من دولت تعیین می کنم ! من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم . من به واسطه اینکه ملت مرا قبول دارد... (ابراز احساسات شدید مردم و قطع جملات امام  ) این آقا( بختیار )  که خودش هم خودش را قبول ندارد ،  رفقایش هم قبولش ندارند ،  ملت هم قبولش ندارد ارتش هم قبولش ندارد  ،  فقط آمریکا از این پشتیبانی کرده و فرستاده به ارتش دستور داده که از این پشتیبانی بکنید  ، انگلیس هم از این پشتیبانی کرده و گفته است که باید از این پشتیبانی بکنید ...
ما تاهستیم نمی گذاریم اینها سلطه پیدا کنند ما نمی گذاریم دوباره اعاده بشود آن حیثیت سابق و ظلم های سابق . ما نخواهیم گذاشت که محمد رضا برگردد . اینها می خواهند او را برگردانند . بیدار باشید نقشه دارند می کشند   ....
و من باید یک نصیحت به ارتش بکنم و یک تشکر از یک ارکان ارتش ، یک قشر هایی از ارتش . اما آن نصیحتی که می کنم این است که ما می خواهیم که شما مستقل باشید ، ما داریم زحمت می کشیم ، ما خون دادیم ، ما جوان دادیم ، ماحیثیت و آبرو دادیم ، مشایخ ما حبس رفتند ، زجر کشیدند ، می خواهیم که ارتش ما مستقل با شد . آقای ارتشبد شما نمی خواهید ، آقای سرلشکر شما نمی خواهید مستقل باشید ؟ شما می خواهید نوکر باشید؟  من به شما نصیحت می کنم که بیایید در آغوش ملت همان که ملت می گوید بگویید ...

دیگر وقایع  دوازدهم بهمن ماه 1357  :
* استقبالی که در این روز از امام به عمل آمد در تاریخ ایران بی سابقه بود .

*هنگام ورود امام خمینی به مدت بیست دقیقه مراسم استقبال توسط تلویزیون دولتی ایران به طور زنده پخش شد ، اما ناگهان عکس شاه بر روی صفحه تلویزیون ظاهر شد و برنامه قطع گردید . گفته شد نظامیانی که در ایستگاه فرستننده بودند از اینکه سرود شاهنشاهی نواخته نشده بود عصبانی شده بودند و برنامه را قطع کردند . رادیو دولتی در تمام مدت سکوت اختیار کرد و مراسم را پخش نکرد .

* تلویزیون در مورد قطع پخش برنامه مستقیم توضیح داد : از آنجایی که دستگاههای ما در طول دو سه  ماه خوابیده بود ، لذا قرار شد فقط قسمت اول مراسم یعنی مراسم ورود امام خمینی در فرودگاه مهرآباد به طور مستقیم پخش شود .

* بختیار گفت : من دستور قطع پخش مستقیم ورود آیت الله خمینی  را ندادم  .

* قطع پخش زنده تشریف فرمایی امام خمینی در شهر های ایران ، بازتاب بدی پیدا کرد و عده ای تلویزیون های خود را شکستند .
* فرماندار نظامی اعلام کرد به مناسبت ورود حضرت آیت الله العظمی خمینی  حرکات و اجتماعات از ساعت هفت صبح امروز به مدت سه روز با رعایت نظم و ترتیب در سطح شهر تهران و حومه به نحوی که موجب هیچ گونه در گیری و عملیات مخل نظم عمومی نشود مجاز خواهد بود .

* دکتر علی آبادی از شورای  سلطنت استعفا کرد .

* با آمدن امام خمینی به وطن روحانیون متحصن درمسجد دانشگاه طی اعلامیه ای به تحصن خود خاتمه دادند .

*امام خمینی قبل از ترک پاریس پیامی صادر کرده و از مهمان نوازی و تفاهم فرانسویان و اجازه آزادی بیان که به او داده شد تشکر کردند .

* دکتر شاپور بختیار در آستانه ورود امام خمینی و پس از حرکت و نمایش قدرت توسط ارتشیان در تهران ، در زمینه اوضاع جاری کشور و  این که دولت  ، مستحکم به جای خود باقی است  ، پیامی صادر کرد 
 
پایان لوله گذاری نفت :
درچنین روزی درسال 1335 ه ش کار لوله نفت سراسری ایران به انجام رسید . این شبکه لوله  مراکزتولید نفت را به پالایشگاه شهرری متصل می ساخت .

نبرد روتیر :
در چنین روزی در سال 1814 میلادی نبرد خونین  روتیر بین پروس - اتریش - سوئد   و فرانسه فرانسه در گرفت . در این جنگ ناپلئون شکست سختی خورد . 
 
در گذشت دکارت : 
در چنین روزی در سال 1650 میلادی  « رنه دکارت » فیلسوف بزرک فرانسوی در گذشت. دکارت فیلسوفی بود که خود  از زبان فنى و تخصصى فلسفه بیزار بود و ادعا مى‏کرد که فلسفه‏اش براى هر فرد داراى درک خوب  قابل فهم است . مهمترین اثر فلسفى دکارت  اصول فلسفه است .  بیشتر مطالب این کتاب  درباره امورى همچون قوانین حرکت، منشا و ماهیت منظومه شمسى است که ما آنها را امروزه از مسائل علوم طبیعى به شمار مى‏آوریم . دکارت در روزگار خویش به حامى علم مکانیک آوازه فراوان داشت لذا وی فقط  به نظریه معرفت‏یا متافیزیک دلبستگى نداشت . فلسفه دکارت ثنویت روح و ماده را که به صورت فلسفى خود با افلاطون آغاز شده بود و فلسفه مسیحى بیشتر به دلایل دینى آن را پرورانده بود به حد کمال رساند. وی در  کتاب «تاملات در فلسفه اولى‏» عنوان می کند که  از دیدگاه او، صفت ذاتى نفس «فکر» و «صفت ذاتى جسم‏» امتداد است. بنابراین او قلمروهاى فکر و امتداد را کاملا مختلف مى‏داند. دکارت دائما  با فلسفه مدرسی مخالفت می ورزید  .به همین دلیل به آموختن و بعدها تدریس فیزیک در حوزه فلسه مشغول شد .  مهمترین امر در فهم فیزیک دکارت مسئله احیاء اتمیسم سنتی بود .نگاه جسورانه دکارت به جهان پیرامون وپروراندن اندیشه ای جسورانه تر در باب بنیادی ترین مفاهیم فلسفی , آن هم در اوضاع وشرایط خاص آن روزگار یعنی دوران استیلای نظام مدرسی , چهره او را بیش از پیش درخشان تر می سازد .

کنفدراسیون  سوسیالیستی یوگسلاوی :  
درچنین روزی در سال 1946 میلادی  یوگسلاوی  به صورت یک کنفدراسیون سوسیالیستی شروع به فعالیت کرد . 

 پایان جنگ شیلی و پرو :
 در چنین روزی در سال 1839 میلادی جنگهای چهارساله  شیلی و پرو  با پیروزی شیلی خاتمه یافت . این جنگ را ابتدا شیلی آغاز کرده بود . 

 اتحاد عربی :
در چنین روزی در سال 1958 میلادی ،   مصر و سوریه اعلام کردند خواستار  ادغام به منظور تشکیل  جمهوری متحده عرب
هستند . این اتحاد در سال 1961 از بین رفت .

رفراندوم در سوئیس :
در چنین روزی در سال 1959 میلادی در یک رفراندم در سویس ،  مردان این کشور خواستار عدم شرکت زنان در انتخابات شدند .

اختراع کنسرو :
در چنین روزی در سال  1804میلادی ،  آپِرطریقه کنسرو کردن مواد غذداییرا اختراع کرد. در این طریقه با نگهداری مواد در بسته های خاص تحت شرایط خاصی از افساد غذا جلوگیری می شود .

تولد جان فورد :
در چنین روزی در سال 1895 میلادی جان فورد کارگردان برجسته هالیوود به دنیا آمد . جویندگان عنوان مهمترین اثر سینمایی اوست .

تولد لنگستون هیوز :
در چنین روزی در سال 1902 میلادی لنگستون هیوز شاعر انگلیسی به دنیا آمد . هیوز یکی از شاعران سیاه پوست  آمریکایی  است که تاکنون آثار آزادی خواهانه خاو به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده است . مجموعه اشعار او را احمد شاملو شاعر برجسته ایرانی به فارسی ترجمه کرده است : بخشی از شعر او درباره آمریکا را با هم می خوانیم
بگذارید این وطن دوباره وطن شود
بگذارید این وطن دوباره وطن شود.
بگذارید دوباره همان رویایی شود که بود.
بگذارید پیش‌آهنگ دشت شود
و در آن‌جا که آزادست منزل‌گاهی بجوید.

(این وطن هرگز برای من وطن نبود.)
بگذار سرزمین بزرگ و پرتوان عشق شود
....
آری، هر ناسزایی را که به دل دارید نثار من کنید
پولاد آزادی زنگار ندارد.
از آن کسان که زالووار به حیات مردم چسبیده‌اند
ما می‌باید سرزمین‌مان را آمریکا را بار دیگر باز پس بستانیم.
آه، آری
آشکارا می‌گویم،
این وطن برای من هرگز وطن نبود،
با وصف این سوگند یاد می‌‌کنم که وطن من، خواهد بود!
رؤیای آن
هم‌چون بذری جاودانه
در اعماق جان من نهفته است.
ما مردم می‌باید
سرزمین‌مان، معادن‌مان، گیاهان‌مان، رودخانه‌هامان،
کوهستان‌ها و دشت‌های بی‌پایان‌مان را آزاد کنیم:
همه جا را، سراسر گستره‌ی این ایالات سرسبز بزرگ را-
و بار دیگر وطن را بسازیم!
(لنگستون هیوز، احمد شاملو، هم‌چون کوچه‌ئی بی‌انتها)

تولد بوریس یلتسین :
در چنین روزی در سال 1931 میلادی بوریس یلتسین رییس جمهور سابق روسیه متولد شد . یلتسین پس از گو رباچف عهده دار ریاست جمهوری روسیه شد .

اعلان جنگ از سوی فرانسه :
در چنین روزی در سال 1793 میلادی فرانسه علیه دو کشور بریتانیا و هلند اعلان جنگ کرد .

چاپ نخستین آکسفورد :
در چنین روزی در سال 1884 میلادی برای نخستین بار فرهنگ آکسفورد چاپ و روانه بازار شد .

اتمام کار نخستین تصویر متحرک :
در چنین روزی در سال 1893 میلادی توماس ادیسون کار خود را بر روی نخستین تصویر متحرک جهان در استودیو وست ارنج به پایان رساند .

منبع: خبرگزاری مهر


 

 

12/11/59

تعدادي از افراد حزب بعث كه جنايات حزب بعث بر آنها روشن شده است (اداره امنيت الحميدريه) در شهر السماوه عراق را منفجر كردند.

12/11/66

سفر طارق عزيز (وزير خارجه عراق) به مسكو و بحث پيرامون قطعنامه 598 و ملاقات با وزير خارجه شوروي وريشكوف نخست وزير شوروي

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo