شهید آوینی

 


 

امروز چهارشنبه بیست و هشتم دی ماه سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با هفدهم ذیحجه الحرام سال 1426هجری قمری و برابراست با هجدهم ژانویه سال 2006 میلادی .

نخست وزیری  مستوفی الممالک :
درچنین روزی در سال 1296 ه ش به عنوان نخست وزیر احمد شاه قاجار قدرت را در دست گرفت .

برگزاری تظاهرات گسترده در ایران :
پس ازآنکه شاه از کشور گریخت و دولت به دست بختیار افتاد ، دولت نیز به دلیل استعفای ریاست شورای سلطنت ناچار شد که وضعیت دفاعی به خود بگیرد . دراین روز ها در سال 1357 ه ش  تقریبا درهرروز تظاهرات گسترده ای در نقاط مختلف کشور برگزار می شد و یا کارمندان یک نهاد دولتی دست به اعتصاب می زدند . مردم در این گونه تظاهرات از نظامیان  و ساواکی ها می خواستند که از پشتیبانی از شاه دست بکشند و به  خیل انقلابیون بپیوندند . در این میان برخی از فرماندهان نظامی بادرک موقعیت ضعیف شاه به خیل مردم  پیوستند .

کنفرانس ورسای :
 درچنین روزی در  سال1919میلادی کنفرانس ورسای با حضورنمایندگان بیسشت و هفت کشورجهان آغاز شد .شرکت کنندگان در کنفرانس ورسای ( در پاریس ) ویلسون رییس جمهور آمریکا ، لوید جورج نخست وزیر انگلستان، کلمنشو نخست وزیر فرانسه  و ارلاندو نخست وزیر ایتالیا ،  هریک پیشنهاد هایی را در جهت ایجاد صلح پایدار و بین المللی ارایه کردند . . در این کنفرانس متفقین مستعمرات آلان را میان خود تقسیم نمودند و علاوه بر آن بخشی از قلمرو آلمان را به انضمام بندر دانزیک به لهستان دادند . همچنین در  کنفرانس صلح ورسای در سال 1919 لوید جورج از انگلستان در مورد افزایش تولیدات کشاورزی به منظور جبران کسری موازنه پرداختها به دولت ایتالیا پیشنهاد داد که این کار از طریق بالا بردن میزان کشت موز کاملا" عملی به نظر می رسد  . علاوه بر این قرار شد که آلمان بیست میلیارد مارک طلا به متفقین به عنوان خسارت پرداخت نماید . پس از صلح ورسای ، متفقین مجارستان  را از اتریش جدا کرده و به آن استقلال دادند . آنها همچنین عثمانی را از تمامی مستعمرات این کشور به خصوص در کشور های عربی محروم ساختند . البته چندی بعد این امر منجر به بروز بر خی نارضایتی ها در میان ملی گرای ترک شد .  آتاترک نیزبعدها  با انعقاد قرار داد لوزان برخی از نواحی اشغالی ترکیه را پس گرفت . همچنین در این کنفرانس ویلسون اصول چهارده گانه خود را اعلام داشت که بارزترین آنها تشکیل جامعه ملل بود .

استقلال مصر :  
 درچنین روزی در  سال1922میلادی کشورمصراستقلال خود را ازانگلستان بدست آورد. مصر بابیش از 995  کیلومتر مربع 
وسعت ،  در نیمکره شمالی، نیمکره شرقی، در شمال شرقی قاره آفریقا و  در کنار دریاهای مدیترانه و سرخ و در همسایگی کشورهای لیبی در غرب ، سودان در جنوب و فلسطین اشغالی  قرار گرفته است . نوع حکومت مصر جمهوری بوده و رئیس جمهورآن  حسنی مبارک و نحست وزیر این کشور در حال حاضر فواد محی‌الدین است . قانون اساسی موجود کشور طی سال 1971 تدوین شده است. از جمله مهمترین احزاب کشور می توان به حزب دموکرات ملی ، حزب سوسیال لیبرال و حزب کمونیست که در حال حاضر اکثر آنان غیر فعال می‌باشند، اشاره نمود.کشور مصر در سال 1922 استقلال یافت .این کشوردر سال 1945 به عضویت سازمان ملل درآمده است . از جمله مهمترین صنایع کشور می توان به صنایع نساجی، شیمیایی،‌ نفت و تولیدات آن، سیمان، فلزکاری و فولادسازی، مواد غذایی و ماشین سازی اشاره نمود. 
 
پرورش جنین خارج از رحم : 
 


در چنین روزی در سال  1961  دانیل پتروچی ایتالیایی برای نخستین بار در جهان ، جنین انسان را در خارج از رحم پرورش داد او پس از آزمایش های مکرر توانست جنین انسان را که در آزمایشگاه پرورش یافته بود تا 29 روز زنده نگه دارد . این امر در نوع خود به عنوان یکی از نقاط عطف  در تاریخ علم در جهان محسوب می شود . 

درگیری های خونین  در دفاع از سوسیالیسم : 
درچنین روزی در  سال 1936  گروههای مختلف سیاسی در اسپانیا و به ویژه متمایلین به  اندیشه های سوسیالیستی تظاهرات گسترده ای را در این کشور به راه انداختند . این تظاهرات پس از آن روی داد که  رئیس دولت وقت  اسپانیا از تصمیم  خود در
 ملی کردن اراضی  در این کشور سخن گفت . اما قضیه به همین جا ختم نشد و ارتش این کشور  به انگیزه حمایت از صاحبان مزارع  با این امر مخاتلفت ورزید که در نتیجه به درگیری های خونین میان چپ های افراطی و بورژواها انجامید .

تولد سوفوکل : 
در چنین روزی در سال 495 پیش از میلاد ،  سوفوکل شاعر و نمایشنامه نویس یونان باستان در خانواده ای متمول و سر شناس دیده به جهان گشود .  او شاعر تراژیک یونان  است . وی در جوانی به ورزش روی آورد و در این مسیر نیز به موفقیت های چندانی در مشت زنی و کشتی دست یافت . پیش از آن وی به عضویت شورای امنیت همگانی در یونان در آمد و در همین دوره بود که به نمایشنامه نویسی مشغول شد . گفته می شود وی بیش از یکصد نمایشنامه از خود به یادگار نهاده است که از میان آنها اودیپ شهریار ، آنتیگونه و الکترا از سایرین مشهور تر است . آثار سوفوکل هنوز رنگ کهنگی به خود نگرفته اند و نوشته های وی هنوز نیز در کشور های مختلف جهان به روی صحنه می روند . وی فیلسوفی بود که اندیشه هایش را در قالب زیبای ادبیات به جهان عرضه می کرد .  

تولد شارل دو منتسکیو :
در چنین روزی در سال 1689 میلادی شارل دو مونتسکیو فیلسوف و نویسنده فرانسوی متولد شد . "نامه های ایرانی"  عنوان یکی از مشهور ترین آثار  اوست . شارل دو منتسکیو فیلسوف شاعر فرانسوی نزدیک شهر بوردو در خانواده ای توانگر دیده به جهان گشود . وی پس از اتمام تحصیلات در زادگاه خود در سال 1716 میلادی ریاست همان دادگاه شهر را به عهده گرفت . نخستی اثر او بنام "نامه های ایرانی " در سال 1721 انتشار یافت . این کتاب از شاهکارهای ادبی جهان است که در آن نویسنده با طنز و استعاره ویژه ای اوضاع سیاسی و اجتماعی و دینی زمان خود را به باد ریشخند می گیرد . "بررسی علل عظمت و انحطاط میان رومیان " را در سال 1734 میلادی به جهان تقدیم کرد . بزرگترین اثر او کتاب "روح القوانین"  نام دارد که که در سال 1748 میلادی انتشار یافت .  این کتاب نتیجه یک عمر بررسی و تجربه و آگاهی و دانش منتسکیو است . او حقوقدانی بود که می کوشید ریشه های پیدایش قوانین را بیابد و در این مسیر ضمن بررسی مسایل تاریخی  به پژوهش درباره  خاستگاه آنها می پرداخت . روح القوانین را مرحوم دهخدا به فارسی ترجمه کرده است . 

حمله به اریتره :
در چنین روزی  در سال 1941  میلادی  ارتش  انگلستان رهسپار حمله به اریتره شد. 
 
کشف جزایر ساندویچ :

در چنین روزی در سال 1778 میلادی ناخدا جیمز کوک  ، ناخدای انگلیسی جزایر هاوایی  که او آنها را جزایر ساندویچ نامید ه بود ، کشف کرد .

عزیمت به استرالیا :
در چنین روزی در سال 1788 میلادی نخستین گروه از مهاجران انگلیسی وارد منطقه  بوتانی بای استرالیا شدند تا از  آن  به عنوان کشوری مستعمره خود  ، بهره جویند . این گروه هشت روز بعد به سوی شمال حرکت کرد و در بندر جاکسون سکنی گزید . استرالیا مدت ها مستعمره انگلستان بود و سرانجام در سال 1910 میلادی به استقلال رسید . استرالیا کشوری جزیره ای درقاره اقیانوسیه است و مردم آن از نژاد سفید بیشتر از مهاجران انگلیسی ، زرد ، سیاه و دو رگه هستند و به زبان انگلیسی صحبت می کنند و اکثرا پیرو دین مسیحیت اند . نوع حکومت این  کشور جمهوری است .

اعلام امپراطوری آلمان :
در چنین روزی در سال 1871 میلادی ویلهلم  پادشاه پروس از سال 1861 نخستین امپراطوری آلمان را اعلام کرد .در میان ممالک متعدد آلمان و پروس از همه دولت ها مقتدر تر بود و ممالک آلمان قصد داشتند که به رهبری پروس امپراطوری بزرگی را تشکیل دهند .  ویلهلم اول بانی و موسس امپراطوری پس از تشکیل دولت واحد آلمان ،امپراطوری را در خانواده ای هوهنت زلرن مورثی اعلام کرد و به همین دلیل زمان در گذشت وی پسرش فردریک سوم جای وی را گرفت . این امپراطور نیز پس از  سه سال در گذشت و فرزند او ویلهلم دوم جانشین او شد . در زمان او جنگ جهانی رخ داد که سرانجام به شکست آلمان و فرار ویلهلم دوم به هلند منجر شد .  

نمایش دستگاه  اشعه ایکس:  
در چنینن روزی در سال 1896 میلادی دستگاه  اشعه ایکس برای نخستین بار به نمایش در آمد .

پیروزی در لنینگراد :
در چنین روزی در سال 1943 میلادی و در طول جنگ جهانی دوم  ، شوروی سابق اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور  موقعیت حزب نازی را در لنینگراد تضعیف کرده اند و به پیروزی بزرگی در این زمینه دست یافته اند .

انعقاد 28 امین کنگره رژیم صهیونیستی :  
در چنین روزی در سال 1972 میلادی و بدنبال برگزاری انتخابات در جنبش صهیونیستی  ، بیست و هشتمین کنگره صهیونیستی در قدس منعقد شد .

شوروش در نیکا :
در چنین روزی در سال 532 میلادی شوروش نیکا در قسطنطنیه شکست خورد و بر اثر آن  سی تا چهل هزار نفر از مردم این کشور کشته شدند .

پیشروی به سوی آمستردام :
در چنین روزی در سال 1795 میلادی  ، نیروهای فرانسوی تحت امر ناپلئون به  سوی آمستردام پیشروی کردند و این شهر را بدون هیچ مقاومتی به تصرف خویش در آوردند .

شکست اسپانیا :
 در چنین روزی در سال 1671 میلادی هنری مورگان نیروهای اسپانیایی را شکست داد و پاناما را در  نهایت به تسخیر خویش در آورد .

اشغال کوماسی :
در چنین روزی در سال 1896 میلادی نیروهای نظامی بریتانیا شهر کوماسی در غرب آفریقا را به اشغال خود در آوردند .

شکست کومبس :
در چنین روزی در سال 1905 میلادی ،  دولت فرانسوی کومبس شکست خورد .

تشکیل دولت در ایتالیا :
 در چنین روزی در سال 1954 میلادی  فانفای ، یک دولت ایتالیایی مستقل تشکیل داد.

آغاز نبرد دریایی : 
در چنین روزی در سال 1913 میلادی نبرد دریای ترکیه و یونان بر سر مسایل مرزی در نزدیکی منطقه تروی آغاز شد .   این امر هنوز  نیز به مناقشات جدی در میان دو کشور می انجامد .  

فاجعه در ریل قطار :
در چنین روزی در سال 1915 میلادی بر اثر خارج شدن ترن از ریل در منطقه کولیما گودالجاری مکزیک بالغ بر 600 نفر جان باختند .

نخستین پیام بی سیم :
در چنین روزی در سال 1923 میلادی نخستین تلگرام ( تلگراف بی سی ) از هلند به منطقه ای در آلمان ارسال شد .

آغاز مقاومت یهودیان در ورشو :
در چنین روزی در سال 1943 میلادی یهودیان ورشو مقاومت خود را در برابر نازی ها آغاز کردند. نازی های  آلمانی در میانه جنگ جهانی دوم با اشغال کشور لهستان ، به دلیل ضدیت هیتلر با یهودیان ، آنان را در  شهر ورشو جمع آوری کرده و مدت ها تحت فشار و قحطی قراردادند.

تشکیل ارتش ملی در آلمان :
در چنین روزی در سال 1956 میلادی جمهوری دمکراتیک آلمان نخستین ارتش خود را پس از جنگ جهانی دوم موسوم به ارتش ملی مردم تشکیل داد . پس از جنگ جهانی دوم ، آلمان به عنوان کشوری که سابقه به راه انداختن دو جنگ جهانی را در خاطره خود حمل می کرد مورد تجزیه قرار گرفت و تا مدت ها حق تشکیل ارتش را نداشت .

پاشیدن گازهای سمی در ویتنام :
در چنین روزی در سال 1962 میلادی ، ایالات متحده آمریکا شروع به پاشیدن خرده هایی  که بیشتر شبیه گازهای سمی بودند  در ویتنام کرد تا مبارزان ویت کنگ را آشکار سازد .

گفتگوهای صلح در پاریس : 
 در چنین روزی در سال 1969 میلادی چهار حزب عمده ویتنام گفتگو های صلح را در پاریس آغاز کردند .

پیمان تسلیحاتی با رژیم صهیونیستی :  
در چنین روزی در سال 1974 میلادی رژیم صهیونیستی و مصر با یکدیگر  معاهده تسلیحاتی امضا کردند .

پذیرش برخی از دارایی ها :  
در چنین روزی در سال 1981 میلادی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد ایالات متحده آمریکا را مبنی بر دریافت هفت بیلیون دلار و نهصد میلیون دلار از دارایی های خود پذیرفت .آمریکا با این حال هنوز از استرداد دارایی های جمهوری اسلامی ایران خود داری می ورزد و آن را در ید غاصبانه و عدوانی خود قرار داده است .  

رد دادگاه لاهه :
در چنین روزی در سال 1985 میلادی ایالات متحده آمریکا رای دیوان بین المللی لاهه   را علیرغم قول قبلی خود در پذیرش تمامی آرای این ارگان بین المللی به سخره گرفت و از اجرای آن چشم پوشید  .

پرتاب موشک اسکاد :
در چنین روزی در سال 1991 میلادی عراق سلاحهای اسکاد خود را علیه رژیم صهیونیستی گشود .

بلند ترین مسابقه تنیس :  
در چنین روزی در سال 1991 میلادی بزرگترین مسابقه تنیس جهان در طول تاریخ بین بوریس بکر و عمر کامپرس از ایتالیا حدود 5 ساعت و یازده دقیقه به طول انجامید .

در گذشت جان تایلر :
در چنین روزی در سال 1862 میلادی جان تایلر دهمین رییس جمهور ایالات متحده آمریکا در سن 71 سالگی در گذشت . وی بین سالهای 1841 تا 1845 بر این کشور حکومت کرد .

در گذشت رادیارد کیپلینگ :
 در چنین روزی در سال 1936 میلادی کیپلینگ نویسنده معروف انگلیسی  در گذشت . وی در سن هفتاد سالگی در  گذشت . او در سال 1907 جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد . از آثار مشهور وی می توان به "اطاق سرباز خانه "، "تپه ها" ، "نوری که فروکش کرد "، "کتاب جنگل "و" کیم"  اشاره کرد  . وی نخستین انگلیسی ای بود که جایزه نوبل ادبی را به خانه می برد .

تولد پی تت ماجر :  
در چنین روزی در سال 1940 میلادی کازیمیرز پی تت ماجر نویسنده بر جسته لهستانی به دنیا آمد . وی شاعر نیز بود ." لهستان جوان"  عنوان مهمترین اثر اوست . او در سن 74 سالگی در گذشت . 

تولد فردریش لوفلر :
 درچنین روزی در  سال1852میلادی ،  فریدریش لوفلر میکروب شناس  آلمانی دیده به جهان گشود . وی در رسال1880میلادی توانست عامل بیماری دیفتری را کشف کند .  این باسیل درکتاب های  پزشکی بنام باسیل لوفلرثبت شده است .

 تولد الیور هاردی :  
در چنین روزی در سال 1892 میلادی الیور هاردی بازیگر طنز سینما  متولد شد . وی که یکی از نوابغ سینمای طنز در جان است به همراه زوج هنری خود استلی لورل توانست در چندین فیلم سینمایی از خود کاراکتری خلق نماید و  بینندگان آثارش را با لبی خندان از سالن های سینما به بیرون بفرستد  .

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

28/10/59

حبيب الشطي دبيركل 42 كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي: اگر جنگ ادامه پيدا كند در نهايت به مداخله ابرقدرت‌ها مي‌انجامد كه در هر صورت اين مداخله استقلال كشورهاي حوزه خليج فارس و صلح جهاني را به مخاطره خواهد انداخت.

28/10/63

مورد هدف موشك قرار گرفتن برت رام متعلق به كمپاني سي ترانس آلمان غربي (مسئوليت اين امر از سوي رژيم عراق به عهده گرفته شده بود.)

پرداخت وامي به ارزش 12 ميليون دلار به رژيم عراق توسط دولت ريگان .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo