شهید آوینی

 

مسلمانان اگر قدر حج را بشناسند احساس ضعف نمی‌كنند

ولی امر مسلمین،حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیام‌های سالانه خویش به كنگره عظیم حج،منشوری از معارف غنی اسلامی بخصوص كاركردهای سیاسی-اجتماعی این تجمع الهی-انسانی را در گستره جهان اسلام تبیین كرده‌اند.

همزمان با آغاز آیین حج به بازخوانی مهمترین محورهای پیام‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال 1368تاكنون می‌پردازد.
فرازهایی از پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای،ولی امر مسلمین جهان در روز بیست و سوم اسفندماه سال 1378به حجاج بیت الله الحرام به این شرح است.

*جهان اسلام دچار دردهاى مزمنى است‏

امروز جهان اسلام دچار دردهاى مزمنى است. شاید مهمترین آنها این دردهاى دهگانه است : منازعات سیاسى و مذهبى، سست شدن رشته‏هاى اخلاق و ایمان، عقب‏ماندگى علمى و صنعتى، وابستگى سیاسى و اقتصادى، اسراف و اشرافیگرى و غرور دركنار فقر وگرسنگى و ذلّت، ضعیف شدن اعتماد به نفس وامید به آینده در سران، منزوى كردن دین و گسستن آن از سیاست و زندگى، بى‏ابتكارى در آفرینش مفاهیم نو كه قرآن منبع بیزوال آن است، تسلیم در برابر تهاجم فرهنگ تحمیلى غرب، و بالاخره : پایمال شدن عزّت ملتهاى مسلمان با ذلّت‏پذیرى و طمعكارى برخى سران سیاسى.
این بیماریها كه برخى از برخى دیگر و همه در طول زمان‏اند در خیانت و بى‏ارادگى و جهالت و استبداد عناصر داخلى یا از دشمنى و شیطنت و ظلم بیگانگان پدید آمده، بزرگترین ضربه‏ها را بر امّت اسلامى وارد آورده است.
ناكامیهاى جهان اسلام، نتیجه‏ى این بیماریها و تنها راه خوشبختى و كامیابى، نجات از آن‏ها است.

*سیاستمداران و رجال دینىِ امت اسلامى چاره‏یى نمى‏اندیشند

امروز ثروتهاى طبیعى جهان اسلام بتاراج میرود، ذخیره‏ى فرهنگى و فكرى گرانبهاى آن در زیر حجابى از پوشالهاى تبلیغاتى مهاجمان فرهنگى عمداً پنهان میماند، استعدادها و مغزهاى جوان آن ربوده میشود، قواى آنان در منازعات نظامى و سیاسى نابود میگردد، بى مبالاتى و ولنگارى اخلاقى و اعتقادى، از راه مدرنترین ابزارهاى ارتباطى، همچون گندابى به درون محیط زندگى و درس و ورزش جوانان آن نشت میكند، نفت آنان، روز بروز بر ثروت كمپانیها و خزانه‏ى مالیات گیرندگان بیگانه میافزاید و بجاى صاحبان اصلى، دشمنان آنان را فربه میسازد، در قلب جهان اسلام و در گوشه و كنارهاى آن - در آسیا و آفریقا و اروپا - تازیانه‏ى ظلم و خشم كافران بر پیكر میلیونها مسلمان فرود میآید و فلسطین و لبنان در آتش قساوت صهیونیستها میسوزد، .. و اینهمه درد و رنج، سیاستمداران و رجال دینى و روشنفكران امّت اسلامى را به چاره سازى برنمى‏انگیزد.
این در حالى است كه در همه جا دستمایه‏هاى ارزشمند براى پایه‏گذارى یك وضع نوین و نجاتبخش، هست و ابزار و انگیزه‏ى لازم براى تحوّل بوضوح در همه‏ى كشورهاى اسلامى قابل مشاهده است. امروز كمتر كشور اسلامى است كه احساس و انگیزه اسلامى در نسل جوان، و پایبندى عمیق ایمانى در بیشتر مردم، و نگرانى از وضع موجود و امید به دورنماى اسلامى، در آن بطور آشكار دیده نشود.

*حصار نومیدى بر گرد ملتهاى اسلامى‏

آنچه میتواند از فعال شدن این امكانات مانع شود در درجه‏ى اوّل آن است كه قدرت سیاسى در داخل كشورها در سمت و سوى این آرزوها و خواست‏ها نیست و در مواردى حكومتها با ضعف یا وابستگى یا استبداد و مردم ستیزى كه دچار آنند قادر بر همراهى و همكارى با آرزوهاى بزرگ اسلامى مردم نیستند.
از سوى دیگر عظمت جهان اسلام و قدرت تاثیرگذارى آن بر وقایع جهانى از چشم آنان پوشیده است و در نتیجه هر ملّتى خود را در برابر فشار قدرتهاى اسلام‏ستیز استكبارى تنها مى‏بیند و مقابله با هجوم سیاسى و تبلیغاتى و احیاناً نظامى آنان را ناممكن مى‏یابد.
و بالاخره از سوى دیگر تجربه‏ى عملى و عینى حاكمیت اسلام در عصر كنونى یعنى جمهورى اسلامى ایران در پشت غبار غلیظى از تبلیغات خصمانه پوشیده است و صدها رسانه‏ى صوتى و تصویرى و نوشتارى و هزاران مغز و قلم مزدور هر روز در كار وارونه نشان دادن حقایق آن، درشت كردن ضعفها و ناكامیهاى آن و انكار كردن موفقیتها و پیشرفتهاى آنند.
اگر مسلمانان قدر حج را بشناسند و از این نقطه‏ى التقا و مركز اجتماعِ همه‏ساله، بدرستى بهره ببرند بخش مهمّى از این حصار نومیدى و تلقین ضعف كه بر گرد ملتها كشیده شده است ویران خواهد شد.
موسم حج، میتواند عظمت و تنوع و اقتدار معنوى و انسانىِ دنیاى اسلام را هرساله بطور محسوس در برابر چشم مردمى از همه‏ى كشورهاى مسلمان بگذارد و ارتباط و شناسائى و تبادل نظر را در میان برگزیدگان هر ملت برقرار سازد. در حج همه‏ى ملتها میتوانند خبرهاى حقیقى از حال برادران را به دست آورند و حجاب تبلیغات خصمانه‏ى دشمنان جهان اسلامى را درنوردند، و با بهره گیرى از فضاى معنوى بیت‏اللَّه‏الحرام، خود را براى حركتى هماهنگ و مخلصانه در راهِ بازگشت به حاكمیت اسلام و كسب عزّت و استقلال و تلاش براى تحولى اساسى در كشورهاى خود آماده سازند.

*حاكمیت اسلام در كشورهاى اسلامى؛ یك زایش مبارك و دردآلود

ایجاد حاكمیت اسلام در كشورهاى اسلامى، یك زایش مبارك و البته دردآلود است. مرحله‏ى بعدى كه حفاظت از مولود و تغذیه‏ى مادى و معنوى و مراقبت از رشد و تكامل روز بروز آن است، بسى دشوارتر و مجاهدت براى آن بسیار طولانى‏تر است.
در ایران اسلامى، این مولود با انواع دشمنى‏هاى آشكار و پنهان مواجه شد و بحمداللَّه اكنون در دوران استقلال و ثبات و بالندگى است، و البته طوفانهاى دشمنى از سوى خبیث‏ترین مراكز استكبارى و ضداسلامى همچنان از همه طرف او را احاطه كرده است. این نهاد دیریاب چون اولین نمونه در جهان معاصر بود و میتوانست الگوى دیگر كشورها شود و منافع آمریكا و صهیونیسم و دیگر جهانخواران را در سراسر دنیاى اسلام تهدید كند، در معرض دشمنى خشم آلود و سراسیمه‏ى همه‏ى مراكز قدرت طلب جهان قرار گرفت؛ تحریكات قومى در داخل كشور، اولین حركت دشمن بود، فعال كردن هسته‏هاى متشكل از مزدوران رژیم‏گذشته و تدارك كودتاهاى نظامى و سپس تحریك یك دولت همسایه به تهاجم از مرزى بطول هزار و سیصد كیلومتر قدمهاى بعدى بود كه هر كدام به تنهایى براى قلع و قمع یك دولت ملّى كافى بود. ولى جمهورى اسلامى فقط حكومتى ملّى نبود، بلكه بنائى متشكل از همه‏ى آحاد ملّت با ایمانها و انگیزه‏هاى ایمانى عمیق بود. جنگ آن همسایه‏ى خائن هشت سال بطول انجامید و با اینكه تلاش مغرضانه‏ى آمریكا توانست ما را در معرض بددلى و سوء ظن برخى دیگر از همسایگانمان قراردهد و كمكهاى بیدریغ آنانرا به سمت متجاوز سرازیر كند، در نهایت، جنگ افروز، خسته و تهیدست و شكست خورده از مرزهاى ما عقب نشست.
در همه‏ى مدّت بیست و یك ساله‏ى عمر جمهورى اسلامى، امپراتورى خبرى استكبار یكسره بر ضد ما تبلیغ كرده و براى بسیج افكار عمومى جهان در مقابله با حكومت اسلامى همه گونه سرمایه‏گذارى كرده است. سیاست خارجى و دستگاه امنیتى آمریكا بكمك كلان سرمایه‏داران صهیونیست هر چه توانسته‏اند در ایجاد حصار اقتصادى و معارضه با تلاش سیاست خارجى جمهورى اسلامى، كوشش كرده‏اند. در سراسر جهان دهها گروهك تروریست یا مجموعه‏هاى مزدور سیاسى از وطن فروشان خائن، با پول و وعده و پشتیبانى دشمنان در حال عملیات خرابكارانه‏اند و صدها شهید نامدار و جاودان كه محصول جنایتهاى حقیرانه‏ى این مزدورانند، تاریخ انقلاب ما را رونقِ پایدارىِ مظلومانه بخشیده‏اند.

*جمهورى اسلامى، همچنان نیرومند و بالنده پیش مى‏رود

كوتاه سخن آنكه بیش از بیست سال است كه جبهه‏ى دشمن ما كه در رأس آن آمریكا و صهیونیزم است، با همه‏ى توان و با همه‏ى تدبیر و با همه‏ى تلاش خود با مولود مبارك انقلاب یعنى نظام جمهورى اسلامى مى‏جنگد.
علیرغم آنان بیش از بیست سال است كه نظام جمهورى اسلامى یك لحظه را براى رشد و بالندگى و ثبات خود از دست نداده و امروز نیرومندتر از همیشه، همان نداى اسلام و وحدت اسلامى و عزّت اسلامى را كه مایه‏ى پریشانى و سراسیمگى دشمنان است با همان قوّت و انگیزه‏ى آغاز كار سر میدهد.
امروز یازده سال پس از رحلت معمار و بنیانگذار این بنا، امام خمینى عظیم، جمهورى اسلامى به سمت همان هدفى كه او ترسیم كرده و از همان راهى كه او نشان داده به پیش میرود.
افتخار این ثبات و اقتدار اولاً متعلق به ذات اسلام و تعالیم راهگشا و عزّت بخش آن و ثانیاً متعلق به ملّت ایران است كه مؤمنانه در راه اسلام پانهادند و مخلصانه فداكارى كردند و صبورانه از دستاوردهاى آن پاسدارى نمودند.
بیشك اگر ضعفهاى ما مسئولان نظام جمهورى اسلامى و كوتاهیها و غفلتهاى موجّه یا ناموجّه ما نمیبود، امروز جمهورى اسلامى ببركت احكام و معارف نورانى اسلام فصل بزرگترى از مشكلات را پشت سر گذاشته و به هدفهاى خود نزدیكتر از این شده بود.

*دروغ رذالت‏آمیز استكبار

امروز مانند همیشه ترفند عمده‏ى تبلیغاتى استكبار آن است كه وانمود كند ملت ایران و دولت اسلامى آن از هدفهاى ترسیم شده‏ى خود روى گردانده است. این دروغ رذالت آمیزى است كه هدف آن نومید كردن شیفتگان حاكمیت اسلام در سراسر جهان و سست كردن همت جوانان در داخل كشور ما است.
در پى همین خدعه‏ى استكبارى است كه پس از بیست و یكمین انتخابات سراسرى ما كه نمایندگان مجلس شوراى اسلامى را مشخص میكند، سران استكبار از حضور چیزى كه بر آن نام دموكراسى مینهند در ایران ابراز شادمانى كردند. براى آنان دشوار است كه به وجود مشاركت مردمى در تمام سالهاى بعد از انقلاب تا امروز اعتراف كنند.
دشوار است كه بپذیرند انتخابات با همین شور و وسعت در چهار سال قبل براى تشكیل دوره‏ى قبلى مجلس و در سه سال قبل براى تعیین رئیس جمهور اتفاق افتاده است.
آنان بیهوده خود را به اینكه شاید مخالفان حاكمیت اسلام و دلدادگان تجدید سلطه‏ى استكبار بر ایران، به مراكز قدرت راه یابند دلخوش میكنند. این همان بدفهمى و امید پوچى است كه آمریكا و مزدورانش را بارها در چالش با نیروى عظیم اسلام و اراده‏ى پایدار ملت ایران دچار ناكامى كرده است.

*ملت ایران راه اسلام را طى خواهد كرد

اینجانب با اتكال و اعتماد به خداوند عزیز حكیم، و با ایمان عمیق و خلل‏ناپذیر به احكام نورانى و نجاتبخش اسلام، و با معرفت كامل به ملت بزرگى كه خود از دل آن برآمده و همه‏ى عمر را در میان آن گذرانیده و با عشق به آن به سالهاى آخر عمر رسیده‏ام، به دوستان و نیز به دشمنان اطمینان میدهم كه این ملّت راه اسلام را تا رسیدن به هدفهاى بزرگ خود طى خواهد كرد و به همه نشان خواهد داد كه عزّت و رشد و پیشرفت مادى و معنوى و نیل به كرامت والاى انسانى فقط در عمل همه‏جانبه به اسلام و قرآن است.
آمریكا نمیتواند امیدوار باشد كه دوباره ایران را در چنبره‏ى تسلط خود درآورد، كه جوشش آرمانخواهى و مطالبه‏ى حاكمیت اسلام را در كشورهاى اسلامى فروبنشاند، كه فلسطین را بى دغدغه در آغوش صهیونیستهاى نژادپرست و سفاك بیفكند، كه موج نفرت از خود را كه روز بروز در دنیاى اسلام رو به گسترش است بخواباند.
اگر این نگرش در میان دولتهاى مسلمان عمومیت پیدا كند پرچم عزت اسلام بطور شایسته در جهان برافراشته میشود، حج كانون همبستگى واقعى و منبع لایزال نیروى اسلامى میگردد، ذخائر طبیعى جهان اسلام در خدمت ملتهاى مسلمان درمى‏آید، فرهنگ غنى و حیاتبخش اسلام مجال كمك به بشریت را مییابد.
 

والسّلام علیكم و رحمه‏اللَّه و بركاته‏
سیدعلى خامنه‏اى‏

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo