شهید آوینی

 

وزیر خارجه در پیامی به همایش «روایت هجران» در بیرجند :

 وزارت خارجه موظف به استفاده از همه ابزارها برای رهایی چهار دیپلمات شده است
منوچهر متکی وزیر امور خارجه در پیامی به همایش "روایت هجران" در بیرجند با اشاره به لزوم حساس کردن افکار عمومی جهان نسبت به سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی و افشای اقدامات غیرقانونی و غیر انسانی رژیم صیونیستی و اسارت بیست و سه ساله این عزیزان تاکید کرد : اطلاعات غیر قابل انکار نشان می دهد که فالانژهای دست نشانده، این چهار دیپلمات را پس از ربودن، علی رغم برخورداری از مصونیت سیاسی و دیپلماتیک، به رژیم صهیونیستی تحویل نموده و مورد آزار و اذیت قرار داده اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی "مهر" در متن کامل این پیام که شب گذشته (شنبه) در سالن شهید رحیمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قرائت شد، آمده است : با عرض سلام به شرکت کنندگان گرامی، ابتدا لازم می دانم که از برگزار کنندگان این همایش ارزشمند تشکر نمایم. همایشی که با هدف بزرگداشت چهار دیپلمات ایرانی در بند رژیم صهیونیستی و بررسی راهکارهای پیگیری سرنوشت این عزیزان، با هدف آزادی و بازگشتشان به میهن و به آغوش خانواده تشکیل گردیده است.

 وزارت امور خارجه وظیفه خود می داند که از حقوق و آزادی های اتباع ایرانی در سراسر جهان دفاع نماید.دفاع از حقوق و آزادی این چهار عزیز گرانقدر که به فعالیت های دیپلماتیک و نیز خبری مشغول بودند و بر خلاف ضوابط بین المللی، حقوقی و دیپلماتیک، به دست جنایتکاران صهیونیست و عمّالشان در لبنان گرفتار شدند، در راس این پیگیری ها قرار دارد.

جناب آقای دکتر احمدی نژاد، رئیس محترم جمهور از آغاز مسئولیت خویش بر پیگیری سرنوشت این عزیزان تاکید فرموده و برای اینکه تمام ظرفیت های موجود در این ارتباط بکار گرفته شود، معاون محترم حقوقی و امور مجلس خویش را مسئول هماهنگی و پیگیری این فعالیتها کردند و دستگاه های مختلف و بویژه وزارت امور خارجه نیز همکاری ها و اقدامات لازم و ممکن را در این راستا به عمل می آورند.

می دانیم که به هنگام ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی، بخش بزرگی از خاک لبنان در اشغال رژیم صهیونیستی بوده و همچنین فالانژهای لبنان که دست نشانده رژیم صهیونیستی و مورد حمایت آن رژیم غاصب بودند در بخش های دیگری از لبنان حضور داشتند.

اطلاعات غیر قابل انکار نشان می دهد که فالانژهای دست نشانده، این چهار دیپلمات را بر خلاف همه ضوابط و قوانین به رسمیت شناخته شده بین المللی ربوده و علی رغم برخورداری از مصونیت سیاسی و دیپلماتیک، آنها را به رژیم صهیونیستی تحویل نموده، مورد آزار و اذیت قرار داده اند و برخی از گزارشات موثق بر مشاهده شدن آنها در زندان های رژیم صهیونیستی دلالت می کند.

جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را مسئول مستقیم دستگیری غیرقانونی و اسارت دراز مدت این دیپلماتها دانسته و برای دفاع از حقوق و آزادی آنها نهایت تلاش خود را بکار خواهد بست.

جمهوری اسلامی ایران در صدد است تا از طریق ارتباطات جهانی، سازمان های بین المللی و موسسات حقوق بشری، سرنوشت این چهار دیپلمات را مشخص نموده، اقدامات لازم و ممکن را برای آزادی آنها به عمل آورده و افکار عمومی جهان را نسبت به سرنوشتشان حساس کرده، به افشای اقدامات غیرقانونی و غیر انسانی رژیم صهیونیستی و اسارت بیست و سه ساله این عزیزان بپردازد.

در این راستا مسئولان وزارت امور خارجه موظف شده اند تا استفاده از همه ابزارهای سیاسی، بین المللی، حقوقی و تبلیغاتی را در دستور کار خود قرار داده و بطور مستمر اقدامات به عمل آمده و نتایج حاصله را به اینجانب گزارش نمایند.

خوشبختانه مجلس هفتم و به خصوص کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آن نیز با اهتمام ویژه، موضوع آزادی این دیپلماتها را پیگیری نموده و نسبت به آن حساسیت نشان می دهد.

نکته ای را که لازم می دانم در اینجا مورد تاکید قرار دهم این است که فعالیت برای تعیین سرنوشت و آزادی این چهار دیپلمات عزیز ایرانی، نباید به تلاش دستگاه های دولتی و حکومتی محدود گردد، هرچند این فعالیتها گسترده و همه جانبه باشد.

اقشار مختلف مردم، سازمانهای غیردولتی و شخصیت های حقیقی و حقوقی می توانند از طرق مختلف به فعالیت بپردازند و حساسیت جهانی را به نوبه خویش در این ارتباط برانگیزند و با فعالیت خود، اقدامات دستگاه های دولتی را تکمیل و تقویت نمایند.

فعالیت مستمر خانواده معظم این چهار دیپلمات ایرانی و اقشار مختلف و رسانه های گروهی و فعالیتهای خودجوشی چون تهیه طومارهای با امضا مردم خطاب به مجامع جهانی در این ارتباط و برگزاری این همایش در شهر بیرجند نمونه مناسبی برای این نوع فعالیتها است که طبیعتا باید فراگیرتر شود و چنین فعالیتهایی برای احقاق حقوق همه ایرانیان و تحقق منافع ملی در عرصه سیاست خارجی و نیز دفاع از حقوق مسلمانان جهان و همچنین دفاع از حقوق بشر به طور کلی، ظهور و بروز یابد و دولت و مردم در این زمینه ها فعالیت خویش را گسترده تر و فراگیرتر نمایند.

در اینجا باید تاسف جدی و اعتراض دولت ایران را نسبت به بی توجهی و بی مسئولیتی سازمان های بین المللی و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی که کمترین انتقاد از اقدامات ضد انسانی رژیم صهیونیستی را بر نمی تابند، در موضوع ربودن دیپلماتهای کشورمان در لبنان اعلام نمایم.

در پایان لازم می دانم مراتب احترام خویش را به خانواده معظم این چهار دیپلمات که بیشترین رنج را از فراغ عزیزان خود می برند اعلام نمایم و از برگزار کنندگان این همایش و نیز از تمام کسانی برای تعیین سرنوشت و آزادی آنها تلاش کرده و می کنند تشکر نمایم.

امیدوارم روزی در جشن آزادی و بازگشت این عزیزان به آغوش میهن و خانواده شرکت نمائیم.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo