شهید آوینی


 
كسانی كه شعر دفاع مقدس نمیگویند، نمیدانند بر این مملكت چه گذشت

سبزواری با اشاره به این‌كه در سال های گذشته هیشه و همه جا صحبت از دفاع مقدس شده، اما كار جدیدی انجام نمیشود، ادامه داد: در این حوزه میبایست حمایت‌هایی متناسب با آن ادعاها صورت گیرد كه
 متاسفانه كمتر شاهد انجام بوده‌ایم.

وی با بیان این مطلب كه كسانی كه در این حوزه شعر نمیگویند، نمیدانند كه در آن سال‌ها بر این مملكت چه گذشت، افزود: این‌ها اغلب در حال و هوای خود هستند، البته شاعری كه آن حال و هوا را ندیده چیزی نمی تواند بگوید. شاعران جوان با امروز زندگی میكند و كاری به گذشته ندارد. متاسفانه تصور آن‌ها بر این است كه ایران همیشه همین آرامش را داشته است.

سبزواری در ادامه با بیان روحیات مردم در سال‌های دفاع مقدس پرداخت و گفت: آن موقع مردم تازه انقلاب كرده بودند و روحیاتی انقلابی داشتند. جبهه و جنگ را دیده بودند و در نتیجه این دفاع بر شاعران هم تاثیر داشت. متاسفانه كسی نیست كه بر نسل امروز، كه دچار این مشكلات شده‌اند و از هر سو تهاجم فرهنگی و اعتیاد بر آن‌ها حمله‌ور است، موضوعاتی از این دست برای آنها غم‌انگیز نیست و دفاع مقدس در گوشه ذهن‌ها خاك میخورد.

این شاعر در ادامه با بیان این مطلب كه برای آشنایی نسل جوان با حقایق دفاع مقدس كوتاهی شده است، افزود: با نسل كاری كرد‌ه‌اند كه از این مسایل دور باشد؛ مخصوصا در این چند سال اخیر این دوری بیشتر بوده است. بعد از جنگ میبایست نسل جوان را با حقایق رخ داده در این خصوص آشنا میكردیم.

وی در ادامه به انتقاد از عملكرد دولتمردان در سال‌های اخیر پرداخت و ادامه داد: خود دولت‌مردان اولین نفرات بودند كه جوانان را به بیراهه بردند؛ چون به جای استفاده از پول نفت در زیرساخت‌ها فرهنگی، به موضوعات بیهوده و كاذبی پرداختند، به طوری كه امروز تنها دلگرمی من به رهبری است و به دیگران امیدی ندارم.

سبزواری در ادامه با اشاره به این كه همه دوست دارند كه شعر و ادب پایداری به فراموشی سپرده شود، افزود: وقتی كه همه دوست دارند، این كار به محاق فراموشی برود، تعداد اندكی كه قصد ماندگاری آن را دارند و در این جبهه فعالیت میكنند، كاری از دستشان بر نمیآید. بایستی در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری بشود .البته سرمایه گذاری هم تنها با پول نیست، بلكه باید كار فرهنگی انجام داد.
كارها میبایست به متعهدان حوزه ادبیات سپرده شود و اگر این گونه نشود تاریخ دفاع مقدس ما از بین میرود.

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo