شهید آوینی

 

امروز دوشنبه پنجم دی سال 1384 هجری شمسی، مصادف است با بیست و سوم ذی القعده الحرام سال 1426 هجری قمری و برابر است با بیست و ششم دسامبر سال 2005 میلادی.
 

کشته شدن منصور حلاج:

در چنین روزی در سال 309 هجری قمری حسین بن منصور بیضاوی مشهور به حلاج از بزرگان عرفا و صوفیه به دستورحامد بن عباس وزیر مقتدر عباسی کشته شد. وی در بیضا درفارس فعلی به دنیا آمد و مدتی تحت تعلمیات عارفانه سهل بن عبدالله تستَری قرار گرفت. او بعدها با جمعی از صوفیه عصر خود محشور شد که از میان آنها می توان به جنید بغدادی اشاره کرد. حلاج همچنین سالهای چندی از عمر خود را درزندان سپری کرد. گفته اند خلیفه عباسی به دلیل برخی مخالفت های سیاسی و همچنین مخالفت برخی علمای دینی با اندیشه های وی، پس از زدن هزار تازیانه بر وی، حلاج را بر دار کرد، دستان و پاهای او را برید و جسدش را سوزاند و خاکسترش را در دجله ریخت. "التوحید"، "الجواهر الکبیر"، "الوجود الاول" و "الوجود الثانی" از جمله مهمترین آثار اویند. گویند زمانی که او را دار زدند مردم بر جنازه او سنگ بسیار می زدند. شبلی نیز به خاطر دور نماندن از قافله مردم تکه گلی کوچک به سوی منصورپر تاب کرد. از جنازه منصور آهی برخاست بلند. گفتند: این چه سر است؟ از این همه سنگ هیچ نگفتی. از گلی اندک آه کردنت چیست ؟ گفت : آنها که نمی دانند معذورند. از شبلی عجبم آمد که می داند من کیستم. نمی باید می انداخت و انداخت. رابعه از آنجا عبور می کرد چون یار دیرین خود بر سر دار دید سخت گریست و گفت: محکمتر زنید این حلاج رعنا را که دیگر اسرار عرش ما فاش نکند. آخرین سخن حسین بن منصور این بود: آنانکه از مومنان بودند و بر گفتار من ایمان آوردند رستگار می شوند. پس به خاطر این سخن زبان او ببریدند و هنگام نماز شام سر از تن او جدا کردند در هنگام سر بریدن تبسمی کرد و جان بداد . مردمان خروش و شیون کردند. آن هنگام از یک یک اندام منصور آواز می آمد "انا الحق" و در وقت سر بریدنش هر قطره خونی که بر زمین می افتاد نقش الله ظاهر می گشت. بایزید گفت: چون او را دار زدند. دنیا بر من تنگ آمد. برای دلداری خویش شب تا سحر زیر جنازه بر دار آویخته اش نماز کردم. چون سحر شد و هنگام نماز صبح هاتفی از آسمان ندا داد که ای بایزید از خود چه می پرسی؟ پاسخ دادم: چرا با او چنین کردی؟ باز ندا آمد: او را سری از اسرار خود بازگو کردیم. تاب نیاورد و فاش ساخت. پس سزای کسی که اسرار ما فاش سازد چنین باشد. نقل است: حسین بن منصور حلاج می گفت: تا پنجاه سالگی هیچ مذهبی نگرفتم از هر مذهبی آنچه دشوار تر بود بر نفس خود اختیار کردم . تا امروز نماز نکرده ام مگر به هر نمازی غسل توبه ای کرده باشم. نقل است عقربی دیدند سیاه و بزرگ که گرد او می گردید. مریدان قصد کشتن کردند. منصور گفت: دست از او بردارید که دوازده سال تمام است که ندیم ماست و بر گرد ما می چرخد.

برکناری رشید الدین فضل الله همدانی:
در چنین روزی در سال 717 ه.ق ( 1317 میلادی)، رشید الدین فضل الله همدانی وزیر ابوسعید بهادر ایلخان مغول از وزارت وی برکنار شد. ابوسعید بعدها وی را به قتل رساند. خواجه رشید الدین فضل الله همدانی از مفاخر علمی ایران در سال 645 ه.ق به دنیا آمد. او در دوران سلطنت سلطان محمود (غازان) و محمد خدا بنده (الجایتو) مقام صدارت داشت اما در اوایل سلطنت سلطان ابوسعید بهادرخان بر اثر سعایت بدخواهان ازمقام صدارت خلع و سرانجام در شهر تبریزبه قتل رسید. جامع التواریخ، درباره تاریخ ایلخانان و انساب قبایل مغول، الاحیاء و الآثار، توحیدات، مفتاح التفاسیر و مکاتبات رشیدی از جمله معروف ترین آثار اوست.

تولد زکریای رازی:

در چنین روزی در سال 864 میلادی، (251 ه.ق) زکریای رازی به دنیا آمد. ابوبکر محمد بن زکریای رازی از فلاسفه وپزشکان بزرگ ایران بود. وی در جوانی به تحصیل فلسفه، طب، ریاضیات و نجوم پرداخت و در همه این علوم صاحب نظر شد. ولی عمده شهرت این دانشمند در پزشکی و شیمی است. کتاب "الحاوی" وی دایره المعارفی است که بیش از قسمتی از آن در دست نیست با این حال تا این اواخر مرجع و کتاب در سی اروپاییان بود. وی در شیمی به کشفیاتی از جمله کشف الکل و جوهر گوگرد دست یافت . 56 اثر ناب و ارزشمند از او به جای مانده است. از آثار وی در کیمیا می توان به کتاب الاکسیر و کتاب التدبیر و در طب به کتاب الطب المنصوری اشاره کرد. وی در اواخر عمرنابینا شد.

شهادت استاد نجات اللهی:
درچنین روزی در سال 1357هجری شمسی استاد کامران نجات اللهی ازاستادان دانشگاه امیر کبیر (پلی تکنیک سابق) توسط عمال رژیم منحوس پهلوی به شهادت رسید. وی به همراه دیگر استادان انقلابی در حمایت ازدانشجویان مبارز ابتدا دردانشگاه تهران وسپس درتحصن وزارت علوم علیه رژیم پهلوی شرکت جست. عمال رژیم پهلوی در صدد بهم زدن این تحصن بر آمدند و بدین گونه به استادان حمله بردند که در نتیجه استاد کامران نجات اللهی به شهادت رسید.

تصویب قانون دارسی و کیفر ارتش:

در چنین روزی در سال 1318 شمسی، قانون دادرسی و کیفر ارتش ایران به تصویب رسید. این قانون که بر گرفته از قانون دارسی و کیفر ارتش فرانسه بود برخی از نهادهای حقوقی از جمله دیوانهای حرب و نحوه رسیدگی را از شیوه رسیدگی در این کشور اتخاذ کرده بود. دادگاههای نظامی دارای صلاحیت خاص نظامی هستند و از مراجع اختصاصی به شمار می روند و صلاحیت آنان ذاتی است. این دادگاهها به جرایم افراد نظامی در حین خدمت رسیدگی می کنند و سایر جرایم افراد نظامی در صلاحیت دادگاههای عمومی است. پس از انقلاب اسلامی دادگاههای ارتش در یک سازمان مستقل قضایی به نام سازمان قضایی نیروهای مسلح ادغام شد. این سازمان در حال حاضر عهده دار سازماندهی وضعیت دادگاههای نظامی است. پس از بین رفتن دادسرا در دادگاههای عمو می (قانون دادگاههای عمومی و انقلاب 1373)، دادسرا همچنان در سیستم دادرسی نظامی حفظ شد.

آغاز بهره برداری از نفت جنوب:
در چنین روزی در سال 1333 کنسرسیوم شرکتهای خارجی بهره داری از نفت جنوب ایران را آغاز کرد.

پیروزی جبهه نجات اسلام:
در چنین روزی در سال 1991 میلادی جبهه نجات اسلامی در الجزایر پیروز شد. با آن که این جبهه از طریق آرای عمومی وبا شرکت در یک انتخابات رسمی پیروز شده بود اما نیروهای طرفدار د موکراسی غربی در الجزایر با حمایت کشورهای اروپایی وآمریکا تاب این پیروزی بزرگ را نیاوردند و با کمک نیرو های نظامی نتیجه را به هم زدند و انتخابات بی فایده شد و رهبران پیروز دستگیر و به زندان افتادند یا تحت نظر قرار گرفتند و جبهه نجات اسلامی غیر قانونی اعلام شد. این رسوایی بزرگی برای غربی ها به ویژه فرانسه و آمریکا بود و چهره ضد د موکراسی آنان را یک باردیگر افشا کرد. این اقدام ضد آزادی مروج کشتار مردم در الجزایر شد.

انعقاد قرار داد پرسبورگ:
در چنین روزی در سال 1805میلادی، قرارداد پرسبورگ میان فرانسه و اتریش امضا شد. با امضای قرارداد پرسبورگ بسیاری ازمتصرفات اروپایی اتریش زیرسلطه فرانسه قرارگرفت.

امضای قرار داد فرانسه و اتریش:
در چنین روزی در سال 1748 فرانسه و اتریش قرار دادی در باره هلند جنوبی به امضا رساندند. این دو کشور همین روز در سال 1880 میلادی نیز قرار داد ی امضا کردند.

شکست نیروهای بریتانیا:
در چنین روزی در سال 1776 میلادی نیروهای بریتانیا در جنگ ترنتون در طول جنگ های استقلال طلبانه آمریکا دچار شکست سختی شدند.

اختراع قهوه جوش:
در چنین روزی در سال 1865 میلادی قهوه جوش توسط جیمز اچ میسون اختراع شد.

کشف رادیوم:

در چنین روزی در سال 1989 میلادی ماری و پیر کوری رادیوم را کشف کردند. رادیوم عنصر رادیو اکتیو است.

نخستین راه آهن ملی آمریکا:
در چنین روزی در سال 1917 میلادی و در طول جنگ جهانی اول ، دولت آمریکا راه آهن ملی این کشور را ساخت.

نابودی رزمناو آلمانی:
در چنین روزی در سا 1943 میلادی رزمناو آلمانی با نام شارن هورست در دریای شمال در طول نبرد نورث کیپ غرق شد.

کاسترو علیه باتیستا:

در چنین روزی در سال 1956 میلادی فیدل کاسترو با حضور مخفیانه در کوبا سعی کرد که رژیم باتیستا را در این کشور ساقط کند. در این مدت کاسترو به همراه همرزمانش درمکزیک به سر می بردند و با تعدادی قایق های بسیار ساده در دل موج ها خود را به کوبا رساندند. حمله آنان به یک پادگان نظامی بود که بیشتر همراهان وی غیر از یازده نفر در این عملیات کشته شدند . این عملیات بسیار متهورانه و جسورانه بود.

در گذشت جک بنی:
جک بنی کمدین معروف آمریکایی در چنین روزی در سال 1974 در سن هشتاد سالگی در گذشت.

رایانه؛ مرد سال!

در چنین روزی در سال 1982 رایانه به عنوان مرد سال مجله تایم معرفی شد. برای نخستین بار بود که یک غیر انسان ومخلوق انسان این افتخار را به دست می آورد. مجله معتبر تایم هر سال یک چهره را به عنوان انسان برگزیده سال میلادی به جهان معرفی می کند.

شکست کارپف از کاسپاروف:

در چنین روزی در سال 1990 میلادی گری کاسپاروف، آنتولی کارپوف را در شطرنج شکست داد. وی با این کار قهر مانی خود را در شطرنج حفظ کرد.

انحلال رسمی شوروی:
در چنین روزی در سال 1991 میلادی پارلمان اتحاد جماهیر شوروی رسما رای به انحلال شوروی داد.

بیست روستای فلسطینی در دست شهرک نشین ها:
در چنین روزی در سال 1995 میلادی رژیم صهیونیستی بیست روستای فلسطین اشغالی را از حاکمیت فلسطینیان خارج کرد.

تولد هنری میلر:
در چنین روزی در سال 1891 میلادی هنری میلر از نویسندگان بر جسته آمریکایی در نیویورک دیده به جهان گشود. وی مدت ها کارثابتی نداشت و به شغل های گوناگونی روی آورد. او از سال 1920 تا 1924 در شرکت تلگراف اتحادیه غرب فعالیت کرد. میلر از سال 1924 میلادی به نویسندگی روی آورد. وی همچنین سال ها در اروپا زندگی کرد اما در سال 1942 مجددا به آمریکا بازگشت. او هفتم ژوئن 1980 میلادی در گذشت.

تولد مائوتسه تونگ:
در چنین روزی در سال 1893 میلادی مائوتسه تونگ دیده به جهان گشود. نخستین رهبر چین کمونیست پس از آشنایی با آثار کارل مارکس در سال 1921 میلادی به حزب کمونیست کشورش پیوست. مائو بر عکس مارکس و لنین معتقد بود که فقط دهقانان می توانند جنبش انقلابی چین را به پیروزی برسانند. پس از جدایی کمونیست ها از ملی گرایان، مائو راهپیمایی بزرگ و معروف ده هزار کیلومتری هم مسلکان کمونیست خود را رهبری کرد. مائو همچنین موفق شد که چین را از حالت یک کشور در حال تلاشی به سرزمینی دارای استقلال با دولت مرکزی نیرومند تبدیل نماید و حتی به صورت مرکز تهدید علیه شوروی و آمریکا در آورد. او در سال 1959 از رهبری کشور خود کناره گرفت و از سال 1966 انقلاب فرهنگی را در این کشور به راه انداخت.

تولد توماس گری:
در چنین روزی در سال 1716 میلادی توماس گری شاعر انگلیسی به دنیا آمد.

تولد سیمون گیلیان:
در چنین روزی در سال 1658 میلادی سیمون گیلیان مجسمه ساز فرانسوی دیده به جهان گشود. "قلعه بلوا" و "سوربون"عناوین مهمترین آثار اویند. وی در پنجاه و سه سالگی دار فانی را وداع گفت.

در گذشت هاوارد هاکس:
در چنین روزی در سال 1977 میلادی هاوارد هاکس کارگردان آمریکایی در گذشت. "ریو لوبو" و "هاتاری" عناوین مهمترین آثار اویند. وی در سن 81 سالگی در گذشت.

تقویم گریگوری در ترکیه:
در چنین روزی در سال 1925 میلادی ترکیه تقویم گریگوری را در کشورش به رسمیت شناخت.

روز آرامش در چکسلواکی:
همه ساله چنین روزی یه عنوان روز آرامش در چکسلواکی گرامی داشته می شود.

روز باکسینگ در کانادا، انگلستان، اتریش و نیوزلند:
روز باکسینگ نخستین روز کاری بعد از کریسمس است که طی آن به پستچی و کارمند وغیره هدیه می دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

 


 

05/10/58

مخالفت كویت با هرگونه پیشنهاد شورای امنیت برای محاصره دریایی ایران.

05/10/59

جبهه های جنوب: درگیریهای محدود در فیاضیه، محمّدیه و سلمانیه و نیز اجرای آتش خودی روی بستان.

سخنان امام خمینی مبنی بر اینكه مسأله صدام مسأله عرب نیست مسئله نوكری ابرقدرتهاست.

نظرات امام جمعه تهران درباره اوجگیری اختلافات داخلی و اقدامات موذیانه گروه ها در صحنه سیاست.

معامله دو میلیارد دلاری سلاح بین عراق و ایتالیا و تصویب فروش موتورهای كشتی جنگی آمریكایی به ایتالیا به عنوان بخشی از این قرارداد.

 وزیر اطلاعات عربستان ضمن مثبت خواندن موضع عراق و دعوت ایران به قبول بیهودگی جنگ، اعلام كرد: جنگ ایران و عراق در رأس مسائل مطروحه در كنفرانس آتی وزرای خارجی كشورهای اسلامی خواهد بود.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo