شهید آوینی

 

امروز سه شنبه پانزدهم آذر سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با سوم ذیقعده الحرام 1426 هجری قمری و برابراست با ششم دسامبر سال 2005 میلادی .

توقیف اموال  ایران در بانک های انگلستان : 
 


در چنین روزی در سال1358هجری شمسی  نقود جمهوری اسلامی ایران دربانکهای انگلیسی از سوی دولت بریتانیا ضبط شد .
 دولت بریتانیا در واقع با این کار قصد داشت جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار مضاعف اقتصادی قرار دهد تا ایران  گروگانهای آمریکایی را آزاد سازد . چندی پیش از این اقدام انگلیس ، دولت آمریکا به همین منظور دولت ایران را تحت محاصره اقتصادی شدید قرار داده بود .

معرفی کابینه فروغی :
محمدعلی فروغی ، دومین کابینه خود را در چنین روزی در سال 1320 ه ش  به مجلس شورای  ملی معرفی کرد.
وی  در شهریور ماه 1320 ه ش   پس از ورود نیروهای متفقین به ایران دوباره نخست وزیر شد .  محمد علی فروغی ملقب به ذکاء الملک دانشمند و نویسنده بزرگ معاصر ،  فرزند محمد حسین ذکاء الملک اصفهانی است . وی  در سال 1310 ه ق به مدرسه  دار الفنون رفت و به تحصیل در رشته طب پرداخت . اما بزودی آن را رها کرد و به تحصیل و مطالعه کتاب های حکمت و فلسفه روی آورد . او پس از مرگ پدر خود به ریاست مدرسه سیاسی که مدتی معلم آن بود برگزیده شد . فروغی بعد ها به وکالت و ریاست مجلس و همچنین وزارت و سفارت و رییس الوزر ایی و ریاست جامعه ملل و همچنین ریاست دیوان کیفر رسید و یکی از اعضای پیوسته فرهنگستان بود . از او آثار بسیاری به جای مانده است که از میان آنها می توان به تاریخ مختصر ایران ، حقوق اساسی ، تاریخ ملل شرق ، تاریخ مختصر دولت روم قدیم ، سیر حکمت در اروپا  و همچنین تصحیح دواوین بزرگان ادبیات فارسی اشاره کرد . فروغی که مورد اعتماد انگلیسی ها بود در تداوم حکومت پهلوی بعد از جنگ اول جهانی و تبعید رضاخان ، نقش کلیدی داشت و بدون اقدام وی نزد دول پیروز در جنگ ، پهلوی دوم بر اریکه قدرت نمی توانست تکیه زند.

 

در گذشت مولانا  جلال الدین محمد بلخی :

 


بنا بر روایاتی ، مولانا جلال الدین محمد بلخی در چنین روزی در سال 1273 میلادی در قونیه  در گذشت .

جلال الدین محمد بلخی در ششم ربیع الاول سال 604هجری قمری در شهر بلخ متولد شد. اجدادش  همه از مردم خراسان بودند. پدرش  بهاالدین ولدبن ولد نیز محمد نام داشت و سلطان العلما خوانده می شد. مولانا  در هجده سالگی ، در شهر لارنده ، به فرمان پدرش با گوهر خاتون ، دختر خواجه لالای سمرقندی ازدواج کرد. وی در  بیست و چهار سالگی  بنا به وصیت پدر ، دنباله کار او را گرفت و به وعظ و ارشاد پرداخت. دیری نگذشت که سید برهان الدین محقق ترمذی  به روم آمد و جلال الدین از تعالیم و ارشاد او برخوردار شد. شیدایی مولانا زمانی  آغاز شد  که او با شمس تبریزی آشنا گشت . اما شیفتگی مولانا به شمس را عده ای بر نتافتند و به بدگویی از شمس تبریزی مشغول شدند . به سعایت برخی از شاگردان مولانا و همچنین بد رفتاری آنان با شمس ،  شمس از قونیه رفت . پس از رفتن شمس حال مولانا دیگر گون شد و مریدان وشاگردانش  از رفتاری که نسبت به شمس داشتند پشیمان شده و در صدد یافتن  شمس در  دمشق بر آمدند  . شمس پس از حدود پانزده ماه ،  روانه قونیه شد .اما این بار نیز با جهل و تعصب عوام روبرو شد و ناگزیر برای همیشه  از قونیه غایب گردید . مولانا پس از جستجوی بسیاردرباره پیرو مراد خود،ازیافتن وی نا امید شد . بسیاری از شعرهای دیوان شمس  در حقیقت گزارش همین روزها و لحظات عاشقی اوست . علاوه بر  غزلیات شمس ، مولانا  مثنوی معنوی را در شش دفتر خلق کرد که یکدوره تفسیر قرآن کریم به نظم است . فیه ما فیه نیز اثر منثور مولانا است. آن عارف نامی سرانجام در  سال 672 ه.ق هنگام غروب آفتاب ،  بدرود حیات  گفت. مرگش بر اثر بیماری ناگهانی بود که طبیبان از علاجش درمانده بودند. خرد و کلان  مردم قونیه از هر مذهب ومرامی  در تشییع جنازه او حاضر بودند. مرقد او هم اکنون به زیارتگاهی درقونیه  ترکیه تبدیل شده است . از مکتب عرفانی مولانابه "مولویه " یاد می شود که رکن اصلی آن را سماع تشکیل می دهد . پیروان مولانا هر سال در همین ایام  بر مزار وی گرد می آیند و مراسم سماع با شکوه برگزار می کنند و از سراسر جهان برای تماشای این مراسم وحظ معنوی به قونیه می روند .
 

در گذشت منوچهر جهانبگلو :
 درچنین روزی در  سال1369هجری شمسی، منوچهر جهانبگلو از استادان  موسیقی اصیل ایرانی دار فانی را وداع گفت . وی  در زمینه موسیقی دکتری خود را از اتریش دریافت داشته بود . جهانبگلو در ایران به تدریس موسیقی مشغول بود  . کتاب آموزش سنتور از جمله آثار اوست . 

تولد سیمین آقا رضی :
سیمین آقار رضی موسیقیدان ایرانی در چنین روزی در سال 1317 ه ش  به دنیا آمد . وی نوازنده  قانون و ویولون است . او در نوازندگی ساز قانون روش نوینی را ابداع کرده است . 

تولد فرهاد ارژنگی: 
فرهاد ارژنگی  موسیقیدان ایرانی در چنین روزی در سال 1317 ه ش  دیده به جهان گشود  . وی در سال 1340 ه ش  دار فانی را وداع گفت . او نوازنده  تار بود . از وی در حوزه ساخت تصانیف مختلف در موسیقی سنتی آثار زیبایی به یادگار مانده است . 

 

حمله به کی اف :
  در چنین روزی در سال 1240 میلادی ،  پس از مرگ چنگیز خان ، باتو خان مغول، شهر کی اف  را در اوکراین  تصرف کرد و پس از تصرف آن را با خاک یکسان نمود  .

دستور اعدام از سوی لینکلن :
در چنین روزی در سال 1862 میلادی   به دستور آبراهام لینکلن رئیس جمهور وقت آمریکا ،  39 سرخپوست از قبیله سو  به دار آویخته شدند.

روز استقلال فنلاند :
در چنین روزی در سال 1917 میلادی   فنلاند از روسیه مستقل شد . فنلاند کشوری است در شمال اروپا بین روسیه و سوئد و نروژ . نژاد مردم این کشور زرد و سفید است وغالب آنان  به زبان فنلاندی صحبت می کنند . اکثر مردم این کشور پیرو مذهب پروتستان اند . فنلاند در چهاردهم دسامبر سال 1955 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .  این روز همه ساله به عنوان  روزملی دراین کشور گرامی داشته می شود .

عقب نشینی از اسکاتلند :
در چنین روزی در سال 1745 میلادی ارتش بونی ، پادشاه انگلستان ، از اسکاتلند عقب نشینی کرد .

اشغال بخشی از هندوستان :
در چنین روزی در سال 1756 میلادی نیروهای نظامی انگلستان تحت امر رابرت کلایو  ، منطقه فولتای هند را به اشغال خود در آوردند .

انتشار نخستین جلد از بریتانیکا :
در چنین روزی در سال 1756 میلادی نخستین جلد از فرهنگ بزرگ بریتانیکا در اسکاتلند چاپ و منتشر شد .

انتشار نخستین شماره واشنگتن پست : 
 در چنین روزی در سال  1877  نخستین شماره روزنامه واشنگتن پست  منتشر شد .   

اشغال بخارست :
در چنین روزی در سال 1916 میلادی ارتش آلمان تحت فرماندهی ژنرال مکنسن بخارست را به اشغال خود در آورد .

انفجار مهیب در فرانسه :
در چنین روزی در سال 1917 میلادی کشتی تسلیحاتی فرانسه با نام مون بلان در هالیفاکس منفجر شد . بر اثراین انفجار 1639 نفر کشته و بیش از نه هزار نفر مجروح شدند .

قرار داد آنگلو آیریش :
در چنین روزی در سال 1921 میلادی قرار داد انگلیس ایرلند با نام آنگلو آیریش به امضای طرفین رسید . بر اساس  این قرار داد ایرلند حاکمیت خود را بر سرزمین اش اعلام داشت . همچنین بر اساس  این قرار داد قسمت تجزیه شده به نام ایرلند شمالی شکل گرفت .

پیمان ریبن تروپ بونت :
در چنین روزی در سال 1938 میلادی پیمان عدم تجاوز میان دو کشور فرانسه و آلمان امضا شد . این پیمان ریبن تروپ بونت نام داشت .

سیمون دو بووار گنکور  گرفت :
در چنین روزی در سال 1954 میلادی سیمون دو بووار نویسنده بر جسته فرانسوی جایزه گنکور را در یافت داشت . سیمون دو بوار داستان پرداز و مقاله نویس اگزیستانسیالیست فرانسوی در پاریس چشم به جهان گشود . ماندارن ها مهم ترین اثر اوست که که به چند ین زبان از جمله فارسی ترجمه شده است . 

نلسون ماندلا و زندان :
 


در چنین روزی در سال 1956 نلسون ماندلا و 156 تن دیگر از فعالان سیاسی آفریقای جنوبی  به خاطر  فعالیت های سیاسی بر ضد نظام آپارتاید و نژاد پرستانه اقلیت سفید پوست حاکم در آفریقای جنوبی دستگیر شدند . وی در همین روز در در سال 1988 میلادی  به زندان ویکتور وستر در کیپ تاون منتقل شد . رهبر آفریقای جنوبی که از سال 1999 از سیاست کناره گرفته است، نماد جهانی صلح و دوستی است . وی در تمام طول عمر خویش در راستای مبارزه با استعمار و استثمار حرکت نموده است .او در حال حاضر قصد دارد  که باقیمانده عمر خود را به مبارزه بااستعمار آمریکا و بیماری ایدز صرف کند .

اعلام آزادی تمامی گروگان های خارجی : 
صدام در چنین روزی در سال 1990 میلادی اعلام کرد تمامی گروگان های خارجی موجود در این کشور را   آزاد خواهد کرد .

ویرانی مسجد بابری : 
در چنین روزی در سال 1992 میلادی سیصد هزار هندو مسجد بابری را در هندوستان ویران کردند . دراین حمله 4 نفر جان باختند . منازعه بر سر بنای این مسجد همچنان میان مسلمانان و هندوها ادامه دارد و هنوز به نتیجه ای نرسیده است . تخریب کنندگان مسجد بابری مدعی اند که مسجد در محل معبد رام ساخته شده بوده است.

کشف ونزوئلا :
درچنین روزی در سال1499میلادی  آلفونسو دوحدا دریانورد و مکتشف اسپانیایی ونزوئلا را کشف کرد . او  نام این منطقه را ونزوئلا یعنی ونیز کوچک نهاد زیرا مردم برخی دهکده های آن همچون ونیزیها خانه های خود را روی آب ساخته بودند.

تولد یوهان ام دوتزنبرگ :
 در چنین روزی در سال 1808 میلادی دوتزنبرگ نویسنده فلاندری  دیده به جهان گشود . "آینده" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد جویس کیلمر :
 در چنین روزی در سال 1886 میلادی کیلمر شاعر آمریکایی دیده به جهان  گشود . درختان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد گانر میردال :
 میردال جامعه شناس و اقتصاد دان معروف سوئدی در چنین روزی در سال 1898 میلادی به دنیا آمد . او در سال 1974 جایزه نوبل را از آن خود کرد .
 
تولد ایو د نیس کوری :

 در چنین روزی  در سال 1904 میلادی دنیس کوری نویسنده فرانسوی متولد شد . وی دختر دانشمند مشهور مادام کوری بود .

در گذشت ژان باپتیست سیموئون شاردن :
 در چنین روزی شاردن نقاش مشهور فرانسوی در سن 80 سالگی در گذشت .

در گذشت کلود مونه :
 


 در چنین روزی در سال 1926 میلادی کلود مونه نقاش امپرسیونیست فرانسوی در سن 86 سالگی در گذشت . کلود مونه معجزه‌گری‌ است که زندگی را از محیط پیرامون خود استخراج نموده و به بوم خود منتقل می‌کند. شدت زندگی در آثار او برای همتایانش رشک برانگیز است. سزان در توصیف او چنین می‌گوید: « تنها یک چشم دارد؛ ولی خدایا چه چشمی!» .امپرسیونیست ها در آثار خود با استفاده از رنگ های در خشان و خالص سعی می کردند احساس خود وهمچنین  تاثیرات شخصی خود ، برگرفته از محیط اطراف را بر روی بوم منتقل سازند . 

.

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 
15/09/59

تبادل آتش در جبهه هاي جنوبي و مياني . درگيري هوايي خودي و دشمن و خسارت متقابل .

گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد دربارة آخرين وضعيت جبهههاي جنگ . دبير و سخنگوي شوراي عالي دفاع : در جنگ عنصر اصلي نيروي انساني است و اين درست نقطة قوت ما و نقطة ضعف عراق است . نقش مردم و مسؤلان مردمي در استقلال كشور و حل مشكلات ، از ديدگاه امام خميني .

اعلام مواضع ايران در بيان رئيس مجلس ( آقاي هاشمي رفسنجاني ) مبني براينكه نه تنها قبول شرايط ايران بلكه اجراي آن شرايط باعث آزادي گروگانها خواهد شد ـ اعلام مواضع آمريكا توسط واسطههاي الجزايري مبني براينكه اگر ايران قبل از تحويل زمامداري به ريگان مسألة گروگانها را حل نكند وضعيت مشكلتري پديد خواهد آمد .

اظهارات رئيس جمهور ( بنيصدر ) در مورد تحرك گروههاي ضدانقلاب در پوشش حمايت از وي و محكومكردن آن در مصاحبه با روزنامه انقلاب اسلامي و حمله مجدد به جريان مقابل در سرمقاله همين روزنامه . شركت رئيس جمهور ، نخست وزير و رئيس مجلس در جلسه حل اختلاف برپاشده توسط جامعه روحانيت مبارز تهران و تصميمات مربوطه .

كارشناسان مسائل ايران در لندن : نزديكترين پيوند ارتش با بنيصدر است نه رهبران مذهبي ، امّا روابط ارتش و بنيصدر هم توسعه نيافته است ، چون ارتش وي را يك رهبر قوي و نمونه نميداند . پيشبيني يك مركز تحقيقاتي در آمريكا : جنگ ايران و عراق يك جنگ طولاني بدون پيروز خواهد بود .

15/09/65

حمله 10 فروند هواپيماي دشمن به اهواز و بمباران نقاط مسكوني و صنعتي شهر.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo