شهید آوینی

 
کتاب " موج در موج " منتشر شد

کتاب "موج در موج: بازشناسی فتنه از منظر امام علی(ع) "، از سوی مرکز پژوهشی توسعه فرهنگ دینی جهان معاصر چاپ و منتشر شده است .این کتاب در موضوع فتنه ، ویژگیها، ابعاد، عوامل پیدایش، پیامدها و راههای گریز از آن به نگارش در آمده است .

برای فتنه معانی و مفاهیم مختلفی بیان شده اس هر کدام از این معانی باید در جای خود استفاده شود . امتحان و آزمایش، گمراهی و گناه، انحراف از حق، کفر، شرک و اختلاف بین مردم از جمله تعابیری است که در معنا و مفهوم فتنه آمده است .

منظور از فتنه در این کتاب دو مفهوم است . یکی انحراف از حق و دیگری اختلاف و تفرقه بین مردم که مانند امواج دریا، موج در موج، یکی پس از دیگری محیط اجتماعی را در می نوردد . این اختلافات می تواند نزاع های بی حاصل گروهی، جناحی، طایفه ای و سیاسی را که گاهی رنگ دینی و مذهبی نیز می یابد، دامن بزند . در کلام امام علی (ع) نیز از فتنه بیشتر همین دو مفهوم مورد نظر بوده است .

شناخت فتنه و ویژگیهای آن از مهمترین مسائل اجتماعی هر جامه به شمار می اید بدون این شناخت امکان هیچ نوع راه حل و گریزی از فتنه وجود ندارد . در جامعه شناسی متداول امروز، واژه ای به نام فتنه یا مشابه آن که خاص فرهنگ قرآنی و اهل البیت(علیهم السلام) است، دیده نمی شود . اما مفاهیم و اصطلاحاتی وجود دارد که می تواند نمایانگر برخی از ابعاد فتنه باشد از جمله گسست فرهنگی، تاریخی و ایدئولوژی، فردگرایی افراطی، کاهش روح تعاون، کاهش انسجام اجتماعی و اختلاف میان کارگزاران در سطوح نظری و برنامه ریزی و اجرایی.

شناخت فتنه از منظر کسی که دوست و دشمن از آن حضرت به عنوان انسانی نمونه، بی خطا و مصون از هر گونه اشتباه یاد کردهاند و متفکران بزرگ مصلحان و عدالت خواهاندر طول تاریخ و به ویژه عصر کنونی همواره در انتظار پیاده سازی الگوی حکومتی آن حضرت بوده و هستند می تواند معیار و ملاکهای خوبی را در اختیار انسانهای عدالت خواه و حقیقت یاب امروز قرار دهد .

کتاب " موج در موج: بازشناسی فتنه از منظر امام علی (ع) " در پنج فصل تدوین شده است . فصل اول معنا و مفهوم فتنه/ فصل دوم ویژگیهای، نحوه ظهور، نوع رفتار و نحوه برخورد با فتنه/ فصل سوم نمادها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی فتنه/ فصل چهارم عوامل پیدایش و شناسایی فتنه و فصل پنجم نیز به گریز از فتنه اختصاص دارد .

این کتاب در 102 صفحه، توسط محمد جواد ابوالقاسمی نگاشته شده و از سوی از سوی مرکز پژوهشی توسعه فرهنگ دینی جهان معاصر  انتشارات عرش پژوه منتشر شده است .

 

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo