شهید آوینی

 
مکه مکرمه میزبان نشست فوق العاده سران سازمان کنفرانس اسلامی است

نشست فوق العاده سران با مشارکت همه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته در مکه مکرمه برگزار خواهد شد.

به نقل از خبرگزاری کویت، مکه مکرمه برای دومین بار پس از 24 سال میزبان نشست سران سازمان کنفرانس اسلامی است که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته با مشارکت 57 عضو این سازمان برگزار خواهد شد.

این نشست سومین نشست فوق العاده در تاریخ اجلاس این سازمان است و یازدهمین نشستی است که درپاسخ به دعوت ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان برگزار می شود.

ملک عبدالله این مسئله را در موسم حج گذشته که درآن زمان ولیعهد بود، مطرح کرده بود.

خبرگزاری کویت درباره موضوعاتی که در این نشست بررسی خواهد شد، اعلام کرد:" این نشست پرونده های زیادی را دربرخواهد گرفت، به ویژه پرونده تروریسم و تصحیح نگاه به اسلام که به علت اقدامات برخی از مسلمانانی که مرتکب اقدامات خشونت آمیز و تروریستی می شوند و مبلغان سخنرانی تند مذهبی خدشه دار شده است.لذا در این نشست دعوت جدیدی برای گسترش گفتگوی اسلامی برای مقابله با تغییراتی که در صحنه روی می دهد و مقابله با چالشهای موجود در مقابل فعالیت و همکاری مشترک اسلامی مطرح خواهد شد."

به گفته عطا المنان معاون دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، در نشست مکه دو سند یکی مربوط به بیانیه که همگام با بیانیه پایانی(بیانیه مکه) صادر می شود که دربرگیرنده اصول مرتبط با منشور سازمان و فعالیت اسلامی مشترک است و سند دیگری به وضع برنامه زمان بندی ده ساله برای توسعه فعالیت سازمان و اصلاحات درچارچوب آن و موسسات تابعه آن است تا بتواند ماموریت های محوله را به عنوان دستگاه اجرایی قطعنامه ها و مصوبات نشست سران و وزیران انجام دهد.

بر اساس منشور سازمان که در سومین کنفرانس وزیران امور خارجه دولتهای عضو در جده سال 1972 تصویب شد، نشست دوره ای سران هر سه سال یک بار برگزار می شود .

سازمان از زمان تاسیس خود در سال 1969 تاکنون ده نشست برگزار کرده است که دو مورد آن فوق العاده بوده است که آخرین آن در دوحه در سال 2003 برگزار شد که در پی جنگ آمریکا به عراق و سرنگونی رژیم صدام برگزار شد.

در طول 36 سال تعداد دولتهای عضو از 30 کشور در سال 1972 به 57 کشور عضو رسید به ویژه پس از ورود شش کشور از آسیانه میانه که به صورت دسته جمعی در پی فروپاشی شوروی سابق به این سازمان پیوستند.

شماری از کشورهایی که دارای اقلیت مسلمان هستند در نشست آتی در مکه به عنوان عضو ناظر شرکت می کنند که شامل روسیه، تایلند، بوسنی و هرزگوین و آفریقای مرکزی و ینز سازمان های بین المللی از جمله شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب و سازمان ملل و دیگر سازمانها شرکت خواهندکرد.

کویت که در این نشست در قالب هیئتی به ریاست شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح نخست وزیر به نیابت از شیخ جابرالاحمد الصباح امیر این کشور شرکت می کند، در سال 1987 میزبان پنجمین نشست سران این سازمان بود.

 

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo