شهید آوینی

 

امروز دوشنبه چهاردهم آذر سال 1383 هجری شمسی، مصادف است با دوم ذی القعده الحرام 1426 هجری قمری و برابر است با پنجم دسامبر سال 2005 میلادی.

درگذشت میرخواند:
درچنین روزی درسال 903 ه.ق، میرخواند بلخی ازمورخان برجسته ایران زمین درسن 63 سالگی دارفانی را وداع گفت. وی پس ازطی تحصیلات ابتدایی به تحصیل فقه و فلسفه اسلامی پرداخت و دراین رشته ها ازاعاظم روزگارخود گشت. میرخواند درجوانی عازم هرات شد ومورد توجه خاص امیرعلی شیرنوایی ادیب برجسته عصرقرارگرفت. وی درهمین دوران کتاب ارزشمند خود با نام روضه الصفا را به رشته تحریردرآورد. این کتاب هم اکنون دردانشکده های ادبیات وتاریخ تدریس می شود.

در گذشت میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی:
در چنین روزی در سال1214هجری شمسی میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی درباغ نگارستان و به دستور محمد علیشاه به قتل رسید. میرزا ابوالقاسم فراهانی، فرزند سیدالوزراء میرزا عیسی، معروف به میرزا بزرگ از سادات حسینی و از مردم هزاره فراهان اراک در سال 1193 ه. ق. به دنیا آمد .وی تحت نظر پدرش مقدمات علوم را فراگرفت. او در آغاز جوانی به خدمت دولت درآمد. وی بعدها با کمک مستشاران فرانسوی و انگلیسی سپاهیان ایران را منظم کرد و در بسیاری از جنگهای ایران و روس شرکت داشت. قائم مقام پس از مرگ پدر به امر فتحعلی شاه به جانشینی پدر نائل آمد و لقب قائم مقام را در یافت کرد و به وزارت نایب السلطنه ولیعهد ایران رسید . وی پس از یکسال وزارت در اثرسعایت بدخواهان به اتهام دوستی با روسها از کار برکنار شد اما پس از سه سال خانه نشینی دوباره به وزارت نایب السلطنه منصوب شد. عهد نامه ترکمنچای به خط قائم مقام تنظیم و امضا شده است. قائم مقام مردی فوق العاده باهوش، صاحب فکر و به قدر کافی سیاستمدار و مسلط بر اوضاع ایران بود. مجموعه رسائل و منشآت قائم مقام، که حاوی چند رساله و نامه های دوستانه و عهد نامه ها و وقفنامه هاست و محمود خان ملک الشعراء مقدمه ای بر آن نوشته، به اهتمام شاهزاده فرهاد میرزا در سال 1280 ه.ق در تهران چاپ شده است.

در گذشت دکتر غلامحسین یوسفی:

درچنین روزی در سال1369هجری شمسی دکترغلامحسین یوسفی محقق بر جسته ادبیات فارسی دار فانی را وداع گفت. دکتر غلامحسین یوسفی پس از تحصیل در رشته ادبیات فارسی و دریافت دانشنامه دکتری زبان و ادبیات فارسی مشغول به تدریس در دانشگاه مشهد شد. او در دوران کاری خود توانست چندین اثر ناب ادبیات فارسی از جمله بوستان و گلستان سعدی، قابوسنامه و صوفی نامه را تصحیح کند. بر خی از آثار او هم اکنون از کتب در سی دانشگاهها به شمار می رود. کاغذ زر، ابومسلم خراسانی، دیدار با اهل قلم، برگهایی درآغوش باد و چشمه روشن از جمله مهمترین آثار اویند. انسان دوستی دراسلام و شیوه های نقد ادبی از جمله آثار آن عالم فرزانه در حوزه ترجمه به شمار می رود. پیکر او را در جوار حرم مطهر رضوی در مشهد مقدس به خاک سپردند.

در گذشت علی حاتمی:

درچنین روزی در سال1375هجری شمسی علی حاتمی نویسنده وکارگردان برجسته سینمای ایران دار فانی را وداع گفت. علی حاتمی درسال1323هجری شمسی در تهران دیده به جهان گشود. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی به تحصیل دررشته نمایشنامه نویسی مشغول شد. حاتمی نخستین اثر سینمایی خود را با نام حسن کچل درسال 1348 ه.ش وارد فرهنگ سینمایی ایران کرد. فیلمهای سینمایی طوقی، سوته دلان، حاجی واشنگتن، سلطان صاحبقران، هزاردستان، مثنوی مولوی، کمال الملک، دلشدگان و جهان پهلوان تختی و مادر ازجمله مهمترین آثار اویند. آثار علی حاتمی همگی از مفهومی به نام سنت در عصر مدرنیته حکایت می کنند. او با بکارگیری عناصر مختلف از مفاهیم سنتی، خواستار پیوند دو گونه سنت و تجدد در عالم سینماست. در آثار اوهمواره می توان رد پایی عمیق از احیای فرهنگ ایرانی اسلامی سراغ گرفت. شیوه دیالوگ، نوع میزانسن و شیوه طراحی صحنه و لباس در آثار حاتمی بیانگر دیدگاه او نسبت به مقوله سنت است. پیکراین هنرمند ارزنده در میان غم و اندوه جمعی ازهنردوستان و هنرمندان کشورمان تا بهشت زهرا تشییع شد و درآنجا به آغوش خاک سپرده شد.

آغاز به کار رادیو پیام:
در چنین روزی در سال 1372 ه.ش رادیو پیام صدای جمهوری اسلامی ایران (رادیو خبر و موسیقی) راه اندازی شد.

تولد والت دیزنی:

در چنین روزی در سال 1901 میلادی والت الیاس دیزنی دیده به جهان گشود. او نخستین شخصیت پویا نمایی خود را با نام میکی موس در سن 27 سالگی خلق کرد. والت دیزنی نابغه مشهور و محبوب عموم مردم جهان با خلق شخصیت های کارتونی توانست در مدت عمر خود خاطرات زیبایی را برای کودکان نوجوانان جهان به ارمغان بیاورد. آثار او که عمدتا کاراکتریستیک و نوعا بدون صدای شخصیت خلق شده اند، به نوعی گویش و زبان جهانی را برای مخاطب تداعی می کنند. کمتر کسی را در نسل های مختلف می توان یافت که بیننده آثار والت دیزنی و کمپانی فیلمسازی اش و یا مصرف کننده اجناس و اسباب بازی های فروشگاه های دیزنی نبوده باشد. او موسس بزرگترین کمپانی تولید انیمیشین در جهان بود. هم اکنون کمپانی والت دیزنی از بزرگترین شرکت های تولید فیلمهای پویا نمایی در جهان به شمار می آید.

کشف هائیتی:
در چنین روزی در سال 1492 کریستقف کلمب هائیتی را کشف کرد. هسپانیولا اسم سابق جزیره سابق هائیتی بود.

پادشاهی فرانسیس دوم:
در چنین روزی در سال 1560 میلادی چارلز نهم پس از مرگ فرانسیس دوم به پادشاهی فرانسه رسید.

محاکمه لویی شانزدهم:
در چنین روزی در سال 1792 میلادی محاکمه آخرین پادشاه فرانسه لویی شانزدهم آغاز شد. هنگامی که شاه به دست انقلابی ها گرفتار شد و به زندان افتاد در مورد تعیین تکلیف وی میان حزب ژیروندون ها و ژاکوبن ها مشاجراتی بسیار در گرفت. ژیروندن ها به حبس شاه بسنده می کردند و ژاکوبن ها خواستار اعدام او بودند و همین امر جنگ ها و خونریزی های شدید را به همراه آورد. سرانجام ژاکوبن ها پیروز شدند و لویی شانزدهم را تسلیم گیوتین کردند.

حمله بناپارت به انگلستان:
در چنین روزی در سال 1797 میلادی ناپلئون بنا پارت پس از ورود به پاریس، فرمان حمله به انگلستان را صادر کرد. همچنین در چنین روزی در سال 1812 میلادی ناپلئون بنا پارت زمانی که ارتش فرانسه از روسیه عقب نشینی می کرد، از این ارتش جدا شد.

کشتار بیش از هفت هزار نفر:
در چنین روزی در سال 1477 بر اثر نبردی خونبار در نانسی بورگوندی فرانسه علیه سوییس، بیش از هفت هزار نفر از نیروهای طرفین متخاصم کشته شدند.

نابودی ناوگان روسیه:
در چنین روزی در سال 1904 ارتش ژاپن ، ناوگان در یایی روسیه را در بندر آرتور در طول جنگ ژاپن و روسیه نابود کرد.

جنگ ایتالیا و اتیوپی:
در چنین روزی در سال 1934 جنگ میان ایتالیا و اتیوپی در سرحدات سلیمان به شکست ایتالیا انجامید.

اعدام 66 نفر در روسیه:
در چنین روزی در سال 1934 میلادی حزب کمونیست روسیه 66 نفر از اتباع این کشور را به اتهام خیانت به استالین اعدام کرد.

پیشروی متحد ین:
در چنین روزی در سال 1944 میلادی و در طول جنگ جهانی دوم متحدین شهر راونا در ایتالیا را به تسخیر خود در آوردند.

حمله به کاتانگا:
در چنین روزی در سال 1961 نیروهای سازمان ملل متحد به کاتانگا در کنگو حمله ور شدند.

موافقت نامه استفاده از فضای ماوراء جو:
در چنین روزی در سال 1962 میلادی ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی طی معاهده ای، در باره استتفاده از فضای ماورا جو به توافق رسیدند.

قطعنامه برای رفع مخاصمه بر سر کشمیر:
در چنین روزی در سال 1971 میلادی به در خواست اتحاد جماهیر شوروی شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای را در جهت آتش بس میان متخاصمین، هند و پاکستان، در منطقه کشمیر به تصویب رساند.

رهبری دوباره گلیست ها:
در چنین روزی در سال 1976 میلادی ژاک شیراک برای بار دوم حزب گلیست ها را در فرانسه تشکیل داد.

قطع رابطه اعراب با مصر:
در چنین روزی در سال 1977 میلادی کشور های سوریه، لیبی، الجزایر، عراق و یمن روابط سیاسی خود را بامصر به دلیل ارتباط آن کشور با رژیم صهیونیستی قطع کردند.

تاسیس دولت موقت در افغانستان:

در چنین روزی در سال 2001 میلادی، رهبران گروههای مختلف افغان در آلمان در پیمانی موافقت خود را برای تشکیل دولت موقت پس از طالبان اعلام کردند. دو زن در ساختار کابینه جدید افغانستان حضور داشتند. حامد کرزای و کابینه اش بیست ودوم دسامبر قدرت را در این کشور در دست گرفتند.

روز ملی تایلند:
همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی در تایلند گرامی داشته می شود.

تولد سازنده تاج محل:

در چنین روزی در سال 1592 میلادی شاه جهان، امپراطور مغول هندوستان به دنیا آمد. وی بین سالهای 1628 تا 1658 میلادی براین کشور حکومت کرد. او تاج محل را ساخته است که مقبره همسرش "شاه جهان" است.

تولد فرانسیسکو سوارز:
در چنین روزی در سال 1548 میلادی سوارز فیلسوف و متاله بزرگ اسپانیایی دیده به جهان گشود.

تولد میکلوس زرینی:
در چنین روزی در سال 1620 میلادی زرینی شاعر ونویسنده مجارستانی دیده به جهان گشود. "خطر زیگت" عنوان مهمترین اثر ادبی اوست.

تولد کنستانتین استانیسلاوسکی:
در چنین روزی در سال 1863 میلادی استانیسلاوسکی بازیگر، کارگردان و روش شناس سوئدی دیده به جهان گشود. وی توانست در طول عمر کاری خویش روش خاصی را در بازیگری ارایه کند. بسیاری از بازیگران امروزی، روش بازیگری او را که به نام استانیسلاوسکی شهرت یافته است، در ارایه هنر بازیگری به کار می گیرند.

تولد رودلف کریستوف اوکن:
در چنین روزی اوکن فیلسوف ایده آلیست آلمانی دیده به جهان گشود. وی در سال 1908 میلادی موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

تولد دوروتی استلا گیبونز:
گیبونز نویسنده انگلیسی در چنین روزی در سال 1902 میلادی متولد شد. "مزرعه راحت سرد" عنوان مهمترین اثر اوست.
 

تولد امبرتو اکو:

اکو نویسنده مشهور ایتالیایی در چنین روزی در سال 1932 میلادی دیده به جهان گشود. "نام گل سرخ" عنوان مهمترین اثر اوست. همین رمان وی توانست در سال 1981 برنده جایزه استراگا و مد یسی در ایتالیا و فرانسه شده است. "آونگ فوکو" و "جزیره روز پیشین" عنوان دیگر آثار مهم اویند.

در گذشت ارکول پروکاچینی:
پروکاچینی نقاش ایتالیایی در چنین روزی در سال 1595 میلادی دار فانی را وداع گفت.

در گذشت آندره پی پلا تونوف:
پلاتونوف نویسنده روس در چنین روزی در سال 1951 میلادی در گذشت. "پروک" و "کتلوان" عناوین مهمترین آثار ادبی اویند.

در گذشت الکساندر دوما:
در چنین روزی در سال 1870 میلادی الکساندر دومای پدر دار فانی را وداع گفت. الکساندر دوما از مشهورترین رمان نویس های فرانسه در سال 1803 در ویلر کوترت فرانسه به دنیا آمد. وی در بیست سالگی نویسندگی را با نگارش نمایشنامه‌های رمانتیکی چون "هانری سوم و خواهرش" و آنتونی آغاز کرد. او در طول زندگی خود سفرهای بسیار کرد. سه تفنگدار، کنت مونت کریستو، گردن بند خانم موتسورو، ملکه مارگو، ژوزف بالسامو، پاسداران چهل و پنج گانه، آموری، لاله سیاه، تأثرات سفر، گودال جهنم، خدا وسیله ساز است، تبعید شدگان، ابوالهول سرخ، آسکانیو، برج کج، غرش توفان و قبل از طوفان از مهم ترین آثار اویند.

در گذشت ولفگانگ آماد ئوس موتسارت:
در چنین روزی در سال 1791 میلادی ولفگانگ آماد ئوس موتسارت نابغه موسیقی اتریشی دار فانی را وداع گفت. موتسارت موسیقیدان بر جسته اتریشی در سالز بورگ دیده به جهان گشود. وی از سه سالگی نزد پدر لئو پولد موتسارت شروع به فراگرفتن موسیقی کرد. او در پنج سالگی تصنیف ساخت و نخستین اثرش را پدرش یادداشت کرد. وی بعدها به وین رفت و در آنجا به ارایه آثار موسیقیی پرداخت. موتسارت پنجاه سمفونی نوشته است که 41 تای آنها باقیمانده است. ازاپراهای معروف او می توان به ایدومنئو، عروسی فیگارو و نی سحر آمیز اشاره کرد. چهار سال قبل از تولد موتسارت گونه موسیقایی کنسرتو به حد کمال خود رسیده بود و این مسئله را می توان در آثار آهنگسازان قبل از موتسارت مشاهده کرد والبته هایدن و موتسارت آن را به کمال رساندند. فرم کنسرتو پیش از کلاسیک که از دوران باروک به ارث رسیده بود با سبکی جدید انطباق یافت . موتسارت با آخرین کنسرتوها که برای ویلن نوشت رومانتیسم را در موسیقی نوید داد.

درگذشت آلبرت کبیر:
درچنین روزی در سال1230میلادی آلبرت کبیر فیلسوف و شیمیدان آلمانی درگذشت. وی درتحقیقات مستمر خود به میل ترکیبی عناصر از مهمترین و عمده ترین مباحث علم شیمی پی برد. آلبرت کبیر به عنوان اولین کشف مهم خود دراین زمینه دریافت که می توان فلز مس را با آرسنیک سفید کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

 


 

14/9/58

شورای امنيت خواستار آزادی و تحويل فوری گروگان ها (جاسوس ها) به آمريكا شد.

تهديد روبرو نمودن ايران با عواقب اقتصادی و استراتژيكی وخيمی توسط هفت كشور اروپای غربی.
14/9/59

جبهه جنوب: عمليات نفوذی عبور از كرخه ـ عمليات هوانيروز خودي عليه پادگان اشغال شده حميد ـ احداث سد جديد به ارتفاع 5/2 متر توسط دشمن، در مقابله با جاری كردن آب توسط خودی. جبهه ميانی: تبادل آتش و درگيريهاي پراكنده. جبهه شمالی: جلسه سران ضدانقلاب با مقامات عراقي در كركوك. عمليات هوايی ايران در شمال عراق.

گزارشی از موقعيت شهر شوش، موقعيت خودي و دشمن در آن و اوضاع اهالی.

14/9/65
ريگان: آمريكا فروش سلاح به ايران را متوقف كرده و از هم پيمانان آمريكا انتظار دارد كه اين روش را دنبال كنند.

تكذيب تحويل اسلحه به ايران از سوی چين.

استفاده ايران از كشتی های جنگی سام مجهز به موشك های ايتاليايی سی كيلو.

سكوهای نفتی ساسان و رستم در حملات اخير عراق آسيب جدي ديد.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo