شهید آوینی

 
قرآن به زبان کولیهای بوسنی ترجمه شد
یک مترجم که از اهالی مقدونیه است قرآن را به زبان کولیهای بوسنی ترجمه کرده است. محرم سربزوفسکی مترجم مشهور بوسنیایی - مقدونیه ای قرآن را به زبان کولیهای بوسنی ترجمه کرده است.

به گزارش خبرگزاری موتمر، به گزارشهای رسیده از سارایوو اولین نسخه چاپ شده این ترجمه با حلول عید سعید فطر توزیع شد و برای بار دوم به چاپ رسید تا به استفاده و بهره اقلیت کولی بوسنی وهرزگوین برسد.

سربزوفسکی به تلاشهای فراوانی که در این راه معطوف داشت شاره نمود و تصریح کرد: برای اولین بار ترجمه قرآن کریم به زبان کولیهای بوسنی در عید سعید فطر به طور رایگان میان این افراد و در همه نقاط این کشور توزیع شد.

این مترجم مشهور گفت: پس از استقبال مردم از ترجمه قرآن به زبان کولیها سعی می شود که انجیل را نیز به این زبان ترجمه کنیم.  بویژه اینکه تعداد بسیارزیادی از مردم کولی بوسنی و هرزگوین، مسیحی هستند.

وی اشاره کرد: تعداد کولیهای بوسنیایی نامعلوم است و این به جهت زندگی بدوی و ناشناخته آنهاست.تعداد این افراد از 10 هزار تا 40 هزار نفر متغیر است. به هر حال این افراد بزرگترین  اقلیت این کشور محسوب می شوند.

کشور بوسنی و هرزه گوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرق اروپا و در شبه جزیره بالکان قرار گرفته است و با کشورهای کرواسی و صربستان و مونته نگرو مرز مشترک دارد. پایتخت این کشور سارایوو بوده و شهرهای بانیا لوکا، موستار، زنیتسا، توزلا و بیهاچ از شهرهای مهم آن به شمار می آیند.زبانهای صربی، بوسنیایی و کرواتی در این کشور رواج دارند و دین رسمی آن اسلام و بخشی ارتدوکس و کاتولیک هستند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo