شهید آوینی

 
کتاب "استاد مطهری و کلام جدید" منتشر شد
برای سومین مرتبه کتاب "استاد مطهری و کلام جدید" تألیف دکتر احد فرامرز قراملکی در 400 صفحه و شمارگان 1200 نسخه منتشر شد.

کتاب اضر درصدد آن است که رویکرد و نگرش کلامی و الهیاتی استاد مطهری را مورد بررسی قرار دهد بدین ترتیب مؤلف معتقد است که استاد مطهری بر هویت واسطه ای کلام واقف و بر حریم آن حافظ است.
وی از طرفی بر اصالت وحی تأکید می ورزد و از طرف دیگر، بر شناخت دقیق و کامل مخاطبان امروزی وحی در جهان اصرار می کند. از دست دادن هر یک از دو طرف وحی و مخاطبان تلاش متکلم را ناکام می کند و جهد او را بی توفیق می سازد.

استاد مطهری در پاسخگویی به مسائل نوین کلامی در مقایسه با معاصران خود، بالاترین میزان موفقیت را کسب کرده است و این که حکایت کارآمدی روش شناختی استاد در تفکر کلامی نوین دارد. وی در مواجهه با معضلات کلامی به اخذ مواضع عجالتی بسنده نکرده و خود را به مشکلات کلامی محدود نساخت بلکه سعی کرد مشکلات کلامی را با فنون مختلف به مسائل تبدیل کند و پس از صورت بندی دقیق مسئله، در جست و جوی نظریه ای استوار بر مبانی سازگار بود. دست یابی ایشان به نظریه فطرت نمونه ای از این جستار اثر بخش بود.

بدین ترتیب، سیری کوتاه در سلوک علمی استاد مطهری و جستجو از رمز و راز موفقیت ایشان، وسعت و عمق تأثیر استاد بر اندیشه معاصر را قابل فهمتر می سازد. با وجود گزارشهای مختلف از زندگی پرفراز و نشیب استاد مطهری هنوز محتاج گزارش و تحلیل جامع می باشیم. کتاب "استاد مطهری و کلام جدید" در 12 فصل تالیف شده است. برخی از فصول آن عبارتند از: تصویر استاد مطهری از هویت معرفتی کلام جدید، روش شناسی کلام جدید نزد استاد مطهری، چیستی دین، علم و دین، بررسی تطبیقی نظریه فطرت. 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo