شهید آوینی

 

امروز شنبه بیست و هشتم آبان ماه سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با شانزدهم شوال المکرم سال 1426هجری قمری و برابراست با نوزدهم نوامبر سال 2005 میلادی.

آغازعملیات نامنظم ظفر 4
درچنین روزی درسال 1366 هجری شمسی عملیات نامنظم ظفر4 با رمزیا رسول الله (ص) درجبهه شمالی استان دهوک عراق ودرعمق دویست و پنجاه کیلومتری داخل خاک عراق با جانفشانی دلاوران نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (قرارگاه رمضان) آغازشد. این عملیات به انهدام تأسیسات نظامی و اقتصادی دشمن ازجمله تاسیسات انتقال برق سد دهوک و چند مرکز دولتی این کشورمنجرگردید  .

عزل امیرکبیرازصدارت و انتصاب میرزا آقا خان نوری  :
 


پس ازآن که برخی ازدرباریان وهمچنین اطرافیان ناصرالدین شاه قاجاربه دلیل ازبین رفتن منافع کلان خود ،ازاصلاحات گسترده امیرکبیربه تنگ آمده بودند سرانجام به رایزنی های مختلف باشاه پرداختند وشاه را برآن داشتند که میرزا تقی خان امیرکبیررا ازصدارت برکنارکند . سرانجام در چنین روزی به دستور شاه وی نخست از صدراعظمی برکنار شد . پیام شاه در شب هنگام چهارشنبه محرم 1268 (نوامبر 1851)  به میرزا تقی خان ابلاغ شد، و دستخط عزل فردا صبح  به امیر رسید. پس از او میرزا آقاخان نوری اعتمادالدوله به صدارت گمارده شد. این انتصاب در 22 محرم 1268 (19 نوامبر 1851) پس از عزل میرزاتقی خان انجام گرفت. میرزاآقا خان نوری یکی از خیانت پیشگانی بود که جزکسب منافع شخصی از حکومت به چیز دیگری نمی اندیشید .

استقلال عمان :
 


سلطان نشین عمان درجنوب غربی دریای عمان و شرق عربستان سعودی قراردارد. مساحت آن دویست ودوازده هزارو460 هزارکیلومترمربع است . این کشور ازسمت غرب با عربستان سعودی ، ازشمال با امارت متحده عربی وازجنوب با یمن همسایه است. اغلب اراضی این کشورشنزاروصاف است . سواحل شمالی وجنوبی آن به دلیل مجاورت با دریای عمان وعبورمدارراس السرطان از نزدیکی آن ، دارای آب و هوای گرم و مرطوب است اما در نواحی داخلی خشک و کم باران است . کشورعمان حدود دو میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد . نرخ رشد جمعیت دراین کشور بالغ بر سه درصد برآورد شده است . مردم عمان از گروههای مختلف قومی و نژاد های مختلف عرب ، بنگالی ، هندی ، پاکستانی ، سریلانکایی ، و آفریقایی تشکیل شده اند . اغلب ساکنان این کشور مسلمان و اهل تسنن اند  و اقلیتی از هندو ها نیز در این کشور زندگی می کنند . زبان رسمی این کشور عربی است و لی در برخی مناطق آن گویش های بلوچی ، اردو و هندی نیز رواج  دارد . مسقط پایتخت این کشور است و از شهرهای مهم آن می توان به سلاله ، صور و صحار نیز اشاره کرد . سلطان قابوس بن سعید آل سعید از سال 1970 تاکنون پادشاهی این کشور را به عهده دارد . این کشور در سال 1940 میلادی در چنین روزی  به استقلال دست یافت . 


امضای  توافقنامه دو طرح ایجاد خط لوله خزر و باکو جیحان :
 


درچنین روزی درسال 1999 میلادی توافقنامه ایجاد دو طرح خط لوله خزروباکوجیحان توسط روسای جمهوری آذربایجان ، ترکمنستان ، ترکیه وگرجستان به امضا رسید . گازطبیعی امروزه درمیان سوخت های برترقرارگرفته است وهمانند نفت در جهان نقش گسترده ای را درمناسبات بین المللی اقتصاد جهانی بازی می کند . با کشف گسترده منابع سوخت فسیلی درحوزه در یای خزرکشور های حوزه این دریا وارد مناسبات اقتصادی در این زمینه شده اند وپای قدرت های خارج از منطقه نیز در حوزه دریای خزر باز شده است به همین دلیل منافع سیاسی در قراردادها برواقعیت های اقتصادی غالب شده است . با آن که تمامی کارشناسان حتی کارشناسان آمریکایی بر این باورند که انتقال نفت دریای خزر ازطریق ایران ازنظر اقتصادی به دلیل کوتاهی مسیر و امنیت موجود در ایران به صرفه تر است اماآ مریکا با وضع تحریم‌های موسوم به ایلسا به مخالفت شدید با تاثیرگذاری‌  ایران در دریای خزر پرداخته است به همین علت مرحله اجرایی این قرارداد همچنان به تعویق می افتاد . انتقال انرژی ازطریق خط لوله باکو - جیحان از ایران نه تنها به نفع کشور های منطقه است بلکه ارزانترین طریق انتقال انرژی ( نفت و گاز ) به کشور های مختلف محسوب می شود .


تولد سزار لومبروزو :
 


لومبروزو دانشمند ایتالیایی در چنین روزی در سال 1836 میلادی به دنیا آمد . لمبروزو از اندیشمندان بر جسته  علم جرم شناسی و پزشک معروف ایتالیایی در حوزه جر م شناسی آثار گرانسنگی را از خود به یاد گار نهاده است  . وی توانست در در این حوزه و در قلمرو مکتب پوزیتیویسم در جرمشناسی به یافته هایی برخورد که تا زمان وی کسی بدانها دست نیافته بود  .  وی ابتدا با تصور این که بسیاری از مجرمین به لحاظ فیزیولوژیکی به یکدیگر شباهت های زیادی دارند و اصولا بر خی صفات روان تنی مجرمان را از یکدیگر جدا می سازد در این زمینه دست به آزمایشات گوناگونی زد تا فرضیه خود را مبنی بر این که وجود نشانه های خاص در میان مجرمین می تواند باعث شناخت آنها از سایرین گردد ،  به اثبات برساند  . وی با جمع آوری شمار بسیاری از مجرمین و اندازه گیری قد ، وزن  و حالت صورت و چهره آنها به این نتیجه دست یافت که بر خی افراد با گونه های بر آمده ، چانه های دراز و چشمان گشاد می توانند در خود صفات مجرمانه داشته باشند . او علیرغم مخالفت های بسیار به آزمایشهای خود در این زمینه ادامه داد تا این که توانست زمینه نظریه خاص را در حوزه انسان شناسی مجرمانه  پی ریزی کند.

تولد مارگاریت آتوود :
 


مارگاریت آتوود نویسنده مشهور کانادایی در چنین روزی در سال 1939 در ایالت اوتاوا شهر اونتاریوی کانادا به دنیا آمد . وی تحصیلات عالی  خود را در  دانشگاه تورنتوآغاز کرد  و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد خود را از کالج رادکلیف کمبریج گرفت . آتوود  در  سالهای 1981-1982 سمت ریاست اتحادیه نویسندگان کانادا را به عهده داشت و در سال 1984 مارگاریت به ریاست سازمان بین المللی پن( قلم ) برگزیده شد . آتوود موفق به خلق آثار مختلفی در حوزه های  رمان ، داستان کوتاه ، شعر و مقالات ادبی شده است . از میان آثار یاد شده می توان به  خانم اوراکل ، زندگی قبل از مردان ، چشمان گربه ، دزد عروس ، دختران رقاص ، مرده ای در تاریکی ، سفرهای سوزانا مودی ، قدرت سیاست ، تو شاد هستی ،  آلیاس گریس و غزال و غراب اشاره کرد . آتوود در رمان آخر خود که غزال وغراب نام دارد و برنده جایزه بوکر نیز شده است زندگی ورنج  انسانها را  پس از حمله ویروس کشنده ای که تاحدودی به ویروس سارس شبیه است روایت می کند . نویسنده این کتاب با اشاره به تصادفی بودن توزیع این کتاب همزمان با شیوع بیماری سارس در جهان می گوید :  این امرمساله ای وحشتناک اما کاملا منطبق با اوضاع جهانی است . وی با بیان این که نمی تواند آینده را حدس بزند گفت: به هر حال موضوع چنین رمانی را هر چند شبیه به بیماری سارس است باید بعنوان زنگ خطری د ر جهان معاصرپنداشت .این نویسنده کانادایی که بیش از سی کتاب او در بیش از سی وپنج کشور جهان به چاپ رسیده است خاطر نشان کرد: انواع ویروس ها و بیماری های خطرناک  در جهان ما پرسه می زنند و ما باید به شیوه های مختلف ، شیوع آنها را کنترل کنیم .غزال وغراب با شخصیتی که نماد آخرین انسان ساکن کره زمین است آغاز می شود . در طول این رمان میان حیوانات کره زمین برای بقا ومبارزه با مرگ ، کشمکش های سختی رخ می دهد . به نظر می رسد این رمان به عنوان نخستین رمانی از آتوود باشد که ماهیتی فمینیستی نداشته وشخصیت اصلی آن یک راوی مذ کر است . وی می گوید:  درونمایه این رمان را پس از خبر نشر ویروس سیاه زخم در جهان   بعد از واقعه  یازدهم سپتامبر  ازلای  روزنامه ها ومجلات خبری یافته است .

آغاز مرحله سوم جنگ اول جهانی  در فرانسه : 
در چنین روزی در سال 1916 میلادی داگلاس هیگ  فرمانده  قشون انگلیسی در اثنای  جنگ جهانی اول ، مرحله سوم جنگ را درفرانسه آغاز کرد . تهاجم اصلی دراول جولای سال 1916 میلادی صورت گرفته بود .

شناسایی حکومت دیکتاتوری ژنرال فرانکو : 
 


درچنین روزی درسال 1936 میلادی آلمان و ایتالیا دولت ژنرال فرانکو دراسپانیا رابه رسمیت شناختند . ژنرال فرانکو در پایان دهه سی قرن گذشته میلادی دست به تشکیل یک حکومت خود کامه در اسپانیا زد .
ژنرال فرانسیسکو فرانکو دیکتاتور و زمامدار اسپانیا بین سالهای 1939 تا 1975میلادی است. وی درسال 1936 به شورشیانی پیوست که علیه دولت جمهوری دست به طغیان زده بودند. او با کمک آلمان وایتالیا درجنگ های داخلی اسپانیا پیروز شد . درخلال جنگ جهانی دوم وی حالت بی طرفی اسپانیا را حفظ کرد و به هیتلر اجازه استفاده از کشورش راجهت حمله به جبل الطارق نداد . فرانکو درطول حکومت خود تمامی گروههای چپگرا را قلع و قمع کرد و تشکیل قدرت خود کامه ای داد . او در جنگهای سه ساله اسپانیا (39 - 1936 میلادی) توانست با ارتش خود به سوی مادرید پایتخت اسپانیا پیش رود . وی توانست پایتخت اسپانیا را که کابوس قحطی و گرسنگی برآن سایه انداخته بود تصرف کند و سلطه و سیطره کمونیستها و جمهوری خواهان را ازسراسرخاک اسپانیا براندازد. 

روی کار آمدن حکومت دموکراتیک در اسپانیا :
در چنین روزی در سال 1976 میلادی پارلمان اسپانیا لایحه ای را تصویب کرد که طی آن یک حکومت دموکراتیک بعد از 37 سال دیکتاتوری ژنرال فرانکو در این کشور به اجرا در می آمد  .

خودکشی دسته جمعی هواداران یک گروه مذهبی :
درچنین روزی درسال 1978 میلادی  کشیش جیم جونزدرگویان طرفدارانش را وادار به انجام  خود کشی دسته جمعی با خوردن  شوکران مرگ کرد . دراین خودکشی  914 نفرکه بیش ازدویست نفر از آنها کودکان بودند کشته شدند .

سوختن در واقعه راه آهن لندن :
درچنین روزی در سال 1987 میلادی 31 نفر از مردم انگلستان در آتش سوزی شلوغ ترین راه آهن لندن بنام کینگز کراس سوختند .

قانون اساسی جدید در آفریقای جنوبی :  
درچنین روزی در سال 1993 میلادی نمایندگان 21 حزب آفریقای جنوبی قانون اساسی جدیدی را برای این کشورپایه ریزی کردند  .

آزادسازی اسیران جنگ خلیج فارس :
درچنین روزی درسال 1990 میلادی دستور آزاد سازی دو هزارنفراز اتباع و شهروندان کویت که درجنگ خلیج فارس دستگیر شده بودند ، صادر شد.

تولد لویی ژاک ماند داگر :
درچنین روزی در سال 1789 میلادی داگر عکاس بر جسته جهان و کسی که توانست در این هنر تحولات شگرفی ایجاد کند به دنیا آمد .

در گذشت نیلز بوهر :
درچنین روزی درسال 1962 میلادی نیلزبوهرفیزیکدان برجسته جهان در سن 77 سالگی درگذشت . وی توانست درسال 1922 میلای جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کند .

منبع:خبرگزاری مهر

 

 

1358/8/28
عدم پذیرش نماینده "ساف" بعنوان میانجیگری در امر گروگانها توسط حضرت امام.
1359/8/28
ادامه درگیریهای پراكنده و اجرای آتش در سوسنگرد ، ادامه تظاهر به پیروزی عراق در نبرد سوسنگرد در رادیو بغداد و بازتاب جنگ سوسنگرد در دیلی تلگراف به عنوان مشابهی برای جنگ استالنیگراد . مصاحبه مفصل مسئول عملیات جبهه جنوب سپاه پاسداران دربارة جنگ و ضعفهای حاصله از مدیریت و فرماندهی آن و نیز هشدار نسبت به خطرات موجود . سخنان رئیس جمهور در روز عاشورا . توضیح رئیس مجلس ( آقای هاشمیرفسنجانی ) دربارة هدف از سفر به الجزایر ، لیبی ، سوریه و لبنان و نیز اعلام نظر دربارة تظاهرات اخیر و بیانات امام . اخبار و بازتاب سفر الجزایر : سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پارلمان الجزایر و انتقاد به موضع بیطرفانه این كشور در جنگ ، طرح مسئله بحث پیرامون گروگانها در گزارش خبرگزاریها . تلاشهای صلح و میانجیگری اولاف پالمه ، هند و جنبش عدم تعهد . واكنشهای سیاسی كویت ، عراق و عربستان دربارة العبدلی " كویت " . مصاحبه رئیس ستاد مشترك نیروهای مسلح مصر دربارة شروع جنگ و آینده آن . مقایسه نیروهای " اسلامی " و " دمكراتیك ملی " مخالف رژیم عراق و نیز مقایسه اهداف ایران و سوریه در حمایت از آنان : تغییر رژیم عراق با حفظ سیستم كنونی با تبدیل عراق به دومین حلقه زنجیر انقلاب اسلامی . اقتصاد نفتی منطقه : تدارك صدور یك میلیون بشكه نفت در روز توسط عراق و مقدمات و اشكالات آن ـ افزایش تولید و صادرات نفت سعودی ـ تفسیر اقتصادی صدای آمریكا و پیشبینی عدم ایجاد بحران جدّی در مسألة نفت و انرژی برای غرب . خبر یك نشریه كویتی دربارة تمایل آمریكا به تكرار كودتای 28 مرداد و بازگرداندن شاه .
 1363/8/28
ادامه ركود در خطوط عملیاتی و شناسایی از نزدیك نیروهای خودی درگیری سپاه با چتههای دمكرات در تكاب و درگیری شدید كومهله و دمكرات در اورامانات وجود نشانههایی دال بر استفاده نظامی عراق از جزایر كویت علیرغم تكذیب مقامات كویتی؛ اخراج عدهای دیگر از ایرانیان از كویت اعلام انصراف دبیركل سازمانملل از اعزام هیأتی برای تحقیق دربارة اسیران جنگی ایران و عراق، به دنبال پافشاری هر یك از دولتهای ایران و عراق در مورد تقدم سفر هیات به كشور مقابل. گزارش بیبیسی از روابط بین انگلیس و عراق در آستانه سفر معاون وزیرخارجه بریتانیا به بغداد و تحلیل تایمز از روابط عراق و امریكا. مصاحبه حافظ اسد با خبرنگاران رادیو فرانسه و اعلام حمایت مجدد وی از ایران در جنگ. اظهار نظر شخصیتهای مختلف در ادامه فشارهای تبلیغاتی و سیاسی علیه ایران برای پذیرش صلح و آتشبس بدون احقاق حقوق و امتیازات مورد نظر ایران سخنان آیتالله منتظری در دیدار با رئیس ستاد مشترك ارتش: وظیفه اصلی ارتش حراست از مرزهاست و وظیفه اصلی سپاه پس از جنگ حفظ انقلاب در برابر ایادی ضدانقلاب است. مصاحبه محسن رفیقدوست وزیر سپاه با روزنامه آساهی ژاپن دربارة ادامه جنگ، نحوة تأمین سلاح و طرح صلح عرفات ادامه بازتابهای سفر خدام به ایران؛ رادیو اسرائیل: این سفر نشانه شدت یافتن اختلاف ایران و سوریه است. روزنامه السیاسه چاپ كویت: سوریه قصد میانجیگری بین ایران و فرانسه دارد. خبرگزاری فرانسه: ایران سعی دارد در قلب اتحاد الجزایر، لیبی و سوریه و ایران كه هنوز تشكیل نشده قرار گیرد. سخنان یكی از رهبران فتح در مورد روابط ایران و سوریه. گزارش برخی خبرگزاریها از تلاش ایران برای فروش نفت با قیمتی كمتر از بهای رسمی دیدار عبدالله بخاری امام جمعه مسجد دهلینو از ایران و پاكستان گزارش تحلیلی مفصل از كنترل اسلام در كشورهای مختلف جهان و نحوة محار كردن ایران به عنوان مبدأ خیزش و كشف دوباره اسلام و ادامه این موج در سایر كشورهای اسلامی و بررسی جداگانه كشورهای ایران و عراق، سوریه، مصر، سودان، لبنان و عربستان و كشورهای خلیج فارس و بررسی زمینه امكان بروز انقلابی همچون ایران در این كشورها
 1363/8/28
امضای قرارداد مقدماتی برای حل اختلاف مالی بین فرانسه و ایران.

استعفای جورج شولتز وزیر خارجه امریكا بر سر جریان مك فارلین.

امام: رئیس جمهور آمریكا در این رسوایی (جریان افشای مك فارلین) باید عزا بگیرد و كاخ سفید باید تبدیل به كاخ سیاه بشود.
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo