شهید آوینی

 
اولین مسجد مسلمانان شهر تراپس فرانسه افتتاح می شود
مسلمانان فرانسوی شهر تراپس در 45 مایلی پاریس، پس از چند دهه نماز خواندن در اتاقهای زیرزمینی امروز جمعه (20 آبان) نماز جمعه خود را در مسجد تازه ای اقامه می کنند.

مسلمانان محلی شهر تراپس در سال 2000  مقابل شهرداری این شهر تجمع کردند تا بتوانند مجوز ساخت مسجد را به دست آورند.

خدیجه آرام سخنگوی مسلمان شورای شهر ضمن اشاره به هزینه ساخت مسجد که در حدود 7/2 میلیون دلار برآورد شده است گفت: جامعه مسلمانان این شهر خواستار اقامه نماز خود در یک نمازخانه آبرومند بودند. وی افزود: مسیحیان در کلیسا و یهودیان در کنیسه به دعا مشغول بودند، اما مسلمانان این شهر از داشتن مسجد محروم و در یک اتاق زیرزمینی نماز جماعت می خواندند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، بیشر لاسود، یکی از اعضای اتحادیه مسلمانان تراپس که در ساخت مسجد و گرفتن مجوز برای آن نقش مهمی برعهده داشت گفت: دین نقطه ارجاع زندگی به شمار می رود. هر فردی که از دستوارت دین در زندگی پیروی کند گمراه نمی شود. برای مسلمانان دین از اهمیت خاصی برخوردار است.

بسیاری از مسلمانان فرانسه اظهارداشته اند که فرانسویها زمانی که مسلمانان در اطاقهای زیرزمینی نماز می خوانند آنها را مورد استهزاء قرار می دهند. حتی در پاریس، پایتخت فرانسه بسیاری از مسلمانان نماز جمعه خود را در خیابانها اقامه می کنند چرا که مساجد کوچک بوده و توانایی جادهی تعداد مسلمانانی را که برای نماز جماعت گردهم جمع می شوند  ندارند.

نیکولاس سارکوزی، وزیر کشور فرانسه نیز اعلام کرده است که فرانسه با کمبود مسجد روبرو است.

در اسفند ماه سال گذشته ، بنیادی خصوصی برای تأمین بودجه ساخت و تعمیر مسجد تأسیس شد. این شورای به عنوان یک گروه پوششی نسبت به موضوعات مربوط به مسلمانان و دولت عمل می کند.

6 میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می کنند که این تعداد بزرگترین جامعه اقلیت سراسر اروپا را تشکیل داده اند.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo