شهید آوینی

 

موزه ملی قرآن کریم افتتاح شد
موزه ملی قرآن کریم شنبه با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گشایش یافت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از افتتاح، از بخشهای مختلف این موزه بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند ساخت و جمع آوری  قرآن ها و کتب خطی نفیس این مجموعه قرار گرفت.

عملیات اجرایی بنای موزه قرآن کریم از سال 1355 در قالب یک فرهنگسرا شروع شد و تا هنگام پیروزی انقلاب اسلامی  25 درصد آن به انجام رسید. کار احداث این بنا بعد از یک  توقف شانزده ساله مجددا در سال 1373 ادامه یافت و در سال 1376 به اتمام رسید.

موزه ملی قرآن کریم با زیربنایی به وسعت 10 هزار متر مربع در فضایی به ابعاد تقریبی 60 در 20 متر و عمق حدود چهارده متر در زیر زمین در ضلع شمال غربی تقاطع خیابان امام خمینی و خیابان ولی عصر (عج) ساخته شده است.

این بنا دارای سه طبقه است که با معماری سنتی اسلامی ایجاد شده و دارای بخشهای مختلف می باشد.

سالن آمفی تئاتر با گنجایش چهارصد نفر سرسرای اصلی موزه قرآن و کتب خطی نفیس و گالری ها از بخشهای مختلف موزه ملی قرآن کریم هستند.

این موزه همچنین دارای یک کتابخانه تخصصی با مجموعه ای بسیار غنی در زمینه کتب مرجع و علوم قرآنی در سه طبقه و به وسعت 465 متر مربع می باشد که در حال حاضر 3500 نسخه کتاب در آن قرار داده شده و قرار است در آینده تا نزدیک 40 هزار کتاب در آن گنجانده شود. و خدمات این کتابخانه نیز با سیستم باز و به روش LC ارائه خواهد شد.

تالار امانات نشریات، تالار مطالعه و مخزن، نمازخانه ، سالن سمعی و بصری، محل فروش نشریات و تولیدات فرهنگی، فضاهای مختص پذیرایی و استراحت، آمفی تئاتر روباز از دیگر بخشهای موزه ملی قرآن کریم است.

عموم علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه در ایام ماه مبارك رمضان از ساعت هفده الی بیست و سه از این موزه بازدید كنند.

موزه ملی قرآن كریم در خیابان امام خمینی (ره) بعد از خیابان ولی عصر (عج) روبروی باشگاه دانشگاه افسری واقع شده است.
همچنین نشانی اینترنتی موزه ملی قرآن كریم www.quranmuseum.com می‌باشد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo