شهید آوینی

 

روزشمار وقايع و اخبار ربايش 4 ديپلمات هفته آينده منتشر مي‌شود

كتاب "كمين چهارم جولاي" روز شمار وقايع و اخبار ربايش 4 ديپلمات ايراني هفته آينده منتشر مي‌شود.

اين كتاب كه كاملترين سند كتبي در مورد اسناد و شواهد مربوط به ربايش 4 ديپلمات از زمان ربايش آن‌ها در در تاريخ 14تير1361 تا 14تير1384 است به كوشش حميد داودآبادي تاليف شده و فرهنگسراي پايداري آن را منتشر كرده است.
گفتني است داودآبادي براي نگارش اين كتاب تحقيقات ميداني گسترده‌اي در لبنان داشته و در كتاب خود علاوه بر مستندات گوناگون تمام اظهارات افراد مختلف در مورد 4ديپلمات را جمع‌آوري كرده است.
داودآبادي در كتاب خود به اظهارات ضدو نقيض مسئولان اصلي ربايش 4 ديپلمات اشاره كرده و عنوان داشته است: كنار هم چيدن اين اظهارات شايد بتواند بسياري از حقايق را نشان دهد. زيرا هر كدام از اين افراد براي فرار از اتهامي كه متوجهشان بوده ديگري را محكوم ‌كرده‌اند.
نويسنده كتاب كمين چهارم جولاي علاوه بر تحقيقات ميداني برخي اطلاعات خود را با استفاده از مطبوعات داخلي وهمين‌طور برخي رسانه‌ها و كتاب‌هايي كه خارج از كشور در مورد 4 ديپلمات منتشر شده، جمع‌آوري كرده است.
لازم به ذكر است اطلاعات در اين كتاب به صورت روايي كنار هم چيده شده و اين باعث شده دستيابي به اطلاعات سهل‌الوصول و در عين حال جذاب باشد.
نوسينده كتاب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري فارس هدف خود از تهيه اين كتاب را وجود اظهارات منتناقص و مختلف در مورد اين قضيه عنوان كرد و بيان داشت: در طي اين مدت 23 سال اظهارات ضد و نقيض بسياري عنوان مي‌شد كه برخي اخبار از شهادت اين افراد حكايت داشت و برخي ديگر در مورد اسارت آن‌ها و انتقالشان به اسرائيل بود.
وي افزود: در اين ميان برخي از رهبران فالانژيست‌ به خصوص سمير جعجع، ايلي‌حبيقه و كوبرا اظهاراتي داشته‌اند كه كنار هم چيدن خيلي از اين اظهارات شايد بتواند بسياري از حقايق را نشان دهد. زيرا هر كدام از اينها براي فرار از اتهامي كه متوجهشان بوده ديگري را محكوم ‌كرده‌اند.
اين نويسنده به برخوردهاي سرد جامعه بين‌المللي با اين حادثه اشاره كرد و افزود: اين برخوردها و همچنين اظهاراتي كه مسئولين اسرائيلي داشته‌اند قابل توجه است.
وي افزود: تمام اين اخبار و حوادث را با توجه به منابعي كه در اختيارم بود و به خصوص با استفاده از مطبوعات داخلي و برخي از رسانه‌ها و كتاب‌هايي كه خارج از كشور در مورد 4 ديپلمات منتشر شده بود، جمع‌آوري كردم.
اين محقق با اشاره به اين كه نگارش اين كتاب بدون هيچ تحليلي مبني بر زنده بودن يا شهيد شدن اين افراد صورت گرفته است، افزود: خواننده خود با كنار هم گذاشتن اين اطلاعات كه به صورت روايي آمده يكي از دو نتيجه را استخراج خواهد كرد.
داودآبادي از انتشار اين كتاب توسط فرهنگسراي پايداري در آينده‌اي نزديك خبر داد و خاطرنشان كرد: وجه تسميه نام كتاب اين است كه در چهارم جولاي 1982 مصادف با 14 تير 1361 چهار ديپلمات ايراني، سيد محسن موسوي، احمد متوسليان، كاظم اخوان و تقي رستگار مقدم در پست بازرسي "برباره" متعلق به فالانژيست‌هاي لبنان به اسارت گرفته شدند و به همين واسطه نام كتاب را «كمين چهارم جولاي» انتخاب كردم

منبع: خبرگزاري فارس

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo