شهید آوینی

 

متحجرین با سكولارها همسو هستند

حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با «بازتاب»، ضمن تأكید بر لزوم آسیب‌زدایی از مراسم اهل بیت، نسبت به خطر گروهی از متحجرین كه خود را متولی امام زمان(عج) معرفی می‌كنند، هشدار داد.

حجت‌الاسلام خاتمی گفت: تردیدی نیست كه برپایی مجالس جشن در ولادت‌های معصومین و مجالس عزا در وفات و شهادت آنان، از عبادات بزرگ است و هم مصداق «تعظیم شعائر»، هم مصداق «مودت فی‌القربی». هیچ عالم دینی، تردیدی ندارد كه دین باید هرچه باشكوه‌تر برگزار شود و هر نوا و نغمه‌ای كه حاصلش، كمرنگ شدن مجالس دینی مربوط به امامان باشد، شیطانی است.
مقصود آن است كه در این مجالس، آرمان‌های اهل بیت دنبال و اهداف بلند اهل ‌بیت، پیگیری شود، چراكه در مجالسی كه خود اهل بیت نیز برگزار می‌كردند، آرمان‌ها تكریم می‌شد.

روایت است كه «مجلس بگیرید و امر ما را احیا كنید» كه درواقع، مكتب اهل بیت احیا شود، نه این‌كه هر مجلسی مورد تأیید باشد. مجالس ما هنگامی مورد تأیید اهل بیت است كه هم جشن و شادی آن، مشروع ـ همراه با احیای مكتب اهل بیت ـ و باشكوه و هم حساس از نظر آسیب‌زدایی باشد.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: خوشبختانه در پی حركت مجلس خبرگان و تاكید مقام رهبری در كشور موجی از آسیب‌زدایی از مجالس دینی ایجاد شده است. چون اینجانب در مجلس خبرگان، صحبت مشروحی در این باره داشته‌ام، توجه به چند نكته را گوشزد می‌كنم:

1ـ همان‌گونه كه بر آسیب‌زدایی تأكید داریم، بیش از آن، بر باشكوه برگزار كردن آن نیز تأكید داریم و نباید به بهانه اصلاح ابروی عزاداری، چشم آن كور شود و مجالس اهل بیت از شكوه و رونق بیفتد.

2ـ همه آسیب‌های مجالس عزاداری، تنها از ناحیه مداحان نیست و نباید مداحان متدین، ارزشی و انقلابی، كه مستند می‌خوانند و صحیح عمل می‌كنند، نباید تضعیف شوند، چراكه مداحی، یك واقعیت و هنری دینی است كه باید بماند، اما با آسیب‌زدایی شود و این ظلم است كه همه آسیب‌ها، متوجه مداحان شود.
در بین مداحان، انسان‌های ارزشی وجود دارند و در كنار آنان كسانی هم هستند كه اهلیت ندارند اما مداحان ارزشی بیش از بقیه از عملكرد این گروه ناراضی‌اند. در كنار مداحان، ممكن اسن آسیب‌هایی هم از ناحیه خطبا و روحانیون در مجالس باشد كه بدون مطالعه و غیرمستند صحبت ‌كنند یا از ناحیه بانیان مجالس می‌باشد. پس همه آسیب‌ها از ناحیه مداحان نیست.

3ـ نقد از سر دلسوزی با نقد برخاسته از تفكرات جناحی، متفاوت است. این روزها كسانی در پی تسویه‌حساب با جریان سالم مداحی هستند و گونه‌ای تبلیغ می‌كنند كه تمام مداحان مروج خرافه هستند، نباید به بهانه خرافه‌زدایی، ارائه حقایق را زیر سؤال برد، نقد باید سازنده باشد و نقاط قوت و ضعف را با هم ببینند.

4ـ آسیب‌های ما در مجالس عزا، عمدتا از ناحیه غلو است كه اهل بیت را تا مقام الوهیت بالا می‌برند؛ این، هم ضربه به دین است و هم به اهل بیت. همه اهل بیت، علیه غلاه و غلوكنندگان موضع داشتند و امیرالمؤمنین(ع) غلات را سوزانده و نباید به گونه‌ای عمل كرد كه اهل بیت ناخشنود شوند. البته بیان مناقب عالی برای اهل بیت، غلو نیست و نباید هر منقبتی را كه نفهمیدیم، انكار كنیم.

5ـ سست مطرح كردن معارف ـ كه مورد تأكید مراجع بود ـ خواب، مكاشفه و ملاقات‌های دروغین را محور قرار دادن، اعتقاد ما به امام زمان(عج) بر اساس معارف محكم دینی است، بیش از 350 آیه قرآن تأویل به امام زمان شده و در بیش از دو هزار روایت معصومین اشاره به وجود شریف ولی‌عصر(عج) گردیده است چرا همه اینها را رها و به خواب استناد كنیم كه حتی اگر رویای صادقه باشد، حجت شرعی نیست.

مدرس درس خارج فقه و اصول افزود: تعبیر ملاقات كه از نظر علما فقط برای بندگان ویژه خدا امكان دارد، اما نادر است و كسانی هم كه با امام زمان(عج) ملاقات می‌كنند، اظهار نمی‌كنند. «آن‌كه را اسرار حق آموختند، مهر كردند و دهانش دوختند»
این ادعایی كه به تازگی در سطح كشور مطرح شده است و افرادی ادعای ملاقات مداوم با امام زمان(عج) دارند و می‌خواهند در آن سوءاستفاده كنند، جریان منحرفی است و همه مراجع در مقابل آن موضع دارند.

آیت‌الله سیستانی، كسانی را كه مدعی ملاقات‌های مرتب با امام زمان هستند، «دجّال» می‌داند و آیت‌الله تبریزی می‌گوید، كسانی كه این‌گونه ادعاها را می‌كنند، مردم در جلساتشان شركت نكنند تا جلسات آنان تعطیل شود.
اینها آفاتی است كه باید آفت‌زدایی شود و راه‌حل آن است كه مردم مسئولانه در مجالس اهل بیت شركت كنند، هرجا مداحی و خطبی خوب عمل می‌كند، تشویق كنند و اگر عملكرد و سخن اشتباهی شنیدند، نقد كنند.

6ـ عمده‌ترین آسیب، ورود موسیقی‌های مبتذل در جشن‌ها و عزاداری‌هاست كه مطابق با فتوای رهبری جایز نیست.
حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی ادامه داد: اما درباره جریان‌های اخیری كه خود را متولی امام زمان(عج) می‌دانند، باید گفت: منتظران واقعی بقیةالله‌الاعظم(عج) آنهایی هستند كه همه تلاش خود را در جهت تقویت و گسترش حكومت دینی، به كار می‌برند، عصر غیبت، عصر تكلیف است، عصر بی‌تكلیفی نیست، عصر غیبت عصری است كه ما خانه و شهر خود را به گونه‌ای بسازیم كه آماده برای پذیرایی از حضرت باشد. این نیاز به تقوی دارد، البته نیاز به دعا هم دارد، اما دعای تنها، كافی نیست.

وی خاطرنشان كرد: آن جریان‌هایی كه قبل از انقلاب خون به دل امام كردند و دم از جدایی دین از سیاست می‌زدند و بعد از انقلاب هم كارشكنی كردند، نمی‌توانند متولی انحصاری امام زمان(عج) باشد. اگر قرار است جایی مركز تجلیل از امام زمان(عج) تلقی شود آن مركز، نظام اسلامی است قبل از انقلاب چند به دعای ندبه محدود بود، الان دعای ندبه از سیمای جمهوری اسلامی جهانی شده است. نام امام زمان(عج) و آرمان‌های ایشان توسط انقلاب زنده می‌شود.

وی در پایان گفت: كسانی به ناحق خود را متولی امام زمان(عج) می‌دانند در حالی كه امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، نایب امام زمان بود و مردم باید مراقب باشند و فریب ظاهر انتساب این گروه به امام زمان را نخورند كسانی كه ضدانقلاب و مدعی متولی انحصاری امام زمان هستند. این افراد اگر امام زمان(عج) هم ظهور كنند، با قرآن به جنگ امام زمان خواهند رفت. این گروه، با سكولارها هم‌موضع هستند آنان مدعی جدایی دین از سیاست هستند و اینها هم همین جدایی دین از سیاست را تقویت می‌كنند.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo