شهید آوینی
 
مشکلات جانبازان به ورزش هم سرایت کرد

گروه ورزشی خبرگزاری " مهر": آقا ما فراموش شدیم ... مگر کسی هم به فکر ما هست... پای حرف که می رسه ما یادگار دوران دفاع مقدسیم ولی ...پای گرفتاری هامون که وسط میآد کسی گوشش بدهکار نیست... اعتراض هم بکنیم میگن می خواستی نری...

به خدا هیچکدام ازبچه های جانباز برای خودشان که نرفتن جبهه ... ما برای همین مردم رفتیم... برای ناموس و مملکت مون رفتیم ... از جسم و روح مون مایه گذاشتیم ... منتی هم سر کسی نداریم ... با خدا معامله کردیم ... انتظار داریم حداقل کارمون رو بی ارزش نکنند... به اندازه خودمون به ما رسیدگی کنن... بعضی وقتا بخاطراین بی توجهی ها ازدست خودم هم خسته می شم ... به خدا می گم ... چرا نخواستی ما هم بریم... موندن دیگه خیلی سخت شده ...  
گروه ورزشی" مهر": درعملیات والفجر مقدماتی بر اثرانفجارترکش خمپاره هردو پایش را ازدست داده بود . یک جانباز 70 درصد. تکیدگی چهره اش از سالهای سخت و طاقت فرسای دوران جانبازی حکایت داشت ... سخت می شد باور کرد 42 ساله است ... می گفت : راضی ام به رضای خدا ... قسمت ما هم این بوده که باقی عمر را روی ویلچر باشیم ...  از دوسال پیش با تعدادی از دوستان جانباز جمع شدیم و ورزش می کنیم ... بسکتبال . راستش برای ما جانبازان ورزش از نان شب هم واجب تر است ... ورزش که می کنیم بیماری های جسمی و روحی مان کمتر می شود ... ولی

حرفش که به اینجا رسید مکثی کرد و میله ویلچرش را چرخی داد و نزدیک تر آمد . می گفت : 9 ماه است مربیان و کارکنان باشگاه حقوق نگرفته‌اند ... باشگاه وضعیت بلاتکلیف دارد ... کسی هم نیست رسیدگی کند ... تابحال چند بارمسئولان بنیاد شهید و امورایثارگران آمده‌اند و وعده هایی داده‌اند ولی هیچکدام عملی نشده ... در این باشگاه دو تیم تمرین می کند که هر دو در لیگ صدرنشین هستند ... با وضعیتی که پیش آمده معلوم نیست این دو تیم چه سرنوشتی پیدا کنند ... مهمتر از همه وضعیت حدود 30جانبازی است که اینجا تمرین می کنند ... وضعیت سلامتی اینها چه می شود ... 
 

مشکلات مدتی است این باشگاه را با وضعیت نامشخص و بلاتکلیفی روبرو کرده بطوری که هیچیک از مسئولان بنیاد شهید و امورایثارگران و مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران عهده دارهزینه های مالی و تامین بودجه های جاری این مجموعه ورزشی نمی شوند

باشگاه ایثار در شرقی ترین نقطه شهر تهران حوالی منطقه

تهرانپارس و خیابان جشنواره تنها سالن اختصاصی جانبازان ویلچری شهر تهران محسوب می شود که پذیرای جانبازان ورزشکار در رشته های مختلف است . بسیاری از جانبازان از اقصی نقاط شهر تهران برای تمرین به این سالن می آیند که خانواده جانبازان شهرک ایثارنیز بخشی از کسانی هستند که از این سالن ورزشی استفاده می کنند . تیم های بسکتبال با ویلچر ایثار و نفت بهران که تحت پوشش بنیاد شهید و امورایثارگران قرار دارند دو تیمی هستند که تمرینات خود را در این سالن پیگیری می کنند و جالب است بدانید هر دو تیم عنوان صدرنشینی رقابتهای لیگ دسته دوم و سوپر لیگ کشور را در اختیار دارند . مشکلات مالی و عدم پرداخت حقوق مربیان ، کارکنان و هزینه های نگهداری سالن مدتی است که این باشگاه را با وضعیت نامشخص و بلاتکلیفی روبرو کرده بطوری که هیچیک از مسئولان بنیاد شهید و امورایثارگران و مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران عهده دارهزینه های مالی و تامین بودجه های جاری این مجموعه ورزشی نمی شوند . عدم پرداخت 9 ماهه حقوق و دستمزد مربیان و پرسنل این سالن کار را به جایی کشانده که مدیریت سالن چندی پیش از سمت خود استعفا کرد و مربی تیم ایثار نیزمدتی است در تمرینات این تیم حاضر نمی شود .

 

"سید مصطفی حدادی زحمتکش" معاون باشگاه ایثار پیرامون مشکلات جانبازان این باشگاه می گوید :" مشکلات ما از زمانی شروع شد که بنیاد شهید و امورایثارگران با هم ادغام شدند . براساس این ادغام ، تهران به چهار اداره کل تقسیم شد و باشگاه ایثارتحت پوشش اداره کل حوزه شمال شرق قرار گرفت . از ابتدای سال جاری آقای ریاحی کیا مسئول تربیت بدنی جانبازان - که پیش از این باشگاه، تحت پوشش این مرکز فعالیت  می کرد - می گویند پس از طرح ادغام مسئولیت ها از من سلب شده و بنیاد زیر نظر استان تهران و آقای موذنی اداره می شود . استان تهران هم ما را به حوزه شمال شرق و آقای لولایی ارجاع می دهد .ایشان هم هر بار مراجعه می کنیم می گویند اعتبار نگرفتیم و بودجه نداریم و ... همین چند ماه پیش آقای بیات مسئول فرهنگی بنیاد شهید و امورایثارگران استان تهران آمدند و از نزدیک در جریان مشکلات ما قرار گرفتند . درست همین جایی که شما نشسته بودید در جمع بچه ها قول دادند که مشکلات را حل کنند ولی هیچ اقدامی نکردند ... دریغ از یک گام مثبت. خلاصه پرداخت نشدن حقوق کارکنان و مربیان باشگاه  کار را به جایی رساند که آقای رنجبر مدیر باشگاه که جانباز قطع نخاعی هستند از سمت شان استعفا دادند و آقای عباس ذوالنوریان مربی تیم ایثارکه جانباز 25 درصد هستند دیگر سر تمرینات تیم حاضر نمی شوند ."
 

مشکلات ما از زمانی شروع شد که بنیاد شهید و امور ایثارگران با هم ادغام شدند. همین چند ماه پیش مسئول فرهنگی بنیاد استان تهران آمدند و از نزدیک در جریان مشکلات ما قرارگرفتند. درست همین جایی که شما نشسته بودید در جمع بچه ها قول دادند که مشکلات را حل کنند ولی هیچ اقدامی نکردند 

حدادی که خود از جانبازان جنگ است ادامه می دهد :" این آقایان مسئول که مدام شعار می دهند باید به مشکلات جانبازان رسیدگی کرد و جانبازان چشم و چراغ کشورهستند تابحال شده یک ماه حقوق شان عقب بیفتد و صدایشان درنیاید . این بچه ها 9 ماه است با چند سر عائله فقط از روی عشق و علاقه کار کرده و دم نزده‌اند ولی هر کسی یک طاقنی دارد . چرا نباید کسی پاسخگوی این جانبازان باشد ."
سالن ایثار از نظر امکانات شرایط خوبی دارد ؛ امکانات نور، تهویه ، کفپوش ، سرویس بهداشتی و ... همه چیز مرتب است . بسکتبال ، گلبال ، والیبال نشسته و ... از جمله رشته هایی هستند که امکان پرداختن به آن در این سالن وجود دارد .
حدادی در مورد هزینه نگداری این سالن می گوید :" با هزینه کارکنان و نگهداری ماهیانه 2 میلیون تومان این سالن هزینه دارد . کل حقوق و دستمزدی هم که در این 9 ماهه پرداخت نشده سرجمع می شود 12 میلیون . آقا این پولها در مقابل مبالغ هنگفتی که صرف جاهای دیگرمی شود بسیارناچیز است . شاید باورش سخت باشد ولی ورزش برای این جانبازان حکم منبع درمانی را دارد . جانبازانی که ورزش می کنند دچار بیماری مثانه ، چربی خون و زخم بستر و خیلی از بیماری هایی که بر اثر کم تحرکی سراغ جانبازان می آید ، نمی شوند ".  
نیم ساعتی می شود که تمرین بازیکنان تیم بسکتبال با ویلچر ایثار شروع شده و جانبازان درغالب دو تیم به بازی تمرینی مشغولند . با شور و شوق وصف ناپذیری تمرین می کنند . جدیت شان در تمرینات ستودنی است . هیچ ابایی از برخورد ویلچرهایشان به یکدیگر و حتی واژگون شدن آنها ندارند . اینجا قدرت دستهاست که جبران پاها را می کند .  

مسن ترین عضو تیم جای خودش را به یک بازیکن تازه وارد می دهد . فرصت را برای گفت و گو با او غنیمت می بینم . خودش را میرمکرم قضاتی جانباز 70 درصد معرفی می کند و می گوید : به نظر من اهمیت ورزش آنطور که باید از سوی مسئولان درک نمی شود . اگر آنها بدانند که ورزش تا چه اندازه در رفع مشکلات جانبازان موثر است اینگونه با بی تفاوتی از کنار همه چیز نمی گذرند . 
 

آقا این پولها در مقابل مبالغ هنگفتی که صرف جاهای دیگرمی شود بسیارناچیز است . شاید باورش سخت باشد ولی ورزش برای این جانبازان حکم منبع درمانی را دارد . جانبازانی که ورزش می کنند دچار بیماری مثانه ، چربی خون و زخم بستر و خیلی از بیماری هایی که بر اثر کم تحرکی سراغ جانبازان می آید ، نمی شوند

او ادامه می دهد :" من با 46 سال سن و درصد بالای جانبازی ، ورزش تنها پناهگاهی است که باعث می شود حتی ساعتی ازتمام مشکلات روحی و جسمی فارغ شوم و خودم را در فضای دیگری حس کنم . در این دو ساعت حتی فراموش می کنم جانبازم ". 
وی در مورد مشکلات اخیر جانبازان در باشگاه ایثار می گوید :" این سالن تنها سالن مختص ورزشکاران جانباز در تهران است که نزدیک به 250 نفر از خانواده شهدا ، ایثارگران و جانبازان بطور رایگان از آن استفاده می کنند و واقعا مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا کسی بفکر رفع مشکلات آن نیست ".  
خلیل ابراهیمی دیگرعضو تیم بسکتبال با ویلچر باشگاه ایثارمی گوید :" ورزش باعث شده دوباره به زندگی عادی برگردم . تا قبل از آن آدم عصبی و پرخاشگری بودم . از وقتی ورزش می کنم روحیه ام خیلی تفاوت کرده . این را اعضای خانواده ام هم می گویند ."
ابراهیمی که در عملیات والفجر از ناحیه کتف و پا مجروح شده است ادامه می دهد : "به نظر من هر چه برای ورزش جانبازان سرمایه گذاری شود همان اندازه از هزینه های سنگین درمان آنها کاسته می شود . ولی انگار ما در پیچ و خم زندگی گم شده‌ایم . دیگر کسی توجهی به مشکلات ما ندارد . مگر ما چیز زیادی خواستیم . فراهم کردن امکانات ورزشی برای تعدادی مجروح جنگی که برای دفاع از همین آب و خاک از جسم شان گذشتند ، خواسته زیادی است ؟ الان چند ماه است مربیان و کارکنان باشگاه حقوق نگرفته‌اند. چرا ؟ این بچه ها برای سلامتی شان باید ورزش کنند . ورزش مثل نفس کشیدن برای جانباز اهمیت دارد ولی هیچ مسئولی زیر بار خواسته های بحق این جانبازان نمی رود . چرا" ؟    
ابراهیمی آخر صحبت هایش از حقیقتی گفت که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده باشد :" ما جانبازان بیشتر کارهای شخصی مان بر دوش همسران فداکاری است که پای ما نشستند و با تمام مشکلات جسمی که با آن روبرو هستیم ، از ما نگهداری می کنند . به نظر من اگر ما جانبازان جایگاهی نزد خدا داشته باشیم ، مقام و منزلت همسران جانباز به مراتب بالاتر است . به نظر من مسئولان باید فکری هم برای ورزش خانواده جانبازان داشته باشند تا مشکلات جسمی ناشی از رسیدگی به جانبازان گریبان‌گیر آنها نشود ".
 

 به نظر من اگر ما جانبازان جایگاهی نزد خدا داشته باشیم ، مقام و منزلت همسرانمان به مراتب بالاتر است . به نظر من مسئولان باید فکری هم برای ورزش خانواده جانبازان داشته باشند تا مشکلات جسمی ناشی از رسیدگی به جانبازان گریبان‌گیر آنها نشود

محمد شاکری جانباز 70 درصد هم می گوید :" هر دو تیم ایثار و نفت بهران در مسابقات لیگ نتیجه گرفتند و به جای آنکه از زحمات مربیان این دو تیم تقدیر شود با آنها با بی مهری رفتار می شود . به نظر من بنیاد تنها شعار می دهد که ما حامی جانبازان هستیم . من تا قبل از اینکه به تیم بسکتبال با ویلچر ایثار بیایم ، عضو تیم والیبال نشسته بنیاد بودم ولی بدلیل عدم حمایت های بنیاد این تیم منحل شد و من هم به رشته بسکتبال رو آوردم ."
شاکری اضافه می کند :" مسئولان بنیاد فقط در شعار خوبند . به نظر من به ورزش جانبازان و معلولان به اندازه سایر رشته های ورزشی توجه نمی شود و این قبیل مشکلات باعث دلسردی و بی انگیزگی جانبازانی می شود که با شور و علاقه به محیط های ورزشی می آیند ".    


ورزش برای جانبازان درمان است ، نه سرگرمی
اغلب جانبازان با مشکلات جسمی و عوارض جانبی آن روبرو هستند و جلوگیری از اینگونه عوارض که ناشی از قطع عضو است نیاز به تحرک و فعالیت مستمر را در جانبازان الزامی می نماید . 
یکی از پزشکان متخصص بیمارستان خاتم الانبیاء درباره مشکلات جسمانی جانبازان می گوید : عمده ترین مشکل جانبازان مسئله جذب مواد سمی از خون است که این امر را در بدن کلیه ها برعهده دارند و بیشتر جانبازان با مشکل نارسائی کلیه روبرو هستند و برای پیشگیری از کم کاری کلیه ها مصرف مواد نوشیدنی توصیه می شود که تحرک فرد برای تعریق بیشتر و مصرف آب بسیار حائز اهمیت است . از همین رو عموما به جانبازان توصیه می شود برای آنکه بدنشان دارای تحرک لازم باشد از پرداختن به یکی از رشته های ورزشی غافل نشوند . 

وی تاکید کرد : مقایسه سلامت عمومی جانبازانی که ورزش را در برنامه روزانه خود دارند با جانبازانی که از تحرک کمتری برخوردارند نشان می دهد جانبازانی که دارای فعالیت و تحرک بیشتری هستند از نظر سوخت و ساز و سیستم گردش خون و ارگانیک بدن وضعیت بهتری دارند و در مقابل بیماریها از در صد ابتلای پایین تری برخوردارند .
این پزشک متخصص به جانبازان توصیه کرد حداقل هفته ای چند جلسه را به ورزش اختصاص دهند . 
اما آیا مشکلات جانبازان باشگاه ایثار بدلیل کمبود اعتبارات و بودجه های بنیاد شهید و امور ایثارگران است ؟
چناری یکی از اعضای تیم ایثار می گوید : آقای ریاحی کیا مدیر کل تربیت بدنی بنیاد شهید و امور جانبازان چند وقت پیش که آمده بودند تا به مشکلات ما رسیدگی کنند می گفتند بنیاد مشکل بودجه و اعتبار ندارد. ایشان قول دادند ظرف مدت کوتاهی به تمام مشکلات ما رسیدگی کنند ولی هیچکدام از وعده های ایشان عملی نشد . آقایان هر وقت مشکلات حاد شده و مخصوصا به روزنامه کشیده شده آمدند و رسیدگی کردند ولی در شرایط عادی کسی تلاشی برای حل مشکلات جانبازان ندارد ".
وی تاکید می کند ": ما انتظار داریم این مشکلات بطور اساسی و ریشه ای حل شود . اواخر سال گذشته هم کم و بیش با مشکلاتی این چنینی روبرو بودیم . برای من واقعا قابل درک نیست بنیاد با این عظمت و بودجه و امکانات قادر نباشد مشکلات تعدادی جانباز را که تنها می خواهند هفته ای دو ساعت کنارهم ورزش کنند ، حل کند .
 

 

 آقایان هر وقت مشکلات به روزنامه کشیده شد آمدند و رسیدگی کردند ولی در شرایط عادی کسی تلاشی برای حل مشکلات جانبازان ندارد ".
 

سالن مجموعه فرهنگی ورزشی ایثار دو نفر کارمند خدماتی دارد که بصورت شیفتی در این مجموعه کار می کنند . "علی خدایی مهر" یکی از پرسنل این مجموعه می گوید : 6 ماه است که حقوق نگرفتیم و صدایمان هم به جایی نمی رسد . باز خدا این بچه های جانباز را خیر بدهد که در این مدت هرازگاهی کمکی می کنند تا شرمنده 9 سر عائله ام نباشم ولی تاکی؟ . من ماهیانه 140 هزار تومان حقوق می گیرم  و نه تنها بیمه نیستم بلکه هیچگونه حقوق و مزایای جانبی هم بابت کار در این مجموعه ندارم . علاوه بر نگهداری و نظافت سالن ، وظیفه جابجایی و کمک به جانبازان هم برعهده من است و خدای نکرده اگر در حین کار دچارحادثه ای بشوم کسی جوابگوی خانواده ام نیست و بچه هایم بی سرپرست می شوند . تنها خواسته ام از مسئولین این است که به وضع ما رسیدگی کنند ."
 

وعده و وعید ؛ پاسخ تکراری مسئولان
اینها مشکلاتی بود که از زبان جانبازان باشگاه فرهنگی ورزشی ایثار شنیدید ." امیر فصیحی" مسئول پرورشی بنیاد شهید و امور ایثارگران درتوجیه این مشکلات می گوید : ما می پذیریم که کوتاهی هایی از جانب بنیاد صورت گرفته ولی برای حل این مشکلات باید در یک چارچوب مشخص و قانونی عمل کنیم .
مسئول پرورشی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره نامشخص بودن وضعیت مجموعه ایثار گفت : در تقسیم بندی که از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت گرفته ، این سالن تحت پوشش اداره کل شمال شرق قرار دارد که مسئولیت آن را آقای لورایی بر عهده دارند . البته ایشان به این دلیل مسئولیت این مجموعه را نپذیرفتند که معتقدند بودجه ای از سوی بنیاد برای این سالن اختصاص نیافته و امیدوارم آقای موذنی مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران در این زمینه بودجه لازم را در اختیار این مجموعه قرار دهند تا سالن ایثار نیز از این وضعیت بلاتکلیف خارج شود .
فصیحی با بیان اینکه در سیستم های دولتی باید بودجه ها تعریف شده باشد اظهار داشت : بر اساس اولویت بندی بنیاد شهید و امور ایثارگران ، اداره کل شمال شرق و مدیر مجموعه می توانند در چارچوب ضوابط در زمینه تخصیص بودجه ها اقدام کنند و اگر تاکنون اعتبارات در مسیر اصلی قرار نگرفته بدلیل اشکلاتی است که در سیستم داخلی مجموعه و برخی اختلاف نظر ها بین مدیریت بخش های مختلف وجود دارد . 
 

پیگیری مسئولان باشگاه ، بی‌توجهی مسئولان بنیاد
ابراهیم رنجبر - جانباز 70 درصد نخاعی - مدیرباشگاه ایثار که چندی پیش بدلیل عدم توجه مسئولان بنیاد به مشکلات جانبازان از سمت خود کناره گیری کرد، در پاسخ به اظهارات این مقام مسئول در بنیاد شهید و امور ایثارگران می گوید : ما بارها مشکلاتمان را به مسئولان بنیاد منتقل کردیم و بسیار هم پیگیربودیم. ولی از بس وعده و عید شنیدیم  دیگر خسته شدیم . حرف من این است که یا باشگاه را تعطیل کنیم یا اگر قرار است محلی برای ورزش جانبازان وجود داشته باشد ، بصورت نظام‌مند و اصولی کارهایش پیش برود . اینطور نمی شود که مدام دنبال حل مشکلات بود .
 

 بارها در این زمینه با مسئولان بنیاد مکاتبه کرده‌ایم و نامه های آن هم موجود است. با اینحال یکبار دیگرمشکلاتمان را بصورت مکتوب ارائه می کنیم ولی می دانیم که گوش شنوایی وجود ندارد . آقایان بقدری گرفتار مشکلات خودشان هستند که جانبازان فراموش شدند ...

وی در مورد مشکلات مالی باشگاه ایثار گفت : ما از ابتدای سال برای اداره دو تیم در لیگ ، نگهداری سالن ، حقوق پرسنل و ... نزدیک 16 میلیون تومان هزینه کردیم و این درحالی است که تنها 5 میلیون تومان ازبابت اجاره سالن درآمدزایی داشتیم . در حال حاضر نزدیک به 11 میلیون تومان به پرسنل و ... بدهکاریم که بنیاد هیچگونه اقدامی در این زمینه انجام نمی دهد . همین چند وقت پیش برای حل مشکل رفتم سراغ  آقای بیات ولی ایشان به شکل بسیار زننده ای با من برخورد کردند. بعد از کلی پیگری چند روز پیش که آقای حدادی ( معاون باشگاه ایثار) مراجعه کردند گفتند 5 میلیون تومان به حساب اداره شمال شرق واریز کردیم در حالیکه ما طبق اسناد 16 میلیون هزینه کرده‌ایم .
وی اضافه کرد : بنیاد شهید و امور ایثارگران برای روز جانبازمیلیاردها تومان تبلیغات و بریز و بیاش دارد ولی برای هزینه کردن چند میلیون در سال برای تعدادی جانباز که ورزش برایشان حکم درمان را دارد دریغ می کند .
رنجبر در پایان خطاب به رئیس جمهور گفت : آقای احمدی نژاد درنطق های انتخاباتی خود مدام ازناکارآمدی  سیستم خدمت رسانی به ایثارگران انتقاد می کردند ، به همین خاطر ما انتظار داریم مشکلات امروز جانبازان بطور کاملا جدی مورد توجه ایشان قرار بگیرد. جانبازان انتظارداشتند ایشان در بخش ایثارگران بطور ویژه وارد شوند و به مشکلات و کمبودهای موجود بطور خاص رسیدگی کنند. چرا که جانبازان یادگاران دوران دفاع مقدس هستند و برای آینده دیگرجایگزینی ندارند .   
حدادی معاون باشگاه ایثار نیز می گوید : بارها در این زمینه با مسئولان بنیاد مکاتبه کرده‌ایم و نامه های آن هم موجود است . با اینحال یکبار دیگرمشکلاتمان را بصورت مکتوب ارائه می کنیم ولی می دانیم که گوش شنوایی وجود ندارد . آقایان بقدری گرفتار مشکلات خودشان هستند که جانبازان فراموش شدند ...
سالن محل تمرین بازیکنان تیم بسکتبال با ویلچرایثار را در حالی ترک کردم که  ذهنم سراسردرگیرمشکلاتی بود که از زبان جانبازان شنیدم وبدتر آنکه این حرف‌ها درست درزمانی گفته می‌شود که همه درگیر تدارک جشن‌هایی برای تجلیل از این عزیزان در روزجانباز هستند. ای کاش حد اقل در کنار این تبلیغات و مراسم رنگارنگ ظاهری، برای حل مشکلات آنان هم فکری می‌شد. چهارم شعبان روز جانباز فرصتی است برای یادآوری ارزشهای کسانی که ازتمام وجود خود برای پاسداری از حریم آزادی و آزادمنشی گذشتند. تجلیل ازجانباز منحصر به یک روز خاص نیست. اجرای یک مراسم نمادین، تجلیل ازجانباز نیست.  روز جانباز تنها تلنگری است برای یادآوری دین وحقی که آنها به گردن ما دارند. تلنگری که ادای دین به این یادگاران اسطوره های صبر و پایداری را در تمام طول سال و برای همیشه به ما گوشزد می‌کند. 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo