شهید آوینی

 

امسال ده هزار نفر در قم معتکف می شوند
 

مسئول ستاد اعتکاف استان قم با اشاره به اینکه امسال ده هزار نفر در استان قم معتکف می شوند ، یادآورشد : پس از عمل عبادی حج ، هیچ عبادتی به عظمت و فراگیری اعتکاف نیست .

 حجت الاسلام علیرضا تکیه ای مسئول ستاد اعتکاف استان قم ، عمل مستحبی اعتکاف را سنت حسنه‌ پیغمبر اکرم ( ص )عنوان کرد و در مورد هدف و برکات این سنت حسنه گفت : فریضه اعتکاف بسیار پر جاذبه و دل انگیز است. خداوند در این رابطه می‌فرماید : ای مؤمنین دعوت من و پیامبر من را اجابت کنید تا شما را احیا کنم.

وی انسان را همیشه در حال افول و فنا شدن دانست که با معارف آسمانی پیامبران الهی ـ ص ـ می‌تواند خود را دوباره احیا کند و تصریح کرد: انسان اگر از سرچشمه زلال وحی و رسالت سیراب گردد زنده می‌شود. یکی از مصادیق زنده کردن انسانیت بشر اعتکاف، سنت قطعیه الهی است.

مسئول ستاد اعتکاف قم تمام عبادات همچون نماز، روزه، قرار گرفتن در خانه خدا به عنوان پناهگاه، دعا و نیایش، دوری از تمایلاتی که انسان را از خداوند دور می‌کند و خودسازی را جمع در اعتکاف دانست و گفت : به جرأت می‌توان گفت بعد از عمل حج هیچ عبادتی به عظمت و فراگیری اعتکاف نیست.

وی هدف از آفرینش انسان توسط پروردگار را زنده کردن انسان تحت عنوان عبادات ذکر کرد و افزود : پیامبر اسلام ( ص ) و ائمه اطهار( ع) بر ترویج و گسترش سنت حسنه اعتکاف بسیار تأکید داشتند. پس از ایشان نیز توجه خاص مراجع تقلید در طول تاریخ نشانگر اهمیت این مهم است.

حجت الاسلام  تکیه ‌ای که با پایگاه اطلاع رسانی رسا سخن می گفت در ادامه تمام روزهای سال به غیر از روزهایی که روزه در آنها حرام است را فرصتی مناسب برای اعتکاف مسلمین برشمرد و خاطر نشان کرد : بر اساس سیره علماء و بزرگان ، یکی از زمانهایی که بسیار مورد تأکید قرار گرفته است و امسال در این زمان اعتکاف در قم برگزار می‌شود ایام بیض ماه مبارک رجب است. زیرا این ماه، ماه خداست و همزمان شده است با عبادات ام داود ، که جمع بین این دو، برکت است، اما آنچه نص روایات است دهه آخر ماه مبارک رمضان است که بحمد الله در سالهای اخیر اقدامات خوبی برای احیاء اعتکاف در این زمان صورت گرفته است.

وی به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و حمایتهای رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید ، عمل اعتکاف را در حال گسترش در کشور و حتی خارج از کشور ارزیابی و با اشاره به برگزاری این سنت حسنه در قم ، یاد‌آور شد: طرفیت پذیرش معتکفین در مساجد قابل اعتکاف شدن در قم ده هزار نفر است ، ستاد اعتکاف قم در تلاش است بمنظور کیفیت بخشی به اعتکاف ، برنامه‌هایی را تحت عنوان افتتاحیه همراه با زیارت پر فیض آل یاسین در تمام مساجد محل اعتکاف، مراسم ویژه میلاد امیر المؤمنین ( ع) ، مراسم شب شهادت حضرت زینب ( س) ، سخنرانی اساتید اخلاق حوزه، ذکر مدیحه و مرثیه و برنامه اختتامیه همراه با حدیث کسی برگزار کند .

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo