شهید آوینی

 

نخستين همايش تبيين آراء و بزرگداشت حاج‌آقا نور‌الله نجفي اصفهاني برگزار مي‌شود

 به نقل از ستاد خبري اين همايش، اين نخستين همايش در اين موضوع است كه با همت مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، حاج آقا نورالله نجفي اصفهاني حوزه علميه اصفهان و سازمان فرهنگي -تفريحي شهرداري اصفهان برگزار مي‌گردد و دبيرخانه همايش از ميان حدود 60 مقاله دريافتي 23 مقاله جهت چاپ و ارائه در همايش انتخاب نموده است.
غلامعلي حداد عادل، مظاهري، حائري شيرازي، علي اكبر ولايتي، علي دوائي، و تني چند از صاحبنظران از سخنران اين همايش هستند.
جهت غناي هر چه بيشتر همايش پنج جلد كتاب پيرامون قيام و شخصيت حاج آقا نور‌الله نجفي اصفهاني به اضافه سه شماره خبرنامه علمي تهيه شده كه در روز همايش توزيع خواهد شد. همچنين نمايشگاه عكس و سند نيز در كنار سالن همايش جهت بازديد علاقه‌مندان داير مي‌باشد.
همچنين منزل حاج آقا نور‌الله نيز به عنوان خانه مشروطيت در اصفهان افتتاح خواهد شد.
اين گزارش حاكي است كه مرداد ماه 1384 مقارن با هشتادمين سال قيام علماي ايران به رهبري شهدي حاج آقا نور الله نجفي اصفهاني است. اين قيام كه به تعبير امام خميني (ره) اساسي‌ترين قيام عليه استبداد رضا خاني بود، ظاهرا در واكنش به سربازگيري اجباري ولي در اصل عليه اقدامات ضد ديني رژيم پهلوي كه بر كشيده بيگانگان بود صورت گرفت.
مبادرت به اين قيام بزرگ در شرايطي كه رضاخان بر اريكه سلطنت تكيه زده و تمامي حريفان را از صحنه بيرون كرده، بود، اقدامي خطير و شجاعانه بود كه از عالمي شجاع و آزاديخواه بر مي‌آمد.
حاج آقا نور الله واجد تمامي شرايط براي رهبري چنين قيام بزرگي بودو دانش عميق ديني و بينش ژرف سياسي به اضافه تجربه چهل سال مبارزه فرهنگي، سياسي، اقتصادي بزرگي بود. دانش عميق ديني و بينش ژرف سياسي به اضافه تجربه چه سال مبارزه فرهنگي، سياسي، اقتصادي با استعمار، خارجي، استبداد داخلي و روشنفكري غربگرا از او رهبري آبديده و قوي براي مقابله با ديكتاتوري منورا! و مشت آهنين برآمده از تئوري‌پردازي منور‌الفكراني نظير تقي‌زاده و حزب افراطي دموكرات و توطئه‌پردازي اردشيرجي و ديگر دست اندركاران و عوامل استعمار انگليس ساخته بود كه قيامش لرزه بر اندام رضاخان قلدر انداخت. ترس رضا شاه از قيام علما عليه سلطنت او به خوبي از خلال بررسي اسناد و مدارك تاريخي ديده مي‌شود. و به راستي اگر قيام، به شهادت قائد آن به شكست نمي‌انجامد رضاخان موفق به استمرار استبداد سياه خود در ايران اسلامي نمي‌شد و حوادث تلخ دوران زمامداري او نيز در تاريخ اين سرزمين پاك ثبت نمي‌شد.

منبع : خبر گزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo