شهید آوینی

 

حضرت آيت الله العظمی صافی تاكيد كرد :لزوم ايجاد رشته فاطمه شناسی در مراكز حوزوی و دانشگاهی
مواضع و مقامات فاطمه، عليها السلام، با تمام آنچه در مورد آن گفته و نوشته‌اند، ناشناخته مانده است و سزاوار است فاطمه شناسی در حوزه‌ها و مراكز تحقيق و پژوهش، يك رشته خاص و مستقل باشد.
حضرت آيت الله العظمی صافی با ارسال پيامی به مناسبت ميلاد حضرت فاطمه (س)برلزوم ايجاد كرسی فاطمه شناسی در مراكز حوزوی و دانشگاهی تاكيد كردند. متن پيام به اين شرح است:
الهم صل علی محمد و آل محمد. السلام علی الصديقه الطاهر سيده نساء العالمين و علی ولدها الذی بشرها به خاتم النبيين، صل الله عليه و آله، بقيه الله فی ارضه و خليفته علی عباده مولانا الامام المبين الحجه الثانی عشر ارواج العالمين له الفداء.

يكی از جلو‌ه‌های درخشان بسيار حساس و معرفت آموز حيات حضرات معصومين، عليهم السلام، كه مشحون به پيام‌های سعادت بخش و هدايت‌های عالی و راهنمای بشر در طول تاريخ و مرور اعصار و ادوار است سيره خاص هر يك از آن بزرگواران می‌باشد كه در عصرخود و شرايط و اوضاع خاصی كه با آن رو به رو شده‌اند در احيای دين و اعلاء كلمه اسلام و نجات جامعه از گمراهی، نقش اساسی داشته است.

در اين ميان و به مناسب ايام، موضع الهی حضرت فاطمه زهرا، سلام الله عليها، را در نظر می‌گيريم كه از ويژگی‌های مختص به خود و امتيازاتی بی‌نظير برخوردار است اگر چه عمر ظاهری آن حضرت به واسطه ورود آن مصايب و مظالم جانگاه، كوتاه شد و در عنفوان جوانی به سرای جاودانی و لقاء الله شتافت اما در همين فرصت كوتاه، مواضعی را از خود نشان و مواقعی را از خويش به يادگار گذاشت كه درس‌های آموزنده و سازنده آن در طول تاريخ برای همه، مخصوصاً مسلمين راه گشا و حق نما است.

به قول شاعر كه می‌گويد: ضل من جعل مقياس الحاية الطولا، مقياس حيات بشر، طول عمر و برخورداری از خواب و خوراك و بستر نرم و پوشاك نيست؛ آنچه مهم است عرض حيات و بركات وجودی انسان است.
حيات حضرت زهرا، سلام الله عليها، مانند حيات پدر بزرگوارشان بسيار عريض، گسترده و پر از آثار و بركات بود. اگر چه عمر آنان ۱۸ سال يا ۶۳ سال بود اما عرض آن بيش از ميليون‌ها و بيشتر و بيشتر بود، مهم اين است كه شخص در مدت كوتاه زندگی، كارهای بزرگی را انجام دهد كه از ديگران در هزاران برابر آن سال‌ها، صادر نمی‌شود.

مواضع حضرت زهرا، عليه اسلام، در ايمان و معرفت الله، در زهد و بی‌اعتنايی به دنيا، در رحم و احسان و ايثار، در عبادت بندگی خدا، در همسرداری و تربيت فرزند، در حفظ كرامت‌ها و حشمت‌های خاصی كه اسلام برای بانوان توصيه نموده است. در رعايت ستر و عفاف و در نشان دادن تمام آن ده صفت برجسته‌ای كه در سوره احزاب برای زنان، مانند مردان افتخار شمرده شده، نمونه و يگانه بود. در بين اين همه مواضع ممتاز، مواضع آن حضرت بعد از رحلت رسول اكرم، صل الله عليه واله وسلم، در برابر آن فتنه‌ها و انحرافات عجيب و ارتجاعی كه پيش آمد تاريخی، نجات دهنده و كوبنده بود؛ موقفی بود كه اگر چه مدت آن به ظاهر كوتاه و در حدود ۳ ماه بيشتر نبود اما تا امروز پس از ۱۴ قرن و بعد از اينها همواره زنده و برقرار و پيام‌های آن به گوش‌ها می‌رسد.

موقفی بود كه می‌توان گفت به ملاحظه مأموريت خاصی كه حضرت مولا اميرالموممين عليه السلام، داشت مأموريت اعلان حقايق و ابطال و افشای گمراهی‌های دشورا و اعلام خطر و بيان اسلام ناب و فلسفه احكام و مقاصد دين بر عهده حضرت زهرای اطهر بود. آن همه استقامت و مقاومت در برابر هجوم‌های وحشيانه، همه در مسير حفظ دين از انقراض و پاسداری از زحمات رسول اكرم، صلی الله عليه و آله و سلم بود.
انصاف اين است كه مواضع و مقامات فاطمه، عليها السلام، با تمام آنچه در مورد آن گفته و نوشته‌اند، ناشناخته مانده و سزاوار است فاطمه شناسی در حوزه‌ها و مراكز تحقيق و پژوهش، يك رشته خاص و مستقل باشد.

اين برنامه‌های عظيم و گسترده فاطميه كه در هر دو ماه جمادی (اول و دوم) با شكوه و عظمت فراوان انجام می‌شود و اين همه ابراز احساسات ارادتمندان مخلص اهل بيت، عليهم السلام، موجب احيای دين و اعلاء كلمه اسلام و بيداری و هشورای همه، به خصوص نسل ارداتمندان مخلص اهل بيت، عليهم السلام، موجب احيای دين و اعلاء كلمه اسلام و بيداری و هوشياری همه، به خصوص نسل جوان، می‌باشد و اين دو ماه با عنوان «فاطميه» مكتب تربيت و مدرسه آموزش دين گرديده است و در پايان آن، جشن‌ها و مراسمی كه به مناسبت ولادت با سعادت آن حضرت، برگزار می‌شود نيز با جلوه و پيام‌های خود، قلوب را به حقايق و معنويات و حفظ هويت اسلامی و تعهد دينی، بسيج می‌نمايد.

حقير، از عموم عزيزان موفق كه در برگزاری مراسم و شادمانی ولادت و سوگواری شهادت آن حضرت، اهتمام دارند به سمت خود تقدير می‌نمايم.
اميد است خدمات همگان در آستان فرشته پاسبان حضرت ولی عصر، ارواح العالمين له الفداء، به احسن وجه، به شرف درجه قبول نايل و موجب مسرت خاطر آن عزيز خدا باشد.

 منبع :خبر گزاری قرآنی ایران

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo