شهید آوینی

امروز چهارشنبه اول تیرسال1384هجری شمسی مقارن است با پانزدهم جمادی الاول سال 1426هجری قمری و برابراست با بیست و دوم ژوئن سال2005 میلادی .

 ولادت امام زین العابدین (ع ) بنا بربرخی روایات:

بنابر برخی روایات  حضرت سّید الساجدین امام زین العابدین (ع) چهارمین امام  شیعیان جهان سه سال پیش از شهادت امام على ع  در  چنین روزی در سال 38 ه ق ، در مدینه دیده به جهان گشودند . مادر مکرمه آن حضرت  ، شهربانو  و پدر بزرگوارشان  حضرت امام  حسین ع است . سجاد و زین العابدین از القاب مشهور آن امام همام  می باشد و این القاب به دلیل کثرت عبادت به آن حضرت اطلاق شده است .  آن امام همام  در طول عمر پر بر کتشان و در حوزه سیاسی  براى پیش راندن مسلمانان به سوى نفرت از بنی امیه و افزودن حس مبارزه جویى با آنان، تلاش هاى موثرى  را به انجام  رساندند و در  فرصتهای مختلف ، مردم را بر ضد امویان تحریک می کردند. آن امام همام  براى آگاهى مردم، شیوه دعا را به کار گرفتند ، به گونه ای که به گفته بسیاری از عالمان علوم اسلامی دعاهاى آن حضرت، بازگو کننده رویدادهاى عصر آن حضرت اند .صحیفه سجادیه که به زبور آل محمد مشهور است، اثر بی نظیرى است که در جهان اسلام،  پیوسته مورد توجه بزرگان و علما و مصنفان قرار گرفته است .
زهد حضرت امام سجاد و عبادت ایشان در میان عالمیان مثال زدنی است .آن حضرت در سخنان خود فرموده بودند :
تعصی الاله وانت تظهر حبّه                                    هذا لعمری فی الفعال بدیع
لو کنت تظهر حبه لأطعته                                      ان المحب لمن یحب مطیع
«عصیان پروردگارت می کنی و آنگاه بردوست داشتن او مصری . حقا که این  این ادعا از عجیب ترین چیز هاست .  اگر خدای را به واقع عشق می ورزیدی  اطاعت او می داشتی ، چراکه دوستدار هماره  مطیع محبوب  است.» از دیگر آثار ارزنده به جا مانده از امام سجاد(ع )، مجموعه اى تربیتى و اخلاقى است به نام رساله الحقوق  است که امام(ع ) در آن وظایف گوناگون انسان را در برابر خدا ، خود و دیگران، با بیانى شیوا و گویا بیان کرده است. فعالیت های امام ع در حوزه اجتماعی نیز سر آمد همگان است . آن حضرت  در طول عمر پر بر کتشان  خدمات بسیاری  به بخش محروم جامعه آن دیار اعطا کردند که  رسیدگى به درماندگان، یتیمان، تهیدستان و بردگان  بخشی از آنها ست .برخی از روایات بر این  نکته تاکید دارند که آن حضرت، هزینه زندگى صد خانواده تهیدست را عهده دار بود. آن امام همام در حوزه اخلاق اسلامی سر آمد دیگران بودند و در هر حال مردم را به رعایت آداب و اخلاق اسلامی سفارش می کردند    .ابی حمزه ثمالی از امام سجاد (علیه السلام) نقل می کند که آن حضرت فرمودند: «ما تجرعت جرعة غیظ أحب إلی من جرعة غیظ أعقبها صبرا؛ هیچ فروبردن خشمی در نزد من محبوبتر از فرو بردن خشمی که برای آخرت بگذارم نیست.»
بخش عمده ای اززندگی امام سجاد ع  در واقعه کربلا و وقایع پس از آن می گذرد . آن حضرت به دلیل برخی کسالت های جسمانی اجازه حضور در میدان نبرد را نیافتند و وظیفه خود را در پیام رسانی واقعه کربلا و همچنین افشای طریق حکام  جائر  وشرح دقیق واقعه کربلا برای عامه مردم به انجام رسانیدند  . آن امام همام سرانجام و در روز 12 و یا 25 محرم سال 95 هجرى، درمدینه، به دسیسه هشام بن عبدالملک، مسموم گردید و در 56 سالگى به شهادت رسید. مدفن آن حضرت در قبرستان بقیع در مدینه منوره واقع شده است.
 
تولد شیخ حسن ابن علی ابن داوود حلی :
در چنین روزی در سال 647 ه ق عالم بزرگوار شیخ حسن ابن علی ابن داوود حلی دیده به جهان گشود . از آن عالم ربانی آثار گرانسنگی به جای مانده است که از میان آنها می توان به رجال اشاره کرد  .

در گذشت آیت الله آقا نجفی همدانی :
در چنین روزی در سال 1417 ه ق عالم ربانی حضرت آیت الله سید محمد حسینی مشهور به آقا نجفی همدانی دیده از  جهان فروبست . از آن عالم ربانی آثار گرانسنگی به جای مانده است که از میان آنها می توان به تفسیر انوار در خشان اشاره کرد .  

تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی:

توجه داشته باشید که بالاترین چیزى که مى‏تواند این انقلاب را در این جا به ثمر برساند و در خارج صادر کند، تبلیغات است، تبلیغات صحیح. ( امام خمینی ره )در چنین روزی در سال 1360 ه ش سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی ره تاسیس شد . این نهاد  با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پر بار اسلامی و تبلور حیات معنوی و تبیین و ترویج شاخص های اعتقادی فعال گردید . سیاستگذاری ، برنامه ریزی ، هدایت ، ساماندهی ، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی - مردمی  ، زمینه سازی برای یافتن نیروهای مؤمن و تأسیس تشکل های لازم و برنامه ریزی و هماهنگی به منظور تقویت و هدایت مداوم انجمن های اسلامی ،  تلاش در جهت احیاء و اشاعه معارف ، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راههای ممکن ، با تأکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط ،  تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه اسلام و انقلاب اسلامی ،  انجام مطالعات راهبردی و بررسی های کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه ، بویژه جوانان و طراحی برنامه ها و شیوه های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روش های سنتی در تبلیغات اسلامی ،  تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری ، به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهش های لازم ، به ویژه در زمینه نظام تربیتی و مبانی سیاسی - اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد و... از جمله فعالیت های  این سازمان است . این روز به عنوان روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نامگذاری شده است . 

در گذشت مظلومانه آیت الله سید حسین طباطبایی بحرالعلوم :
در چنین روزی در سال 1380 ه ش آیت الله سید حسین طباطبایی بحرالعلوم از فضلای بر جسته جهان تشیع دیده در نجف اشرف دیده  از جهان فروبستند . .بیت رفیع بحرالعلوم در نجف در سالهاى گذشته  مورد تهاجم ماموران امنیتى در عراق قرار گرفته بود  و عده اى که در میان آنان علما و فقهاى سرشناسى نیز بودند از آن خانواده  معظم و معزز در سالهای اخیربه دست رژیم بعث عراق دستگیر شده و به شهادت رسیده بودند .

آغازساختمان نتردام :
در چنین روزی در سال 1136 میلادی ،   کار ساخت کلیسای نتر دام در فرانسه آغاز شد . مراحل ساختمانی این بنای عظیم نزدیک به دویست سال به طول انجامید. 

نخستین مسابقه اتومبیل رانی :
در چنین روز ی در سال  1894 برای نخستین بار در جهان رقابت اتومبیل رانی در فرانسه  بر گزار شد . برنده این رقابت با سرعتی معادل بیست و یک کیلو متر در ساعت حرکت می کرد .
 
تولد اچ رایدر هاگار:

در چنین روزی در سال 1856 میلادی هاگار یکی از نویسندگان مشهور انگلیسی به دنبا آمد . «معدن دکتر سولومون » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد سر ژولیان هاکسلی :
در چنین روزی در سال 1887 میلادی سر ژولیان هاکسلی زیست شناس و فیلسوف بر جسته انگلیسی به دنیا آمد .

تولد بیلی وایلدر :
در چنین روزی در سال 1906 میلادی بیلی وایلدر کارگردان بر جسته فیلم دیده به جهان گشود . «آپارتمان»  و« استالاگ 17 » عناوین مهمترین آثار اویند .

برده داری ممنوع :
در چنین روزی در  سال 1772 میلادی نظام برده داری در انگلستان غیر قانونی اعلام شد .

انکار عقاید :
در چنین روزی در سال  1633 میلادی  گالیلیو گالیله منجم  ایتالیایی  در برابر مقامات کلیسا عقاید خود را انکار کرد . وی در سال 1564 میلادی ، در شهر پیزا  قدم به عرصه گیتی نهاد . وی تا نوزده  سالگی ادبیات خواند  ولی پس از آن به مطالعه   فیزیک و ریاضی روی آورد . او پس از این بود که نخستین  اختراع خود را با نام ترازوی آبی به بازار عرضه کرد .  او عقیده داشت با استفاده از حرکات نوسانی پاندول آن می توان ضربان قلب را اندازه گرفت . گالیله  در بیست و پنج سالگی  به استادی دانشگاه پیزا رسید. وی بعدها موفق به کشف گرماسنج و اولین دوربین نجومی شد.  گالیله  به ستاره شناسی نیز علاقه داشت و با تلسکوپ اختراعی خود ثابت کرد سیاره ها با ستارگان فرق دارند و توانست ارتفاع کوههای ماه را تقریبا اندازه گیری کند.  او برای نخستین بار چهار قمر مشتری را کشف کرد .
 گالیله در حین کشفیات خود و در حوزه مطالعاتی نجوم در یافت که کره زمین  به دور خورشید سیار است و درواقع زمین دارای دو گونه حرکت وضعی و تعادلی است . اما این کشف او برای مردم آن روزگار که از فهم چنین امری عاجز بودند و زمین را ثابت فرض می کردند  امری بسیار مشکل می نمود . کلیسا نیز با استفاده از آموزه های دینی خود سعی در رد تئوری گالیله نمود و به این ترتیب اندیشه او را سرکوب کرد . به همین دلیل کلیسا گالیله را  تکفیر کرد و تنها توبه از گناه انجام یافته را شرط رهایی او دانست . پس ازاین بود که گالیله به گناه خود اعتراف نمود اما زمین را به شهادت گرفت که اگرچه او شهادت داده است که زمین ثابت است اما این کره همچنان در حرکت و سیار است .گالیله  در دادگاهی که به همین منظور برای وی تشکیل شده بود گفت :  من گالیلیو گالیله ، فرزند وین چفسو گالیله ، اهل فلورانس ، در این دادگاه زانو می زنم و در پیشگاه شما کاردینالهای مقدس عظیم الشان و روسای جامعه جهانی مسیحیت ، علیه هر گونه کفر و الحاد ، در برابر این انجیل مقدس سوگند یاد می کنم که همواره به کلیسای کاتولیک  معتقد بوده ام و به یاری  پروردگار بزرگ اعتقاد و ایمان دارم . دادگاه محترم به من فرمان داد که از عقاید کذب خود مبنی بر این که خورشید مرکز جهان است و زمین و سیارات دیگر به دور آن می چرخند دست بردارم و هیچگاه و تحت هیچ عنوانی این عقیده را بیان نکنم و در انتشارآن نکوشم. گالیله به سال 1642 میلادی  در سن هفتاد و پنج سالگی چشم از جهان فرو بست . او حتی تا آخرین روزهای زندگی تحت تعقیب کلیسا بود .

تجاوز به شوروی :

در چنین روزی در سال  1941 ارتش آلمان تجاوز خود را به مرزهای  شوروی آغاز کرد . از این زمان جنگ در جبهه شرق آغاز گردید .

منبع: خبرگزاری مهر

31/4/01

ادامه ناآرامی‌ها در خرمشهر : انفجار مین در محل تقاطع جاده خاكی و آسفالته شهر ، قاچاق گسترده سلاح از عراق به ایران و دستگیری محمد ناصری قاچاقچی اسلحه و عزیز صابری از اعضای سازمان انقلابی در خرمشهر .

تظاهرات امروز موافقین و مخالفین آیت الله خلخالی و مدنی استاندار خوزستان در اهواز ؛ قسمتی از مصاحبه آیت الله خلخالی با هفته‌نامه فردوسی درباره اوضاع خوزستان و نحوة برخورد وی با شیخ شبیر خاقانی .

تلگرام گروه‌های اسلامی سنندج به وزارت كشور و درخواست بركناری فوری یونسی از استانداری كردستان و اشاره به اینكه او سمبلی از استاندارهای دورة طاغوتی است . اظهارات مفتی‌زاده علیه یونسی و متهم كردن او به دروغ‌گویی و رفتار ناروا ، برانگیختن اغتشاش و بلوا ، بی‌توجهی به مردم و عدم مقابله با غارتگران .

اطلاعیه دادستان انقلاب اسلامی گنبد درباره مسائل ارضی منطقه تركمن صحرا و چگونگی تقسیم محصول به دست آمده از زمین‌های متعلق به وابستگان رژیم گذشته .

انتشار قطعنامه 7 ماده‌ای همافران نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در حضور امام خمینی در قم و درخواست ادامه پاكستازی در ارتش .

سخنرانی دكتر یزدی وزیر امورخارجه در شیراز درباره قراردادهای خارجی ایران و برنامه‌های دولت موقت برای تعیین سرنوشت آنها .

مصاحبه مطبوعاتی امیر انتظام ( سفیر ایران در سوئد ) در خصوص نظریات دولت موقت درباره روابط ایران و عراق ، روابط ایران و آمریكا و سیاست دولت در قبال تسلیحاتی و قراردادهای تسلیحاتی با آمریكا و نیز موضوع كارشناسان و مستشاران آمریكایی در ایران .

تصویب لایحه 1/3 میلیارد دلاری خرید چهار ناوشكن سفارش شاه مخلوع ایران به آمریكا در كنگره آن كشور جهت واگذاری آنها به نیروی دریایی آمریكا و بازتاب این خبر در آسوشیتدپرس .
61/04/01
شورای عالی دفاع جمهوری اسلامی ایران مواضع رسمی ایران را درباره تحولات جنگ و دعاوی و اقدامات عراق اعلام كرد. گزارش رئیس شورای عالی دفاع از تصمیمات این شورا: تأكید بر اینكه تا متجاوز تنبیه نشود جنگ ادامه دارد؛ افشای تبلیغات مزوّرانه عراق؛ اولویت جنگ با عراق نسبت به حضور در لبنان؛ عقبنشینی عراق برای دور ماندن از تلفات و كسب آمادگی جهت حمله مجدد به ایران است؛ صدام هنوز به بمباران شهرها ادامه میدهد؛ ما نمیتوانیم حالت نه جنگ و نه صلح را بپذیریم؛ ما هرگز عمده قوای خود را به لبنان اعزام نمیكنیم.

اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی: امام خمینی تقدم جنگ را مرزهای ایران تعیین كردند و كشورهای عربی دوست نیز بر تقدم جنگ با عراق نسبت به لبنان تأكید داشتند. بدون برداشتن صدام، جبهه شرقی نبرد با اسرائیل كامل نخواهد شد.

عقب نشینی عراق از مناطق سرپلذهاب، گاومیشان، كوره موش، گیلانغرب و تنگ حاجیان.

اطلاعیه فرماندهی كل نیروهای مسلح عراق مبنی بر پاسخگویی به آتش توپخانه ایران. تبادل نظر صدام با فرماندهان ارتش عراق دربارة عقبنشینی به مرزهای بینالمللی. مقاله مركز مطالعات استراتژیك و بینالملل "جرج تاون" دربارة نتایج عقبنشینی بر اوضاع سیاسی ـ نظامی منطقه و راهكارهای امریكا در قبال این تحولات.

دیدگاههای دفتر سیاسی سپاه دربارة حمله اسرائیل به جنوب لبنان و ارتباط این حمله با جنگ ایران و عراق؛ سیاست مشترك دولتهای عرب منطقه در حمایت از صدامحسین. عرفات: نقش امریكا در جنایات اخیر اسرائیل در لبنان شرمآور است. مقاومت میكنیم، میجنگیم و پیروز میشویم. هیچ كس با به زمین گذاشتن سلاح موافق نیست. محكومیت حملات اخیر اسرائیل به جنوب لبنان در اجلاس سه روزة وزیران خارجه ده كشور عضو جامعه اقتصادی اروپا.

خبرگزاری آلمان شرقی: در حمله اخیر اسرائیل به لبنان سی هزار تن بیخانمان شده اند. تظاهرات مردم بن و پاریس علیه اقدامات اخیر اسرائیل در لبنان.

درگیری نیروهای سپاه و حزب دمكرات كردستان در اطراف میاندوآب و سلماس. پنج تن از مسئولان حزب دمكرات در منطقه مهاباد خود را تسلیم كردند.

كشف یازده خانه تیمی از گروههای ضدانقلاب مسلح و كشته شدن 25 تن از عناصر سازمان مجاهدین خلق در درگیریهای خیابانی.

64/04/01
سفر بوش به هفت كشور اروپایی جهت بررسی موج فزاینده تروریسم

سفر آقای هاشمی به لیبی، سوریه، چین و ژاپن

67/04/01
تصمیم مجاهدین مبنی بر تخلیه شهر مهران و تثبیت مواضع بر ارتفاعات مشرف بر شهر

سرهنگ قذافی (پس از حمایت شدید اعراب از عراق در اجلاس الجزایر): یكی از اشتباهات بزرگ زندگیش تهیه موشك برای ایران به منظور هدف‌گیری بغداد بود.

قصد عراق مبنی بر حمله در عمق تا 50 كیلومتر خاك ایران جهت تشدید تنش‌های داخلی ایران

تحول یك محموله اسلحه از سوی فرانسه به عراق در زمان گسترش روابط سیاسی میان ایران - فرانسه

درخواست شورای امنیت از دبیركل جهت اعزام هیات كارشناسی به ایران جهت رسیدگی به ادعای ایران مبنی بر كاربرد سلاحهای شیمیایی توسط عراق

تلاشهای عراق در مخالفت عراق با طرح دبیركل

لاریجانی: نخستین اقدام انگلیس برای بهبهود روابط تصحیح موضعگیری قبلی و اتخاذ موضع بی‌طرفانه در جنگ است و مسیرش را باید در رابطه با ایران از آمریكا جدا سازد.

 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo