شهید آوینی

امروز دوشنبه سی ام خرداد سال 1384 هجری شمسی مقارن است با سیزدهم جمادی الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با بیستم ژوئن 2005میلادی .

شهادت حضرت صدیقه طاهره ( س ) به روایتی :

بنا بر قول اکثر راویان شیعه و سنی حضرت زهرا،  صدیقه کبری س در بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت ،  جهان را به حضور خود منور ساختند .  
حضرت فاطمه زهرا (س) دختر گرامى پیامبراکرم (ص) و خدیجه کبرى، چهارمین دختر پیامبر اسلام (ص) است. ایشان ملقب به القاب زیبا و مطهره ای هستند که مشهور ترین آنها عبارتند از :  زهرا ، صدیقه، طاهره ، مبارکه، زکیه ، راضیه،  مرضیه،  محدثه و بتول است  .
دختر پیامبر همچنان که در زندگى زناشویى نمونه بود، در اطاعت پروردگار نیز یگانه دهر بود . هنگامى که از کارهاى خانه فراغت مى یافت به تحصیل دانش و  عبادت مى پرداخت . امام صادق(ع) از اجداد خویش از حسن بن على(ع) روایت کرده است : مادرم شبهاى جمعه را تا بامداد در محراب عبادت مى ایستاد و چون دست به دعا برمى داشت مردان و زنان با ایمان را دعا مى کرد، اما درباره خود چیزى نمى گفت. روزى بدو گفتم : مادر چرا براى خود نیز مانند دیگران دعاى خیر نمى کنى؟ گفت: فرزندم ! همسایه مقدم است. 
حضرت زهرا(س) همواره بخشى از شب را به عبادت مشغول مى شد. گاه آن قدر نمازهاى شب او طولانى مى شد و بر روى پاهایش مى ایستاد که پایش ورم مى کرد. حسن بصرى متوفاى 110 هجرى قمری گوید: هیچ کس در میان امت از نظر زهد و عبادت و پارسایى از فاطمه(س) والا تر نبود. او در حوزه علم نیز سرآمد دوران بود. فاطمه(س) از همان آغاز ، دانش را از سرچشمه وحى فراگرفت. آن چه را از اسرار و دانشها، پدر براى او باز مى گفت ، على (ع) مى نوشت و فاطمه آنها را گرد می آورد که بعد ها به کتابى به نام مصحف فاطمه مشهور  شد. او همچنین با بیان احکام و معارف اسلام, زنان را به وظایفشان آشنا مى ساخت. فضه خدمتگزار فاطمه (س) , که از شاگردان و پرورش یافتگان مکتب اوست در مدت بیست سال جز با آیات قرآن سخنى نگفت و هر گاه قصد بیان مطلبى داشت با آیه اى متناسب از قرآن، منظور خویش را بیان مى کرد.آخرین روز های حیات رسول خدا (ص ) ، فاطمه (س) همواره در کنار بستر پیامبرو به دور وجود با برکت اوپروانه وار  می چرخید و  چهره نورانى و ملکوتى پدر را مى نگریست که ازشدت تب عرق مى ریخت. در یکی از آخرین روز ها فاطمه در حالى که به پدر نگاه مى کرد به گریه افتاد . پیامبر نتوانست ناآرامى دخترش را تحمل کند و در گوش او سخنى گفت که فاطمه آرام شد و لبخند زد. لبخند زهرا(س) در آن حال شگفت آور بود. از او سوال کردند که رسول خدا(ص) چه رازى را به او فرمود؟ پاسخ داد: تا پدرم زنده است رازش را فاش نمى کنم پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) راز آشکار شد . فاطمه گفت : پدرم به من فرمود: تو نخستین کس از اهل بیت من هستى که به من ملحق مى شوى, و از این رو شاد شدم .

در متن زیر ده حدیث زیبا از زبان حضرات معصومین(ع) در ترسم سیماى عبادى حضرت فاطمه(س) تقدیم مى‏شود .

راوى مى‏گوید : از حضرت صادق(ع) علت نامگذارى حضرت فاطمه(س) را به - زهرا - پرسیدم، فرمود: چون وقتى که در محراب عبادتش به نماز مى‏ایستاد فروغ نورش براى ساکنان آسمان مى‏درخشید همانگونه که نور ستارگان آسمان براى زمینیان مى‏درخشد. ( علل الشرایع، ج 1: ص 215).

حضرت على(ع) فرمود:  فاطمه(س) نمى‏گذاشت کسى از اهل خانه در شبهاى قدر به خواب رود به آنان غذاى کم مى‏داد و از روز قبل براى احیاى شب قدر آماده مى‏شد و مى‏فرمود: محروم کسى است که از برکات این شب محروم باشد. ( دعائم الاسلام، ج 1: 282).

حضرت موسى بن‏جعفر از پدرانش نقل مى‏کند: هرگاه حضرت فاطمه(س) دعا مى‏کرد براى زنان و مردان مؤمن دعا مى‏کرد و براى خود دعا نمى‏کرد، به او گفته شد: چرا شما براى مردم دعا مى‏کنید اما براى خودتان دعا نمى‏کنید؟ فرمود: اول همسایه آنگاه خانه. (علل الشرایع، ج 1:216).

حضرت فاطمه(س) گوید: شنیدم پیامبر(ص) فرمود: غروب روز جمعه ساعتى است که هر کس آن را مراقبت کند و در آن لحظه دعا کند دعایش مستجاب شود. - حضرت زهرا - براى درک آن ساعت - به خدمتکارش مى‏گفت: بر فراز بلندى برو و هر گاه دیدى نیمه خورشید غروب نمود مرا خبر کن تا دعا کنم. ( معانى الاخبار:399).

امام صادق(ع) فرمود:  مادرم فاطمه(س) همواره دو رکعت نماز را مى‏خواند که جبرئیل به او آموخته بود، در رکعت اول آن پس از حمد صد بار سوره قدر و در رکعت دوم پس از حمد صد بار سوره توحید را مى‏خوانى، و پس از سلام نماز تسبیحات حضرتش را نیز مى‏گویى. ( جمال الاسبوع :173) .

امیرالمؤمنین(ع) به حضرت زهرا گفت تا برود و از پیامبر خادمى بخواهد، او نیز رفت و ضمن نشان دادن پینه‏هاى دستش گفت: آسیاب کردن مرا به زحمت انداخته است و آنگاه درخواست‏خادمى کرد. پیامبر در پاسخ فرمود: آیا نمى‏خواهى - به جاى خادم - هدیه‏اى به تو دهم که از همه دنیا ارزشمندتر باشد؟ هنگامى که براى خواب آماده شدى سى و چهار بار «الله‏اکبر» و سى و سه بار «الحمدلله‏» و سى و سه بار «سبحان الله‏» بگو. ( کنزالعمال 2:57) .

امام صادق(ع) فرمود: تسبیح حضرت فاطمه(ع) نخى بود که بر آن به تعداد تکبیرات - 34 عدد گره زده بود و آن را در دستش مى‏چرخانید و تکبیر و تسبیح مى‏گفت تا وقتى که حمزه شهید شد تسبیحى از تربت او ساخت. و از آن پس ساختن تسبیح در میان مردم رواج یافت. ( وسائل الشیعه، ج 4:1033) .

 منبع : ماهنامه کوثر شماره 8، محمود لطیفی

 انفجار بمب در حرم مطهر امام رضا ( ع ) :

درچنین روزی در  سال 1373 هجری شمسی در ساعت چهارده  و سی دقیقه  منافقین کوردل با کارگذاری یک فقره بمب در حرم مطهر حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، خوی ددمنشانه خویش را بیش از پیش به  نمایش نهادند . این بمب  به وزن پنج کیلو گرم پس از انفجار شماری از هموطنان عزیز را به شهادت رساند و چندین نفر را نیز مجروح کرد . این عمل منافقین تنها بر خشم و انزجار مردم ایران نسبت به این گروهک تروریست افزود . 

در گذشت حاج میرزا حبیب الله رشتی :
در چنین روزی در سال 1312 ه ق حاج میرزا حبیب الله رشتی دار فانی را وداع گفت . ازآن عالم فرزانه درحوزه های مختلف علوم اسلامی آثار گرانسگی به جای مانده است . حاج میرزا حبیب الله رشتی از عرفای بنام دوران خویش نیز بود .

در گذشت ملااسماعیل سبزواری
درچنین روزی در سال 1312هجری قمری  حاج ملا اسماعیل سبزواری ازعلمای بزرگ تشیع در تهران دار فانی را وداع گفت . از آن عالم ربانی آثار ارزشمندی به جای مانده است که از میان آنها می توان به  مجمع النورین  و نوادرالآثار اشاره کرد . 


تولد نیکلاس رو :
در چنین روزی در سال 1674 میلادی نیکلاس رو شاعر و ملک الشعرای انگلیسی دیده به جهان گشود .« جین شور»  عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

جنگ آنگورا :
در چنین روزی در سال 1402 میلادی جنگ آنگورا یا آنکارا در گرفت . در این جنگ تاتارها ترک های عثمانی را شکست دادند .

تشکیل کنفدراسیون :
در چنین روزی در سال 1895 میلادی کشور های السالوادور ، هندوراس و نیکاراگوا به تشکیل یک کنفدراسیون همت گماردند .
 
استقلال فدراسیون سنگال- مالی:
در چنین روزی رد سال 1960 میلادی فدراسیون مالی و سنگال استقلال خود را از فرانسه اعلام کرد .  به همین مناسبت همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی در  این کشور گرامی داشته می شود . سنگال کشوری است آفریقایی در منطقه استوایی آفریقای غربی و در جنوب غربی موریتانی . نژاد مردم این کشور سیاه ، سفید و دو رگه است و زبان رسمی آنان   فرانسه و سنگالی است . اکثر مردم این کشور پیرو دین اسلام و عده قلیلی از آنان نیز مسیحی می باشند . حکومت این کشور جمهوری می باشد . این کشور در سال 1960 پس از استقلال به عضویت  سازمان ملل متحد در  آمد .

منبع: خبرگزاری مهر

30/3/59

انتشار خبری از قول حجت الاسلام خلخالی مبنی بر مجازات خائنین و تجزیه‌طلبان از جمله شبیر خاقانی ؛ و در پی آن دعوت گروه‌های خلق عرب به راهپیمایی اعتراض‌آمیز در خرمشهر ؛ اطلاعیه شورای تأمین خرمشهر در تأكید بر اجرای قطعنامه آیت الله خاقانی و دكتر مدنی و تجلیل از مقام علمی و روحانی آیت الله و درخواست حفظ آرامش از مردم شهر .

ادامه اقدامات خشونت‌بار در خرمشهر : حمله به انبار مخابرات خرمشهر و به آتش كشیدن آن ، آتش زدن خانه‌های اداره بندر و پرتاب نارنجك و بمب دستی به داخل خانه بعضی از مردم .

مصاحبه استاندار خوزستان با روزنامه كویتی الانباء درباره علل حوادث این استان و دخالت سه گروه در این حوادث ( افراد ساده‌لوح ، ساواكی‌ها و عوامل وابسته به رژیم فاسد پیشین و پادوهای استعمار بین‌المللی ) ، رد وجود كدورت بین وی و آل شبیر خاقانی و گله از عراق و كویت به دلیل عدم ابراز دوستی

جلال الدین حسینی ( امام جمعه بانه و برادر شیخ عزالدین ) طی مصاحبه‌ای نظریاتی متضاد با اندیشه اسلامی درباره كنفرانس سنندج ، اختلافات مفتی‌زاده و عزالدین حسینی و علل مهم عدم شركت عزالدین حسینی در كنفرانس سنندج ، ابراز داشت .

اقدامات تبلیغاتی سازمان مجاهدین خلق برای تحت الشعاع قرار دادن واقعیات مربوط به دستگیری سعادتی ، از جمله ارسال نامه به دكتر علی‌اصغر حاج سید جوادی به عنوان كمیسیون حقوق بشر و استمداد برای رسیدگی به “ دستگیری و شكنجه مجاهدین ” ؛ انتشار اطلاعیه سازمان در ردّ اظهارات آیت الله مهدوی كنی مبنی بر عدم شكنجه سعادتی ؛ انتشار پیامی با عنوان “ پیام مادر رضایی‌های شهید به مردم ایران به مناسبت دستگیری و شكنجه مجاهد اسیر محمدرضا سعادتی ” .

نامه رئیس ستاد كل ارتش به نخست‌وزیر و درخواست استفاده از خودرو به جای هواپیما و هلی‌كوپتر در مأموریت‌ها و موارد غیر ضروری به علت مشكلات موجود .

فرمانده سپاه پاسداران احكام اعضای ستاد فرماندهی سپاه پاسداران كردستان را صادر كرد .

پیام آیت الله العظمی مرعشی نجفی در تأیید اصل 13 قانون اساسی و تعیین تشیع به عنوان مذهب رسمی كشور و اقامه دلایل عقلی و تاریخی برای آن و برشمردن 9 كشور اسلامی كه مذهب رسمی آنها در قانون اساسی مشخص شده است .

مصاحبه تلویزیونی دكتر صادق طباطبایی معاون سیاسی وزارت كشور ( كه پس از انتصاب امیر انتظام به سفارت ایران در سوئد به عنوان سخگوی جدید دولت مطرح است ) درباره روند تهیه پیش‌نویس قانون اساسی ، اعمال نظریات مراجع ، تبادل نظر در شورای انقلاب و اداره طرح‌های انقلاب و نهایتاً انتشار آن ، جایگزینی مجلس خبرگان به جای مؤسسان ، رفراندوم قانون اساسی و منحصر به فرد بودن دمكراسی در ایران در مقابل نمونه‌های شرقی و غربی آن

گزارش آسوشیتدپرس از مذاكرات مجدد و محرمانه حافظ اسد و احمد حسن البكر درباره ادغام دو كشور سوریه و عراق و اعلام موافقت دو كشور با تشكیل یك فرماندهی سیاسی مشترك .
60/03/30
شروع فاو نظامی منافقین (ترور – انفجار).
66/03/30
رد شرط‌های پایان جنگ ایران از سوی عراق

آغاز دوباره حملات عراق به نفتكش‌ها پس از توقف یك ماهه.

67/03/30
تصرف ماووت توسط عراق

آغاز سفر مورفی فرستاده ویژه امریكا به كشورهای خلیج

درخواست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از آقای هاشمی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در مقابله با حملات شیمیایی عراق

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo