شهید آوینی
 
 27 تیرماه همایش سید جمال الدین اسد آبادی برگزار می شود

همایش سید جمال الدین اسد آبادی ، 27 تیرماه از سوی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان و دانشگاه آزاد این استان برگزار می شود.

ابوالفتح مؤمنی معاون پژوهشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت : این همایش به منظور بررسی هرچه بهتر و بیشتر شخصیت مذهبی و سیاسی سید جمال الدین اسد آبادی برگزار می شود .وی با اعلام اینکه زادگاه سید همدان است که البته وی معتقد به زمان و مکان خاصی نیست و به تاریخ تعلق دارد ،گفت : اسد آبادی فعالیتهای متعددی درحوزه سیاست ودین داشته است وروزنامه عروةالوثقی نیز ازروزنامه های وی است .به گفته معاون پژوهشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی همدان، پیکرسید جمال الدین اسد آبادی درافغانستان است اما آرامگاهی نیز برای وی در محله سیدان ، دراسد آباد همدان که آرامگاه اجدای وی است ، تعبیه شده است.همایش فوق در مرحله اول به صورت استانی برگزارمی شود ودرصورت استقبال مناسب و نتیجه گیری مطلوب ، گستره آن افزایش خواهد یافت .پیش از این قرار بود ، همایش فوق 26 خرداد ماه برگزار شود که به دلیل امتحانات دانشجویان به تعویق افتاده است .

سال 1314هجری قمری سید جمال الدین اسدآبادی به دیارباقی شتافت . سید جمال الدین اسد آبادی عالم بزرگ اسلامی واحیاگرو مصلح درشعبان 1254ه ق (آبان 1217 ش) دراسد آباد همدان دیده به جهان گشود . نام پدرش سید صفدر و نام مادر وی سکینه بیگم  بود .وی تحصیلات خود را ازپنج سالگى  نزد پدر ومادر آغاز کرد ومقدمات عربى را درسالهاى اول تحصیل بخوبى فرا گرفت . سید جمال الدین در سال 1264 ه ق  به همراه پدر برای فراگیری علوم عالی تربه قزوین رفت .سید درآن مکان علمی ، بحث های مختلف حوزوی ازجمله ادبیات عرب ، منطق ، فقه و اصول را فراگرفت . وی در سال 1266 ق به تهران آمد و درمکتب درسی مجتهد وقت آقا سید محمد صادق طباطبایى همدانى حاضر شد. سید در سال 1266 ق  به قصد نجف اشرف رفت  و در محضر علمی شیخ مرتضى انصارى درآمد و به فراگیری سطح عالی فقه واصول پرداخت. وى در 16 سالگى به شهربمبئى رفت و از آنجا به طرف ایالات مرکزى هند حرکت کرد .

سید مدت دو سال با عالمان و روشنفکران آن  دیار به گفتگو نشست و مشکلات مسلمانان آن منطقه را ازنزدیک مورد مطالعه قرار داد .از این زمان بود که فعالیتهاى سیاسى و اصلاحى سید جمال الدین آغاز شد. او در این برهه زمانی دریافت که  استعمارعامل همه بدختی های مسلمانان آن دیار است .

وی  پس از آن  به قصد مکه و زیارت خانه خدا ازهندوستان خارج شد. سپس تا اواخر 1275 ه ق  ازمکه مسیر مدینه ، اردن ، دمشق ، حمص ، حلب ، موصل ، بغداد و نجف را طى کرد و اوضاع تمامى شهرهاى مهم اسلامى را مورد بررسى قرار داد  و در نهایت خود را به  اسدآباد همدان رساند.

اما با اوضاع نابسامانى که در تهران با آنها روبرو شد ،  نتوانست درایران توقف کند وبه همین دلیل تصمیم گرفت که درهرات وکابل سکنی گزیند ودرآن محل به تبلیغ دین اسلام بپردازد .تألیف و نشر کتاب تتمه البیان فى تاریخ الافغان ،  انتشار روزنامه شمس النهار،   تشکیل کابینه وزراء، راه اندازی نیروی نظامی  و ایجاد آموزش های نظامی و همچنین راه اندازی  برخی فعالیت های عام المنفعه از جمله کارهای آن  عالم ربانی در افغانستان بود .

او درسال 1285 ه . ق به مصر رفت و درجامع الازهربا علماى بزرگ آن کشورملاقات کرد . ولی زمان حضور او درمصر دیری نپایید وحکم اخراج وى ازسوى خدیومصرصادر شد و سلطان عثمانى دستور اخراج او را از این کشور صادر کرد .سید  سال 1300 هند به قصد کشور آمریکا از هند خارج شد اما بعدا از این سفر  منصرف شد و لندن را برای حضور و تبلیغ اندیشه های اسلامی خود برگزید . او توانست در شهرهای انگلستان و فرانسه  نشریات  " عروة الوثقى" و "ضیاء الخائفین "   را منتشر کند  و با برخی از رجال سیاسی و علمی این کشورها  دیدار داشته باشد  .

وى پس فراز و نشیبها و سفرهای بسیار که طی آن دو بار به تهران سفر کرد ، سال 1314 هجری قمری از دنیا رفت .تتمه البیان فى تاریخ الافغان ،  القضا و القدر،  اسلام و علم ،  نیجریه یا ناتورالیسم ،  الوحده الاسلامیه و  الواردات فى سر التجلیات  از جمله آثار مهم قلمی اوست . او شعر نیز می سرود و به نام افغانی تخلص می کرد .

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo