شهید آوینی
 
موزه قرآن ، مجموعه ای از آثار نفیس و ارزشمند قرآنی
موزه تخصصی قرآن ایران یکی از موزه های کشور است که به تازگی در تهران راه اندازی شده و علاوه بر قرآنهای خطی و قدیمی ، دیگر آثار قرآنی ، نظیر تابلو ، آثار چوبی ، فلزی و پارچه ای را نیز در بر می گیرد .بخش اصلی این موزه مربوط به قرآنهای خطی ، قدیمی و تاریخی است .

در این بخش بیش از 80 قرآن نفیس نگهداری می شود که به دوره های مختلف تاریخی  تعلق دارد . در این موزه قرآن هایی مربوط به دوران صفویه و قاجار و همچنین قرآنی های خطی متعلق به قرن سوم هجری وجود دارد .

در بخش آثار فلزی نیز آثاری چون شمعدان ، زره ، کلاه خود ، شمشیر و جعبه نگهداری می شود که با آیات و کلمات الهی مزین شده اند .

در بخش دیگری از نخستین موزه اختصاصی قرآن ایران ، آثار هنری موزه قرار دارد ، این بخش تابلوهایی را شامل می شود که با بهره گیری از کلام الهی ساخته شده اند .

در موزه قرآن مجموعه ای نیز از پارچه هایی نگهداری می شود که آیات قرآن کریم بر روی آنها نقش بسته است .

برای تکمیل و تجهیز موزه ، اشیائی نیز خریداری شده است و در صورت نیاز و شناسایی آثار ارزشمند قرآنی ، خریدهای لازم از سوی مسئولان موزه انجام خواهد شد .

این مجموعه با زیر بنای ده هزار متر مربع تا عمق چهارده متری زمین ساخته شده است. 

موزه تخصصی قرآن  دارای یک سرسرای اصلی ، آمفی ‌تئاتر ، کتابخانه‌ و فضاهای جانبی است . سطح اول فضا ، ورودی اصلی قرارد دارد ، سطح دوم فضای آمفی ‌تئاتر و سطح سوم محل برگزاری نمایشگاه است .

نورگیری که بر روی بام احداث شده ، سطوح مختلف این فضای مهم را به شکل مطلوبی از نور و روشنایی طبیعی بهره‌مند ساخته است.

منبع:خبرگزاري مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo