شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه چهارم خرداد سال 1384 هجری شمسی مقارن است با شانزدهم ربیع الثانی سال 1426 هجری قمری و برابر است با بیست و پنجم می 2005میلادی .

در گذشت خواجه قشیری :
درچنین روزی در  سال 465 هجری قمری « شیخ ابوالقاسم عبد الکریم بن هوازن قشیری از بزرگترین  فقها و عرفای  جهان اسلام دیده از  جهان فروبست .از ایشان آثار متعددی به جای مانده است که از میان آنها می توان به رساله قشیریه اشاره کرد . مرقد ایشان  در نیشابور واقع است .

آغاز جنگ میلان :
در چنین روزی در سال  1499 میلادی جنگ " میلان "از سوی فرانسه آغاز شد . فرانسه قصد داشت این شهر را به تصرف خود در آورد . 
  
جنگ مرج الصفر :
در چنین روزی در سال 13 ه ق جنگ مرج الصفر بین روم و مسلمانان در گرفت. . در این جنگ خالد بن سعید فرمانده ارتش اسلام بود . در این نبرد مسلمانان منطقه شامات را به تصرف خویش در آوردند .

تولد رالف والدو امرسان :
درچنین روزی در سال 1803 میلادی والدو امرسان مقاله نویس و فیلسوف مشهور آمریکایی به دنیا آمد . کنکوردهیمن عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد پیتر زیمان :
در چنین روزی در سال 1865 میلادی پیتر زیمان فیزیکدان آلمانی دیده به جهان گشود . «اثر زیمان » عنوان مهمترین اثر اوست . وی به سال 1902 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تولد تئودور روتکه :
در چنین روزی در سال 1908 میلادی روتکه شاعر مشهور آمریکایی به  دنیا آمد . «کلمات برای باد » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ریموند کارور :
درچنین روزی در سال 1938 میلادی ریموند کارور شاعر ونویسنده  به دنیا آمد . وی داستان های کوتاه می نوشت وازاین جهت درادبیات غرب مشهوراست . درفضای داستانهای اواشیاء تنها باحضورشخصیت ها شکل گرفته وکامل می شوند وهویت آنها تنها درمیان هویت اشخاص تعریف می شود. اوهمانند ساروت وآلن روب گریه برزبان سینمایی وخاص خود تاکید می کند . زبان کارور بدوا زبانی عاطفی نیست . براساس نظرات تجربه گرایانی چون ساروت و رب گریه ، نباید با توصیف های انسانی به سراغ توصیف اشیا پیرامون رفت و این امر سرلوحه آثار کارور قرار گرفته است . 
داستان کارور داستان انسان امروز و حدیث تنهایی ها و غم  اوست . در آثار این نویسنده بزرگ جزییات زمانی و مکانی بطور گسترده رعایت نمی شوند و همین امر دلیل برآن است  که آثار او به مسایل جهانی و مشکلات انسان معاصر می پردازند  . در بیشتر آثار این نویسنده بزرگ ادبیات آمریکا  وجهه هایی از زندگی شخصی اش  نمود  می یابند .  شخصیت های کارور دائما در حال شکست خوردن اند و این شکست همانند شخصیت های همینگوی به تکامل شخصیتی منجر نمی شود بلکه شخصیت های او پس از یک شکست به شکستی عمیقتر که در واقع ویرانگر است ، می رسند . کارورهیچگاه خود را یک مینی مال ندانسته است .  رئالیسم استیلزه از ویژگی ها ی بارز درونمایه های  آثار اوست .

زلزله در ونزوئلا :
در چنین روزی در سال بر اثر زلزله ای مهیب شهر کارارکاس پایتخت ونزوئلا با خاک یکسان شد . از آمار کشته در این زلزله آمار دقیقی در دست نیست .

استقلال آرژانتین :
در چنین روزی در سال 1810 میلادی آرژانتین استقلال خود را از اسپانیا اعلام کرد . همه ساله چنین روزی در این کشور به عنوان رو زملی گرامی داشته می شود .

نخستین خبر تلگرافی :
در چنین روزی در سال 1844 میلادی برای نخستین بار در تاریخ مطبوعات جهان یک خبر تلگرافی مستقیا در روزنامه پالتیمور پاتریوت چاپ و منتشر شد .

 حکم اسکار وایلد :
در چنین روزی در سال 1895 میلادی اسکار وایلد نویسنده مشهور به دو سال کار اجباری پس از تبعید محکوم شد . وایلد در نوشته های خود علیه حکومت وقت قلم می زد .

پایان نبرد ایپرس :
در چنین روزی در سال 1915 میلادی و در میانه جنگ جهانی نخست نبرد ایپرس پایان یافت . بر اثر این جنگ بیش از یکصد هزار نفر مجروح شدند . 

روز استقلال  اردن :
در چنین روزی رد سال 1946 میلادی عبدالله ابن حسین به عنوان پادشاه اردن مشخص گردید . در همین روز اردن استقلال خود را از بریتانیا اعلام کرد. همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی در این کشور گرامی داشته می شود . 

اشغال شانگهای :
در چنین روزی در سال 1949 میلادی ارتش سرخ چین شانگهای یکی از مهمترین شهرهای چین را به اشغال خود درآورد .

روز اتحاد و آزادی :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز اتحاد و آزادی در کشور های مالی ، موریتانی و زامبیا گرامی داشته می شود . در این روز در سال 1963 سازمان وحدت آفریقا قدم به عرصه وجود نهاد . این نهاد  هدف اتحاد کشو رهای آفریقایی   را دنیال می کرد .

روز ملی سودان :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی و روز انقلاب می به سال 1969 در کشور سودان گرامی داشته می شود .
 
اعلام تشکیل شورای همکاری :

در چنین روزی در سال 1981 میلادی برای نخستین بار شورای همکاری خلیج فارس توسط پادشاه عربستان اعلام موجودیت کرد . شورای همکاری خلیج فارس با هدف اتحاد شش کشورعربی  حوزه خلیج فارس ، کویت ، بحرین ، عربستان ، قطر ، عمان و امارات متحده عربی تشکیل شد .

منبع:خبرگزاری مهر

58/03/04

مصاحبه مطبوعاتی استاندار خوزستان و تأكید بر اجرای خلع سلاح عمومی در منطقه و لزوم فعالیت گروه‌ها و سازمان‌ها با ارائه مرامنامه و اساسنامه و كسب مجوز ؛ انتشار اطلاعیه 4 ماده‌ای كانون فرهنگی خلق عرب با طرح خواسته‌های : خودمختاری منطقه عربستان ( خوزستان ) تحت رهبری شیخ شبیر خاقانی ، محكومیت اتهام تجزیه‌طلبی ، اجرای برنامه‌های عربی در صدا و سیما و انتصاب استاندار بومی در خوزستان .

انتشار اطلاعیه سپاه پاسداران درباره این كه مسئولیت انتظامات راهپیمایی‌های اعلام شده ضد آمریكایی در اطراف سفارت آمریكا در تهران به عهده این ارگان می‌باشد .

ادامه تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه قطعنامه 17 مه سنای آمریكا در تهران و شهرستان‌ها از جمله تظاهرات سازمان چریك‌های فدایی خلق و گروه‌های تحت پوشش آن ، تظاهرات سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و گروه‌های حامی آن در اطراف سفارت آمریكا ، مراسم سازمان مجاهدین خلق در پارك خزانه تهران با عنوان سالگرد شهادت بنیان‌گذاران این سازمان ؛ بازتاب تظاهرات تهران در رادیو بی . بی . سی نكوهش تظاهرات ضدآمریكایی ایران توسط وزارت امورخارجه آمریكا و درخواست آرام كردن احساسات برآشفته مردم از دولت ایران .

قرائت پیام گروهی تحت عنوان “ پرسنل انقلابی نیروی هوایی جمهوری اسلامی “ در مراسم سازمان مجاهدین خلق در پارك خزانه و درخواست انحلال ضد اطلاعات ارتش و پاكسازی نیروی هوایی .

فرمان امام خمینی به نخست وزیر برای تسریع در تكمیل قانون اساسی توسط شورای طرح‌های انقلاب ، قرار دادن آن در اختیار افكار عمومی ، تشكیل مجلسی متشكل از نمایندگان اقشار ملت ، تدوین نهایی قانون اساسی و همه‌پرسی درباره آن .

گزارش ماروین زونیس استاد دانشگاه شیكاگو از اوضاع ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی .
59/03/04
تاس: آمریكا، مصر و اسرائیل طرح كودتا در ایران را بررسی كردند.

نعیم حداد: كشور متبوع وی مخالف هرگونه میانجیگری است، هیچگونه آینده‌ای برای چنین اقدامی وجود ندارد.

60/03/04
احمد سكوتوره: طرح جدیدی برای صلح در عربستان در حال بررسی است

حسنی مبارك اعلام كرد می‌خواهد نیرو به عراق اعزام كند

نگرانی فرانسه از تحولات جنگ (قرارداد فرانسه به عراق بالغ بر 05/1 میلیارد دلار است.)
64/03/04
اقدام مستقیم امریكا در بمباران مقر اصلی سازمانهای طرفدار ایران در دره بقاع لبنان، بمباران شهر مقدسم قم در ایران، حمله به ترمینال نفتی ایران در جزیره خارك و تهدید آمریكا حمله هوایی به بندرعباس در صورت كشته شدن یكی از گروگانهای امریكایی در ایران.

توافق همكاری مشترك عراق و تركیه در سركوب چریكهای كرد.

66/03/04
آلمان عراق را آغازگر جنگ اعلام كرد.

تشكیل نیروهای ضربت توسط آمریكا در منطقه خلیج فارس

67/03/04
تك عراق به شلمچه

تك دشمن در محورهای جنوب خرمشهر – شلمچه و منطقه عملیاتی حلبچه

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo