شهید آوینی
 
اعتراض گسترده مسلمانان جهان به اهانت بازجویان آمریكایی به قرآن كریم
انتشار خبر هفته‌نامه آمریكایی "نیوزویك" درباره اهانت به قرآن كریم از سوی بازجویان آمریكایی در زندان "گوانتانامو"، با اعتراض شدید و گسترده مسلمانان جهان روبه رو شد.

مجله "نیوزویك " دریك گزارش كه در شماره اخیر این مجله چاپ شد نوشت:
مامورانی كه درحال تحقیق در زمینه آزار و اذیت زندانیان در "گوانتانامو" هستند، پی برده‌اند بازجویان در زندان نظامی آمریكا در كوبا، برای شكنجه زندانیان و وادار كردن آنها به تسلیم، "قرآن" كتاب مقدس مسلمانان را در دستشویي‌ها قرار داده‌اند.

با انتشار خبر اهانت به ساحت مقدس قرآن كریم كه سبب جریحه دار شدن شدید افكار عمومی جهان اسلام شد، موجی از تنفر و انزجار عمومی به همراه اعتراض شدید و تظاهرات گسترده جهان اسلام را فرا گرفت.

* نخستین واكنش ها:
نخستین واكنش در این خصوص در تاریخ ‪ ۱۶‬اردیبهشت ماه جاری از سوی "عمران خان" رهبر حزب "نهضت عدالت پاكستان" صورت گرفت. وی از دولت آمریكا خواست به خاطر بي‌حرمتی به قرآن كریم در بازداشتگاه گوانتانامو از مسلمانان جهان "عذرخواهی" كند.

دولت پاكستان نیز یك روز بعد در بیانیه‌ای اعلام كرد: دولت پاكستان تاسف عمیق خود را از خبر منتشرشده در نسخه اخیر مجله "نیوزویك" درباره اهانت به قرآن كریم و رفتار تاسف‌آور با زندانیان گوانتامو اعلام مي‌كند.

در ‪ ۲۰‬اردیبهشت ماه دهها دانشجوی افغان در اعتراض به اقدام توهین آمیز بازجویان آمریكایی در "گوانتانامو" به قرآن مجید، شعار "مرگ بر آمریكا " سردادند.

شماری از دانشجویان معترض نیز با حمل كردن آدمك "جرج بوش"، رییس جمهوری آمریكا، عمق انزجار و نفرت خود را از اقدام زندانبانان آمریكایی نشان دادند.

خبرگزاری فرانسه از كابل به نقل از "محمد ایوب" معاون بیمارستان محلی شهر "جلال آباد" افغانستان گزارش داد كه در درگیري‌هایی كه بین تظاهركنندگان و نیروهای دولتی روی داد ‪ ۲‬نفر كشته و ‪ ۴۷‬تن زخمی شدند كه حال ‪ ۳‬تن از آنها وخیم است.

* گسترش دامنه اعتراض ها
شبكه تلویزیونی بي‌بي‌سی روز ‪ ۲۱‬اردیبهشت ماه اعلام كرد: در پی انتشار خبر اهانت به كتاب مقدس مسلمانان و افزایش موج ناآرامي‌ها در افغانستان، بسیاری از مردم خشمگین در اطراف شهر به مغازه‌ها، خودروها و ساختمانهای خارجیان حمله كرده، برخی گروهها و اتباع بیگانه را مورد هدف قرار داده و به گروههای كمك‌رسان غربی و مراكز آنها آسیب وارد كردند.

به‌گزارش این شبكه، گروهی نیز پس از حمله به چند ساختمان سازمان ملل، آنها را ویران ساختند.

خبرنگار بي‌بي‌سی ضمن شدید خواندن ناآرامیها افزود: نیروهای آمریكایی نیز برای برقراری نظم به خیابانها آمده اند.

" كوینتر آرین" سخنگوی دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان ( یونیما)اعلام كرد : در پی تظاهرات و ایجاد آشوب در شهرهای جلال آباد، قندهار و پكتیا و تخریب اماكن مربوط به نمایندگي‌های سازمان ملل متحد در این مناطق ، فعالیت این نهاد بین‌المللی در جنوب و شرق افغانستان متوقف شد.

"مجمع تقریب مذاهب اسلامی" در تاریخ ‪ ۲۴‬اردیبهشت ماه در اعتراض به هتك حرمت قرآن كریم، توسط نظامیان آمریكایی در بازداشتگاه گوانتانامو بیانیه‌ای صادر كرد.

دراین بیانیه آمده است: كفر و استكبار جهانی با بي‌اعتبار كردن كرامت انسانی مسلمانان همچنان در گمراهی و دشمنی بااسلام و مسلمانان و اهانت به مقدسات پافشاری مي‌كند.

آن‌چه را كه رسانه‌های گروهی آمریكا و جهان از هتك حرمت قرآن كریم در زندان هولناك گوانتانامو نقل كرده‌اند، خود بیانگر وجه دیگری از وجوه حمله ظالمانه و وحشیانه آمریكا است.

دربیانیه "مجمع تقریب مذاهب اسلامی" از مسولان و مقامات آمریكایی خواسته شده تا ضمن عدم تكرار چنین وقایعی كسانی را كه دست به این عمل زده‌اند، مجازات و از مسلمانان نیز "عذر خواهی" كنند.

هم زمان گروههای اسلامی انگلیس نیز اهانت نظامیان آمریكایی به قرآن مجید در زندان "گوانتانامو" را محكوم كردند و خواستار برخورد با عاملان آن شدند.

"شورای مسلمانان بریتانیا" بزرگترین گروه اسلامی در انگلیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام كرد: این اعمال نظامیان آمریكایی در اهانت به كتابهای مقدس ادیان دیگر غیرقابل قبول است و درصورت اثبات آن باید خاطیان محاكمه شوند.

همچنین شیخ " عكرمه صبری " مفتی قدس ، بي‌حرمتی نظامیان آمریكایی به قرآن در بازداشتگاه " گوانتانامو " را به شدت محكوم كرد.

وی در گفت و گو با خبرگزاری فلسطینی " وفا " افزود: این بي‌حرمتی احساسات قلبی همه مسلمانان و معتقدان به ادیان الهی را جریحه دار مي‌كند.

مفتی قدس در این زمینه همچنین سكوت كشورهای عربی واسلامی را در برابر این رفتار ناپسند آمریكایي‌ها تقبیح كرد و خواستار واكنش مناسب سران این كشورها در برابر این احترامی شد.

كشیش " عطاالله حنا" سخنگوی كلیسای ارتدوكس قدس نیز بي‌حرمتی به قرآن را موجب جریحه‌دار شدن احساسات همه مومنان به ادیان الهی دانست.

وی این بي‌احترامی را بي‌حرمتی به مقدس‌ترین نشانه‌های دینی بشریت دانست و مراتب همدردی و تاسف مسیحیان فلسطین را با مسلمان ابراز داشت.

"اتحادیه عرب " نیز هم زمان در بیانیه‌ای اقدام آمریكایي‌ها در هتك حرمت قرآن كریم در زندان گوانتانامو را محكوم كرد.

در این بیانیه آمده است: اتحادیه عرب گزارش‌های حاكی از بي‌حرمتی آمریكایي‌ها به قرآن مجید را با نگرانی پیگیری مي‌كند.

صدها تن از مردم اندونزی نیز روز جمعه با تجمع در یك مسجد با اعتراض به اقدام نظامیان آمریكایی در هتك حرمت قرآن مجید، خواستار عذرخواهی بوش از مسلمانان جهان شدند.

این تجمع توسط "حزب التحریر اندونزی" ، "شورای مجاهدین" و "جبهه مدافعان اسلامی" در مسجد الازهر در جنوب جاكارتا سازماندهی شده بود.

هم چنین "مارتی ناتالگاوا" سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی در سخنانی اظهار داشت: اگر گزارش نیوزویك صحت داشته باشد، این عمل اقدامی اهانت آمیز و غیراخلاقی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خشم و غضب مسلمانان جهان علیه آمریكا روز جمعه نیز ادامه داشت به طوری كه تظاهركنندگان در فلسطین اشغالی به خیابان‌ها ریخته و مردم معترض در پاكستان و اندونزی نیز دست به تظاهرات زدند.

"محمد احمد العسال " از اندیشمندان مصری خواهان برخورد فوری حكومت‌های مسلمان با بي‌حرمتی به قرآن كریم در زندان گوانتانامو شد.

"العسال" گفت :به زودی "هیات امنای اتحادیه جهانی علمای اسلام " تحقیق درباره این اقدام اهانت آمیز بازجویان آمریكایی در زندان گونتانامو را آغاز مي‌كند.

وی اضافه كرد : دولت آمریكا به خاطر عمل ننگین بازجویان این كشور در گونتانامو كه احساسات مذهبی همه مسلمانان راجریحه دار كرده است باید بطور رسمی از كشورهای اسلامی عذرخواهی كند.

این اندیشمند مصری خاطر نشان كرد : مسلمانان اهانت به كتاب آسمانی خود را در چارچوب "تهدیدهای مستمر رژیم صهیونیستی" در حمله به مسجدالاقصی مي‌دانند.

وی تاكید كرد: بي‌حرمتی به قرآن اقدامی تصادفی و فردی نبوده بلكه هدف از آن ارزیابی میزان حساسیت مسلمانان نسبت به مقدسات خود است.

در همین ارتباط "حزب‌الله" لبنان نیز با انتشار بیانیه‌ای با محكوم كردن بي‌حرمتی آمریكایي‌ها به قرآن كریم این اقدام را نشانه روحیه شرارت آمیز دولت آمریكا دانست.

در این بیانیه تاكید شده است كه بي‌احترامی به قرآن كریم تنها احساسات مسلمانان را خدشه‌دار نكرده است بلكه پیروان همه ادیان آسمانی این عمل را ننگ آور مي‌دانند.

روزنامه مصری "المصری الیوم" در روز‪ ۲۵‬اردیبهشت ماه نوشت: "محمد سید طنطاوی" شیخ الازهر اهانت به قرآن كریم را جنایتی بسیار بزرگ توصیف كرد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه این روزنامه در سخنانی به نقل از شیخ الازهر نوشت: اهانت به قرآن كریم جنایتی بسیار بزرگ است و سكوت در برابر آن به هیچ وجه جایز نیست.

شیخ الازهر افزود: آنان مشتی بچه جنایتكارند كه باید مجازات شوند و بیانیه‌یی در پاسخ به اینگونه افراد صادر نمي‌كنم.

ازسوی دیگر، "علی جمعه" مفتی مصر نیز روز یكشنبه ‪ ۲۵‬اردیبهشت با انتشار بیانیه‌یی اهانت به قرآن كریم را محكوم كرد.

شیخ "محمد رشید قبانی" مفتی اهل سنت لبنان روز یكشنبه با انتشار بیانیه‌ای در بیروت، خواهان مجازات بازجویان آمریكایی شد كه در زندان "گوانتانامو" به ساحت مقدس قرآن كریم اهانت كردند.

قبانی در این بیانیه از دولت آمریكا خواسته است بخاطر این اهانت بطور رسمی از ملت‌های مسلمان عذرخواهی كند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در تاریخ ‪ ۲۵‬اردیبهشت با صدور اطلاعیه‌ای هتك حرمت به‌ساحت مقدس قرآن كریم از سوی نظامیان آمریكایی را محكوم كرد.

در این اطلاعیه، توهین نظامیان آمریكایی نشانه دشمنی دولتمردان آمریكایی با اسلام، قرآن و مسلمانان دانسته شده است.

دراین اطلاعیه آمده‌است: اهانت نظامیان آمریكایی به‌ساحت مقدس قرآن كریم در زندان گوانتانامو و انتشار كاریكاتور توهین آمیز به مقدسات اسلامی در روزنامه "واشنگتن تایمز" بار دیگر دشمنی دولتمردان آمریكایی بااسلام، قرآن و بیش از یك میلیارد مسلمان را به اثبات رساند و خشم مسلمانان جهان را برانگیخت.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo