شهید آوینی
 
گردهمایی زنان محجبه برای جلب حمایت از بیانیه مکتوب حجاب

زنان مسلمان و فعالان حقوق بشر ، روز چهارشنبه در مقابل پارلمان اروپایی مستقر در استراسبورگ جمع شده و از نمایندگان پارلمان اروپایی خواستند تا از بیانیه ای که فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی را وادار به نقض قانون ممنوعیت حجاب و دیگر نمادهای دینی می کند حمایت کنند.

در این گردهمایی که از سوی مجمع حمایت از حجاب مستقر در لندن با کمک نماینده پارلمان انگلستان ، "کارولین لوکاس" و "سارا لادفورد" انجام شد، 80 دختر و زن مسلمان و محجبه از سراسر اروپا شرکت کردند.

"نصریه سپویی"، از اعضای مجمع حمایت از حجاب در گفتگو با اسلام آن لاین اظهار داشت : اکثر کسانی که در این اعتراض صلح آمیز شرکت  کردند از فرانسه، آلمان و انگلستان آمده بودند. انتظار می رفت از آنجا که اقلیت سیکها نیز از کسانی هستند که شامل قانون منع استفاده از نمادهای دینی در مدارس دولتی می شوند، نمایندگان خود را برای شرکت در این گردهمایی اعزام کنند، اما تنها یک نفر از جامعه سیکها عصر همان روز با یکی از نمایندگان پارلمان اروپایی رو در رو صحبت کرد.

این فعال حجاب افزود : این گردهمایی بدون هیچ برخوردی از سوی گاردهای پارلمان اروپایی ادامه یافت ، اما دراین میان عبارت های  نژاد پرستانه نیز به گوش می رسید.

در روز 5 اسفند ماه ، بیانیه مکتوب فعالان طرفدار حجاب طی یک کنفرانس مطبوعاتی  در پارلمان اروپا مطرح شد.

این بیانیه در اصل خواستار حق داشتن حجاب، عمامه سیکها، کلاه یهودیان و صلیب مسیحیان در موسسأت دولتی از جمله مدارس است.

بیانیه مکتوب در پارلمان اروپا به معنی این است که اعضاء پارلمان اروپا بیانیه سیاسی در مورد خاصی صادر می کنند و برای اینکه این بیانیه همچون یک قطعنامه درپارلمان به تصویب برسد، دست کم باید نیمی از اعضاء پارلمان (366 نفر از 732 نفر قانونگذار) طی 3 ماه آن را امضاء کنند، در غیر این صورت بیانیه مکتوب منقضی می شود.

پیش نویس این بیانیه را "لوکاس" از حزب سبز و "لادفورد" از حزب لیبرال دموکرات نوشته و پس از آن به 22 زبانی که در سراسر اروپا بدان تلکم می کنند ، ترجمه شد.

این بیانیه توسط مجمع حمایت از حجاب و دیگر نمایندگان پارلمان اروپایی از جمله "کلود مراس" ( از حزب کار)، "فیلیپ بوشیل ـ ماتیو" ( از حزب محافظه کار) و  "آلین بینتیز" از فرانسه مورد بازبینی قرار گرفت و متن نهایی اواخر ماه دسامبر گذشته منتشر شد.

"نورا رامی" عضو "سازمان جامعه آزاد فرانسه" که با "مجمع حمایت از حجاب" همکاری نزدیکی دارد گفت :  این گردهمایی به شکلی سازماندهی شده پیش رفت و شرکت کنندگان ، پیام خود را شفاهاً و به واسطه پرچمهایی که حمل می کردند ، منتقل کردند.

وی افزود: ما دو پرچم را بلند کرده بودیم یکی این پیام را منتقل می کرد که مسلمانان فرانسه با سکولاریسم مخالفتی ندارند، اما مخالف اخراج دختران مسلمان محجبه از مدارس دولتی هستند. پرچم دوم نشانگر این بود که مدارس دولتی نباید به سابقه و دین دانش آموزان توجهی داشته باشد.

"رامی" در زمینه امضای بیانیه مکتوب از سوی نمایندگان پارلمان اروپا گفت :  تا کنون 53 نفر از نمایندگان این بیانیه را امضا کرده اند اما تا زمانی که این تعداد به 366 امضاء برسد، اقدامات بسیاری باید صورت گیرد.

رامی افزود : سازمان متبوع وی در اقدام بعدی گزارشی را آماده کرد که به صورت مستند به وقایع ضد حجاب اشاره کرده و  تبعات پس از اعمال این قانون را نشان می دهد.

ما گزارش خود را برای 577 عضو پارلمان فرانسه ارسال کرده ایم و می دانیم که آنها این قانون را اصلاح نمی کنند اما، دست کم تمام سعی خود را در این راه مبذول داشته ایم.
 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo